Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   ARCHÍV FÓR

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

ARCHÍV=> Technologie ve Star Treku

Spravuje: Yakuzza
Počet příspěvků: 1714
1. Technologie ve Star Treku

Star Trek se odehrává 300-400 let v budoucnosti. Za tu dobu je technologie samozřejmě na úplně jiné úrovni, ne? dnes. Co bychom dali za takový transportér, replikátor, trikordér, phaser a podobné přístroje... Princip vět?iny zařízení ve Star Treku je alespoň v základech reálný. V praxi to znamená, ?e fyzikální zákony se neporu?ují nějak významně :-)

V poslední době existuje spousta náznaků, ?e se technologické úrovni ve Star Treku blí?íme... A? u? v oblasti počítačů, komunikace, pohonu... Otázkou je, jestli autoři Star Treku správně odhadli směr technologického vývoje - klasickým případem je technika ve 23. století tak, jak si ji představovali autoři Star Treku v 60. letech 20. století v konfrontaci s technologií dne?ka a technickou úrovní v 22. století podle představ autorů z počátku 21. století...

2. Free Topic

Z nějakého důvodu se v tomto fóru ře?í v?echny osobní problémy a spory mezi náv?těvníky StarNETu :-)))




Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1306 - 1325 / 1714Starší   Nejstarší

happz - 25. červen 2002 12:50sipka
ZAMĚŘIT
happz
No prave - pada. Ve volnem padu na tebe take pusobi zrychleni - to pusobi pokazde, jakmile se meni vektor rychlosti, coz se tady meni zcela urcite. Odpada zrychleni tecne, zustava pouze normalove. TO, pravda neprispiva ke zmene velikosti rychlosti, ale meni jeji smer - co na tom, ze se lod nemuze trefit na Zem, kdyz stale pada. Tedy zrychleni pusobi.
Alpedar - 25. červen 2002 12:45sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
Udelal jsem chybu, vzdyt mi nesedi ani jednotky (mam pocit), doma to spocitam jeste jednou. Ale ani pokud mas pravdu, tak te lodi to zrychleni nijak neublizuje, ona s nim pada.
happz - 24. červen 2002 13:25sipka
ZAMĚŘIT
happz
Alpedar: no, me to zrychleni v te sae vysce a s tou samou periodou vyslo 8,80 m.s^-2 coz mi vubec neprijde divny - pokud pri R=6378km a=9.81 m.s^-2, pak pri R=6500km nebude a=2e-13 m.s^-2.

Tecne zrychleni je samozrejme 0, jde o pohyb rovnomerny, takze zbyva normalove = an = v^2 / R m.s^-2.
Bendi - 23. červen 2002 12:57sipka
ZAMĚŘIT
Bendi
S technologickými mo?nostmi ST by podle mě měly mít v?echny konstrukce určené do vesmíru i bez SIF určitě minimálně stejnou nebo vět?í odolnost ne? dne?ní technika - představa, ?e loď schopná FTL a likvidace celých planet vydr?í bez SIF míň ne? 300 let staré technologie ISS nebo nebo raketoplánu, se mi zdá trochu divná.
4of7 - 22. červen 2002 23:21sipka
ZAMĚŘIT
4of7
Winner: jestli se loď bez SIF rozpadne i kdy? nemanévruje, je to skutečně hodně velká chyba konstrukce (to je snad Flotila staví z papundeklu jako Paramount :-)) ).
Alpedar - 23. červen 2001 13:35sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
Myslim si, ze budou tak velke, aby lod bez pohonu natocili, ale clovek by je podle me nemel mit sanci ucitit (tedy ani kostru lodi to nijak neohrozi).
Winner - 23. červen 2001 13:19sipka
ZAMĚŘIT
Winner
O slapových silách jsem taky uva?oval, na těleso velikosti galaxy u? nějaké působit musí...
Alpedar - 22. červen 2002 12:56sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
pokud jsem se nikde osklive nespletl, tak teleso obihajici kolem planety ve vzdalenost asi 6500 km od stredu (zhruba 120 km nad Zemi) s periodou zhruba 90 min (nevim jestli jaka je v te visce perioda, nechce se mi to pocitat) zrychluje se zrychlenim 2e-13 m/s^2 (pokud tedy a=omega^2/r). A ani toto zrychleni nepocituje, protoze je ve volnem padu, jedine zrychleni, ktere pocituje je pusobeno slapovymi silami (ale nikdy jsem v ST nevidel lod stabilizovanou slapovymi silami pridi/zadi k planete). Neco jineho je, pokud se lod drzi nekde motory, pak ale nejde mluvit o obezne draze.
Winner - 22. červen 2001 21:05sipka
ZAMĚŘIT
Winner
Asi takto: Fly-by-wire není třeba, kdy? má? letadlo zaparkované na leti?ti.

Tím chci říct, ?e stavět loď, která bez energie nemů?e ani obíhat planetu, je blbost, kravina, debilita. Nikod nechce, aby loď bez SIF sná?ela bojové manévry, mně by stačilo, aby se bez něho mohla alespoň volně vzná?et...
Bendi - 22. červen 2001 19:37sipka
ZAMĚŘIT
Bendi

SIF je opravdu klíčová věc bez které se ?ádné plavidlo klasické konstukce prakticky neobejde (jinak by přestal mít klasický talířoidní design smysl a asi by se stavěly koule) a co do důle?itosti je tedy dle mého názoru přirovnání k fly-by-wire celkem na místě. Pokud by se měly stavět "fyzické" trupy lodí aby vydr?ely manévry srovnatelné s loďmi vyu?ívajícími SIF, tak by podle mě musely být několikanásobně, ne-li řádově vět?í (a konstukce pravděpodobně náročněj?í) ne? plavidla současná, tak?e by se nevyplatily. Zodolněná konstrukce trupu je sice nezbytná, ale SIF zůstane i tak nepostradatelnou součástí konstukce lodi proto?e se jedná o nejefektivněj?í způsob, jak zabránit několikakilometrovým nosným konstrukcím pro loď, která má s vyu?itím SIF jen pár set metrů, aby bylo bez dosa?eno srovnatelných výkonů s plavidly bez SIF. Chci tím říct, ?e technologie SIF je ji? tak zaběhlá a osvědčená, ?e není důvod o jejích kvalitách pochybovat a proto bych doporučil zůstat u stávající konstrukční koncepce zalo?ené na SIF.

Ninja - 21. červen 2002 07:23sipka
ZAMĚŘIT
Ninja
Proč by nemohly lodě ve ST mít závratné hmotnosti? V?dyť nevíme jaké slitiny pou?ívají ke konstrukcí a zadruhé kdo z nás si umí představit umělou gravitaci, kterou tyto lodě disponuji. Dokonce i malé raketoplány.
4of7 - 20. červen 2002 23:57sipka
ZAMĚŘIT
4of7
Ptaak, Winner: Čím se li?í SIF třeba od fly-by-wire systémů u dne?ních letadel?
?ance, ?e to přes v?echny zálohy sel?e jindy ne? v situaci, kdy u? je stejně konec, je naprosto mizivá. Pokud mi SIF umo?ní postavit stejně velkou loď s dvojnásobnou palebnou silou, pak není přinejměn?ím u men?ích lodí co ře?it. V případě lodí, které se stavějí několik let a ve flotile mám nanejvý? tak dvě, se samozřejmě vyplatí mít dostatečně odolnou konstrukci - proto?e ztratit tak velkou část palebné síly kvůli poru?e - i kdy? téměř nemo?né - si nikdo nemů?e dovolit.
Winner - 20. červen 2002 21:08sipka
ZAMĚŘIT
Winner
Ptaak: Tak v tom má? mou plnou podporu - ta naivita spoléhání na SIF je asi stejná, jako kdyby byl operační systém Space Shuttlu Windows 95 ;-)))
Ptaak - 20. červen 2002 09:33sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Winner: oni to nepotřebují, oni spoléhají na SIF. je to záva?ná chyba konstrukce, která se u lodí stavěných pro nový Generální ?táb nebude opakovat. :)
Winner - 19. červen 2002 21:09sipka
ZAMĚŘIT
Winner
V TNG hýbali i neutronovou hvězdou :-)))

Ptaak: Tak milionů tun. Pořád to nestačí na gravitační kolaps.
BTW: kolik vá?í WARP jádro ?

happz: To mi připadá ujeté - kdy? dne?ní konstrukce doká?í udr?et např. ISS, tak ať mi nikdo netvrdí, ?e neudr?í Galaxy při oběhu kolem planety.

happz - 19. červen 2002 09:52sipka
ZAMĚŘIT
happz
To snizovani hmotnosti bylo treba i v TNG, v nejakem dile takhle stehovali snad asteroid, moc si ten pribeh uz nepamatuju, ale bylo to pomoci subprostoroveho pole kolem toho sutru :)

No, ja sem poradne prihlidnul TNG TM a nasel jsem udaje, ze kterych se da spoitat hmotnost lode tridy Galaxy po jejim uzavreni v subprotorovem poli a zrychleni na impuls. No, sice uz znam vsledky, ale radsi je jeste projdu nekolikrat, ptze se mi zdaji hodne blaznive... Snad je vecer uz poskytnu
Ptaak - 19. červen 2002 08:38sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Jen tak mimochodem, pár tun - víte, ona Galaxy class ma pár milionů tun (tu?ím, ?e asi 3,5), warbird asi dvakrát tolik. Jenom Intrepid class, zhruba stejně velký jako moderní nukleární letadlovky, je 7x tě??í ne? ony (oficiální údaj ze seriálu, 700.000 tun...). Přijde mi to postavené na hlavu, ale bohu?el je to tak.
Co se týče sni?ování hmotnosti, tak nějak to udělali v pilotu DS9, kdy? přesouvali stanici k červí díře. Zeptejte se Bendiho.
happz - 19. červen 2002 08:07sipka
ZAMĚŘIT
happz
Subprostor se nedefinoval :) Pro jistotu.

Obehu kolem planety neni volne vznaseni - lod ma zrychleni. Zrychleni je totiz zmena vektoru rychlosti, coz u obehu nastava zcela evidentne.
Winner - 18. červen 2002 22:51sipka
ZAMĚŘIT
Winner
happz: To jsem ale uznal, ?lo mi o to volné vzná?ení, mezi které se dá počítat oběh kolem planety, kdy loď nijak nezrychluje.

Já si to světlo vysvětluji tím, ?e by lidi nebavilo koukat na černé bubliny létající na černém pozadí :-)))

Subprostor - jak ho tam vůbec definovali ? Asi to bude takovéto "jiná dimenze kde neplatí na?e fyzikální zákony", co? ti vlastně vůbec nic neřekne :-))
happz - 18. červen 2002 08:10sipka
ZAMĚŘIT
happz
winner: tak tak, lode ze ST JSOU zavisle na SIF :) A budu to tvrdit, dokud nezmeni sve stanovisko autori TNG TM, kde je to vyslovne napsano. A proc nekolabuje po zasazich? SIF je nekolika nasobne zalohovan, ma vlastni zdroje energie, ktere nejsou propojeny s osttnimi, a potom, kdyz se jen tak vznasi, tak se samozrejme nepohybuje se zrychleni. Vydrzi tech 5 ms^-2, ale vic se nedoporucuje ( :) Ve volnem vesmiru patrne SIF nepouzije, ale jakekoliv zrychleni takrka od 0.5 g by ji vlastne roztrhalo.

No, vis co, magicke slovo: subprostor... A navic pole... Nikdo ti nerekne, jak to presne funguje, protoze nikdo pro jistotu nevi, jak to fungje :) A to viditelne svetlo si vysvetluju tim, ze otevrou frekvencni okenko pro EM v rozsahu frekvenci viditelneho svetla, a hlavne kontroluji intenzitu. Preci jen, laser ma krapet jine charakteristiky nez normalni viditelne svetlo...

Nejnovější   Novější 1306 - 1325 / 1714Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV ]


Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o