|
|
| Včera jsem během Super Bowlu viděl trailer na Sola, asi už bude i někde na internetech. |
|
|
|
| Koukám se tak nějak na současné pojetí "SW kanónu" ála mikymaus...
...no, je to dost depresivní pohled. Zjednodušeně řečeno, v časech Lucasfilmu se říkávalo, že ve Star Wars jsou oficiální i figurky z Happy Meal... teď, v časech Disneyho, je to pravda.
Je přitom zajímavé, že u svých ostatních frančíz se Disney opravdu drží spíš zpátky a z hlediska kanonicity podpůrných materiálů se chová v ST stylu... t.j. oficiální jsou jen filmy, pak seriály a pak teprve vše ostatní a to ještě jenom možná...
Nerad používám podobné obraty, ale tohle fakt nedopadne dobře, protože dřív i později se filmoví diváci doopravdy nase*ou při zjištění, že kdejaká -píííp- má stejný level oficiality jako film a že je vlastně (do)vysvětluje. |
|
|
|
| Macek: Jo, tomu plně rozumím. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Voldemortova projekce z lodi na ostrov, poté co vystřelila do zdi a objevily se uklizečky a opravovaly díru ve zdi. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Možná zvracení? :D |
|
|
|
| Macek: :-)
Co bylo zlomovým momentem? |
|
|
|
| Včera jsem se s přítelkyní odhodlal a šel na E8. Po hodině odcházíme z kina. Toť asi mé hodnocení. |
|
|
|
| Ještě s odstupem k E8... E8 především spadla do pasti, které se Lucas dokázal vyhýbat nějakých 30 let (+/-).
Klasická hexalogie funguje bez žádných přídavných materiálů, ano, ty materiály existují, ale děj jen doplňují, nenahrazují celé jeho kusy a není nutné je znát pro pochopení děje.
A další věc - Lucas nikdy neudělal vyloženě ostré přímé pokračování, vždycky je mezi jednotlivými díly několik měsíců až let, to je další věc, kterou E 8 porušuje.
Já jsem si furt říkal, co mi E 8 tak připomíná - no pochopitelně, čtvrtou kampaň ze hry X-Wing a sice Imperial Pursuit, neboli kampaň z ústupových bojů po bitvě u Yavinu, kdy opravdu imperiální propaganda mohla natočit spoustu úspěšně zničených válečných Aliance, protože jim prozaicky došlo palivo.
Dovedu si představit, že hodně lidí v roce 1980 frflalo, že nově vypuštěná E 5 (proč E 5, když je to teprve druhý film?) nenavazuje ostře na film předchozí a taky si dovedu představit, že pěkných pár lidí mělo hemzy, že román "Splinter of the mind's eye" je dílem ignorován a dílem retconován...
jenže kdyby to bylo obráceně, tak by to z hlediska vývoje celé ságy bylo mnohem horší - A TADY JE TO MÍSTO, kde E 8 tragicky selhává, neboť jednak úplně zbytečně ostře navazuje na E 7 a pro její pochopení je zapotřebí znalost dodatečných materiálů, což je de facto double fail. |
|
|
|
| SW fani změny podob svých lodí řeší, aneb v alejích je pěkně nablito.
Argument, že jsme Sokola viděli v E III jsem ale zatím nikde neviděl. Už se na to zapomnělo? |
|
|
|
| Problém je ten, že jakkoliv po "rozlámání na díly" je jasné, jaká asi byla prvotní myšlenka scénáře díky kterému byla E 8 "odmávnuta", je také jasné, že se původní dobré nápady podařilo v procesu "kreativního brainstormingu" totálně zazdít a mám akutní podezření, že počítačově nejsou v E 8 generované jen efekty, ale i kusy scénáře, jinak si totiž naprosté nesmysly v něm nelze vysvětlit... |
|
|
|
| Pozemstan: Na těch "několik" poznámek mi tak akorát stačilo zobrazení na 2K monitoru přes celou obrazovku:-). Ale protože jsem film ještě neviděl, tak to stejně radši číst zatím nechci...:-( |
|
|
|
| Tady je k Epizodě VIII ještě několik mých poznámek, částečně v reakci na Telemacha a Fuku. Pozor na SPOILERY!
Zatímco v původní trilogii byla patrná určitá inspirace estetikou nacistického Německa (např. tvar přílby Vadera, ale snad i aranžmá závěrečné scény Epizody IV), tady jsem pozoroval spíše inspiraci Británií...
Na straně Prvního řádu se setkáváme nejen s dreadnoughtem, ale jeho kapitán jménem Canady (připomínajícím irské Kennedy) se vzhledově velice podobá Winstonu Churchillovi (a hraje jej Velšan). Také generál Hux vypadá trochu jako poněkud povýšenecký britský aristokrat z 19. století a, jak koukám, herec pochází z Irska.
Ale jisté britské prvky lze najít i na straně Povstalců, a to ani nemyslím to, že i Rey vlastně hraje Angličanka. Rebelové používají podobně jako Britové (ale i Američané a další) za druhé světové války i v defenzivní pozici bombardování (k tomu se ještě vrátím, protože provedení kopíruje předlohu až moc). Hodně britsky na mě subjektivně působí menší nosatá důstojnice. Admirálka Holo pak má róbu s trochu viktoriánským vysokým krkem, byť celkově působí i s barevnými vlasy moderněji. Vyzařuje z ní ale jistá britská nebo až skandinávská vznešenost a zároveň "suchost"... Ačkoli mi její tvář stále někoho připomínala (doktorku z SG Atlantis, zpěvačku Sissel Kyrkjebø), vědkyni z Jurského parku jsem v ní nepoznal. Esteticky i přes vyšší věk patřila podle mě k tomu nejlepšímu ve filmu, ačkoli by myslím jako admirálka Rebelů měla mít spíše uniformu. Pokud jde o její postoje a chování, je mé hodnocení také horší. Zprvu asi správně krotila bojechtivého pilota, bránila se spontaneitě, ale nakonec sama reagovala pozdě, byť účinně. Situace ale byla relativně nepřehledná. Než se obrátila, stále představovala pro První řád jistou návnadu. Pokud by neuspěla, První řád by vrhl proti utečencům všechny síly...
Překvapil mě souboj s podivnými červenými strážci vůdce Snokea, kterého bránili i po jeho smrti. V boji byli téměř podobně schopní jako jediové/sithové, ale přitom snad mělo platit pravidlo pouze jednoho mistra a učedníka. A také tedy je jasně vidět, že na rozdíl od dvojice protivníků "triky" se Sílou neovládají. Pak je ale otázkou, proč se dvojice s oporou Síly vůbec pouští do souboje s meči a nevynutí si jejich poslušnost popř. likvidaci snáze... Dalo by se namítnout, že si prostě chtěli zatrénovat a možná využít situace k přetažení spolubojovníka na svou stranu Síly, ale na to v tu chvíli moc času nebylo (byť neměli detailní zprávy o okolním dění) a Kylo Ren se dostal i do situace, která už moc zábavná nebyla a kdy proti protivníkovi mohl použít Sílu přímo... Možná ale tato vlastně nejlepší ochranka ve státě měla proti použití Síly nějakou formu ochrany...
Ano, také mě trochu pobavilo, že se zde objevila kritika kapitalismu skoro jako opsaná z Ikarie XB-1 (a mnohonásobně přehnaná), byť je zde jiný vesmír a je jasně řečeno, že šlo takto zbohatnout právě v této galaxii jedině obchodem se zbraněmi (to však zní neuvěřitelně). Paradoxně se tím v SW přibližují "nižším vrstvám", které už ale v dnešním světě mnohdy podporují velkokapitalisty typu Babiše a Trumpa a opovrhují "neomarxismem". Zároveň zde přítomná feministická linka se jim asi také líbit nebude... -)( Myslím, že to šlo ztvárnit sice kriticky, ale méně prvoplánově...
Na rozdíl od Telemacha nemyslím, že byla ve filmu nějak podstatně narušena ona schématičnost, konflikt jasného dobra se zlem. Ano, je ukázána chyba Lukea, ale něco podobného nastalo už s Vaderem. Objevují se vlastně tři interpretace, z nichž nejméně dvě jsou subjektivním účelovým, chcete-li manipulativním výkladem Bena/Kyla a Lukea. Ano, Luke se brání přiznat pravdu, ale nakonec vysvětluje, že na zabití Kyla resp. Bena pomyslel po pohledu do jeho nitra, v afektu. Než se Kylo probudil, už chtěl meč stáhnout. Rozhodně to nebyl úkladný vrah.
Pronásledující flotila Prvního řádu mohla použít k dosažení účinného dostřelu skoky v hyperprostoru, byť by to bylo asi rizikové a energeticky náročné, s krátkodobým účinkem.
Podivné bylo také z druhé strany výše zmíněné bombardování prostým shozem pasivních či jen magnetických pum, možná primitivněji než za 2. světové války. Jsem rád, že v SW ctí původní design, i když už dnes někdy působí poněkud zastarale, ale toto už je pomalu steampunk... -) Než nechat všechny bombardéry rozstřílet, mohli opět spíše rovnou skočit blíže k cíli hyperprostorem, možná tak obětovat jednu loď, ale neztratit všechny...
Není pravda, že by množství obětí úplně přešli. Kapitán je degradován na komandéra a kritizován Leiou i admirálkou (byť vlastně později obě přiznávají, že se jim jeho rebelanství líbí)... Ano, plán mu mohli prozradit hned. Možná jej ale chtěli utajit před možnými zvědy, i když ti by asi byli nebezpeční přinejmenším kdykoli před dosažením bunkru (byť v evakuačních lodích byli více na očích ostatních a nemohli by asi použít jejich vybavení). Pokud by měli vlastní vysílač, byla by ale byla vlastně zbytečná snaha Finna a pilota přerušit detekci majáku. Reálnou hrozbu ale představovali i dezertéři ("asijská" technička mluvila o pokusech o dezerci). Mohli se dostat do rukou Prvního řádu - v podstatě asi v únikovém modulu ani nemohli doufat v nic jiného než "záchranu" jeho flotilou (volili naději na otroctví místo smrti)... Přece jen tedy asi bylo lepší plán utajit před co největším množstvím lidí. Zároveň, jak se i ukázalo, nešlo o žádnou "výhru", nýbrž spíše o "chytnutí se stébla", improvizaci, když zjistili, že nadsvětelný skok nemá smysl. Degradovaný pilot také v danou chvíli v rámci "trestu" prostě nebyl zrovna nejvhodnějším kandidátem na sdílení této informace, když měl být spíše umravněn a odkázán do patřičných mezí mimo velení...
Je fakt, že vlastně právě pilotův a Finnův "záchranný plán" nakonec naplnil nejhorší obavy admirálky, když byl podvodníkem prozrazen cíl Povstalců. I když by je možná stejně prozradil maják (teď už nevím, kdo měl v tu chvíli maják u sebe). Stejně mi ale není úplně jasný způsob detekce, když by stačilo krátkodobé vyřazení detektoru na lodi Prvního řádu i přes pokračování funkce majáku. Zřejmě ale bylo možné maják (bez přímého spojení jako v případě dvou majáků) detekovat jen v hyperprostoru, resp. jinak jen na malou vzdálenost, takže by krátký výpadek na skok stačil...
Objevení Rebelů v zákopech před zavřenými vraty bunkru je zvláštní, ale není jisté, zda vylezli až po uzavření vrat, každopádně by východ směřoval stejným směrem jako vrata, takže by jim k útěku moc nepomohl. Zprvu jsem nechápal, proč vrata uzavřeli tak pozdě, že už do bunkru pronikly střely protivníka. Ale jednak je fakt, že se do úkrytu dostali na poslední chvíli, jednak možná právě dávali čas k odchodu obránců do zákopů. Je ale vůbec divné, že První řád, byť pod vlivem emocí Kyla, řešil likvidaci Rebelů pozemním útokem a nestřílel z orbity. Kanón rozhodně nepůsobil jako technologie podobná Hvězdě smrti, ale to při takovém zmenšení a trochu odlišném použití (kumulativní vs. jednorázový úder) nemusela být chyba.
Tomu, odkud se Luke v bunkru vzal, se diví, byť se zpožděním, a, byť na mylném základě, je to dokonce přivede spolu s těmi krystalickými zvířaty k nalezení východu (který přitom bez Síly pro člověka východem není, takže robot BB-8 měl pravdu).
Trochu jsem byl zklamán ze scény s Rey v zrcadlové jeskyni, jejíž vyznění bylo mdlé, i když, jak jsem koukal na některé komentáře, za tím někdo vidí náznak, že vlastně neměla žádné rodiče a byla vytvořena uměle, prý podobně jako Anakin (ani u něj jsem to dosud netušil). No, nevím. Podle mě to nabízelo inspiraci biblickým vstupem Krista do pekla a osvobozením některých duší od "temné strany síly", ale to by zase mohlo vyznít příliš pompézně... -) Takto jsem to cítil jako trochu zdlouhavé nic, ale svým způsobem to zapadalo do Reyina "hledání sebe". Poněkud zdlouhavých scén bylo ve filmu více, ale jsem za ně i rád, protože se tak film vzepřel současnému i Abramsovu (!) zběsilému stylu.
Je zajímavé, že se vlastně Snokeovo tělo nepřeměnilo v ducha. Buď nezemřel, a nebo temná strana síly nenabízí posmrtný život... -) I jinde ve filmu tuším Snoke a možná i Luke ztotožňují naději se světlou stranou síly, čemuž by toto odpovídalo (i Anakin/Vader měl částečně světlou stranu, Snoke asi ne). Také by to vysvětlovalo absenci výše zmíněného pekla... -) Přesto myslím, že i ti "temní" potřebují k životu jistou naději (na své vítězství apod.) Původní Leiino "our only hope" bylo chápáno jen jako naděje povstalců, Republiky...
Smrt Admirála Ackbara byla myslím docela jasně viditelná. Zahynul po útoku na můstek, který přežila jen Leia... Je ale zvláštní, že zde loď mohli napadnout a proniknout štíty, ale asi v té chvíli ještě neměli dostatečný odstup...
Kylo Ren nebo generál Hux říká, že Rey prchla z velitelské lodi ukradeným člunem vůdce. Tak se asi dostala na palubu Falcona/Sokola, takže s tím nemám problém. Možná se ale před útěkem mohla snažit zastavit útok na Povstalce, s pomocí Síly dočasně převzít velení atd.
Je zajímavé, když Kylo používá v úvodu proti lodi povstalců podobnou metodu jako kdysi rebelové - let stíhačkou do nitra.
Trochu zvláštní ale je, že mají Rebelové plány vůdcovy lodi, když jindy bylo plány Hvězdy smrti atd. obtížné získat. Na druhou stranu je mohl přinést Finn (byť je otázkou, zda měl takové postavení), a k Odboji vyzvědačství patří...
Kde se vzal sithský mistr? To je asi dáno potřebou rovnováhy Síly. Již dříve bylo v SW řečeno, že se objevují po dvojicích - mistr a učedník. Na druhou stranu působí docela staře, že by mohl pamatovat ještě Vadera a císaře...
Neřekl bych, že se snažili až moc vtipkovat. Nejvíc jsem se zasmál u scény, kde BB-8 využil k obraně mince, které do něj předtím nastrkali hosté kasína, považujíce jej za hrací automat... :-)
Ta scéna, kde asijská technička "zachraňuje" Finna s tím, že když budou chránit to, co milují, bude to účinnější obrana než ničení nepřátel, je skutečně děsivá - zvláště v situaci, kdy čelí likvidačnímu útoku... -)(
Jako velké, byť objektivně spíše kosmetické, mínus vnímám hudbu u závěrečných titulků, ve které snad vůbec chybí SW motivy, zejména známé SW fanfáry, resp. možná zazní úplně ze začátku, už nevím, ale pak jsem na ně marně čekal. Zazněl jen jeden náznak velmi vzdálené variace na jinou z klasických melodií.
Jak jsem již naznačil, už v úvodní scéně se hvězdy (při pohledu z vesmíru) mihotají. Jenže to je tzv. scientilace, kterou způsobuje atmosféra. Možná to ale vysvětluje přežití Leiy ve volném prostoru... -)
Ve filmu vidíme více myslím dosud nevídaných způsobů použití Síly, ale, jak se ukazuje v případě Lukea, vybírají si svou cenu. Jinak působí a vypadá trochu jako Chuck Norris, resp. parodie na vtipy o něm. Ale vysvětlení v rámci "fantasy" světa SW je podle mě přijatelné. Smrt Lukea ale může znamenat problém při výcviku Rey (byť už mnohé zná) a dalších Jediů (pokud jsme tedy přece jen nebyli svědky skonu posledního skutečného Jedie/ho). Vzhledem ke skutečné smrti Carrie Fisher to podle mě od scénáristů nebylo moc prozíravé. Stačilo upravit pár záběrů, a Luke, byť vysílen, mohl přežít. Rey a Leia mohly pocítit jeho ohrožení, ne smrt. Fyzický zásah Yody ale naznačuje, že ani po smrti Luke nemusí říci poslední slovo. Jinak by to ale odpovídalo situaci Lukea po smrti Obi-Wana Kenobiho, Yody i Anakina/Vadera (byť on měl stále sestru na té správné straně, zatímco Rey "má" nyní jen temného protivníka)...
Celý ostrov Jediů, který záhadně přežil Vaderovo vyhlazování, ale působí jako poněkud samoúčelný, vytvořený jen pro dva filmy (nevím, možná se objevil i někde jinde). Yoda sám potvrzuje, že neměl faktický význam (byť to bylo pro Lukea dobré útočiště). Chudáci udržovatelé... -)(
V závěrečné scéně používá Sílu jen jedno dítě, v tom nevidím problém. Je to prostě ukázka naděje v příští generaci, kterou posiluje i šíření legendy o Odboji. I když tedy děti jako hlavní opora Rebelů, dokonce s tajnými znaky atd., to už působí hodně divoce... Zároveň to ale logicky odpovídá situaci, kdy je Odboj (částečně vlastní vinou) hodně zdecimován, zbývá nové pokolení... Odpůrci feminismu si tak mohou vysvětlit i třeba postavení admirálky Holo. Muži šli do první linie, kde padli... -)(
Je fakt, že nové filmy (p)od Disney nepřinášejí mnoho inovací ohledně příběhů i techniky. Alespoň je ale na rozdíl od ST docela dobře zachována designová kontinuita. -)
Osobně bych ale film asi s nějakými 3,5/5 zařadil za původní trilogii a možná RO. Epizody I až III mě moc nezaujaly, ale je fakt, že už jsem je dlouho neviděl. |
|
|
|
| Škoda, že nemůžu posoudit, jak by na mě Ep. II působila, kdybych ji neviděl zrovna v době, kdy se mnou cloumaly hormony a tak love story a její útrapy na mě působila o to víc. Ale i tak ji považuji za atmosféricky výbornou a tak první dvě pozice Zephramova žebříčku se asi shodují s mými, dál bych nevěděl.
Telemachus Rhade: A pak člověk právě nechápe, čím může zaujmout Epizoda III, však mě taky napoprvé vůbec nezaujala, napodruhé jsem se taky dost nudil. |
|
|
|
| Myslím, že už se tu ví, že pro mě je Epizoda II vrcholem SW, a že jsem ji neviděl v kině, lituju dodnes.
Její depresivní konec pak dosahuje babylonských kvalit, kde všetci vedia, ako sa to skončí... V ohni!
Pro mě je ta scéna nesmírně silná - přes záplavu dobrých úmyslů, je to začátek konce a všichni to vědí. Palpatine je nadšený, Bail Organa v depresi... A končí to radostnou událostí vztahu, který uvrhne galaxii do temnoty. A oba už v téhle vědí, že je to špatně.
(A pak člověk vidí něco, jako Epizodu VIII :-( ) |
|
|
|
| AVip:
E 2
Mně se E2 napoprvé moc nelíbila, ale s každým opakovaným zhlédnutím jsem ji hodnotil o něco výše. Proto i celkem chápu, že jsi na to šel do kina několikrát. |
|
|
|
| Ono obecně jdou Sra... eh, Star Wars pod "mikymauzem" docela do -píííp-... když si srovnám Rebels v jejich 1. a 2. a ještě i 3. sezóně se současnou 4. ...
Obávám se, že za nevysoký vrchol Star Wars produkce u Disneyho budeme považovat Rogue One... tedy pokud ten plánovaný film ze sirkárny nedopadne spektakulárně dobře, že...
A jinak E 8 má u mne 0/5, nevěřil jsem, že to bude možné, ale je to tak a E 7 retroaktivně taky 0/5.
U dalších Star Wars filmů udělám to, co jsem naposled udělal u E 2 před cca. 15 lety - nejprve "elektronické preview" - a pak se uvidí, jestli na to vůbec půjdu do kina (u E 2 se tak stalo, opakovaně, jenže, E 2 je ve srovnání se současnou produkcí doslova skvělá). |
|
|
|
| V souvislosti s E 8 mne napadá parafráze starého vtipu z časů minulého režimu...
Řeší takhle u Disneyho, proč není E 8 tak oblíbená a povolají na to nejlepšího detektiva.
Ten začne vyšetřovat tak, že obchází jednotlivé komponenty filmu.
Nejprve jde za vizuálními efekty.
"Přiznejte se, efekty, kdo z vás může za to, že má E 8 špatná hodnocení?"
"My ne, my jsme triky jak od Lucase udělané, rozpočet je na nás vidět, copak my bychom za to mohly?"
Detektiv jde dál. Na řadu přišla hudba.
"Hudbo, přiznej se, že můžeš za že E 8 má špatná hodnocení!"
"Copak já, hudba Johnem Williamsem složená a hudbu předchozích episod opisující, bych za to mohla?"
Detektiv jde zas dál.
A jak se tak blíží ke scénáři, ten na něj už z dálky volá: "Za mnou ani nechoďte, já tam vůbec nebyl!" |
|
|
|
| Zephram:
hmmm... můj žebříček nejsem schopen udělat přesně... ale tomu tvýmu by se hodně podobal.
|
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|