Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   ARCHÍV FÓR

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

ARCHÍV=> Technologie ve Star Treku

Spravuje: Yakuzza
Počet příspěvků: 1714
1. Technologie ve Star Treku

Star Trek se odehrává 300-400 let v budoucnosti. Za tu dobu je technologie samozřejmě na úplně jiné úrovni, ne? dnes. Co bychom dali za takový transportér, replikátor, trikordér, phaser a podobné přístroje... Princip vět?iny zařízení ve Star Treku je alespoň v základech reálný. V praxi to znamená, ?e fyzikální zákony se neporu?ují nějak významně :-)

V poslední době existuje spousta náznaků, ?e se technologické úrovni ve Star Treku blí?íme... A? u? v oblasti počítačů, komunikace, pohonu... Otázkou je, jestli autoři Star Treku správně odhadli směr technologického vývoje - klasickým případem je technika ve 23. století tak, jak si ji představovali autoři Star Treku v 60. letech 20. století v konfrontaci s technologií dne?ka a technickou úrovní v 22. století podle představ autorů z počátku 21. století...

2. Free Topic

Z nějakého důvodu se v tomto fóru ře?í v?echny osobní problémy a spory mezi náv?těvníky StarNETu :-)))




Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1311 - 1330 / 1714Starší   Nejstarší

Alpedar - 23. červen 2001 13:35sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
Myslim si, ze budou tak velke, aby lod bez pohonu natocili, ale clovek by je podle me nemel mit sanci ucitit (tedy ani kostru lodi to nijak neohrozi).
Winner - 23. červen 2001 13:19sipka
ZAMĚŘIT
Winner
O slapových silách jsem taky uva?oval, na těleso velikosti galaxy u? nějaké působit musí...
Alpedar - 22. červen 2002 12:56sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
pokud jsem se nikde osklive nespletl, tak teleso obihajici kolem planety ve vzdalenost asi 6500 km od stredu (zhruba 120 km nad Zemi) s periodou zhruba 90 min (nevim jestli jaka je v te visce perioda, nechce se mi to pocitat) zrychluje se zrychlenim 2e-13 m/s^2 (pokud tedy a=omega^2/r). A ani toto zrychleni nepocituje, protoze je ve volnem padu, jedine zrychleni, ktere pocituje je pusobeno slapovymi silami (ale nikdy jsem v ST nevidel lod stabilizovanou slapovymi silami pridi/zadi k planete). Neco jineho je, pokud se lod drzi nekde motory, pak ale nejde mluvit o obezne draze.
Winner - 22. červen 2001 21:05sipka
ZAMĚŘIT
Winner
Asi takto: Fly-by-wire není třeba, kdy? má? letadlo zaparkované na leti?ti.

Tím chci říct, ?e stavět loď, která bez energie nemů?e ani obíhat planetu, je blbost, kravina, debilita. Nikod nechce, aby loď bez SIF sná?ela bojové manévry, mně by stačilo, aby se bez něho mohla alespoň volně vzná?et...
Bendi - 22. červen 2001 19:37sipka
ZAMĚŘIT
Bendi

SIF je opravdu klíčová věc bez které se ?ádné plavidlo klasické konstukce prakticky neobejde (jinak by přestal mít klasický talířoidní design smysl a asi by se stavěly koule) a co do důle?itosti je tedy dle mého názoru přirovnání k fly-by-wire celkem na místě. Pokud by se měly stavět "fyzické" trupy lodí aby vydr?ely manévry srovnatelné s loďmi vyu?ívajícími SIF, tak by podle mě musely být několikanásobně, ne-li řádově vět?í (a konstukce pravděpodobně náročněj?í) ne? plavidla současná, tak?e by se nevyplatily. Zodolněná konstrukce trupu je sice nezbytná, ale SIF zůstane i tak nepostradatelnou součástí konstukce lodi proto?e se jedná o nejefektivněj?í způsob, jak zabránit několikakilometrovým nosným konstrukcím pro loď, která má s vyu?itím SIF jen pár set metrů, aby bylo bez dosa?eno srovnatelných výkonů s plavidly bez SIF. Chci tím říct, ?e technologie SIF je ji? tak zaběhlá a osvědčená, ?e není důvod o jejích kvalitách pochybovat a proto bych doporučil zůstat u stávající konstrukční koncepce zalo?ené na SIF.

Ninja - 21. červen 2002 07:23sipka
ZAMĚŘIT
Ninja
Proč by nemohly lodě ve ST mít závratné hmotnosti? V?dyť nevíme jaké slitiny pou?ívají ke konstrukcí a zadruhé kdo z nás si umí představit umělou gravitaci, kterou tyto lodě disponuji. Dokonce i malé raketoplány.
4of7 - 20. červen 2002 23:57sipka
ZAMĚŘIT
4of7
Ptaak, Winner: Čím se li?í SIF třeba od fly-by-wire systémů u dne?ních letadel?
?ance, ?e to přes v?echny zálohy sel?e jindy ne? v situaci, kdy u? je stejně konec, je naprosto mizivá. Pokud mi SIF umo?ní postavit stejně velkou loď s dvojnásobnou palebnou silou, pak není přinejměn?ím u men?ích lodí co ře?it. V případě lodí, které se stavějí několik let a ve flotile mám nanejvý? tak dvě, se samozřejmě vyplatí mít dostatečně odolnou konstrukci - proto?e ztratit tak velkou část palebné síly kvůli poru?e - i kdy? téměř nemo?né - si nikdo nemů?e dovolit.
Winner - 20. červen 2002 21:08sipka
ZAMĚŘIT
Winner
Ptaak: Tak v tom má? mou plnou podporu - ta naivita spoléhání na SIF je asi stejná, jako kdyby byl operační systém Space Shuttlu Windows 95 ;-)))
Ptaak - 20. červen 2002 09:33sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Winner: oni to nepotřebují, oni spoléhají na SIF. je to záva?ná chyba konstrukce, která se u lodí stavěných pro nový Generální ?táb nebude opakovat. :)
Winner - 19. červen 2002 21:09sipka
ZAMĚŘIT
Winner
V TNG hýbali i neutronovou hvězdou :-)))

Ptaak: Tak milionů tun. Pořád to nestačí na gravitační kolaps.
BTW: kolik vá?í WARP jádro ?

happz: To mi připadá ujeté - kdy? dne?ní konstrukce doká?í udr?et např. ISS, tak ať mi nikdo netvrdí, ?e neudr?í Galaxy při oběhu kolem planety.

happz - 19. červen 2002 09:52sipka
ZAMĚŘIT
happz
To snizovani hmotnosti bylo treba i v TNG, v nejakem dile takhle stehovali snad asteroid, moc si ten pribeh uz nepamatuju, ale bylo to pomoci subprostoroveho pole kolem toho sutru :)

No, ja sem poradne prihlidnul TNG TM a nasel jsem udaje, ze kterych se da spoitat hmotnost lode tridy Galaxy po jejim uzavreni v subprotorovem poli a zrychleni na impuls. No, sice uz znam vsledky, ale radsi je jeste projdu nekolikrat, ptze se mi zdaji hodne blaznive... Snad je vecer uz poskytnu
Ptaak - 19. červen 2002 08:38sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Jen tak mimochodem, pár tun - víte, ona Galaxy class ma pár milionů tun (tu?ím, ?e asi 3,5), warbird asi dvakrát tolik. Jenom Intrepid class, zhruba stejně velký jako moderní nukleární letadlovky, je 7x tě??í ne? ony (oficiální údaj ze seriálu, 700.000 tun...). Přijde mi to postavené na hlavu, ale bohu?el je to tak.
Co se týče sni?ování hmotnosti, tak nějak to udělali v pilotu DS9, kdy? přesouvali stanici k červí díře. Zeptejte se Bendiho.
happz - 19. červen 2002 08:07sipka
ZAMĚŘIT
happz
Subprostor se nedefinoval :) Pro jistotu.

Obehu kolem planety neni volne vznaseni - lod ma zrychleni. Zrychleni je totiz zmena vektoru rychlosti, coz u obehu nastava zcela evidentne.
Winner - 18. červen 2002 22:51sipka
ZAMĚŘIT
Winner
happz: To jsem ale uznal, ?lo mi o to volné vzná?ení, mezi které se dá počítat oběh kolem planety, kdy loď nijak nezrychluje.

Já si to světlo vysvětluji tím, ?e by lidi nebavilo koukat na černé bubliny létající na černém pozadí :-)))

Subprostor - jak ho tam vůbec definovali ? Asi to bude takovéto "jiná dimenze kde neplatí na?e fyzikální zákony", co? ti vlastně vůbec nic neřekne :-))
happz - 18. červen 2002 08:10sipka
ZAMĚŘIT
happz
winner: tak tak, lode ze ST JSOU zavisle na SIF :) A budu to tvrdit, dokud nezmeni sve stanovisko autori TNG TM, kde je to vyslovne napsano. A proc nekolabuje po zasazich? SIF je nekolika nasobne zalohovan, ma vlastni zdroje energie, ktere nejsou propojeny s osttnimi, a potom, kdyz se jen tak vznasi, tak se samozrejme nepohybuje se zrychleni. Vydrzi tech 5 ms^-2, ale vic se nedoporucuje ( :) Ve volnem vesmiru patrne SIF nepouzije, ale jakekoliv zrychleni takrka od 0.5 g by ji vlastne roztrhalo.

No, vis co, magicke slovo: subprostor... A navic pole... Nikdo ti nerekne, jak to presne funguje, protoze nikdo pro jistotu nevi, jak to fungje :) A to viditelne svetlo si vysvetluju tim, ze otevrou frekvencni okenko pro EM v rozsahu frekvenci viditelneho svetla, a hlavne kontroluji intenzitu. Preci jen, laser ma krapet jine charakteristiky nez normalni viditelne svetlo...
Ninja - 18. červen 2002 07:58sipka
ZAMĚŘIT
Ninja
Je mo?né, ?e ?títy propustí světlo jenom do určité intenzity a jakmile je ho trochu více tak začnou dělat to, na co byli navr?ené. To by i mohlo vysvětlit ten namodralý efekt co vidujeme na svých obrazovkách kdy? to nějaká lodička koupí.

Kdyby ?títy pohlcovali vlnění nebo energií tak by ji mohli transformovat do zdrojů a doplňovat nadbytečnou energií :) a u? tady máme revoluční technologií nezničitelných ?títu, které ka?dým zásahem neslábnou, ale právě naopak :)

Winner - 17. červen 2002 22:49sipka
ZAMĚŘIT
Winner
happz: Pak mů?e? nálo?e rozdělit na men?í nálo?e s vět?í efektivitou, prostě do té mirandy nalo?í? 1000 fotonových torpéd. To podle mě není problém.

CO?E ? Chce? mi tvrdit, ?e lodě ze Star Treku jsou přímo závislé na SIF ? To myslím je tro?ku dál od pravdy - SIF pou?ívají při akceleraci a deceleraci, při náročnách manévrech, ale na to, aby loď stála ve vesmíru ?ádne SIF nepotřebuje - její hmotnost není tak velká, aby kolabovala vlastní hmotností - podívej se na seriál - loď je zasa?ena, v?echny systémy vypadly, posádka zařvala. Loď se volně vzná?í ve vesmíru bez jakékoliv energie. Nemyslím, ?e se nějak po?kodí...

No, ano asi to tak nějak bude. Jenom bych spí? řekl, ?e ?títy vlnění pohlcují ne? ohýbají. Ony ?títy jsou obecně zvlá?tí - jakto?e jimi prochází viditelné světlo ??? To by pak stačilo přeci pou?ít vysoce výkonný laser - ten by jimi pro?el a loĎ rozřezal...
happz - 17. červen 2002 21:45sipka
ZAMĚŘIT
happz
winner: No, nacpat antihmotou... to neni zrovna zas tak snadne... Musis pocitat s jistym reakcnim povrchem, a zbytek je proste rozfouknut. verim tomu, ze fotonova torpeda dosahla vyuzitelnosti reakce M/AM jako zdroje nicive sily prave diky technickym a fyzikalnim omezenim. Take dneska se nedaji konstruovat jaderne pumy z mnoha tun stepneho materialu - tedy daji, ale pri vlastni reakci dojde proste k tomu, ze zreaguje jen cast, ktera se da zvetsovat - a s tim i vyuzitelnost - jen velmi malo.

Maskovani hmotnosti - ono neni zas tak co maskovat. Podivej se na konstrukci warbirdu nebo galaxy. Tenke nosniky o rozmerech fotbalovych hrist - cele to pohromade drzi subprostorova pole systemu integrity trupu. A subprotstorova pole, jak "znamo" maji nekolik vedlejsich efektu - jednim z nich je i "maskovani" hmotnosti - lod je lehci nez by mela byt v realnem vesmiru. Muj oblibeny priklad: lod tridy Galaxy vydrzi bez pole strukturalni integrity maximalni zrychleni cca 5 ms^-2 bez poskozeni, 7 ms^-2 uz s nevratnym poskozenim. Tzn. ze by nedokazala vydrzet ani na obezne draze Zeme, natoz zrychlovat na 0.25 c za par vterin! Jednim z moznych vyreseni tehle paradoxu je moznost, ze SIF dokaze lod natolik odlehcit, aby to mozne bylo (nekolik prikaldu bylo i v TNG) Skutecnym problemem je ale maskovani toho zbytku. Tady uz me znalosti selhavaji - napada me jakasi operaci pomoci jistych fluktuaci gravitonu tak, aby partunovy objekt vypadal celkem prirozene na jejich pozadi.

A senzory - stejny problem je i klasickymi stity - take ve sve podstate"ohybaji" vlneni. Ve stitech se pro senzory vytvareji jista "okna" a pouziva se frekvencni sladeni. IMHO to u maskovani funguje stejne - otevru si okenko, tim prijmu EM vlvneni, presne ho analyzuji a na druhe strane zase vysilam. Pokud to udelam dost rychle - coz s pomoci FTL poli kolem pocitacu jde - muzu takhle zamaskovat, ze jsem vlastne puvodni vlneni "vyriznul".
happz - 17. červen 2002 21:32sipka
ZAMĚŘIT
happz
No, navigacni system ve warpu sleduje trat jistou vzdalenost pred sebou, a podle zjisteneho se ridi. Pokud ovsem velici dustojnik naridi nevsimat si meteoru, tak si proste pocitac nevsima. Akorat zbleptne cosi o koliznim kurzu a da pokoj.
Winner - 17. červen 2002 21:31sipka
ZAMĚŘIT
Winner
Bendi: ?e se StarFleet namáhá s ničením velkých lodí konvenčně - jako by nestačilo nacpat vyřazené Mirandy antihmotou a hmotou ve vysoce koncentrované podobě, zajistit jí ru?ičku nepřátelských sensorů a pak jedndu?e "narazit" na Warbird a odpálit bombu na jeho ?títu.
To by nevydr?ela ani borgská krychle. Je to snadné a efektivní.

Kdy? u? se to tady rozjelo, jak Warbirdy maskují svoji hmotnost - tedy grevitační projevy v okolním vesmíru ? Sensory 24. stol jistě grav. odchylku u předmětu vá?ícího pěkných pár tisíc tun odhalí, ne ?
Pokud tomu toti? rozumím dobře, tak Romulané ohýbají světlo a ostatní vlnění tak, aby loď obtékalo, tak?e loď z pohledu vněj?ího pozorovatele není vidět.
A otázka třetí (vyhcází z druhé): Kdy? Warbird ohne vlnění kolem sebe, tak k němu ?ádné nepřichází. Jak tedy scanuje okolí ? Aktivní scan nemů?e pou?ít, to by ho nepřítel okam?itě odhalil, a pasivní je vyřazen maskováním...

Nejnovější   Novější 1311 - 1330 / 1714Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV ]


Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o