|
Spravuje: leena Počet příspěvků: 5820 |
|
|
|
| TelemachusRhade:
protože rozhodně nešlo o nic, co bych neviděl jinde.
Já z toho viděl pár dílů, ale nijak mě to - jako celé zombie téma - neoslovilo a hlavně ústřední parta mi přišla jako přehlídka týpků na zabití. Takže co se mě týče, souhlasím, že popularita je mi trochu záhadou. |
|
|
|
| TelemachusRhade: A co sem z těch asi 3 dílů viděl, mělo to alespoň nějakou minimální kvalitu to většinou zombikoviny nemívaj. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Zombíci jsou trendy. |
|
|
|
| Já právě viděl pilot a skutečně jsem na něm kritizoval každou prkotinu, protože rozhodně nešlo o nic, co bych neviděl jinde. Proto tu masovou popularitu nechápu. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Jako velký fanda předlohy to sleduju. Ale myslím si, že tohle je přesně ten typ seriálu, kde bys ty kritizoval úplně každou prkotinu :-) (postavy se opravdu často chovají jako postavy ve filmech o zombících, ale už se to zlepšuje)
Mě to dost baví, ale je pravda, že jedu vždycky půlsezónu maratónově, protože se to většinou trochu pomalu rozjíždí a takhle se to rozmělní. |
|
|
|
| Mirak: Zajímavé. Nechápu proč má Walking Dead takovou oblibu. Ty to sleduješ? |
|
|
|
| TelemachusRhade: To mě také napadlo. Ale že by zrovna potomci Nového souhlas dali a v případě Holečka, Škutiny, Zátopka, nebo dosud žijícího Kohouta to neprošlo? Je fakt, že autoři na změny sami v titulcích upozorňují. |
|
|
|
| TelemachusRhade: A řadové epizody páté sezóny True Blood měly stabilně kolem 4,5 milionů |
|
|
|
| TelemachusRhade: Třetí řada The Walking Dead má stabilně 10-11 milionů diváků :-)
(Pro srovnání, další největší hity kabelové televize AMC Breaking Bad a Mad Men ještě nepřekročily 3 mega a obě už odvysílali pět sezón) |
|
|
|
| Pozemstan: Teoreticky může jít o to, že jednotlivec, nebo dědicové, nedali s uvedením svého jména/dílčích faktů souhlas. Skoro bych si i tipnul, že to tak bude. |
|
|
|
| Jedna nová zajímavost mimo téma... Pilot 3. řady Game of Thrones utržil sledovanost 4,37 mega a stal se tak doposavad nejsledovaněší epizodou seriálu. Na třetí řadu a kabelovku je to v dnešní době naprosto neuvěřitelný výsledek :) |
|
|
|
| TelemachusRhade: Aha, pravda, neznalostí prostředí to nebude, to byla jen má chabá snaha najít vysvětlení... Jen mi prostě ty změny přišly příliš výrazné a nepochopitelné, na hraně únosnosti umělecké licence. Proč u jedné z hlavních postav Burešové nebo u vedlejší postavy šachisty Pachmana jména zůstanou, ale u studentského vůdce si vymýšlejí jiné? Proč pomlčí o tom, že skutečný studentský vůdce Holeček žaloval Nového vedle Palachových ještě spolu se čtyřmi dalšími známými osobnostmi? Proč se nezmíní o nahrávce rozhovoru s Palachem a zdá se, že Palach v nemocnici již až na pár slov nepromluvil, když přitom promluvil a stál si za svým? To by přece ukázalo ještě větší kontrast mezi pravdou a tím, co řekla v televizi ona vydíraná studentka, a zároveň by to podle mě nedělalo z umírajícího Palacha už jen pasivní "mlčící" oběť, která naposledy promluvila svým činem a dopisem... |
|
|
|
| Pozemstan: Agnieszka Holland studovala v Praze právě v popisované době. Nebo tu už pak pracovala po škole, teď si nejsem jistý. Každopádně IMHO přesně věděla kde, co, jak a proč a viděl bych to právě na tu uměleckou licenci. Jestli je to dobře, nebo špatně, to je otázka, ale jak píšeš, ducha doby to vystihlo velice dobře - soudě podle reakcí pamětníků v mém okolí.
A mým názorem je, že to není zavádějící. Že jsou změněna některá jména, to je (defacto) vedlejší. U Apolla 13, nebo obecně u podobných témat, to stojí vyloženě na těch lidech, tak to upravit opravdu nelze. |
|
|
|
| Jak jsem před časem avizoval jinde, po zhlédnutí se vyjadřuji k minisérii Hořící keř. Celkově je to zajímavý "historický" snímek, který suše, citlivě, bez ideologické vypjatosti, ale ani růžových brýlí, ukazuje ducha doby, pokud mohu jako nepamětník posoudit. Ačkoli jde o televizní produkci, celkově působí autenticky a docela výpravně, s dobrými hereckými výkony. Ne vše je ale skutečně autentické...
POZOR NA SPOILERY!
Jistý problém vidím v tom, že se jedná o historický film dotýkající se významných událostí nedávné historie, ale přitom v některých detailech i postavách silně používá uměleckou licenci, byť to v titulcích otevřeně přiznává.
Např. v nemocnici ošetřuje Palacha v podání herečky Medvecké jakási MUDr. Ziková, ale Palachovou ošetřující lékařkou byla pozdější místopředsedkyně Senátu PČR Jaroslava Mooserová (zemřela roku 2006), viz i zde. Tady zase uvádějí jména jiných lékařek, nikoli však Zikové.
Ale budiž, třeba právě nechtěli osobnost jasně identifikovat, když hlavními postavami filmu byli Palachovi a Dagmar Burešová. V tom, jak film ztvárňuje ošetřování a smrt Jana Palacha ale vidím závažnější problém. Celkově se zdá, ačkoli samozřejmě nevidíme celý příběh v reálném čase, že Palach zemřel, aniž by vůbec, kromě pár slov, souvisleji promluvil, natož aby se vyjádřil ke svému činu. Film sice správně ukazuje, že lékaři k Palachovi moc lidí nepouštěli, včetně příslušníků SNB, ať už VB či StB, ale na druhou stranu zamlčuje jeden podstatný fakt. Umírající Palach mluvil a ke svému činu se vyjádřil, přičemž - a v tom jediném se film drží faktů - nic neodvolal. 17. ledna s ním psychiatrička Zdenka Kmuníčková, patrně na nátlak VB či StB, natočila na magnetofon rozhovor, který byl později Bezpečnosti předán, ale objevil se i v archivu Českého rozhlasu.
Je fakt, že záznam tehdy asi nebyl zveřejněn, takže z pohledu většiny aktérů neexistoval. Navíc došlo k soudnímu sporu o autorská práva (viz i tady), takže samotný záznam asi oficiálně nelze používat, možná ani text. Film ale mohl na natáčení upozornit jen nepřímo a navíc by se to hodilo do zápletky s StB. O nahrávce třeba nemusel vědět "hodný" příslušník VB v podání Ivana Trojana, ale mohlo jít o akci jeho "kolegů" se "silnějšími žaludky"... Čekal jsem, že se vysvětlení či zmínka objeví alespoň v dalších dílech, ale marně...
"Mlčící" Palach, bez ohledu na to, že v nahraném rozhovoru nic neodvolal, nebo možná právě proto, pak podle mě mění celkové vyznění příběhu a vyvstávají otázky, nakolik věrně odpovídá předloze ona studentka vydíraná StB, jakým způsobem tehdy skutečně televize informovala, ačkoli o televizním vystoupení šachisty Luďka Pachmana se tady zmiňují (a ve filmu zachovali i jeho jméno, i když se neobjeví v titulcích).
Další významná osobnost, studentský vůdce Ondřej Trávníček (vida, už je na Postavách -)), docela zdařile zahraný Vojtou Kotkem, je opět smyšlená postava. Zajímavé je jeho jednání s jakýmsi ministrem, kterým zřejmě bude tehdejší ministr školství, nedávno zemřelý představitel tehdy ještě pomalu, ale jistě odstraňovaných reformních komunistů, kandidát studentů roku 1968 na prezidenta, Čestmír Císař. Tady mi ale jeho nejmenování nevadí. Předlohou Trávníčka byl zřejmě později studentský vůdce Luboš Holeček, později asi ne náhodou přejetý autem. Budiž, opět jen změnili jméno, jenže...
V této souvislosti je zajímavá i filmová podoba soudního procesu, kde poslance Nového žaluje vedle Palachových jen Trávníček. Ve skutečnosti (je-li výše odkazovaný zdroj pravdivý) to byla pětice osobností včetně Holečka, výše zmíněného šachisty Pachmana, spisovatelů Vladimíra Škutiny, Pavla Kohouta a sportovce Emila Zátopka. Film se chtěl možná vyhnout dalším významným osobnostem a soustředit se na prostředí Palachových, Burešových a studentského hnutí, nebo část z oné pětice žalovala Nového v odděleném procesu, ale takto se zdá, že autoři opět dosti mění vyznění oproti realitě, resp. to až zavání zamlčováním faktů. Možná jsem ale něco přehlédl.
Naopak dobré bylo, že v Palachových požadavcích, viz jeho dopis i koncept ve filmu pro neznalé mladší diváky upřesnili že "zprávy" byly "kolaborantský list"...
Herecké výkony se mi zdály velice dobré (i když já nemám velké výhrady ani k Shatnerovi v TOS... -)). Pokud jde o výběr herců, tak se mi zdála Palachova matka vzhledem k jeho věku a dobovým zvyklostem poněkud starší, ale mohlo to odpovídat skutečnosti a podle fotografie Palacha s rodiči v závěru je její tvář předloze i podobná. Navíc v 60. letech vzhledem k nižší naději dožití mohli mladší lidé vypadat starší a matka také mohla vzhledově zestárnout vlivem tragických okolností... Opačný případ je pak třicetiletá Táňa Pauhofová v roli čtyřicetileté Dagmar Burešové (ročník 1929), kterou ale jinak rovněž zvládá skvěle. Dagmar Burešová ale i ve vysokém věku vypadala/vypadá velice elegantně a relativně mladě, takže casting asi opět sedí...
Docela výstižně, až naturalisticky, ukázali bezprostřední přípravu na sebeupálení Jana Zajíce, aniž by se pak vyžívali v detailech samotného aktu. Bylo zajímavé, jak se paradoxně nakonec shodly závěry relativně objektivního vyšetřování "hodného policisty" v podání Trojana odmítající organizovanou skupinu se zájmem ostatních resp. StB, kteří na rozdíl od něj asi nejen vlivem Palachova dopisu a Zajícova činu, ale i na základě svého kolektivistického komunistického myšlení organizaci automaticky očekávali, báli se jí a chtěli jakékoli zprávy o ní ututlat bez ohledu na její (ne)existenci...
Trochu neuvěřitelně působí nalezení vazebního spisu člena ÚV KSČ s dokumentem o podpisu spolupráce s KGB u jednoho starého advokáta, i kdyby byl náhodou v 50. letech u procesu přítomen, ale vyloučit to asi vzhledem k pohnuté a často chaotické historii i různým osobním kontaktům nelze... Na druhou stranu je pak logické, že spis nakonec získá StB, i když způsob je možná až příliš "jemný" vzhledem k jiným jejím praktikám, které i tento film velice výstižně znázorňuje se vší odporností různých podrazů včetně lámání lidí nebo tajné exhumace a kremace Palacha...
Krutě výstižná jsou estébákova slova: ""Člověk je v podstatě jenom takové zvířátko. Stará se jenom sám o sebe, maximálně o své mladé, a nakonec stejně udělá, co se mu řekne.""
Dobře vykreslili i dopady obhajoby pravdy na Palachovy i samotnou rodinu Burešové. Zajímavý je ale i nelehký osud samotného poslance Nového, jemuž v 50. letech hrozila smrt, zatímco nyní "platil" za svou spásnou kolaboraci bujarými oslavami se sovětskými důstojníky pustošícími jeho vilu... -)
Slova obhajoby Nového odvolávající se na štvavou kampaň médií zní jakoby z dnešní doby, jenže tehdejší význam byl zcela jiný a paradoxně tehdy část médií ještě nezadušená nastupující normalizací psala zřejmě skutečně otevřeně a pravdivě...
Zajímavá je i postava nebohé soudkyně, která postupně ztrácí veškerou autonomii v rozhodování, až jen čte (resp. zoufale řve) předem připravený rozsudek StB bez ohledu na předložené důkazy...
Nezávislost rozsudku dokládají už slova hájící Nového: "Učinil tak navíc ve chvíli, kdy socialismus v Československu byl stále v ohrožení." V době rozsudku už zřejmě nebyl. -)(
Tvůrcům se docela povedlo i po obrazové stránce vystihnout ducha jiné doby (i když tomu pomáhá možná ne úplně nutné stažení barev). Pěkně ukázali např. Václavské náměstí s tramvajemi apod. I když jsem to sám nezažil. Bohužel ale na nádraží, kde pracovala Palachova matka, zůstala moderní zámková dlažba. Zejména ve scéně, kdy matka padne na dlažbu před svým stánkem po spatření fotek ohořelého těla, snad přímo Palacha, podstrčených agentem StB, tato dlažba udeří do očí a tvůrci si takový detail mohli pohlídat.
Na dveřích kanceláře Burešové je nápis "JUDr. D. Burešová, Mgr. P. Janda", ačkoli, jestli se nepletu, před rokem 1989 nebyl používán titul magistr mimo farmacii a vystudovaný právník bez rigorózního řízení mohl být pouze "promovaným právníkem"...
Skok do roku 1989 je poněkud ostrý. Je pěkné, že alespoň popsali další osudy některých postav, zmínili další "pochodně" atd, ale už se nedozvíme, jak dopadlo odvolací řízení atd. Na druhou stranu časový skok vystihuje dopady roku 1968 i jara 1969... Uplynulo 20 let, v telefonní budce stejného vzhledu je už žlutooranžový automat, který pamatuji (ovšem stejně jako ty starší modré, které tehdy někde zůstaly), přibylo např. metro, ale dosud zůstal stejný "znormalizovaný" režim... Na druhou stranu se právě se vzpomínkou výročí Palacha začínal, pod vlivem dalších vnějších i vnitřních okolností, pomalu ale jistě hroutit...
Ještě dva drobné detaily...
V televizi příhodně ukázali Sňatky z rozumu zrovna v pasáži blízké tématu.
Je zajímavé, že Burešová jezdí v autě francouzské značky Simca, i když vzhledově připomíná tehdejší Škodu Octavii... Jak ale koukám, v Simce v 60. letech jezdil i jeden z pozdějších klientů Burešové. v jiném případu. -) Toto je tedy jen příjemné zpestření, nikoli ukázka nedostatku čs. vozů pro filmaře.
Celkově je to tedy pozoruhodné dílo, napínavý příběh, i když jeho práce s historickými fakty je poněkud matoucí. Od historického filmu nečekám dokumentární přesnost a jsem ochoten odpustit, nebo třeba i uvítám, přidané smyšlené situace nebo i doplňující postavy tvořící příběh, zvláště pak nejsou-li dostupné historické prameny dostatečně přesné, ale u takto moderní látky a při znalosti skutečných postav a událostí působí jejich částečné pozměnění podivně. Vzniká tak kompaktně působící zavádějící směs faktů a fikce nikoli děj doplňující, ale část známých fakt překrývající... Na druhou stranu bude asi přijatelná míra umělecké licence vždy diskutabilní...
Ten film má ale potenciál ovlivnit širokou část společnosti, zejména mladší generace nepamětníků, které si budou Palachův příběh spojovat zejména s ním. Proto by se myslím základních dostupných faktů držet měl. To je, jako by třeba ve filmu Apollo 13 (kde snad tvůrci přidali v zájmu zápletky hádku posádky, což lze odpustit), letěli místo tří astronautů jen dva, přičemž jeden z nich by měl oproti historii změněné jméno...
Nedávno jsem snad někde v pořadu Před půlnocí na ČT24 viděl rozhovor s polským liberálním spisovatelem působícím v Česku, který pochválil dílo Agnieszky Holland a na příkladu tohoto filmu ukázal, že oproti českému sebeironizujícímu humoru Poláci vyprávějí příběhy suše a se vší vážností. (I když jistým zdrojem humoru zde byl alespoň starý advokát terarista a nebo také, už v dosti černé poloze, pečlivá stará uklízečka nedbající na výzvy estébáků, aby nesmývala ze schodů krev...) Bohužel se ale ukazuje, že i přes tu vážnost tvůrci s historickou předlohou až tak vážně nepracovali, možná neměli dostatečnou znalost českých reálií, nevím...
I tak ale ve mně převážila spokojenost s dílem, a za celkově skvělý umělecký dojem, důstojné připomenutí Palacha, Zajíce a dalších a vystižení atmosféry nastupující normalizace se mi chce dát 5/5. Za nezodpovězené otázky, které vyvolal už první díl, by si ale Hořící keř zasloužil nanejvýš 4/5...
Pokud jde o přehrávání na webu HBO přes Silverlight, kde jsem ještě stihl zdarma první díl, šlo to po aktualizaci aplikace a také s novým Catalystem docela dobře, jen se občas objevoval pro mou grafickou kartu častý "video tearing", což pak zlepšilo zapnutí "V-sync". Jinak grafika (Radeon HD 2600XT) byla vytížena bohužel na 0 %, procesor (Core 2 Duo E 6750 nepatrně přetaktovaný z 2,66 GHz na 2,745 GHz) kolem 40 - 50 %, ale nedošlo na AVipovo varování před upečením procesoru. -)
Omlouvám se za příliš dlouhý příspěvek plný změti dojmů... |
|
|
|
| TelemachusRhade:
ze SAT.1 tehdy viděli snad všichni.
:-|
Zvlášť pak ti z nás, kdo to viděli z originální VHS a kteří SAT.1 nemají...
(ještě ji mám schovanou... ;-D) |
|
|
|
| Pozor - Na TyTrubce jsou 2 věci, které se nedají tak snadno sehnat a vůbec tam nemusí vydržet dlouho, takže shlédněte, co možná nejrychleji, pokud jste neviděli...
The Captains - Dokument o ST kapitánech v režii Billa Shatnera.
1996 - Star Trek - 30 Years and Beyond - Tohle doporučuju každému kdo to neviděl, byť tady jsme to ze SAT.1 tehdy viděli snad všichni. |
|
|
|
| První 'tiny announcement of teaser' :) na Riddika. |
|
|
|
| Syboka nadaboval celkem 3x. Pro ČT, HCE a nedívno i pro AXN. |
|
|
|
| Právě, že ho ani tak nějak neznám, kde byl, ale přesto má velké charisma, že to na mě působí. |
|
|
|
| Mvek: Na Trekkies zmiňují, že daboval Syboka v ST V a bajorského ministra Jara v DS9 a další role v ST seriálech.
Když se objevil v "Milionáři", také jsem ho neměl spojeného s dabingem a až zpětně nebo souběžně s tím jsem si začal uvědomovat, že jeho výrazný hlas a jméno v závěrečných titulcích zaznívaly v TOS i jinde nejen v ST překvapivě často... Škoda ho... -( |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|