Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   ARCHÍV FÓR

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

ARCHÍV=> Technologie ve Star Treku

Spravuje: Yakuzza
Počet příspěvků: 1714
1. Technologie ve Star Treku

Star Trek se odehrává 300-400 let v budoucnosti. Za tu dobu je technologie samozřejmě na úplně jiné úrovni, ne? dnes. Co bychom dali za takový transportér, replikátor, trikordér, phaser a podobné přístroje... Princip vět?iny zařízení ve Star Treku je alespoň v základech reálný. V praxi to znamená, ?e fyzikální zákony se neporu?ují nějak významně :-)

V poslední době existuje spousta náznaků, ?e se technologické úrovni ve Star Treku blí?íme... A? u? v oblasti počítačů, komunikace, pohonu... Otázkou je, jestli autoři Star Treku správně odhadli směr technologického vývoje - klasickým případem je technika ve 23. století tak, jak si ji představovali autoři Star Treku v 60. letech 20. století v konfrontaci s technologií dne?ka a technickou úrovní v 22. století podle představ autorů z počátku 21. století...

2. Free Topic

Z nějakého důvodu se v tomto fóru ře?í v?echny osobní problémy a spory mezi náv?těvníky StarNETu :-)))




Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1178 - 1197 / 1714Starší   Nejstarší

Dimik - 13. březen 2003 13:56sipka
ZAMĚŘIT
Dimik
K regeneraci pancire by ani nebylo treba vylucne exotickych materialu. Tu z nejvetsi pravdepodobnosti zajistuji nanosondy.
Unimatrix325 - 13. březen 2003 09:19sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
BTW torpéda mají velmi odolný povrch... myslím si, ?e by s ním průlet atmosférou nic neudělal... ale opakuji, ?e se myslím, ?e to ve FC torpéda nebyla... odpalování bylo moc rychlé, IMHO to opravdu byla pulzní zbraň a la Defiant nebo Warbird...
Unimatrix325 - 13. březen 2003 09:16sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
Razer : Borgské lodě jsou zřejmě z velké části z Tritania, viz. Endgame : "... I´m reading tritanium signature..." ale to nevylučuje dal?í pokročilé materiály...
Unimatrix325 - 13. březen 2003 09:14sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
Ptaak : Borgská koule bombardovala povrch IMHO ne pomocí torpéd, ale pomocí pulzních zbraní...
Fotonové torpédo s nálo?í 1,5 AM a 1,5 M má sílu cca 62 MT co? je zhruba síla dne?ních nejlep?ích atomových hlavic...
Borgské krychle mají velmi silné ?títy, regenerativní pancíř a doká?í fektivně pracovat i ze 70% zničené... co dodat ? Tys neviděl, jak rychle se krychle regenerovala v Q Who ? Regenerace povrchu byla okem VIDITELNÁ !
Ad1) na druhou stranu se mi zdá nemo?né, aby byly phazery tak zoufale neúčinné (4 roky střelby)... IMHO se jednomu fotonovému torpédu rovná výstřel dlouhý cca 5 sekund... jednomu quantovému torpédu pak výstřel o délce cca 10 s ...
4of7 - 13. březen 2003 00:21sipka
ZAMĚŘIT
4of7
Ptaak: ad torpéda ve FC - IMHO se torpédo pro útok proti pozemnímu cíli bude nastavovat na mnohem men?í rychlost a i hlavice bude slab?í - BTW ani nevím, co by s ním při maximální rychlosti udělal průlet atmosférou. Tady ka?dopádně chtěli zničit jen to silo a ne celou planetu plnou nových budoucích vojáků :-) Uznávám, ?e s jejich technologií by ale neměl být problém jedno torpédo ?oupnout přímo do sila, kdy? se začalo otevírat.
Ad Wolf 359 - pokud by Federace bojovala realisticky, tak Borgové taky. Asi si dovede? představit, co by s torpédy udělala jejich PD. Taky by asi nenechali přiletět nepřítele a? k nim - loď, které se vejde do hangáru warbird, si přímo říká o palubní letectvo :-) To samé platí o střelách s dlouhým doletem (Země - Alpha Centauri a podobně).
Razer - 12. březen 2003 15:13sipka
ZAMĚŘIT
Razer
Ptaak

to s těma borgama to byl asi kix anavíc to asi nebyly torpéda proč? záchraná borgská koule nema torpedá ani odpovídající výzbroj tomu odpovídalo její okam?ité vyeliminování Enterpriskou :-0

Federace si hraje na slu?náky

Borgská kdychle je vystavěná z nám naprosto neznámích materiálů + jí pohromadě dr?í nějaké pole zásobované horou energie z přímé fůze hmoty a antihmoty = torpéda s nima prostě moc nehnou byť sou taky na bázi antihmoty

phaser- no to teda přesně nevim ale torpédo má asi plo?nej účinek ne? a phaser nepracuje na principu kinetické energie ale na principu nějakého rozru?ení molekulární soudr?nosti materiálů ne?? no v tom se moc nevyznám :_)
Ptaak - 12. březen 2003 12:15sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Unimatrix: ad 16, torpéda ve FC: tam je pou?ili Borgové k bombardování sila s Cochranovou lodí. Střelili tam asi desetkrát a největ?í ?koda byla o?ehnutá tráva. Přitom kinetická energie v té době ji? nepou?ívaného torpéda typ VI. (Galaxy class) byla tu?ím ekvivalentem asi jedné gigatuny nebo tak nějak - viz má a Bendiho předná?ka na Pragoconu a Pentaconu. Borgové asi budou mít kapku ú?inněj?í zbraně, ne? Nebo co to tam teda pou?ili?
ad 16) torpéda u Wolf359: Kolik torpéd taková krychle vydr?í? Federace tu měla 40 lodí, ka?dá z nich má alespoň 1 torpédomet se standardní kadencí 1 torpédo/min (TNG: Střetnutí na Farpointu), alespoň 1 loď třídy Galaxy, 1 Ambassador a 1 Nebulu (Mission modul - asespoň 10 hlavní a 60 torpéd, ale to Federace naprosto hloupě nedělá). V prvních pěti sekundách bitvy by tyhle lodě odpálily něco kolem 200 torpéd a pá pá, Borgové. Tohle by prostě nevydr?eli. A kdyby jo, tak kinetická energie torpéd by změnila číslo z 200 (podle síly hlavic) asi na 2.000 kusů (výbu?ná síla + kinetická energie). Je?tě to nestačí?
ad 1): podle manuálů musí phaser array type X pracovat 4,19 roku, aby simulovala zásah o ekvivalentu 32 MT TNT, tedy účinek jednoho fotonovéhé torpéda typ VI na cíl (vyu?itelná jen polovina energie, půlka se vyzáří na druhou stranu)
Razer - 03. březen 2003 21:08sipka
ZAMĚŘIT
Razer
Mno nic :-) Prostě mě zarazila ta délka :-)))
Unimatrix325 - 03. březen 2003 20:06sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
prosím ? :-)
Razer - 02. březen 2003 16:48sipka
ZAMĚŘIT
Razer
ultimo! proboha ! ne! v?dyt to je to je toje stra?nej traktát proboha! aaaaa
Unimatrix325 - 02. březen 2003 14:11sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
Tak jsem si přečetl asi 150 nejnověj?ích příspěvků a rád bych se zapojil. Chtěl bych reagovat na několik věcí. Omlouvám se pokud sem budu tahat ji? vyře?ené nebo staré věci, ale nedá mi to :

1) zdá se mi celkem divné, ?e 5sekundový výboj z phazerů třídy Galaxy by se mohl rovnat se třemi kvantovými torpédy. V DS9 Sacrify of Angels sice Galaxy ničí jeden z Galorů pár výstřely, ale to bych pova?oval spí?e za náhodu, nebo za excelentní práci taktického důstojníka. Navíc Galor (a vlastně ?ádná z lodí v tomto díle) nepou?il ?tít. To by mě zajímalo proč…

2) Ad tricobaltové nálo?e. IMHO se jedná o velmi specifický a ojedinělý druh zbraně. Známý je u? od dob TOS. Voy v?ak nálo?e pou?il pouze jednou (Careteaker). Vypadalo to, ?e je to to nejsilněj?í co mají. V dal?ím díle (tu?ím Conspiracy) se Tuvok baví o se Seven o tom, ?e on programoval velikost nálo?e. V díle Blink of an eye, kdy? je Voy ostřelován, tak se po několika ranách a poslední velké Janewayová ptá „Co bylo tohle?“ a někdo jí odpovídá : „tricobaltová střela“. Vzhledem k tomu, ?e celý díl byl zalo?en na rychlém technologickém postupu jedné rasy, tak by se dalo usuzovat, ?e tricobaltové nálo?e jsou jednou z nejlep?ích zbraní. Pokud jde o jejich pou?ití, které je velmi ojedinělé, souhlasím s tím, ?e je tricobaltová nálo? extrémně efektivní proti neza?títěnému cíly, kde?to proti ?títům je lep?í pou?ít fotonová nebo jiná torpéda. Navíc tricobaltové nálo?e vypadaly, ?e na rozdíl od klasického torpéda nejsou naváděná, tudí? jsou nepou?itelná proti sebeméně pohyblivým cílům. To by vysvětlovalo pou?ití proti Careteaker array i proti nehybnému (v čase zmra?enému) Voy na orbitě.
Poměrně rozumné je vyu?ití tricobaltu v ST:Armada : dlouhé nabíjení, nezaměřované, devastující účinek a plo?ný efekt.

3) účinnost torpéd – IMHO je důle?ité vzít v potaz i odolnost futuristických materiálů. Někde jsem četl, ?e duranium (nebo tritanium ?) je 25x tvrd?í ne? diamant. To samozřejmě nic nevypovídá o jeho dal?ích vlastnostech, ale znamená to, ?e klidně mohou existovat materiály 100x tvrd?í ne? titan. V?dyť Federace zná přes 200 prvků. Např. v ST:VI dostane Enterprise několik přímých zásahů fotonovým torpédem do neza?títěného trupu, a stejně to ustojí. Navíc jsou moderní lodě (Defiant, Sovereign, Prometheus…) pokryty ablativním pancířem. BTW na Ditlu je o torpédech perfektní článek. Je sice dlouhý a v angličtině, ale doporučuji ho ka?dému.
BTW torpédo nemá 65 GT ale 62MT (zdroj www.Ditl.org) :
E = mc2
= 3 x (3x108)2
= 3 x 9x1016
= 2.7x1017 Joules 270 000 TJ
A one Megaton explosion releases an energy of approximately 4.3x1015 Joules, so the maximum possible yield of a photon torpedo according to the TNG TM would be 62 Megatons.
POZEMSTAN : ad ST:V : (zdroj www.Ditl.org) : The first is one of the most interesting, because it implies a yield radically lower than almost any other ever seen. It comes in "Star Trek V : The Final Frontier". During the film the Enterprise-A is kidnapped by the Vulcan Sybok, who uses it to travel to the centre of the galaxy in order to reach the fabled planet of Sha'ka'ree. There he and the Enterprise senior staff meet a powerful being who attempts to take over the ship. Kirk orders the Enterprise to fire a photon torpedo at the alien, which it does.
The resulting explosion is anything but megaton level - indeed Kirk, who is hiding behind a rock just thirty or forty feet away, escapes the impact completely unscathed. The yield of the weapon looks to be roughly the equivalent of a small artillery shell.
However, this is not necessarily a problem. When Kirk is ordering the attack he calls the Enterprise and orders the crew to "listen carefully". We then cut away to Sybok and the alien being for a while before cutting back to the Enterprise to hear Chekov complain that they will be firing directly on Kirk's position.
So Kirk does not necessarily simply call the ship and order them to fire - the "listen carefully" line indicates that he is giving orders for something unusual or complicated, and the cuts prevent us from hearing what this might be. Consider that Kirk is hardly likely to order the certain death of his friends and himself - it would be more sensible to simply order the ship to leave, abandoning those on the surface to fight or run from the creature as best they can.
We can only speculate as to what exactly Kirk ordered the Enterprise to do. It's at least possible that he said something like "listen carefully - I want you to target a photon torpedo on the alien. Disarm the warhead and program it for a simple kinetic energy strike at two hundred metres per second". This way he is scoring a hit which might kill, disable or at least distract the alien while still giving himself and his friends a chance to survive and escape.
Zároveň pochybuji, ?e by tři torpéda mohla zničit planetu, nebo i jen její povrch. K tomu jsou potřeba tě?ké planetární zbraně, ne jen „slabé“ mezilodní. Viz DS9: The Die Is Cast. Flotila cca 20 lodí Tal shiaru a Obsidiánského řádu bombarduje planetu Zakladatelů. (zdroj www.Dtil.org) :
Tain : "Our plan is to wait until we've entered orbit of the Founder's planet, then decloak and begin massive bombardment."
Lovok : "Computer analysis indicates that the planet's crust will be destroyed within one hour and the mantle within five."
On arrival at the planet the fleet launches a bombardment lasting some few seconds. We see the impacts of the weapons on the surface, resulting in shock waves which travel over a significant section of the planet's surface. The following dialogue accompanies the attack :
Tain : "So much for the Dominion. Open fire!"
Woman : "The first barrage is complete."
Tain : "Effect?"
Woman : "Thirty percent of the planetary crust destroyed in opening volley. No change in life form readings."
Tain : "What? That's impossible. Some of them had to be killed!"
Woman : "Our sensor readings have been confirmed by three other warbirds. There's no change in the number of life signs on the surface!"
Garak : "They're using an automated transponder to send back false sensor readings. The planet's deserted!"
It soon transpires that Colonel Lovok is a changeling infiltrator placed within the Romulan intelligence service in order to encourage this attack so that the fleet could be led into an ambush; moments after the above dialogue a force of 150 Jem'Hadar ships emerged from the nebula and attacked.

4) ?títy a srá?ky lodí. Podle mě je srá?ka dvou lodí taky téměř 100% vyloučená, pokud jeden z kapitánů nechce přímo kolizní kurs. Ale IMHO pokud se srazí dvě za?títěné lodi, tak zále?í na vektorech, Pokud se srazí čelně, tak bych řekl, ?e to ?títy nevydr?í a lodě se fyzicky srazí, ale pokud se jen „ťuknou“ (např. v Voy:Drive), tak bych řekl, ?e oba ?títy zeslábnou, ale lodě to nepo?kodí a odrazí se od sebe.

5) Ad Maskování a okna pro senzory. Celkem logické, ale co bude dělat Warbird v okam?iku, kdy bude poblí? zdroj částic, které není schopen replikovat, a tudí? vysílat „za sebe“, aby nebylo poznat, ?e část pohltil ?

6) Ad ?títy a průchod světla : ?títy jsou myslím modifikovaný tak, aby neovlivnily viditelné světelné spektrum. Pro skeny atd. se pak otvírají ona senzorová okna. To samé je teoreticky mo?né i pro transport. Pokud jde o průchod laseru ?títem, kterým projde viditelné světlo, tak bych byl skeptický : řekl bych, ?e laser neprojde a pokud přece, tak v jednom díle TNG s Ent. setkala se zaostalou lodí a někdo prohlásil něco jako : „Jejich lasery se ani nedostanou skrz ná? trup“…

7) Ad SIF a udr?ení lodi na orbitě. Zase jde o odolnost ST materiálů. Troufnu si tvrdit, ?e ve volném prostoru je loď schopna pobývat bez jakékoliv energie. Na orbitě se mů?e udr?et několik dnů (týdnů, měsíců…) bez energie, ale značně se tím sní?í ?ivotnost trupu (asi). No a divoké manévry, impuls a warp jsou bez SIF nemo?né.

8) Ad Warp a hvězdy, znázornění rychlého pohybu lodi. Pravda jistě je prvotní snaha autorů znázornit, ?e loď se pohybuje zatraceně rychle, ale nyní je snaha to vykládat ne jako pohybující se hvězdy, ale jako částice, které jsou odchýleny deflektorem a vytvářejí onu duhu a pruhy. Např. ve FC je to dobře vidět u Phoenixu. Kdy? letí, tak se tečky (hvězdy) pohybují pomalu a zůstávají tečkami a okolo se míhají pruhy světla. Kdy? zpomaluje, tak se tečky zastaví a čáry se zkrátí a pak ZMIZÍ!! V ?ádném případě nepřecházejí ve hvězdy. Dobře jsem se na to podíval i ve Virtual Dubu.

9) BTW warp stupnice nemů?e být GP proto?e warp 10 (desátý člen) = nekonečno.

10) Ad ST boje a ponorkové boje : plně souhlasím s touhle analogií.

11) Ad stíhačky a jejich malá efektivita ve vakuu (Dimik) : souhlas, jsem rád, ?e jsem si konečně přečetl logické vysvětlení.

12) Ad holografické maskování atd. Ono se to nezdá, ale Federace, ač to má zakázané, je mo?ná v maskovací technologii nejdál ze v?ech (i kdy? v Nemesis je to trochu jinak). Jednak mají fázové maskování (TNG:Pegasus) a jednak mají i holografické maskování (ST:Away team a USS Incursion). Sice je to jen hra a tudí? to není oficiální, ale účinné to bezpochyby je. A co doká?e fázová technologie jsme viděli v Pegasu a Endgame.

13) Ad Point defense : to je taky zajímavý problém : Vysypat do prostoru harampádí, o které se torpéda rozsekají je dobrý nápad. Sestřelit nepřátelská torpéda také. Ale skoro nikdy se to nedělá. Nevím proč. Asi je to dost obtí?né. Mám pocit, ?e jsem sly?el v TNG rozkaz „Worfe, pokuste se sestřelit jejich torpéda…“ ale nevím to jistě. Zaměřit tak malý a rychlý cíl musí být dost obtí?né, ale na druhou stranu je extrémně lehce zničitelný, tak?e by měl pomoci phazer na ?iroký rozptyl. V díle Voy:Workforce, ECH (emergency command holoprogram :-) zničil dvě nepřátelské lodě tím, ?e sestřelil vlastní torpédo vystřelené mezi ně. To bylo ale VLASTNÍ torpédo, tzn. ?e měl přesné údaje o jeho rychlosti a pozici. Torpéda mají asi kromě hlavice, pohonu a navádění i nějakou ru?ičku, která je po krátkou dobu letu ochrání před zaměřením.

14) Ad absorbce energie výstřelu ?títy : Tohle přesně dělají regenerativní ?títy ne ? (Prometheus). Absorbují část energie na energii pro ?tít. Nebo se pletu ? V čem jiném by pak byly regenerativní ?títy lep?í ne? standardní ? V?dyť i normální ?títy v?dy něčím posilují…

15) Vytr?ení trupu vlečným paprskem je reálné viz. Voy :Colective, tam chtěli Borgové vytrhnout deflektor z Voy. Ale na získání vzorků Borgové vlečný paprsek nepou?ívají. Pou?ívají tzv. Cutting beam, který je schopný vyříznout kus trupu (TNG:BestOfBothWorlds-part1).

16) Bitvu u Wolf359 jsme skutečně nikdy pořádně neviděli. V TNG vůbec nebyla a v prvním díle DS9 bylo jen pár okam?iků. Pochybuji, ?e by nestříleli torpédy, buď zrovna nabíjeli, nebo u? v?echna vystříleli. Oproti tomu ve FC pou?ívají torpéda o sto?est. BTW a tomu, ?e nějaký torpédomet je schopen vystřelit víc jak pět torpéd za sebou, moc nevěřím. Věřím tomu, co si tvůrci troufnou dát na obrazovku. Podle některých zdrojů by ty nejlep?í odpalovače měly být schopny dokonce salvy 12 torpéd. Ale kolikrát jsme to viděli ? V jednom z dílů TNG Ent-D odpaluje 5 torpéd najednou. I to mů?e být chyba, proto?e v TNG dokonce jednou z torpédometu stříleli phazerem, nebo stříleli phazerem z jachty. Ve FC vidíme, jak nejmoderněj?í loď flotily střílí 3 torpéda na krychli a potom 4 torpéda na kouli. Akira střílí 3 torpéda, Saber taky tři… Voyager v?dy střílí maximálně dvě z jednoho odpalovače. V DS9 Tears of the Prophets střílí Defiant (ale není to 100% jisté) 6 kvantových torpéd (jedno po druhém). To by ukazovalo na jeden torpédomet s ?esti komorami, ale o pár scén později střílí Defiant dvě torpéda najednou. Z levoboku a pravoboku. Je tedy pravděpodobněj?í, ?e má dva přední torpédomety po třech komorách. Odpalovače na DS9 v dílech Way of the warrior nebo Call to Power sice pálí jedno torpédo za druhým, ale jako jedna salva by se daly počítat max. tři torpéda. Podle mě jsou ty nejlep?í torpédomety schopny odpálit 4 torpéda (najednou, nebo postupně).

BTW nenapadá vás, proč skoro ve v?ech bitvách v DS9 lodě nepou?ívají ?títy ?? A stejně tak torpéda. Např v díle Sacrify of Angels kdy 600 federální lodí zaútočí na blokád 1200 lodí Dominionu a Cardassie, tak téměř nepou?ívají torpéda. Dalekonosné ostřelování, tím to přeci mělo začít, ne ? :-)
Unimatrix325 - 01. březen 2003 21:00sipka
ZAMĚŘIT
Unimatrix325
zdravím... rád bych si celé tohle fórum pročetl od úplného začátku, ale off-line. Nevíte jak by se dalo pohodlně stáhnout ? (buď v jednom souboru nebo aspoň aby se mi zobrazilo v?ech 525 příspěvků najednou a já je mohl narvat do bloku)
Anonym: Shotek - 06. únor 2003 11:14sipka
ZAMĚŘIT
0
Nevíte někdo kde sehnat Tech manuál? Dík
Ptaak - 23. leden 2003 19:59sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Bero: ale do hajzlu, zda se, ze mas pravdu... zajimalo by me, kde jsem udelal chybu :((. Vsem se omlouvam. Jeste se na to podivam... zas... kilokalorie :(
Anonym: Bero - 12. leden 2003 19:34sipka
ZAMĚŘIT
0
No nieviem ci je to spravne ale E=mc2 to je 1,5kg antihmoty a 1,5kg hmoty krat c2 je 2,7x10 17 J.To vychadza podla www.onlineconversion.com 64,5 megaton TNT.Tak neviem, mam to zle spocitane?
Anonym: Shotek - 06. leden 2003 00:25sipka
ZAMĚŘIT
0
Ptaak: Pokud vychází? z reálné fyziky, tak ti to potom zkontroluju. A pokud bude? pou?ívat "aproximace" ve stylu ST, tak o nich dej vědět, ať se dají do výpočtu zahrnout...
Anonym: Shotek - 06. leden 2003 00:23sipka
ZAMĚŘIT
0
Dimik: Omlouvam se za odmlku, učil jsem se na zkou?ku z teorie relativity... Nevim proč si myslí?, ?e pro drobné lodě jsou inerciálníé tlumiče neefektivní. Osobně mám pocit, ?e deltaplán je dost malá loď (obecně raketoplán) a přitom je schopná zrychlit do warpu (co? vy?aduje inerciální tlumiče). Proto si myslím, ?e by nebyl problém v jejich pou?ití v podsvětelných rychlostech i pro tak malé lodě jako stíhačky...
happz - 05. leden 2003 13:17sipka
ZAMĚŘIT
happz
ptaak: ja Ti to pak zkontroluju :)
Ptaak - 05. leden 2003 08:32sipka
ZAMĚŘIT
Ptaak
Pozem?ťan: síla fotonového torpéda je odvozena od toho, ?e má standardní load 1,5 kg antihmoty, pak jde ji? jen o základní matiku.
Sakra, vy mě nutíte to fakt spočítat, jak postupuje energie torpéda po výbuchu. Tak vám moc děkuju. Nechce někdo dělat kontrolní výpočty?
Alpedar - 29. prosinec 2002 14:58sipka
ZAMĚŘIT
Alpedar
Ono ma totiz silu treba tech 65Gt TNT, ale boucha jako 1.5 kg TNT, holt scenaristi ......

Nejnovější   Novější 1178 - 1197 / 1714Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV ]


Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o