ARCHÍV=> Technologie ve Star Treku |
Spravuje: Yakuzza
Počet příspěvků: 1714
|
1. Technologie ve Star Treku
Star Trek se odehrává 300-400 let v budoucnosti. Za tu dobu je technologie samozřejmě na úplně jiné úrovni, ne? dnes. Co bychom dali za takový transportér, replikátor, trikordér, phaser a podobné přístroje... Princip vět?iny zařízení ve Star Treku je alespoň v základech reálný. V praxi to znamená, ?e fyzikální zákony se neporu?ují nějak významně :-)
V poslední době existuje spousta náznaků, ?e se technologické úrovni ve Star Treku blí?íme... A? u? v oblasti počítačů, komunikace, pohonu... Otázkou je, jestli autoři Star Treku správně odhadli směr technologického vývoje - klasickým případem je technika ve 23. století tak, jak si ji představovali autoři Star Treku v 60. letech 20. století v konfrontaci s technologií dne?ka a technickou úrovní v 22. století podle představ autorů z počátku 21. století...
2. Free Topic
Z nějakého důvodu se v tomto fóru ře?í v?echny osobní problémy a spory mezi náv?těvníky StarNETu :-)))
|
|
|
| No já to spí? bral tak, ?e ta koule kterou entrprise E rozstřílela byla nějaká po?kozená u? v průběhu odletu z mateřské krychle nebo tak něco navíc se třeba musí počítat s tim , ?e ta krychle co dorazila k hranicím federace němněla nové technologie borgů proto?e byla na cestě nějakej ten pátek a to i transwarpem. Taky se to dá přece vysvětlit tak, ?e koule neměla dostatečnej počet dronů přece ve Voy dokázal Voy vyřadit celou krychli kdy? byly na palubě jen ty 4 brd?átka :) |
|
|
|
| S těmi torpédy je to fakt divný.
Fotonovejm torpédům se Borgové dokázali přizpůsobit. V čem je finta quantovejch torpéd, ?e se jim Borgové nedoká?ou přizpůsobit?
Enterprise-E zničila kouli 4 torpédy.
Při tom v posledním díle VOY bylo 18 lodí a nějak si s tou koulí hráli.
Myslím, ?e kdyby třeba Akira pou?ila max. palebnou sílu, tak se není na co dívat. Přece těch 18 lodí nemohlo zničit kouli, to musel udělat Voyager. :)
|
|
|
|
| dimik: Ok. Tvoje vysvětlení beru. Ale jedna drobnost koukni se na to jak vypadá přechod na nadsvětelnou rychlost u lodi s hyperdrajvem(STAR WARS) a s warp pohonem(STAR TREK). Vizualně v tom neni rozdíl. Na druhou stanu uznávamám ?e na tom jakej efekt pohom vytváří při zapnutí zas tolik nazále?í.
Jestě mě napadly dva dotazy ohledně pohonu pomocí hyperdrajvu.
1)pokud je lod mimo ná? prostor(v hyperprostoru)jak je ře?ena navigace. hyperprostor nemusí mít stejné vlasnosti jako normální prostor(zakřivení atd.)
2)Jak je zaji?těna existence konvenční hmoty mimo ná? prostor. Podle máho názou by měla normání hmota ,a tudi? i celá loď a hlavne i hmota z která je slo?ena posádka,problém existovat v jiném prostoru.
Doufám ?e jsem se vyjádřil dost jasně |
|
|
|
| O'Brien: Hyperprostor/hypervesmir je vesmir "nad" urovni naseho, kde se veskere existujici elementy prirozene pohybuji nadsvetelnou rychlosti (napr. tachyony) a jsou pro nas proto primo nemeritelne. Zpomalenim pod svetelnou rychlost zpravidla zanikaji. Jde o regulerni vedecky pojem.
Lhostejno jak lod s hyperdrajvem nadsvetelne rychlosti dosahne/presahne, jde stale jen o variaci na akceleraci newton-einsteinovskeho vesmiru.
Warp pohon naopak v postate zadny pohyb negeneruje. Deformuje sve okoli a komprimuje rozmer cesty pred sebou. Jde defakto o gravitacni pohon bez uziti gravitonu, kde vlivy gravitace nahrazuji (smyslene a filmarsky svobodnejsi) subprosotorove castice. Ty se (smyslene) nachazeji nekde na stavebni urovni hmoty/prostoru, kterou dnes zatim nevidime a nechapeme. Pospolu v zajemnem pusobeni (pripodobnil bych to k nahledu na kvantovy vesmir) pak tvori to, cemu se rika subprostor. |
|
|
|
| Dimik: a v čem se tak li?í? je to podle mě alespon v principu dost podobné ře?ení. jak u warp pohonu tak v hyperdrajvu bude docházek k uřčité deformaci prostoru a díky tomu následně k pohybu lodí nadsvětelnou rychlostí. jestli se pletu tak mě klidně oprav. rád se poučim |
|
|
|
| Lidi, prosim vas, rozlisujte warp pohon a hyperdrajv. Jsou to dve v zasade neslucitelne technologie, tak jako je neslucitelny podprostor a hyperprostor. |
|
|
|
| unimatrix325 a Dr. Gediman : Co se týče pou?ití warp pohonu v gravitačním poli tak tento problém se ře?í různě. Např. ve STAR TREKu tento problém vůbec neře?í a tudi? ve STAR TREKu lodě přecházejí do warpu klidně rovnou z orbity. V STAR WARS se musí nejdříve loď dostatečně vzdálit od planety, provést potřebné navigační výpočty a pak teprve mů?e přejít(nebo taky nemusí viz epizoda V a ú?asné poruchy Falconu :-)) na warp rychlost.
IMHO na warp by mělo být mo?né přejít i velice blízko planety nebo jiného zdroje gravitačního pole ale se vzrůstající silou gravitačního pole poroste i energetické náročnost vytvoření stabilního warp pole a náročnost navigačních výpočtů.
|
|
|
|
| Dr. Gediman :
Ad Warp/Hyper pohon : Pokud vím, tak princip warp pohonu ve ST funguje trochu jinak. Princip zkrácení vzdáleností je spí?e věc červí díry. Ale v podstatě souhlasím. Pomocí warp motorů vytváří multivrstevnaté warp pole, jeho? manipulací mů?e loď překročit rychlost světla. Efekt je známý jako asymmetrical peristalitc field manipulation (APFM).
Nesouhlasím ale s poznámkou, ?e warp nelze vyu?ít v blízkosti planety. V ST je několikrát vidět, jak loď přechází na warp téměř těsně po opu?tění orbity. Namátkou mě napadá třeba Ent:Broken bow.
Stejně tak je nepřesné, ?e hyperpohon musí být napájen z M/AM reaktoru. V podstatě lze pou?ít jakýkoliv zdroj energie, který je schopen dodat dostatek energie ve formě plazmy. Např. Cochranův Phoenix pou?íval fúzní reaktor.
Ad Trans Hyper pohon : Celkem souhlasím. Snad jen, ?e nemo?nost průletu dvou různých lodí v protisměru v jednom okam?iku je sice logická, ale pokud vím ničím nepodlo?ená. A BTW Protosské Warp brány pracují IMHO spí?e na principu červí díry.
Ad Impulzní pohon : Je v podstatě analogický k dne?ním tryskovým motorům. Pokud vím, tak v tom není celkem ?ádná velká věda jako vytváření gravitačního pole. Rozdíl jen snad jen v tom, ?e energie jde před tím, ne? se dostane do motorů, přes nějaký urychlovač. Díky fyzikálním zákonům je jakákoliv loď schopná pou?ívat impulz také schopná dosáhnout rychlostí blí?ících se C, ale jeliko? se při vy??ích rychlostech objevují relativistické problémy, zřídka kdy se pou?ívá rychlost vět?í ne? 0,25 C. BTW nevím o tom, ?e by zrovna Cardassiané vyvinuli nějaký lep?í pohon. Navíc je to zbytečné, vzhledem k relativistickým problémům a existenci warpu.
Ad kvantový pohon : Není co dodat, nicméně se musím přiznat, ?e oba díly, ve kterých se Slipstreamový kvantový pohon vyskytuje (Hope and Fear a Timeless) jsem neviděl a znám je jen ze synopsí. Ale přeci jen bych netvrdil, ?e je pomalej?í ne? transwarp.
Ad červí díra : Nestabilita přírodních červích děr se neprojevuje ani tak náhodností otevírání, ale jako náhodností pohybu jejího ústí, co? je o dost podstatněj?í. A v červí díře mů?e letět víc lodí. Dokonce i v protisměru. Samozřejmě zále?í na velikosti díry, ale v jednom díle DS9 letělo skrz 2000 lodí Dominionu skoro najednou a NAPROTI jim letěl Defiant. A Zergové nepou?ívají přírodní červí díru, ale uměle si jí vytvářejí.
Ad generátor červí díry : Je mo?né, ?e biolodě 8472 jsou vybaveny generátory červí díry, ale pochybuji, ?e by byly jen na dvě pou?ití. A červí díry ve Starcraftu mů?e být vytvořena nejen Nadvědomím. To by jinak Zergové byli naprosto paralyzováni. Jaký konkrétní tvor mů?e je?tě díru otevřít je dost spekulativní, ale s lidmi okolo SC:Encyklopedy jsme se shodli na tom, ?e na to stačí vyspělej?í Hive, nebo Cerebroid.
Ad antigravitační pohon : V podstatě se jedná o vzná?edlo (viz SW :-). Rozdíl mezi vzná?edlem a letadlem je IMHO v tom, ?e letadlo letí nezávisle na vý?ce, kde?to vzná?edlo letí v určité dané vzdálenosti nad povrchem. Tato vzdálenost se zřejmě dá upravovat v řádu metrů a? desítek metrů, ale podstatně se to odrá?í v odli?ných letových vlastnostech. Jednoduchý příklad : Letadlo letí nad Grand canyonem a přeletí i sráz. Ale vzná?edlo se jakoby propadne dolů dr?íce si vý?ku několik metrů nad terénem.
BTW nezapomněl jsi na některé druhy cestování ? Co třeba ze StarGate nebo Duny ?
|
|
|
Anonym: Dr. Gediman - 03. duben 2003 10:44 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Hrajete tu někdo Warzone nebo Doomtrooper? Prosím ozvěte se... |
|
|
Anonym: Dr. Gediman "KillAndromeda" - 03. duben 2003 10:26 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Pokud máte nějaké připomínky k mým pohonům, stačí napsat. PS: na fóru Andromedy mě vůbec nepochopily. Doufám, ?e tady se najdou nějací géniové jako já, kteří mé teorie potvrdí. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman - 03. duben 2003 10:23 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Antigravitační pohon: tento pohon se skládá z antigravitačního generátoru, který vytváří tzv. zápornou gravitaci, neboli gra-vitační sílu, která od sebe věci odpuzuje. Ve vesmíru nelze tento pohon pou?ít, proto?e zde není ?ádná gravitace a tím pádem je zde nemo?né vytvořit antigravitaci. Na planetách je to v?ak velmi dobrý způsob cestování. I ta nejtě??í vesmírná loď, která pou?ívá antigravitační pohon, se mů?e bez jakýchkoliv potí?í vzná?et na místě několik kilometrů nad povrchem. Antigravi-tační pohon je snad skoro v?ude ? ve Starcraftu, kde ho pou?ívají Terrani a Protossani, ve Star Wars či v Dark Reign atd. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman "FromAlien:Ressurection" - 03. duben 2003 10:22 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Generátor červí díry: vytváří umělou červí díru. Nevýhodou je to, ?e není trvalá (za určitou dobu se sama zavře a pokud ji chceme znovu pou?ít, musíme ji opět vygenerovat). Během letu v červí díře nemů?e loď změnit svůj kurz; je závislá na tom, kam červí díra vede. Výstupní bod červí díry v?ak mů?e být nagenerován kdekoliv v prostoru. Vstupní bod se automaticky nageneruje v blízkosti lodi. Navíc, vytvořená červí díra je obousměrná. Zároveň skrze ní ale nemohou proletět dvě lodě ve vzájemném protisměru. Jedna musí počkat, a? skrze díru proletí druhá, a pak teprve vletět. Skrze díru mů?e letět více lodí, ale v?echny musí letět ve stejném směru. Generátor červí díry mů?e být namontován do lodi, nebo mů?e existovat samostatně. V tom případě má podobu kruhové brány, do které loď vletí. Něco jako generátor červí díry (namontovaný do lodi) pou?ívá ve Star Treku rasa 8472. Tento generátor v?ak místo červí díry generuje trhlinu do jiné dimenze (konkrétně do tekutého prostoru, domoviny této rasy). Do vzniklé trhliny vletí loď, která se tak ocitne v dané jiné dimenzi. Energetická zásoba lodi ji umo?ní vytvořit trhlinu je?tě jednou ? z tekutého prostoru do normálního vesmíru, ze kterého loď přiletěla ? tentokrát ale na jiné souřadnice. Tak vlastně loď letí ?zkratkou, přes jinou dimenzi?. Mo?nost vytvořit umělou červí díru mají i Zergové ve Starcraftu. Tato červí díra je v?ak normální a slou?í výhradně k cestování prostorem. Zergské Nadvědomí, obrovský nepo-hyblivý tvor, doká?e pouhou myslí vytvořit červí díru. Tuto díru pou?ívá ale jen k přemístění na orbitu planety, na které se právě nachází. Nadvědomí se touto dírou nechá vysát, vzniklé gravitační pole pak také pou?ije k opu?tění orbity. I tato červí díra je v?ak dočasná a mů?e být pou?ita pouze Nadvědomím, které ji vytvořilo. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman "Genius" - 03. duben 2003 10:20 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Přírodní červí díra: je určitý typ vesmírné anomálie vzniklý deformací prostoru. Přírodní červí díra je obvykle nestabilní (otevírá se a zavírá v určité časové periodě). Během letu v červí díře nemů?e loď změnit svůj kurz; je závislá na tom, kam červí díra vede. Výstupní bod červí díry se mů?e nacházet kdekoliv ve vesmíru, čeho? vyu?ívá vý?e zmíněný vířivý pohon. Navíc, vytvořená červí díra je obousměrná. Zároveň skrze ní ale nemohou proletět dvě lodě ve vzájemném protisměru. Jedna musí počkat, a? skrze díru proletí druhá, a pak teprve vletět. Skrze díru mů?e letět více lodí, ale v?echny musí letět ve stejném směru. Přírodní červí díra se nachází např. ve Star Treku, Andromedě a ve Starcraftu, kde ji pou?ívají Zergové jako prostře-dek pro mezihvězdné cestování. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman "Blazen" - 03. duben 2003 10:19 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Kvantový pohon: tento pohon je tvořen generátorem kvantového tunelu. Kvantový tunel funguje jako červí díra, respektive jako trans-warp pohon, ale nemá nic společného s hyper prostorem. Jeho nevýhodou je to, ?e loď nemů?e během letu v kvantovém tunelu změnit svůj kurz. Je přímo závislá na tom, kam tunel vede. Výhodou je to, ?e kvantový tunel poskytuje lodi několikanásobně vy??í rychlost, ne? hyper pohon, ale men?í ne? trans-warp. Na generování kvantového tunelu navíc postačí mnohem méně energie. Kvantový pohon se vyskytuje např. ve Star Treku, kde ho pou?ívá jedna rasa, která tvoří velkou konkurenci Borgům a je v podstatě jejich velkým nepřítelem. Tento pohon vznikl jako reakce na hyper-tunel Borgů. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman - 03. duben 2003 10:18 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Impulzní pohon: kolem lodi vytváří umělou gravitační sílu. Aby mohl pohon fungovat ve vesmíru, musí být gravitační pole generováno v krátkých pulzech. Loď se v podstatě ?odstrkuje? z místa. Impulzní pohon je např. ve Star Treku, kde ho pou?í-vají v?echny rasy. Cardassiané, jedna rasa ve Star Treku, vynalezli tzv. urychlený impulzní pohon. Tento pohon v sobě kom-binoval gravitační ?odpichování? a gravitační skládání prostoru. Tím bylo dosa?eno několikanásobně vy??ího impulzu (rychlost se přibli?ovala rychlosti slab?ího hyper motoru) s tím, ?e mohl být pou?it i v přítomnosti cizí gravitační síly. |
|
|
Anonym: Dr., - 03. duben 2003 10:18 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Impulzní pohon: kolem lodi vytváří umělou gravitační sílu. Aby mohl pohon fungovat ve vesmíru, musí být gravitační pole generováno v krátkých pulzech. Loď se v podstatě ?odstrkuje? z místa. Impulzní pohon je např. ve Star Treku, kde ho pou?í-vají v?echny rasy. Cardassiané, jedna rasa ve Star Treku, vynalezli tzv. urychlený impulzní pohon. Tento pohon v sobě kom-binoval gravitační ?odpichování? a gravitační skládání prostoru. Tím bylo dosa?eno několikanásobně vy??ího impulzu (rychlost se přibli?ovala rychlosti slab?ího hyper motoru) s tím, ?e mohl být pou?it i v přítomnosti cizí gravitační síly. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman - 03. duben 2003 10:17 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Trans-hyper pohon (Trans-warp pohon): tento pohon je tvořen generátorem hyper-tunelu. Hyper-tunel je vlastně upravený hyper-prostor, který funguje jako umělá červí díra ? respektive je to umělá červí díra, která se táhne napříč hyper-prostorem. Nevýhodou je to, ?e narozdíl od bě?ného hyper pohonu, nemů?e loď během letu v hyper-tunelu změnit svůj kurz. Je přímo závislá na tom, kam hyper-tunel vede. Výhodou je to, ?e hyper-tunel poskytuje lodi několikanásobně vy??í rychlost, ne? hyper pohon. Navíc, vytvořený hyper-tunel je obousměrný. Zároveň skrze něj ale nemohou proletět dvě lodě ve vzájemném protisměru. Jedna musí počkat, a? skrze tunel proletí druhá, a pak teprve vletět. Skrze tunel mů?e letět více lodí, ale v?echny musí letět ve stejném směru. Trans-hyper pohon se vyskytuje např. ve Star Treku, kde ho pou?ívají Borgové. Ti vyvinuly tři druhy generátoru hyper-tunelu. Jeden vytváří nestabilní (dočasný) hyper-tunel. Na svůj provoz nepotřebuje tolik energie. Druhý vytváří stabilní (trvalý) hyper-tunel, ale zároveň spotřebovává extrémní energii. Borgové jeho napájení vyře?ili tím, ?e ho vybudovaly uprostřed tachyonové mlhoviny, která mu poskytuje neomezenou energii. Třetí je přímo namontovaný do lodě. Tento tunel má ale omezenou ?velikost? a trvanlivost. Mů?e skrze něj proletět jen loď, která ho vytvořila a jen v jednom směru. Trans-hyper tunel je také např. ve Starcraftu, kde Protossané vytvořili tzv. Warp bránu. Warp brána gene-ruje hyper-tunel (nebo warp-tunel), který vede ke druhé bráně na jiné planetě. Jinak se Warp brána chová stejně, jako borgský trans-warp generátor. Napájení Warp brány zaji?ťují krystaly Khaydarin. |
|
|
Anonym: Dr. Gediman - 03. duben 2003 10:16 | |
| ZAMĚŘIT
|
|
| Hyper pohon (Warp pohon): deformuje prostor kolem lodi za účelem vytvoření hyper-prostoru. Hyper-prostor je vlastně jakýsi ?zcvrklý? prostor, kde se vzdálenosti mezi dvěma body zdají o mnohem krat?í, ne? ve skutečnosti jsou. Nevýhodou hyper pohonu je to, ?e nemů?e být pou?it v blízkosti cizího gravitačního pole (např. planety). Napájení hyper pohonu zaji?-ťuje reaktor na bázi anihilace hmoty a antihmoty. Hyper pohon se vyskytuje např. ve Star Treku a Star Wars, kde ho pou?í-vají snad v?echny rasy; ve Starcraftu a Starship Troopers, kde ho pou?ívají lidé ze Země. |
|
|
|
| A co se týče materiálů, pořád je to hmota, má to určité vlastnosti, jako třeba to, ?e dr?í pohromadě silnou a slabou jadernou interakcí, a ty mají omezenou sílu. Kromě toho, pokud si vzpomínám, tak extrapolace udávají, ?e prvky kolem prot. čísla 180-190 by měly být stabilní (mo?ná dokonce superstabilní, ale o tom pochybuji), ale vý? ne? 200 se prakticky nedoká?í udr?et pohromadě (právě kvůli oněm interakcím), pokud do nich nepumpuje? neuvěřitelné mno?ství energie. Jasně, to je jen dne?ní věda, ale neskutečně mi vadí, ?e se ST neřídí prakticky ?ádnými pravidly. Fakt mi to vadí. |
|
|
|
| Unimatrix: TNG, Střetnutí na Farpointu, Enterprise D pálí 7 torpéd za sebe na Q, který ji pronásleduje. Mám doma na elektronickém manuálu pěkný záběr, kdybys byl na na?í (mé a Bendiho) předná?ce na Pragoconu, tam jsme to ukazovali. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
[ ARCHÍV ]
|