vvvv Přeskočit vvvv záhlaví vvvv dolů vvvv
Toto fórum je věnováno všem se zájmem o astronomii, kosmonautiku, průzkum vesmíru, ale i pokrok v dalších (přírodo) vědních oborech. 1. února 2011 bylo vyčleněno z fóra o mezinárodní situaci a politice a zároveň převzalo zaměření na širší vědu z dnes již čistě počítačově-technického fóra. Nutno připomenout, že toto fórum navazuje na StarNETu na ještě delší tradici, např. fórum Průzkum vesmíru v současné době.
Stejně jako v každé svobodné společnosti by i zde měla být ve skutky proměněna následující slova: "Pane, nesouhlasím s tím, co říkáte, ale do smrti budu hájit vaše právo to vyslovit."
(shrnutí postojů Françoise-Marie Aroueta alias Voltairea podle Evelyn Beatrice Hall(ové) alias Stephena G. Tallentyrea)
Vybrané současné vesmírné mise a novinky:
Aktuální přehled sond ve Sluneční soustavě | Sondy Voyager | Parker Solar Probe u Slunce | InSight pronikající pod povrch Marsu, doprovázena dvěma prvními meziplanetární cubesaty Mars Cube One (MarCO), které proletěly kolem Marsu | První část mise ExoMars (TGO) u Marsu | Akatsuki po pěti letech konečně na orbitě Venuše | New Horizons po průletu soustavou Pluta u tělesa Kuiperova pásu Ultima Thule | Rosetta na orbitě komety 67P/Churyumov-Gerasimenko s dosdu funkčním výsadkem Philae na povrchu | Dawn na orbitě trpasličí planetě Ceres, viz i tady | MAVEN na orbitě Marsu | MOM - Mangalján (Mangalyaan) na orbitě Marsu | Juno na orbitě Jupiteru, viz i zde | Její „společník“ IKAROS – první úspěšná sluneční plachetnice, viz i tady | Astrometrická observatoř Gaia u libračního bodu L2 soustavy Země-Slunce | Čchang-e 3 (Chang'e 3) a vozítko Jutu (Yutu) na Měsíci, viz i tady a zde | MSL – rover Curiosity – na Marsu | Dvojice sond ARTEMIS u Měsíce v libračních bodech soustavy Země-Měsíc, viz i tady a zde | LRO na orbitě Měsíce, viz i tady, snímky míst přístání lodí Apollo a diskusi | Mars Express na orbitě Marsu | MRO na orbitě Marsu | Mars Odyssey na orbitě Marsu | Rovery MER na povrchu Marsu – Opportunity dosud funkční | Cassini skončila v atmosféře Saturnu | SDO zkoumající Slunce od Země | Dvojice sond Stereo na orbitě Slunce | SOHO zkoumající Slunce z libračního bodu L1 soustavy Země-Slunce | ACE zkoumající z bodu L1 částice slunečního větru a meziplanetární hmoty | WIND zkoumající z bodu L1 sluneční vítr, viz i data ze sondy „téměř“ v reálném čase | Seznam funkčních sond ve Sluneční soustavě, které opustily orbitu Země (včetně měsíčních sond) | Seznam sond v libračních bodech soustavy Země-Slunce | Seznam vesmírných observatoří
Další informace:
Harmonogram startů raket k ISS
Zajímavé odkazy z astronomie a kosmonautiky:
NASA |
Multimedia, snímky, online vysílání apod. |
Mise NASA |
ISS |
Přelety a pozice družic a sond |
Úkazy na obloze |
Vesmírné encyklopedie |
Vesmírné zpravodajství a informace (ČR+SR) |
Průvodci, návody pro astronomické začátečníky i pokročilé |
Fotografie a zprávy z pozorování amatérů |
Mezinárodní a zahraniční astronomické instituce a kosmické agentury včetně české |
Sluneční aktivita |
Zahraniční servery o událostech z astronomie a kosmonautiky |
Mapy kosmických těles |
Virtuální planetária a další astronomický či vesmírný SW
Zajímavé odkazy na informace o Zemi:
Virtuální glóby |
Virtuální online mapy světa, vyhledávače míst na Zemi |
Encyklopedie, databáze
^^^^ Přeskočit ^^^^ záhlaví ^^^^ nahoru ^^^^ |
|
|
| Dnes ve 21:57 SELČ odstartuje z Bajkonuru k ISS raketa Sojuz-FG s vesmírnou lodí Sojuz TMA-13M (příhodné číslo pro dnešní nejistou dobu). Na palubě je zbytek 40. a základ 41. základní posádky ISS - Němec Alexander Gerst zastupující ESA, Američan Gregory Wiseman z NASA a ruský velitel lodi a budoucí velitel 41. posádky Maxim Surajev (Roskosmos), viz např. NASA a její živé vysílání. |
|
|
|
| AVip, Pozemstan: Určitě je to dobré. Teda, pokud nebudou zakazovat přístup nějakým svědkům apod., prostě manipulovat stylem "jste tu sám, tady máte 100 000 a zmizte, neuspěl jste".
|
|
|
|
| Pozemstan:
Český klub skeptiků nabízí milion korun.
...
A to mi připadá naprosto fér a podobný přístup se mi vyloženě líbí.
Je to win-win situace - a vlastně pro všechny.
|
|
|
|
| TelemachusRhade: Nějak se mi nechce věřit té nízké uhlíkové stopě, protože jsem četl, jak je výroba solárních panelů ekologicky zatěžující (i kvůli chemikáliím apod.), na druhou stranu jsem také už párkrát četl o novějších technologiích fotovoltaiky, které jsou i mnohem účinnější, takže se to více vyplatí.
Jinak ale tohle si přímo říká o nasazení v nějakém vyšším prototypovém řešení v rámci nějaké developerské oblasti, kde se staví domy i infrastruktura. Rovnou to zapojit do akce se vším všady. |
|
|
|
| Mvek: Je to skvělý nápad a pořádná porce geniálního inženýrství. Problém je v uvedení do praxe. Teď se poprvé dozvídám, že US obdoba ŘSD jim tedy dala zelenou na dva pilot projekty, což je supr. Ale dokud kongres neřekne "od teď vyrábět auta na dobíjení indukcí", tak to masově neprojde. IMHO se to uchytí, otázka je ale kdy. |
|
|
|
| Solar Roadways - tohle mě fascinovalo. Jde o už mnohými cenami ověnčený prototyp silnic budoucnosti, které mají být z recyklovaných materiálů, solárními panely, a zároveň s LED a dalšími funkcemi a obecně designované pro maximální využití silnic (nabíjení elektromobilů indukcí, nosič signálu pro mobily, detekční systémy pro katastrofy, zahřívání kvůli sněhu a náledí apod.).
Tady je , které to ale akčním způsobem v rychlosti představuje. |
|
|
|
| Dnes v 3:58 ráno SELČ má v Kazachstánu přistát po půlroce vesmírná loď Sojuz TMA-11M s Japoncem Koičim Wakatou, dosavadním velitelem 39. mise na ISS, Rusem Michailem Tjurinem a Američanem Rickem Mastracchiem. Přistání přenáší NASA TV. Na ISS zůstává rusko-americké tříčlenné jádro 40. základní posádky, které by měla doplnit další trojice po startu Sojuzu 28.5. Loď ponese možná docela příznačné označení Sojuz TMA-13M...
Viz např. NASA.
Mezitím oznámil kontroverzní ruský vicepremiér pro vojenskoprůmyslový komplex, kterému podléhá i ruský vesmírný program, Dmitrij Rogozin, novou ruskou odvetu za západní sankce...
Zápas o Ukrajinu se přesouvá do vesmíru. Rusko odmítá prodloužit využití ISS.
Některá média to ale nepřesně interpretují tak, že Rusko zakazuje Američanům další využití ISS. Jenže Rusko by se na ní jen přestalo podílet, přičemž mu patří jen menší část modulů. Klíčový řídicí modul Zarja je pak sice ruské výroby, ale zaplacený Američany... Roku 2020 by přitom měly mít USA již dávno dvě vlastní nové vesmírné lodě jako Dragon Rider a Orion, takže by se obešly i bez Sojuzů...
Rogozin měl zmínit i zákaz používání GPS v Rusku a uzavření amerických stanic GPS na ruském území jako odvetu za podobné blokování stanic GLONASSu v USA, nebo omezení využití ruských raketových motorů, docela hojně používaných v USA. Některé z nich, které se třeba ani nevyrábějí, ale využívají se dávno vyrobené kusy, jsou ale již v držení amerických firem...
Na Kosmo.cz se objevily spekulace, že Rusko pozastavuje vyslání svých dalších plánovaných modulů pro ISS, aby si je ušetřilo pro plánovanou vlastní nezávislou stanici... Na druhou stranu tam správně upozorňují na Rogozinovo chorobné přehánění, na což opravdu ukazují třeba jeho řeči o stálé základně na Měsíci nebo o letu do Rumunska v Tu-160... |
|
|
|
| Zephram: Ano, Rusové komunikují se stanicí přes své pozemní vysílače, i když Američané používají systém geostacionárních družic TDRS. Dráha je snad dokonce více přizpůsobena Bajkonuru než Mysu Canaveral. Tuším v březnovém čísle Letectví a kosmonautiky v článku k výročí 15 let od začátku stavby ISS Tomáš Přibyl zmínil i to, že Američané označovali plánovanou dráhu ISS jako "ruskou". Ale pokud jde o výšku, jde prostě v pilotované kosmonautice spíše o (dokonce trochu vyšší) standard a vedle nosnosti raket bude mít vliv i radiace resp. tvar magnetického pole Země... |
|
|
|
| Ještě by to mohlo být snahou navštívit jedno a totéž místo nad povrchem za 24 hodin více než 1x nebo potřebou dělat gravimetrické experimenty tam, kdy je gravitační pole země (a jeho nepravidelnosti) silnější a lépe měřitelné. Jinak nejde jen o létání, ale i o prvotní stavění.
Podle wikipedie je nejen výška, ale i sklon dráhy přizpůsoben poloze ruského kosmodromu Bajkonur a Floridské základny raketoplánů (aby se právě odtamtud dobře na ISS létalo). |
|
|
|
| Dík. No fyzik sice jsem, ale hledal jsem nějaké složitější vysvětlení, než že je to levnější létat na nižší orbitu a postrkovat stanici než létat na vyšší a postrkovat stanici míň. :D
Takže radiace...
|
|
|
|
| Marshall: Tuším, že jsi fyzik, takže, ačkoli se o kosmonautiku zajímám od dětství, bych tě v porovnání se mnou za začátečníka nepovažoval... ;-)
Jak se to vezme, ISS je v posledních letech udržována dokonce trochu výše než v době vypuštění, kdy to bylo tuším podobně jako u Miru asi 380 km, přičemž za odstávky raketoplánů po havárii Columbie snad klesla až k 350 km nebo níže. Tehdy její dráhu zvyšovaly hlavně raketoplány a jen trochu Progressy, zatímco teď i další lodě...
Vyšší orbita by zřejmě kladla větší nároky na nosnost raket vynášejících moduly, zásobovací lodě a Sojuzy, resp. množství jejich paliva. Raketoplány létaly při misích k HST i nad 600 km, jinak ale také spíše níže. I absolutní rekord pilotovaných misí mimo program Apollo je ale "jen" 1374,1 km (Gemini 11 roku 1966).
Jenže zhruba od výšky 1000 km již hrozí průlety Van Allenovými radiačními pásy, takže i z tohoto důvodu není radno létat zbytečně vysoko, zvláště když tam má posádka trávit třeba půl roku i déle a zařízení vydržet celá desetiletí... |
|
|
|
| Teď mě napadla poměrně začátečnická otázka, proč vlastně je ISS tak nízko? |
|
|
|
| Zephram: Zajímavé. Využívají formátu standardního "cubesat", krychle o velikosti 10x10x10 cm a hmotnosti kolem 1 kg. Takové mikrosatelity vynášejí mnohé rakety jako vedlejší náklad a vypouštějí je i z ISS. Dubnové číslo časopisu Letectví a kosmonautika ale píše i o firmě Generation Orbit Launch Services přípravující "létající kosmondrom" určený právě pro vypouštění mikrodružic, které by se tak pokud jde o dráhu nebo bezpečnost nákladu (požadavky na certifikaci) nemusely podřizovat primárnímu nákladu větší rakety. Raketa by startovala z podvěsu pod trupem upraveného malého soukromého proudového letadla (byzjetu). Firma dokonce získala dva granty od NASA. Podle jednoho má v roce 2016 dopravit 15 kg - tedy asi 15 ceubesatů - na dráhu ve výšce nejméně 425 km. Otázkou je, jestli tak nehrozí další zamoření okolí Země "vesmírným smetím", i když jde stále ještě o relativně nízké dráhy (ale vyšší než u ISS letící nyní ve výšce asi 415,5 km, která i při svém velkém odporu klesá bez použití motorů jen asi o 3 km za měsíc, i když záleží i na sluneční aktivitě atd. a níže by se klesání vlivem atmosféry zrychlovalo). |
|
|
|
| Prečítal by som si ho aj vo vedľajšom fóre, pretože ma zaujal nadpis. |
|
|
|
| Zephram: Ano, je to úžasné, i když článek možná trochu uměle vyvolává náhlou senzaci, ačkoli jde už o několik let běžící projekt, o kterém jsem se zde občas také zmiňoval.
Některé věty jsou mylné nebo přinejmenším poněkud zavádějící:
"Současný let Dragonu k ISS je už třetí."
- Ve skutečnosti se jedná o již čtvrtý let Dragonu s připojením k ISS (třetí v řádném režimu po testovací fázi).
"Již potřetí se vydala do vesmíru raketa Falcon 9, kterou zkonstruovala a postavila soukromá společnost SpaceX."
- Ve skutečnosti šlo již o 9. vesmírný start Falconu 9, který již vedle Dragonů či pokusného nákladu NASA úspěšně vynesl na orbitu i dvě komerční, jednu vědeckou a jednu špionážní družici pro NRO (tu spolu s Dragonem). -) Pouze jednou se nepodařilo doručit na správnou orbitu druhotný náklad v podobě komunikační družice, zatímco i tehdy Dragon k ISS dorazil.
"Na rozdíl od předešlé mise Dragonu k ISS se celý let obešel bez problémů a náklad byl dopraven na místo určení."
- Dragon byl zatím dopraven na místo určení vždy. Zjevně bytelně konstruovaná raketa Falcon 9 se kupodivu dokázala vypořádat i s výpadkem motorů nebo výbuchem jednoho z nich...
Také nezmínili vedle evropské lodě ATV ještě japonskou HTV.
Jinak lze obecně nejen v případě tohoto článku trochu zpochybnit i ono vyzdvihování komerčního charakteru produkce SpaceX a jejích konkurentů v rámci programu komerční vesmírné dopravy NASA. I předešlé či současné (Orion) "nekomerční" vesmírné lodě NASA vyráběly/vyrábějí a vyvíjely/vyvíjejí komerční firmy jako Boeing, Northrop Grumman apod. Jen bylo/je spojení s NASA ještě větší v rámci státních zakázek, na které nakonec třeba spolupracovalo i více soukromých firem spolu s lidmi z NASA, zatímco zde NASA jednotlivým menším soukromým firmám přijatým do programu "jen" přispívá a jejich dopravní prostředky si bude pronajímat (ačkoli při vývoji také radí). Je to tedy tak trochu "outsourcing", ale vlastně ne až tak "revoluční" změna...
Pokud to ale bude pro NASA efektivnější, přinese to novou vesmírnou konkurenci, a umožní to zaměřit se s Orionem na "hlubší" vesmír, proč ne...
Tradičně bylo na americkém vesmírném programu už od "Závodu o Měsíc" pozoruhodné, že se komerční firmy dokázaly pod NASA spojit a realizovat velké projekty, zatímco v SSSR často nejen lunární program narážel na silnou konkurenci i osobní zášť mezi jednotlivými státními konstrukčními kancelářemi resp. akademiky v jejich čele... |
|
|
|
| http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-62066570-privatni-kosmicka-lod-dragon-zakotvila-u-iss-prichazi-revoluce-v-kosmonautice
Zvláště ta možnost znovupoužitelných nosičů vypadá zajímavě. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|