ARCHÍV=> Technologie ve Star Treku |
Spravuje: Yakuzza
Počet příspěvků: 1714
|
1. Technologie ve Star Treku
Star Trek se odehrává 300-400 let v budoucnosti. Za tu dobu je technologie samozřejmě na úplně jiné úrovni, ne? dnes. Co bychom dali za takový transportér, replikátor, trikordér, phaser a podobné přístroje... Princip vět?iny zařízení ve Star Treku je alespoň v základech reálný. V praxi to znamená, ?e fyzikální zákony se neporu?ují nějak významně :-)
V poslední době existuje spousta náznaků, ?e se technologické úrovni ve Star Treku blí?íme... A? u? v oblasti počítačů, komunikace, pohonu... Otázkou je, jestli autoři Star Treku správně odhadli směr technologického vývoje - klasickým případem je technika ve 23. století tak, jak si ji představovali autoři Star Treku v 60. letech 20. století v konfrontaci s technologií dne?ka a technickou úrovní v 22. století podle představ autorů z počátku 21. století...
2. Free Topic
Z nějakého důvodu se v tomto fóru ře?í v?echny osobní problémy a spory mezi náv?těvníky StarNETu :-)))
|
|
|
| Jak velky si ten 'vetsi (daleky) dosah' pedstavujes? Phasery maji ucinny dostrel 3e5km, torpeda UFP neco kolem 3.5e6km. |
|
|
|
| Ja bych vychazel z toho ze lod je vytvorena natolik pevne, aby na urcitou dobu pri urcite rychlosti vydrzela i bez SIF.
Ale vse ma sve hranice, to znamena, ze neni neznicitelna.
Ale pripada mi ze tu omilam porad to same :)
Mne by spise zajimalo proc se ve svete startreku, ktery je jiste technologicky vyspely, nejak pozapomelo na zbrane vetsiho (dalekeho) dosahu? A bojuje se jen kdyz "jsou na dohled"? |
|
|
|
| Voyager se opravdu oloupal, ale nebyl v klidu na orbitě nybr? si to pěkně ?inul prostorem. Kolik krat v ST narazili na loď v nouzi z nedostatkem E a samozřejmě hned po evakuaci se lodička zkomprimovala(tim nemyslím explozi jádra). Tak?e nevím co si mám o tom myslet proto?e kolik krát je opu?těna loď bez E a klidně se vzná?i a vydr?i. Klidně dál polemizujme a předkládejme názory alespoň si roz?ířime obzor :) |
|
|
|
| To si nevzpominam, ale je mozne ze mi nektera epizoda unikla.
Muzes mi priblizit to "oloupani"? |
|
|
|
| Maxik: Jisteze existuji nejruznejsi bezpecnostni a nouzove procedury. Primarni vzdy je ochranit zdravi posadky. Vyznamne se vsak snizi zivotnost a uzitna hodnota plavidla.
Nevim uz v ktere episode a zda-li to nakonec nebylo "takticky vyresetovano", ale vzpominate, jak se onehda pri vypadku SIF Voyager roztomile oloupal ? :-) |
|
|
|
| Kazdopadne si myslim, ze konstrukteri museli pocitat se situaci, pri ktere vypadne SIF a lod se bude muset na nejakou dobu obejit bez nej. Nemyslim si, ze se okamzite po poruse SIF zacne lod na obezne draze rozpadat (a nyni pocitejme vsechny vlivy co jste nize zminovali), jak uz zde bylo receno, ani MIR se take nerozpadl za par minut, ale krouzil nahore pekne dlouho. |
|
|
|
| Nevim uz s kym jsem se to dohadoval o tom, ze duhove rozplizle cary viditelne z lodi ve warpu nejsou hvezdy, nicmene zrovna v poslednim reprizovanem ST:VOY to bylo hezky videt. Plynuly prechod do warpu i z warpu jasne ukazal, jak se smouhy okolo lodi tvori "z niceho". |
|
|
|
| Winner: Pokud mluvis o necem jinem nez ja, pak nemluvis k veci :-). Chapu te velmi dobre, jestlize vsak neslysis na mnou podavane argumenty, znamena to, ze na problematiku nenahlizis v cele jeji siri.
Bavili jsme se o tom, nakolik klicovy je pro lod SIF a to i pri obycejnem letu na orbite. A toho se drzim. Lod je primo preplnena ruznym gravitacnim (magnetickym, tepelnym) rusenim a nevim, co te vede k tvrzeni, ze nepusobi na trup. Samotny SIF je jednim takovym aktivnim zdrojem :-).
O tepelne roztaznosti a deformacich uz myslim padlo dost nejen ode me. Ackoliv tu oba mluvime o lodi na stabilni obezne draze, na fakt, ze musi byt schopna preckavat nesmirne zatizeni - ne ted, ale proste si musi tuto odolnost neustale udrzovat, jinak by byla k nicemu - se neda zapomenout. I metalurgie 24.stoleti se musi ridit fyzikalnimi zakony, coz IMHO neni duvod k tomu, abych ji nazval "smejdskou".
Proc asi myslis, ze konstrukce lodi bez vetsich potizi zdolava let atmosferou? Protoze ma SIF :-). |
|
|
|
| No teda panove (a damy)...
Po prostudovani vasi diskuze nize, jsem se rozhodl, ze se ozvu a snad vam pomuzu pri reseni vaseho problemu.
Rekl bych, ze materialy ve 24. stoleti jsou asi trochu na jine urovni nez dnes. Samozrejme pouzity material jde ruku v ruce s technologii, ktera bude, zda se, take trochu jinde nez ta dnesni. Kdyby jsme to umeli vysvetlit a postavit jiz dnes, pravdepodobne by jsme tu zbytecne nekecali a mazali obevovat galaxii. Proste jen tvrdim, ze nektere veci ve startreku maji realne zaklady v dnesni vede, a nektere zatim treba jeste ne. Takze az to nekdo vyresi budeme se
a) mit lepe a budeme obevovat vesmir
b) zase to nejaky posahanec zneuzije jako vse co zatim vynalezeno bylo, a tentokrat to mozna uz neprezije cela planeta.
Osobne se pri dnesni urovni "vzdelanosti" bohuzel priklanim k bodu b.
takze tak |
|
|
|
| Dimik: Uaúúú. Ty mluví? o voze a já o koze. Já mluvím o tom, ?e gravitace a zrychlení na orbitě loď nerozbije, a ty mi tu mluví? o tepelné zátě?i. To s tím prostě nesouvisí, za tím si stojím !
Ne. Slapové síly o kterých se tu bavíme nejsou produktem umělé gravitace v lodi.
Sakra, kolikrát ti musím je?tě říct, ?e mluvím o zrychlení a slapových silách na orbitě a NE O AKCELERACI PŘI FTL LETECH A VYSOKÝCH IMPULZNÍCH RYCHLOSTECH.
Loď z 24.století, její? plá?ť celkem dlouho odolává letu v atmosféře, nemů?e být ohro?ena tepelnou rozta?ností. To by byla hezky ?mejdská loď.
Zkrátka mám dojem ?e ka?dý mluvíme o něčem jiném. Raději si přečti, co jsem psal, a zjistí?, ?e já tu pí?u o tro?ku něčem jiném, ne? ty.
Alpedar: No tak mů?e? loď zaparkovat do L5 (nebo který je to ten bod)... |
|
|
|
| Alpedar: Az na to, ze vypnutou lod na stabilni obezne draze vlastne neudrzis :-). |
|
|
|
| Ptaak: Diky za ten priklad s Apollem. Svuj predchozi prispevek jsem sepsal uz rano a presne nad necim takovym z praxe jsem dumal. Ono neni nahodou, ze dnesni kosmicke lode lode vypadaji, jak vypadaji - tedy hnusne :-). Drive se mi libilo, ze podobne drevni tvary meli i plavidla z obdobi TOS a preTOS, tuto idylku vsak bohuzel nyni trochu naborila ENT. |
|
|
|
| Winner: Nic si nepletu. Gravitacni zdroj/zdroje uprostred lodi jsou zdrojem slapovych sil. Nerovnomerne tepelne zatizeni rovna se nerovnomerna roztaznost, coz je nocni mura kosmickych konstrukteru. Rozmery u tak obemneho telesa, jakym je treba E-D, by se dali pocitat v radu decimetru (odhaduju).
O neschopnosti udrzeni se na orbite jsem nemluvil. Mluvil jsem o silovem zatizeni objektu na orbite. Mir byl rozpadly, jelikoz se na nem uvolnovali spary, zacinal mir poblem s hermetikou. Pro udrzeni na orbite by stacilo nalit do trysek dalsi kanistr vodky a vyrovnat ho, zatimco potrebne vystuzeni konstrukce (opetovne) by si vyzadalo neunosne finance.
"Blba ISS" muze mit trvanlivost nejakych 40-60 let. Nemyslis, ze je to vcelku dost malo na to, ze se jen vali na obezne draze a nemusi byt schopna odolavat zatizeni pri vysokych podsvelnych i FTL rychlostech? Galaxy ma provozni dobu naplanovanou na nejmene 100 let a i tak musi kazdych 20 prodelat zasadni generalku a renovaci.
|
|
|
|
| Takze se snad shodneme na tom, ze vypnuta lod na stabilni obezne draze neni poskozovana gravitaci.
Co ji asi ohrozovat bude, jsou teplotni rozdily (ale pokud ma pancir, tak ten by mel ucine rozvadet teplo po celem povrchu) a mikrometeority (ale proti nim taky ochrani pancir, ty veci ji jednoduse znici). |
|
|
|
| Winner: Tady se musím Dimika zastat. Nerovnoměrné zahřívání, rovzr?ení vnitřních gravitačních polí a dal?í věci mají PODSTATNÝ vliv na odolnost lodě. Za normálních okolností to vyrovná SIF. Pokud toto není, tak vnitřní gravitace nehraje roli (neexistuje - odůvodněný předpoklad, řekl bych) - ale zanedbat tepelnou námahu? Člověče, to by byl neskutečnej prů?vih! Jenom kdy? letělo Apollo k Měsíci a na pár minut přestali rotovat, byl rozem tepelný rozdíl mezi osvětlenou a neosvětlenou stranou kolem 200 stupňů! |
|
|
|
| Dimik: Dělá? si legraci ? To, ?e na lodi je umělá gravitace a je nerovnoměrně zahřívaná nemá NIC společného se zrychlením a u?itím SIF pro udr?ení se v celku na orbitě.
Plete? si to. Já nemluvím o stabilitě dráhy, tedy o tom, jestli tam něco bude navěky, ale o tom, ?e ST loď musí setrvat na orbitě bez zapnutého SIF bez po?kození. A za tím si stojím - kdy? to doká?e blbá ISS, musí to vydr?et i takový Defiant, Sovereign, Galaxy...
Mir shodili proto, ?e u? neměli peníze na to ho dr?et nahoře. Orbita Miru se v podstatě nacházela je?tě v atmosféře, která sahá a? do několika set kilometrů. Ov?em její hustota tam je zanedbatelná. Stačí ov?em spolu s dal?ími vlivy na to, aby Mir zbr?ďovala. Časem by spadl a mohl by spadnout do obydlených oblastí, proto bylo třeba zničit ho řízeně.
|
|
|
|
| Winner: I lod na obezne draze musi mit zaplou umelou gravitaci, warp jadro, je nerovnomerne zahrivana a namahana. Zadna akce neexistuje bez reakce. Zadny material neni absolutne nedokonaly.
Kometa je oproti tomu veskrze homogeni geometricky pravidelne prirodni teleso. Ne, ze byse teda komety nerozpadali.
Proc myslis, ze shodili Mir? Kdyz by byla obezna draha tak inertni prostredi, jak si predstavujes, mel by tam vydrzet na veky, ne?
Absence SIF se samozrejme neprojevi tim, ze byse lod zniceho nic sama rozsroubovala, mozna se na venek neprojevi hned, ale mikrofrkatury za takovych kolnosti vznikle by mohli ohorozit funkcnost lode pri namaze ve velkych warp rychlostech. Treba.
|
|
|
|
| Dimik: Boha jeho, já mám občas dojem, ?e mluvím do větru. Mluvíme o oběhu LODĚ kolem PLANETY. happz tvrdí, ?e to ST lodě nevydr?í, já si myslím, ?e je hovadina, aby se loď z 24.stol. neudr?ela na obě?né dráze v celku.
Argumentuji tak, ?e kdy? to vydr?í hrouda ledu, která je a)vět?í, b)tě??í a za c)méně pevná, tak to musí vydr?et kterákoliv startrekovská loď i bez STRUCTURAL INTEGRITY FIELD.
A co, ?e generuje warp pole, má vlastní gravitační zdroje ? To s tím nesouvisí.
O AKCELERACI SE TU SAKRA NEBAVÍME !!! Mluvím o oběhu kolem planety, ne o akceleraci, to u? jsem tu musel zopakovat snad desetkrát... |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
[ ARCHÍV ]
|