|
| Mvek: Nejsem chemik, ale freony uvolňují chlor, který právě ničí atmosférický O3. A pokud víme (nebo tušíme), že freony jely, ale zároveň zmizela pekingská a díllíjská smogová pánev, pak šel chlor navolno bez vázání na uhlík, ne? Tím pádem mi právě velké díry těchto dvou let dávají celkem smysl. |
|
|
|
| Telemachus Rhade 320918: Je to laický odhad, ale takovým příčinám bych přisuzoval pomalejší obnovu. Ne dva roky podobně neobyčejně velká díra. |
|
|
|
| Tak si říkám, že billboardy "Nedopustíme další lockdown" by jistá nejmenovaná koalice měla raději přelepit. |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Částečně ano, ale teď jsou vysoká čísla v jeden čas ve všech věkových skupinách (snad kromě části 90+), a přitom je tendence zatím rostoucí... |
|
|
|
| Pozemstan:
podle toho grafu to bylo v podstatě stejné už i v červenci a na začátku září... |
|
|
|
| No tak jo... trvalo to sice trochu déle, ale nakonec se prof. Thon hrdě zařadil k těm, kdo provozují medicínu založenou na vnuknutí místo na důkazech:
Boj s covidem-19 má v Česku významnou trhlinu, říká imunolog
Kloktání jódu frčí mezi americkými "trumpetami" spolu s požíváním odčervovací pasty pro koně (s jablečnou příchutí).
Mimochodem, jeho redefinice pojmu kolektivní imunita by rovněž neměla zapadnout... |
|
|
|
| AVip:
jestli Čína jede výrobu freonů
Čína myslím jednoznačně, Indonésie patrně taky, Indie možná. To je dohromady třetina planety. Navíc jim je nějaká Antarktida u koudele, čili... A to je to, co říkám pořád - Evropa to nevytrhne. Po nás je nejekologičtější kdo? Jižní Amerika? No tak to jsme tak, kde jsme byli, že jo :) |
|
|
|
| Že mezi stavem ozonové vrstvy a produkcí freonů existuje přímá kauzalita, věděl už "praotec" všech českých příznivců teorií spiknutí Ludvík Souček.
Tedy, není třeba vynalézat kolo a hledat záhadu tam, kde není - jestli Čína jede výrobu freonů, "je případ prakticky vyřešen". |
|
|
|
| Mvek:
spíš se nedávno zjistilo, že v Číně je nějakej obří producent zakazanych freonů, takže teď může dobíhat efekt takových producentů, kteří produkovali i když už nesměli |
|
|
|
| Ozónová díra nad jižním pólem je z těch největších a podobná loňské
Tohle třeba naznačuje, jestli nakonec i mezi covidovými omezeními a i tou ozónovou vrstvou není nějaká souvislost... Ale je to hluboká spekulace, jen máme najednou stupňovitě extrémnější výkyvy počasí (i když za to možná můžou jen média, ve skutečnosti se něco takového děje každý rok, jen letos to bylo víc v Evropě a Kanadě a USA, tak si to zaslouží větší pozornost), a k tomu i větší ozónovou díru. |
|
|
|
| První zavřenou zemí této covidové sezóny se stává: Latvia! Neboli Lotyšsko.
Napadají mě vtipy o mrazu, hladu a bramborách, ale odpustím si je ;) |
|
|
|
| Mvek:
Studie tvrdí, že i při elektroautech na energii z fosilních paliv je to pořád ekologičtější varianta.
Taky asi záleží, jestli je ta elektřina vyrobená z uhlí nebo z plynu... |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Studie tvrdí, že i při elektroautech na energii z fosilních paliv je to pořád ekologičtější varianta. No, nechce se mi tomu věřit. Pak tu jsou ty, co sice souhlasí, ale pokud se s autem najede za životnost sto a více tisíc kilometrů, což ti, co nedojíždí denně, nebo nejezdí služebně, asi málokdy dají (a pochybuju, že to auto vydrží víc jak deset let).
Ono to chce hlavně rozum. Zatímco bych tlačil solární panely (ať už fotovoltaiku, nebo vodní panely na TUV a TV) na všemožné nové i rekonstruované objekty (zvláště komeční), raději než mnohé zelené střechy, nebo bych byl pro aby si třeba právě teplárny doplnily arzenál aspoň částečně právě vodními panely na ohřev sluncem (Michelská by měla dost prostoru a mimo inverzi a mrazivé zimy by to aspoň trochu plynu ušetřilo), nebo bych tlačil omezení zbyteční spotřeby, aby se při poškození krycího skla LED světlometu nemuselo měnit celé světlo, nebo aby se nepoužívaly ty spalovací fukary listí (které mi přijdou i zpravidla neefektivní) atd. atd., tak jde o to, že plošné zákazy jsou většinou špatná věc.
Ostatně stačí vzpomenout zákaz žárovek, který nutí prakticky do budoucna cpát do míst, kde buď nasvítím sotva nějakou hodinu za rok (špíž), nebo chodbičky, kde to není o moc víc, ale rozsvítím tam mnohokrát, úsporku nebo LEDKu, přičemž zvláště úsporka mi za časté rozsvěcení nepoděkuje, navíc jí trvá naběhnout. A přitom by stačilo bývalo uvalit na žárovky včetně halogenových určitou zelenou daň a lidi tak nutit přirozeně zamyslet se, zda není lepší koupit jiný zdroj světla. |
|
|
|
| Mvek: Velkými loďmi jsem teď něco najezdil a jsou to skutečně smrduté bestie. Za těmi rychlými, co pluly rychlostí 50 uzlů, byl vidět nažloutlý oblak po celou dobu cesty:
Co se dobíjení, tam už od začátku poukazuju na to, že se to bude muset někde vzít. Při tom objemu požadované energie to bude muset být z obnovitelných zdrojů, protože dlouhodobě není udržitelné ani jádro. Ale zatím na to nejsou sítě vůbec připravené.
Jinak pokud jste to nepoznali, tak bych Green Deal ještě zpřísnil. Bohužel EU si často není vědomá přidržených odvětví a svoje ekoprojekty staví úplně jinde, než se spalovalo uhlí, což je cesta do (ekonomických) pekel. Neříkám, že se místo Turowa dá postavit hydroelektrárna, ale větru tam mají dost. Na naší straně hranice ostatně turbín nestojí málo. |
|
|
|
| Telemachus Rhade 320669: Ano, to jsem zaznamenal, navíc naprosto nevědecky to občas zmínil kdekdo.
Spíš bych ale právě hádal, že dopady nebudou tak přímé a znatelné, až tedy na krátkodobě čistší ovzduší v těch či oněch aglomeracích.
Spíše ve stylu efektu motýlích křídel se třeba náhlou změnu počasí více "rozkývalo". Tedy letos tu máme opět chladněji a někde extrémní srážky nebo bouře, jinde zase vedra.
Nemůžu přijít na žádné lepší přirovnání, možná tak naložený vlak řítící se velkou rychlostí, kde najednou krátkodobě prudce přibrzdíme. Zpomalení malé, které se brzy vyrovná, ale lidi se pomlátí a pokud jsme brzdili mechanicky, tak brzdná soustava se opotřebuje.
Samozřejmě, že mířím tam, kde by mě mnohé eko happy skupiny označily za dezinforátora, tedy že kdybychom nakrásně snížili produkci skleníkových plynů i mnohého znečištění takřka ze dne na den třeba o dvě stě let, možná bychom nadělali víc paseky, než současné globální oteplování. Protože prostě brzdit se musí, a na všech frontách, ne jen CO2, případně metan, ale pozvolna, možná po exponenciální křivce, možná lineárně, to netuším, ale pozvolna, a hlavně systematicky.
Za připomenutí lodí dík, to je totiž přesně ukázka nesystémového řešení - hlavně totálně zakázat spalovací motory aut, a ostatní je zatím fuk (a přitom pochybuju, že zrovna přechodem ze spalovacích na elektro klesne poptávka po lodní dopravě přes půl světa, leda bychom tedy vzali v potaz konspirační teorie, podle kterých si to elektrické auto málokdo bude moct dovolit, ať už pořízení, nebo jeho provoz, když nebude jak/kde/z čeho dobíjet). |
|
|
|