Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   ARCHÍV FÓR

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

ARCHÍV=> Po??uchujme TOSičku :)

Spravuje: Hypospray
Počet příspěvků: 219
Čím je "Stará generace" Star Treku tak vyjímečná? Proč je něčím tak jedinečným, čeho? se někteří nemohou pří?tí rok dočkat? Co z ní dělá tu pravou legendu ne? jen údobí vzniku - 60. léta? V čem je nedosti?ná a nenahraditelná? A nebo je to úplně jinak? Právě naopak? Jaký máte názor zrovna vy...
Povídejme si u? předem o seriálu, kteří mnozí z nás ji? vlastně znají...


Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 150 - 169 / 219Starší   Nejstarší

Valeris - 26. listopad 2001 17:49sipka
ZAMĚŘIT
Valeris
Bendi 25. listopad 16:17 Valeris: Budeą se divit, ale to docela dobře. DS je totiľ propracovaný, na rozdíl od TOS má krásné efekty, a hlavně realisticky popisuje válku (ta válka je pro mě asi to největąí plus).

Nemluvim o DS9 :). DS9 je (az na to, ze jde v mnoha vecech o nestoudny plagiat B5) velmi kvalitni serialek od lidi, kteri respektovali a meli radi puvodni ST. Jak s oblibou mnozi rikaji, "DS9 je pro moderni ST tim, cim byl puvodni ST pro sci-fi" (bohuzel, musim dodat, po DS9 nenasledovalo zadne rapidni zvyseni zajmu o ST, narozdil od uspechu Klasiky v 60.letech...).
Jinak, na valce v DS9 podle me neni nic moc realistickeho (vlastne si nevzpominam na jedinou realistickou valku ve sci-fi :)) - ale nepopiratelny klad je to, ze realisticky ukazuje lidi za valky. Podobne tak puvodni ST si nekladl za cil realisticke ukazovani cehokoliv a presto realisticky ukazuje mnohe.
A efekty? V roce 1966 byly efekty puvodniho ST na vice nez filmove urovni a v televizi byly nevidane. Dodnes jsou, ve srovnani s ostatnimi serialy z roku 1966, stale na nevidane urovni - cas jim neubral ani trosku jejich pusobivosti.

K tomu tam hlavní postavy nejsou ľádní nesmrtelní supermani jako v TOS, co vľdy vąe bravůrně vyřeąí (Sisko se sice stane bohem, ale to také někdo dělat musí) a i důleľité postavy čas od času umírají nabo končí jako Odo (Jadzia, Kai Opaka, Vedek Bereil ...)

Mas pravdu. Ale zabijeni hlavnich postav je styl B5, nikoliv Star Treku. Ve zbytku moderniho Treku (jak v TNG, tak ve VOY) bylo zabiti hlavni postavy bez nasledneho neprodleneho vzkriseni tabu - Tashu odepsali jedine diky tomu, ze ta herecka odesla.
Postavy puvodniho ST nejsou a nemaji byt supermany. Bliz maji spis k Vinnetouovi a Old Shatterhandovi - proste k dobrodruznym hrdinum, kteri ale i pres svou zdanlivou prvoplanovost zustavaji velice lidsti a divak se s nimi muze identifikovat (narozdil od nelidskych supermanu). Umirat nemuzou, protoze jsou to archetypalni hrdinove, fungujici toliko dohromady. Pribeh potrebuje vsechny tri, Kirka, Spocka i McCoye (a v konecnem dusledku i Scotta, Uhuru a ostatni) - kdybys jednoho z nich zabil, mohl by serial fungovat jedine tehdy, kdyz bys ho nahradil nekym jinym se stejnymi vlastnostmi. A to by pusobilo jeste mene realisticky nez to, ze zustavaji nazivu. U povidkoveho serialu, jakym je puvodni ST, nema zabiti hlavni nebo polohlavni postavy absolutne zadnou dramatickou hodnotu a celku spis uskodi nez prospeje - narozdil od romanoveho serialu, kterym je DS9.
Dalo by se rict, ze v puvodnim ST se vesmir odviji od hlavnich hrdinu, kdezto v DS9 jsou postavy spis figurky na hracim planu. Oboje ma neco do sebe, ale srovnavat to moc dobre nejde. Puvodni ST je spis comicsoveho strihu, kdezto DS9 spis romanova zalezitost.

... a i ty nejdůleľitějąí opory startrekovské uľ nejsou nic svatého a nedotknutelného, ale jejich osudy jsou zcela realistické (zničení San Franciska, infiltrace Klingonské říąe, Klingonská válka ...). Je to prostě nejrealističtějąí ze vąech ST seriálů (taktickou stránku nepočítám - i tady jsou boje dělané pro diváky, ale o tom se tu rozepisovat nebudu). V TOS by třeba zničení Enterprise nikdy nepřipadlo v úvahu - v DS Defianta bez servítek rozsekají. A podobných realistických prvků má DS proti TOSce celou řadu.

Jenomze ted pozor - srovnavas nesrovnatelne. Kdyz pominu fakt, ze cilem puvodniho ST nebyl realisticky svet s realistickymi valkami, je tu dulezitej aspekt. DS9 skoncil, puvodni ST neskoncil. Puvodni ST byl nasilne prerusen kratce za polovinou (puvodne bylo planovano onech 5 let). Kdyby byl DS9 prerusen po skonceni ctvrte sezony, kde by bylo rozsekani Defianta a vybombardovani San Francisca?
Na puvodni ST ale navazaly filmy. V ST1 je znicena obrovska komunikacni stanice. V ST2 je vytvorena nova planeta a zabit Spock. V ST3 je unesena a posleze zcela znicena Enterprise. V ST4 je Zeme poradne pocuchana utokem Sondy. V ST5 nic (krome nalezeni Boha :)). V ST6 jsme svedky spiknuti tri mocnosti, ktere si skoro nezada s Menavci. Zda se ti to malo? Podle me to docela ujde, na to, ze je to sest filmu, tedy dohromady daleko min filmoveho materialu nez ma DS9.

TOS ze Star Trekem jenom začala a teprve TNG a DS ho dovedli téměř aľ k dokonalosti. TOS jim nesahá ani po kotníky - fajn, sce byla první, ale jen proto ji nebudu zboľňovat jako nějákou svatou modlu kdyľ uľ byla dávno překonaná. Ve své době moľná měla co říct, ale dnes je vąe jinak a ikdyľ se Ti to nelíbí, tak její místo přebrali TNG a DS-9 a pro daląí generaci trekkies se pod pojmem "Star Trek" vybaví VGR a Enterprise a TOS pro ně bude jen takový mlhavý stín někde v dálce, o kterém budou vědět tak maximálně to, ľe to byl první ST, ale jinak po TOSce neątěkne pes.

Letos uplynulo 35 let od jejiho prvniho uvedeni a presto je puvodni serie ST stale popularni a vysilana. Az uplyne 35 let od TNG, DS9 nebo VOY, uvidime, kdo si je bude po vsech tech letech pamatovat. Do te doby temahle prohlasenima o prekonanosti jenom mlatis prazdnou slamu.
Mimochodem, shodou okolnosti tu a tam ctu nektery anglofonni predchudce StarNETu. Cas od casu se tam v TOSovejch diskusich vylihne nekterej z "neo-trekkies" a celej vyvalenej lici, jak "poprve v zivote videl TOS a ten ho uplne pohltil". Priznam se ti, ze se to moc hezky cte :) Na druhou stranu s litosti rikam, ze DS9 je velice odmitanej, dalo by se rict ze ve srovnani se zbytkem moderniho Treku primo mensinovej ST - a ze k jeho milovnikum patri hlavne dospelejsi lidi, predevsim pak (drz se) skalni fanousci Klasiky. "S litosti" rikam proto, ze podle me si DS9 opravdu zaslouzil svou existenci svymi vlastnimi silami (jakkoliv si pujcuje z B5) a ne tim, ze tezil z popularity jmena Star Trek... a jeho tvurci se opravdu az do konce snazili prinest do ST neco vic, misto aby jako obvykle sklouzli do kazdotydenni rutiny a vezli se s proudem (o Enterprise je jeste moc brzo mluvit).
Mimochodem, "dovedeni k dokonalosti" a "dovedeni k masovosti" neni vubec totez. Dokonalost zarucuje dlouhodobe verne publikum (trebaze nemasove), kdezto masovost pritahuje konzumenty, kteri z fanouskovske obce dezertuji, jakmile se jim naskytne neco zabavnejsiho.

Myslim ze (stejne jako spousta dalsich lidicek) spatne chapes, na cem obliba puvodniho ST stoji. Jeho apel neni v tom, ze by byl prvni - spis v tom, ze je vyjimecny. Je vedlejsi, ze diky nemu vzniknul moderni Star Trek - puvodni ST ke sve existenci moderni serie nepotrebuje. Dulezity je, ze puvodni ST patri k ty pomerne maly, ostre ohraniceny skupince televiznich poradu, ktere maji ducha. To bylo neobvykly uz v 60.letech - i kdyz zdaleka ne tak neobvykly jako v 90.letech. Jsou to porady, ktery jsou toceny s radosti a pro radost, ne pouze s predstavou tucnejch seku a stovek pokracovani. Pretrvavajici obliba puvodniho ST nevychazi z toho, ze by byl prvni - znam lidi, kteri pred shlednutim sveho prvniho dilu puvodniho ST vubec o ST neslyseli a presto se jim puvodni ST naramne libil. Daleko spis vychazi z toho, ze tenhle serial je jeste v dnesni dobe mezi zaplavou konzumnich serialu vylozene vyjimecnej - kdyby tomu tak nebylo, tezko by mu pribyvali dalsi a dalsi fanousci nejenom z rad trekkies. Puvodni ST ma zvlastni kouzlo, atmosferu a ducha - a mam dokonce pocit, ze cim je starsi, tim je lepsi (a nebo to je mozna v tom, ze cim ja jsem starsi, tim vic ho dokazu ocenit? :)). Proste uz se zaradil mezi klasiku - ne jako Star Trek, ale jako sci-fi a jako kinematograficky pocin. To, ze na motivy toho serialu vznikla takova spousta novejch serialu a filmu, je vlastne lhostejny, protoze jejich absenci by se na nem samotnym vubec nic nezmenilo. Neznat a nemit moznost poznat puvodni ST je stejne spatny, jako neznat a nemit moznost poznat Metropolis, Valku svetu nebo Vetrelce - stejne jako ony jednoduse patri ke klasice zanru. To, ze je to zaroven ST, neni zdaleka tak dulezite (to se zda jen nam, trekkies).

(Wow. To je zas roman - Jirasek hadr :)))

Valeris - 26. listopad 2001 17:28sipka
ZAMĚŘIT
Valeris
Hypospray 25. listopad 15:42:Muzu se zeptat, jak skoncila epizoda The Naked Now? A mimo jine, jakej mela moralni prinos pro TOSku tak typicky?

Zeptat se muzes a ja ti s radosti odpovim. Skoncila jednak stastne, a jednak velice zajimave :)
Muzes mi rict, co jsi na tom konci nepochopila? Enterprise unikla na posledni chvili tim, ze vyuzila gravitacni pnuti kolem hroutici se planety a nechala se vymrstit o onen potrebny okamzik zpet casem. Na temze principu pozdeji dvakrat podstoupila cestu casem do minulosti - jednou neumyslne a jednou umyslne - aby ho posleze posadka vyuzila jeste jednou ve Star Treku 4. Star Trek 4 jsi doufam pochopila? :)
A v cem tkvi smysl epizody? Inu, tohle je jedna z tech slozitejsich (a velmi oblibenych) - hodne stavi na odhalovani povahovych rysu postav. Spockova nadherna reakce na skutecnost, ze ztratil zabrany, je za vsechny prachy. Poprve se doopravdy a naplno dozvidame, ze Chapel miluje Spocka - a to, ze Spock precejenom ma city a emoce. Jeho "vnitrni rozervanost" mezi emocionalni a logickou strankou, ktera vyplyva na povrch zvlast v tomhle dile, je perfektni (a podle me v ramci ST dosud herecky neprekonana). Ukaze se, ze Kirk miluje svou lod - doslova a do pismene miluje, tak jako zenu, a ze je to laska tak silna, aby mu umoznila ubranit se silenstvi. Zkratka a jednoduse se nam dost intenzivne odhali skryta stranka vsech nasich hrdinu. Vysledek stoji za to - kam se hrabou vsechny ty "character development episodes" z novejsich serii! Za jedinou epizodu se nam rozvine hned nekolik postav, vcetne "kapitana" Rileyho, ktery je pouze vedlejsi postavou asi tak na urovni O'Briena v TNG. Navic je to epizoda, ktera jako jedna z prvnich stanovuje podstatu a styl klasickeho serialu: vazna situace neni brana smrtelne vazne, ale vyustuje v celou radu komickych i dramatickych momentu zaroven.
Prinos tehle epizody nejde shrnout jedinou vetou. Je o pratelstvi, o odpovednosti a o tlacich, kterym jsou tyhle vlastnosti vystaveny... je o emocionalite a o tom, jak se ve skutecnosti chovame uplne jinak, nez jak veli nase povaha... je o tom, jak jsou zabrany dulezite a zaroven svazujici a jak musime najit tu spravnou rovnovahu mezi stoprocentnim sebeovladanim a stoprocentnim utrzenim ze retezu - protoze prilisny extrem na kteroukoliv stranu muze byt smrtelne nebezpecny. Pokud jsi opravdu mela problem pochopit, jaky je smysl tehle epizody, doporucuju ti poustet si ji znova a znova tak dlouho, az ji budes znat zpameti; kdyz to nepomuze, znamena to, ze jsi fakt beznadejna :)

Trekkie - 25. listopad 2001 21:05sipka
ZAMĚŘIT
Trekkie
Hypo:VIM co to je The Naked Time...A je to jedna z nej episod TOSky!!!
Hypospray - 25. listopad 2001 20:48sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
Proste ta epizoda, kde tam beha Sulu do pul tela a ohrozuje i mustek a Chapel by si nejradeji vrznula se Spockem :))
Hypospray - 25. listopad 2001 20:45sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
Trekkie: tak Naked Time :)) a mas pravdu, TNG ta klasikou neni, tu znat nepotrebujes, vid?
Bendi - 25. listopad 2001 16:17sipka
ZAMĚŘIT
Bendi
Valeris: Bude? se divit, ale to docela dobře. DS je toti? propracovaný, na rozdíl od TOS má krásné efekty, a hlavně realisticky popisuje válku (ta válka je pro mě asi to největ?í plus). K tomu tam hlavní postavy nejsou ?ádní nesmrtelní supermani jako v TOS, co v?dy v?e bravůrně vyře?í (Sisko se sice stane bohem, ale to také někdo dělat musí) a i důle?ité postavy čas od času umírají nabo končí jako Odo (Jadzia, Kai Opaka, Vedek Bereil ...) a i ty nejdůle?itěj?í opory startrekovské u? nejsou nic svatého a nedotknutelného, ale jejich osudy jsou zcela realistické (zničení San Franciska, infiltrace Klingonské ří?e, Klingonská válka ...). Je to prostě nejrealističtěj?í ze v?ech ST seriálů (taktickou stránku nepočítám - i tady jsou boje dělané pro diváky, ale o tom se tu rozepisovat nebudu). V TOS by třeba zničení Enterprise nikdy nepřipadlo v úvahu - v DS Defianta bez servítek rozsekají. A podobných realistických prvků má DS proti TOSce celou řadu.

TOS ze Star Trekem jenom začala a teprve TNG a DS ho dovedli téměř a? k dokonalosti. TOS jim nesahá ani po kotníky - fajn, sce byla první, ale jen proto ji nebudu zbo?ňovat jako nějákou svatou modlu kdy? u? byla dávno překonaná. Ve své době mo?ná měla co říct, ale dnes je v?e jinak a ikdy? se Ti to nelíbí, tak její místo přebrali TNG a DS-9 a pro dal?í generaci trekkies se pod pojmem "Star Trek" vybaví VGR a Enterprise a TOS pro ně bude jen takový mlhavý stín někde v dálce, o kterém budou vědět tak maximálně to, ?e to byl první ST, ale jinak po TOSce ne?těkne pes.
Trekkie - 25. listopad 2001 15:54sipka
ZAMĚŘIT
Trekkie
Hypo:The Naked Now????? Tuhle episodu nak neznam...
Hypospray - 25. listopad 2001 15:42sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
Pro upresneni, ja ten konec nepochopila.
Hypospray - 25. listopad 2001 15:42sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
Muzu se zeptat, jak skoncila epizoda The Naked Now? A mimo jine, jakej mela moralni prinos pro TOSku tak typicky?
Valeris - 25. listopad 2001 14:07sipka
ZAMĚŘIT
Valeris
Bendi: ja zase zasnu, jak se muzou lidi nadsene bavit o serialu, kterej nenabizi nic vic nez ty efekty a z telenovely prebira daleko vic nez jenom atmosferu. Vesmir je plnej zahad :)
Chodaii - 24. listopad 2001 23:24sipka
ZAMĚŘIT
Chodaii
Efekty nahodou ujdou. Nemyslim triky, ale efekty. Moc se mi libi prace se svetlem a kamerou. To, jak nasvecuji veci zesikma a tim delaji dlouhe stiny a tajemnou atmosferu. Zvlastni uhly kamery /treba zaber skrz skleneny stul v Gideonech/. Pozornost pro detail je skoro hitchcockovska. Ja jsem holt fanda do starych filmu a TOSka vypada jako stary film :o))).
P_E_T - 24. listopad 2001 19:08sipka
ZAMĚŘIT
P_E_T
Jezis, sorry, trochu jsem se upsala - samo pred 40 lety :) Ale stejne je to uz dost dlouha doba.
P_E_T - 24. listopad 2001 19:05sipka
ZAMĚŘIT
P_E_T
Bendi: A myslis si, ze i pred temer 50 lety byly ty efekty zastaraly???
Bendi - 24. listopad 2001 00:30sipka
ZAMĚŘIT
Bendi
Tak si tu tak pročítám ty Va?e příspěvky a u?asle zírám. Takhle se bavit o seriálu, který jede podle schématu Enterprise někam přiletí, někdo se někam transportuje (a to jeno, proto, ?e autoři neměli prachy na model raketoplánu), Kirk se zamiluje, porve se, roztrhne si tričko, McCoy se Spockem to okomentují a do toho vesele umírají neznámí členové posádky a to v?e s mizernými efekty a atmosférou jedné nejmenované jihoamerické telenovely - tak to bych asi nedokázal.
Zephram - 23. listopad 2001 22:17sipka
ZAMĚŘIT
Zephram
Hypo: No, já bych řekl, ?e "nádhery Spockova obličeje" jeho úspě?nost netvoří. Připadá mi to stejně zjednodu?ující jako postava (ve fyzikálním slova smyslu) Sedmé. Mne tedy uchvacuje spí?e jeho logika, chování, nestrannost, a tak.
Hypospray - 23. listopad 2001 20:18sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
AliasX: kazdy ma svuj vkus, i pokud jde o postavy, i pokud jde o serialy.
P_E_T - 23. listopad 2001 19:56sipka
ZAMĚŘIT
P_E_T
Jo a dneska jak si uzival s Klingonkou, to nebyl jenom nos :)
Rwan - 22. listopad 2001 23:39sipka
ZAMĚŘIT
Rwan
Neznasam Neelixa, do vsetkeho strka nos :-)
AliasX - 22. listopad 2001 22:45sipka
ZAMĚŘIT
AliasX
Hypospray: Chapu tvuj pristup. Jedno vsak Spockovi - nebo spis Nimoyovi - nikdo nikdy neupre: vytvoril prvniho MZ ve ST, a to sakra dobre. Latku dal hodne vysoko. Jestli nad nej je nebo neni, to spis uz zalezi na osobnich sympatiich. Jsou pry i taci, kterym se moc libi Neelix.
Hypospray - 22. listopad 2001 06:23sipka
ZAMĚŘIT
Hypospray
AliasX: proste beru vsechny mimozemstany na stejne urovni a rozhodne nemam zapotrebi nejakeho vyzdvihovat. Ja jsem obcas pres postavy, ale ne takovym zpusobem. Divam se na Star Trek kvuli pribehum, ne kvuli nadheram Spockova obliceje. Prijde mi to naopak smesne. V dobe TOSu byl urcite napad mimozemskeho zivota prevratny, ale dnes uz ne. Narozdil od jinych neziju zahrabana v minulosti. Proste v tomto nemuzu slouzit.

Vzdyt ja se moc tesim, az to pujde u nas, vychutnam si kazdickou minutu a navic nejvic zaverecne titulky, vsechno to zdokumentuju a dlouhe noci budu porovnavat s knizkama a budes-li mit zajem, budu podavat dlouha pojednani, jak to vsechno na mne zapusobilo.

Mimochodem, ta fora jsou predpripravena, zkus to tech par mesicu jeste tak brat, ano?


Nejnovější   Novější 150 - 169 / 219Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV ]


Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o