|
Spravuje: leena Počet příspěvků: 5820 |
|
|
|
| Jinak podobných "motivujících" příběhů úspěchu českých stránek, který byl možný jen díky hbitému okopírování cizí databáze bez nejmenší špetky invence, či snahy přijít s něčím novým znám poněkud víc... jak říkám, je to opravdu motivující. |
|
|
|
| Historie a důvod úspěchu csfd, majitele kdysi dávno jako prvního v republice napadlo oskenovat imdb a naprosto bez ničeho okopírovat všechny údaje kromě komentářů a popisů. Pak mu došlo, že potřebuje i nějaký text a zavedl mini popis a možnost komentovat.
Jelikož bych první, který to zvládl začal dostávat přirozené odkazy od několika tehdy fungujících stránek, vše podpořil tehdy fungujícím zaspamováním všemožných katalogů stránek (což bylo tehdy zcela legitimní).
Po pár letech stále neměla csfd prakticky konkurenci a přidala i přehledy herců, režisérů, prostě osobností. Vtip byl a dodnes je v tom, že pro vyhledávače je kdokoli další kdo v čr/slovensku oskenuje imdb stejně jako ten "první" pouhá kopírka a může mít třeba 20.000 sebekvalitnějších popisů filmů, s 400.000 okopčenými stránkami které vyhledávač považuje za originál se to srovnávat nedá.
Pak začala stránka vydělávat statisíce a majiteli došlo, že na ní pořád chodí víceméně "elita". A tak chytře investoval do reklamy před filmy v kinech. Od toho okamžiku nastal zlom a z cca 100-150K za den mu poskočila návštěvnost na 350K. V té době vyhledávače začínají zavádět personální preference tj., že když na nějakou stránku jde člověk 2x-3x vyskočí na něj ve vyhledávání na preferované pozici oproti konkurencí to vede jen k dalšímu brutálnímu umocnění návštěvnosti.
Majitelé fdb svou snahu vzdávají a prodávají stránku homosexuálnímu prostitutovi z hlavního nádraží a spekulantovi s doménami "Danymu" Pavlíkovi, který mimojiné stojí za vznikem Babovřesek 1... |
|
|
|
| Imdb a Čsfd řeší stejně jako Mirak
Ale na Čsfd se mě osobně kromě těch hvězdiček hodně líbí komentáře (zjistím jestli na to mám náladu) a fotky (připomenu si cože sem to viděla) |
|
|
|
| Hlavně mi přijde, že v poslední době se čsfd rozšířila i mezi takové ty diváky, kteří žádné kritiky, ocenění ani nic podobného vůbec neřeší.
Pak slyším řeči typu "Na čsfd to má 85%" stylem, že to hodnocení je svaté.
Ale jinak musím říct, že se mi čsfd do vkusu až na výjimky (zejména žánrovky, ale to je asi pochopitelné) vždycky celkem trefovalo a jen u málo filmů třeba nad 80% jsem si říkal, že to je špatný film.
Jako orientační pomocník je to super věc. |
|
|
|
| Mirak:
Imdb používám čistě na "kdo kde hrál" nebo "kde ještě jsem ho viděl"
Souhlas (a ano, zejména při hledání i konkrétní epizody), i když komentářů je na IMDB taky dost, a jsou tam hodně ty delší, takže to také má nějaký význam.
Já na ty komentáře dřív používal docela obsáhlou databázi portálu SMS.cz, kde právě pod kulturou jsou komentáře filmů a seriálů též. A dříve jsem portál využíval na více věcí, a tak jsem sám psal hodně komentáře tam, když už za to byly body.
Ale samozřejmě ČSFD bude na mnohem vyšší úrovni. Ale jak říkám - i podle názvu webu jsem dlouho soudil, že je zaměřená na čs. filmy a zahraniční tam jsou jen tu a tam do počtu. |
|
|
|
| Mně osobně přijde čsfd jako mnohem lepší server, než imdb. Minimálně když si chci udělat obrázek o nějakém filmu (což je koneckonců snad jediný důvod proč tam chodím).
Imdb používám čistě na "kdo kde hrál" nebo "kde ještě jsem ho viděl" a to výhradně na seriálové herce. |
|
|
|
| lagga: Jo, tak ono tam jde hlavně o ty hvězdičky :) |
|
|
|
| Jinak už to vypadá, že zítra Gravity v IMAXu končí. |
|
|
|
| Btw. někdo tady určitě ví o historii ČSFD víc, že? Já jen zběžně vím, že byly nějaké rozepře kvlůi FDB.cz, že je "vykrádá" a jen se snaží konkurovat.
Nicméně já právě někdy v té době (tak před 10 lety) myslel, že ČSFD má být databáze českých a slovenských filmů, takže jsem ji v podstatě až tak do roku 2010 nepoužíval pro jiné účely (no a stejně jsem zpravidla na zahraniční šel rovnou na IMDB). |
|
|
|
| TelemachusRhade: Aha, tak to já si je nejen dříve rád pouštěl, ale zasvětil jsem do nich i Dášu nedávno:-).
|
|
|
|
| TelemachusRhade:čsfd mam ale vracím se k němu jen občas a řeším jen hvězdičky |
|
|
|
| Mvek:
(Mimochodem jsem koukal, že jsi nehodnotil snad žádný animovaný film s Asterixem.)
To jsou filmy, které jsem viděl naposledy třeba v '93 (eg. Velký boj) a netroufnu si je číselně hodnotit. Musel bych to vidět znova. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Mno, tak nějak mě to inspirovalo si ho dnes založit, ale budu ho asi plnit pozvolna.
|
|
|
|
| Pokud jde o anketu, bohužel, jak ukazuje moje reakce níže, nemám na výběr "svou" možnost. Film se mi líbil, ale ne po všech stránkách. Režisér byl asi skvělý, jakkoli dnešní Oscar za nejlepší režii toho důkazem být nemusí, ale do čtvrtka jsem jeho jméno vlastně neznal, a k jeho slepým obdivovatelům tak nepatřím. -)
Destrukce (mimochodem, tady to sice "bouchalo", ale vlastně nevybuchovalo) nebyla zrovna to, co bych oceňoval. Spíše bych se přiklonil k reakcím jiných fanoušků kosmonautiky, že bylo úžasné sledovat známou techniku vizuálně vypadající velice realisticky, byť ne zcela, a ano - navíc ve zdařilém 3D. Zapůsobil ale i umělecký dojem zahrnující ono laggou zmíněné filosofické poselství, ovšem včetně detailů jako třeba ona alegorie plodu v děloze v podobě astronautky ochráněné před smrtícím prostředím vesmíru v přechodové komoře. Děj, byť z fyzikálního a technického hlediska často nemožný, ale filmu rozhodně nechyběl.
Vyčíslil bych to asi takto: umělecký dojem 95 %, vizuální stránka 90 %, věrnost zobrazení vesmírné techniky a reálií 75 %, logika samotného příběhu v rámci filmu 60 %, logika příběhu z hlediska fyziky, vesmírné reality a možností současné techniky 10 %. Za celkový dojem bych ale přesto dal asi nejméně 80 %... |
|
|
|
| Kdo máte všechno profil na ČSFD? Dal bych ho do záhlaví... |
|
|
|
| Viděl jsem v pátek Kick-Ass (2009) a mile mě to překvapilo. Není to nějaký super film, ale je to velké osvěžení v tom smyslu, že to bylo prostě něco jiného než běžně produkované filmy.
Ano, i přes počáteční snahu nebýt naivní, to nakonec bylo naivní, ale tak žánrově to k tomu filmu patří. No a bylo tam možná až moc naturalismu, i když to je spíš subjektivní věc a pořád to není něco jako Kill Bill nebo Sin City.
Oceňuji několik věcí:
- poselství, že být hrdinou není žádná sranda (ostatně to nemá úplný happy end), a že lidé jsou často velmi pohodlní a nepomůžou vám, takže spoléhat na to se určitě nedá, a také to, že hrdinové to mají těžké z hlediska svého okolí nebo příbuzných (tohle jsem oceňoval i na Chuckovi), tedy že buď hrdina ohrožuje své okolí, nebo že okolí trpí, když se hrdina dostane do potíží
- dobrá, k filmu sedící, hudba (jak písničky, tak instrumentální pasáže)
- i přes mnoho předvídatelných událostí je tam trochu netradiční přístup k podání těchto událostí
- spousta narážek na kde co, ať už nepřímých, nebo přímo jmenování různých superhrdinů; ostatně jedna z hlavních postav má kostým velmi podobný Batmanovi a je nazván Batmanem někým náhodným
Navíc se mi líbila třeba "sirénovitá" stupňující se "hudba" v jedné pasáži, kdy má přijít něco dramatického, kde to jasně evokovalo třeba Temného rytíře.
A i když to jindy může být negativum, zde se mi naopak líbil product placement, minimálně MySpace a YouTube sem prostě patřily.
- trochu nápaditá choreografie a scény - přesně to, co jsem kritizoval nedávno v souvislosti se zhlédnutím Hello, Dolly! tady neplatilo, tvůrci se snažili, aby ty scény vypadaly dobře a když šlo o rvačku, byla buď uvěřitelná, nebo aspoň zajímavější, a ne jen tak nějaké mlácení
Celkově je to ujetý film, v podstatě zčásti parodie, bohužel trochu krvavější, a rozhodně zacílený na mládež, ale mně se líbil, proč ne.
7/10 |
|
|
|
| Na Gravitaci asi zajdeme ve středu (mimochodem miluji ty případy, kdy je projekce buď v pět, v lepším případě šest hodin, nebo po desáté, takže končí nejdříve v půlnoci). Tak si to přečtu snad potom. |
|
|
|
| Tak jsem Gravitaci včera zhlédl ve 3D v IMAXu a musím potvrdit, že je to po vizuální stránce úžasné a hodně blízké reáliím vesmírné techniky. A ano, má to i silné filosofické poselství - jednak naše spojení se Zemí v kontrastu se smrtícími vlastnostmi vesmíru, byť to zmiňoval již např. Neruda, a s tím související klady i zápory gravitace, která hrdinku navrátí na Zemi, ale také ji může třeba utopit - pěkný je i závěrečný detail, kdy se hrdinka s gravitací znovu střetává na břehu - jednak i onu nutnost žít a v klíčových situacích se soustředit na přežití...
Bylo fascinující sledovat opravu HST a další silně realistické vesmírné záběry. Úžasný ale byl i záběr astronautky v přechodové komoře připomínající dítě v děloze... Styl vtržení do děje bez velkého vysvětlování i s celkovým vyzněním filmu mi trochu připomínal film Mikrokosmos, byť si jej už moc nepamatuji. Tady ovšem šlo o "skutečný kosmos"...
3D filmu opravdu svědčí, i když z počátku se mně, jak mám občas sklony ke kinetóze, z absence "pevné půdy pod nohama" dělalo až trochu špatně. A to jsem se původně smál slovům uvaděčky radící před filmem v případě nevolnosti zavřít oči... -)
Něco jiného už je samozřejmě realističnost samotného děje, nehledě na to, že je celý zasazen spíše do jakési alternativní reality či blízké budoucnosti, kde se USA nevzdaly nebo vrátily k používání "klasických" raketoplánů, zatímco již existuje stálá čínská kosmická stanice, ne jen pokusný modul, ale ještě létá i HST. Rozhodně bych ale film neoznačil jako "faktologický", a proto bych jej ani nějak přísně nehodnotil z tohoto úhlu pohledu.
Chyb či podivností by se našla celá řada.
Manned Maneuvering Unit, díky které se pohybuje Kowalski bez upoutání k lodi, byla ve skutečnosti použita pokusně jen při třech letech roku 1984, a po havárii Challengeru už byla vyřazena jako přílišné riziko. Ruská obdoba byla podobně na MIRu zkoušena jen roku 1990. Jednodušší nástupce SAFER je používán jen jako nouzová záchrana v kombinaci s upoutáním... 7. února uplynulo od prvního použití MMU již 30 let, a tak se objevil jednak článek o všech podobných zařízeních v časopise Letectví a kosmonautika, jednak i článek o amerických zařízeních pro manévrování astronautů na Astro.cz.
K roku 2007 trvala nejdelší vesmírná vycházka 8 hodin a 56 minut, přičemž rekord drželi od roku 2001 američtní astronauti Susan Hems a James Voss. Běžně trvají americké i ruské EVA 6-8 hodin. Rekord kolem 12 hodin, navíc v pohybu bez upoutání a držený Rusem tak v naší realitě neplatí. Rus Anatolij Solovjov ale drží rekord v kumulativní délce všech výstupů do vesmíru, kdy při šestnácti výstupech strávil "venku" celkem 82 hodin. Nešlo ale o výstupy bez upoutání.
Každopádně MMU byla schopna dodat změnu rychlosti asi 25 m/s a astronaut se od raketoplánu vzdaloval maximálně na vzdálenost asi 100 m. Představa, že by jen tak přeletěl ke 100 km vzdálené ISS je tak zřejmě i z tohoto hlediska zcela nereálná, jakkoli je ve vesmíru důležitá síla a směr "zážehu" (i když v těchto výškách dochází i k mírnému brzdění atmosférou), takže samotná vzdálenost by nehrála takovou roli. Hlavně ale ani není pravděpodobné, že by byly ISS i čínská stanice zrovna takto poblíž a ne třeba na druhé straně od planety.
Jinak uvedli správně, že HST létá asi 600 km nad povrchem, jenže orbita ISS je dnes jen něco přes 400 km, takže délka, kterou by museli astronauti urazit by logicky byla nejméně 200 km, spíše ale mnohem více. I když orbita ISS se kvůli brzdění atmosférou pravidelně zvyšuje, přičemž dříve bývala i pod 350 km. 600 km někdy v budoucnu by tak mělo svou logiku.
Různé družice ale hlavně létají na drahách s dosti různým sklonem a většinou není v silách běžných současných Sojuzů ani reketoplánů je ad hoc takto výrazně měnit. Z tohoto důvodu byla právě poslední oprava HST roku 2009 jediným letem raketoplánu od havárie Columbie jinam než k ISS. Výslovně se uvádělo riziko, že raketoplán nebude mít možnost nouzového odletu ke stanici v případě objevení závady...
S oněmi menšími vzdálenostmi v "realitě" filmu souvisí projevy sestřelení ruské špionážní družice. Není to výslovně uvedeno, ale je pravděpodobné, že by létala na nízké polární dráze, tedy zcela mimo dráhu raketoplánu i stanic, i když ty by skutečně mohly míjet relativně rychle letící úlomky. Ačkoli se někdy v souvislosti s vesmírným odpadem hovoří o hrozbě řetězové reakce, je ale téměř jisté, že by to neprobíhalo takto rychle, už proto, že jde oproti malým družicím o ohromné prostory, jakkoli již došlo ke srážce dvou družic na téměř kolmých drahách. Tak velké a přitom kompaktní husté pole úlomků by ale těžko vzniklo i ze srážek více těles...
Destrukce ISS v kontrastu s přežívajícím Sojuzem (co mu ale vystřelilo padák a přitom jej jinak kromě nádrže uchovalo hermeticky neporušený?) je samozřejmě na efekt. S tím vlastně ani nesouvisí požár, což je skutečně vážný problém ve všech uzavřených prostorách. Elegantně nám ale představuje hasicí přístroj coby později použitý "pohon"... -)
Přehnaný je i rychlý sestup do atmosféry a destrukce v případě čínské stanice. To by musela krátce po evakuaci klesnout o stovky km (byť ji mohly zbrzdit úlomky, ale zůstala hermeticky neporušená). Je také otázkou, zda by se sestup do hustých vrstev atmosféry nejprve projevil výraznými vibracemi a až poté zahřátím... Samotný sestup lodi ale byl částečně realistický. Přistávací modul Sojuzu i čínské lodi má takový tvar, že v atmosféře přirozeně zaujme polohu s tepelným štítem dolů a je schopen přežít v rámci jistých parametrů i stále relativně bezpečné neřízené přistání po balistické křivce...
Samozřejmě zde byly neuvěřitelné shody náhod běžné ale v mnoha filmech. Těžko říci, nakolik mají čínské lodě i ovládání odpovídající Sojuzu (ačkoli přistávací modul je skutečně tvarem a rozměry prakticky přesnou kopií), a nakolik by si najednou astronautka i bez návodu poradila a překonala také jazykovou bariéru.
S ničením družic a vzdálenostmi souvisí i další pravděpodobný nesmysl - výpadek veškeré komunikace. Komunikaci s raketoplány a přinejmenším americkým segmentem ISS zajišťují družice NASA TDRS (dnes osm aktivních družic). Ty ale, podobně jako další zmíněné telekomunikační družice, létají na geostacionární dráze necelých 36 tisíc km nad rovníkem. Je nepravděpodobné, že by byla tak daleko ona sestřelená špionážní družice (v takové vzdálenosti by ani nehrozil v řádu možná tisíců let pád na Zemi a tedy obavy z prozrazení nějakých zařízení). Pokud by úlomky nejprve vyřadily většinu družic šedesátkrát dále, muselo by být jejich množství ještě mnohem šílenější a zřejmě by vše na nižších drahách už dávno smetly...
Použitý ruský skafandr je skutečně nějaký Sokol s helmou Orlanu. Netuším, zda jde helmy měnit či kombinovat. Asi to bylo nutné zjednodušení za účelem výstupu do vesmíru ze Sojuzu. V lodi jí pak nevadí "batoh" s podporou života na zádech (podporu zřejmě při výstupu brala hadicí z lodi)... Na závěr v jezeře vlastně zřejmě mohla použít skafandr, ale musela by mít kufřík s přenosnou ventilační jednotkou... -)
Ještě ad oprava HST. Při běžné vesmírné procházce by se asi tak náročné opravě věnovali dva astronauti. Rozhodně by jeden jen tak neposkakoval opodál a Kowalskiho testy MPU by asi také měly počkat, i vzhledem k možné kontaminaci citlivé optiky HST plyny z manévrovacích trysek... V tomto smyslu byla astronautka nejdisciplinovanější, byť asi měla dříve ukončit výstup... Astronauti se přes komplexní výcvik hodně specializují a základní postupy mají přesně nacvičené, přičemž NASA dlouho neumožňovala moc improvizace. Až později od Rusů převzali i výcvik jednotlivých úkonů, které lze podle potřeby kombinovat. Takovýto "masakr" ale nemohl čekat asi nikdo a následná panika je pochopitelná i u profesionálů...
I kdyby to nebyl sen, krátkou dekompresi Sojuzu asi doktorka mohla přežít. Kowalski by však ve skutečnosti ani nemohl navštívit přistávací modul tím oknem, protože nejde otevřít. -) Přechodová komora je v servisním modulu a do přistávacího se vchází vrchem... Nejsem si jistý, ale v tomto směru myslím byla chyba i u otevírání Šen-čou v jezeře...
Různých chyb by se tam asi našlo více, ale za vizuální stránku i celkový umělecký dojem a přece jen mnohé realistické detaily to odpouštím... -) |
|
|
|
| a destrukce na efekt je požadavek soudobé filmové produkce, o tom si myslím svoje |
|
|
|
| TelemachusRhade: no dobře tak holt každý od filmu očekáváme něco jiného - imho většina historických snímků si na fakta může jenom hrát (protože historii nikdy nemáme šanci veskrze pravdivě znát) a ve skutečnosti jsou jevištěm pro silná dramata
myšlenka: je na čase aby se lidstvo přestalo tvářit, že co se děje za hranicemi v jiných státech se vnitřních událostí netýká, to znamená co se děje na orbitě nebo v hlubokém moři se týká každého z nás, ovlivňuje to svět ve kterém žijeme - to že si jeden stát odstřelí jeden satelit mělo katastrofální následky pro celou planetu
myšlenka: každý z nás by měl přestat lpět na bolestech z minulosti letité nebo i hodinové, místo toho je třeba žít teď a tady, v přítomnosti, udělat ze své situace to nejlepší - ačkoliv hrdinka má trauma ze ztráty dcery, nevyřešený vztah s otcem, pocit marnosti ze smrti kolegů astronautů, děs z prázdného vesmíru, tak se dokázala vrátit na Zem
myšlenka: zachovej klidnou hlavu v krizi a něco dobrého z toho určitě vzejde - postoj Clooneyho, který umožnil aspoň jednomu členu posádky přežít a podat hlášení |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|