|
Spravuje: leena Počet příspěvků: 5820 |
|
|
|
| Pokud jde o ty mince, tak, jak koukám a zpětně si uvědomuji, ten novější padesátník nebyl z hliníku, i když měl šedou kovovou barvu...
Jinak atmosféra filmu nečernobílých postav, ale jinak docela strohého, je dokreslena černobílým vzhledem. Dost na mě osobně zapůsobilo úvodní datum září 1989 - doba, kdy jsem šel do první třídy ZŠ. -) Pak mi ale přišly trochu podezřelé ony opakující se úchvatné noční záběry blížícího se parního vlaku, což se však později vysvětlí... -) |
|
|
|
| Tak jsem dnes v Praze v kině CineStar na Andělu zhlédl film Alois Nebel. Pozor na možné spoilery! Je to vskutku svérázný počin, a to nejen netradičním vizuálním zpracováním. Hlavní hrdina toho moc nenamluví, jedna postava mlčí, jiní mají typickou vulgární "lidovou" mluvu a vůbec celkově film moc slovně nepopisuje... Některé dialogy tak působí trochu jako v jakémsi absurdním dramatu, což vlastně i film jako takový. Na rozdíl od jiných snímků věnovaných komunistickému období popř. jeho konci zde zůstává politika zcela v pozadí a příběh je zaměřen na běžný život a osudy několika "obyčejných" lidí. Postavy vesměs nejsou černobílé a film také nikoho výslovně neodsuzuje, hovoří za ně jejich činy, resp. i "spravedlnost" na vlastní pěst vykoná právě člověk bez zbytečných slovních soudů... Plachý Nebel není zrovna nějaký chrabrý hrdina, překupník Vachek mladší pak sice spolupracuje jak se Sovětskou armádou (která je však také vykreslena suše podle známé praxe tehdejší doby, bez zbytečného ideologického protiruského balastu - pro vyjádření tehdejších pocitů stačí jeden výkřik hostinského, který možná kupoval přes Vachka jejich suroviny), tak zjevně i s StB, ale třeba na kolegovi Nebelovi, byť mu převezme místo, mu relativně záleží. Jeho otec je tvrdší "padouch", ale vlastně podléhá emocím... Po válce zabíjel ze žárlivosti, zatímco nakonec asi i vlivem svědomí nebyl schopen použít zbraň na vlastní obranu... Možná mi něco uniklo, ale vlastně není výslovně vysvětleno, kdo je onen němý mstitel, snad příbuzný Dorothe (kterou tedy, alespoň podle Nebelových slov i dotazu starého Vachka nakonec stejně čekal odsun), nebo spíš jejího zabitého přítele (nebo bratra?)... Ale to jen vystihuje úsporné pojetí filmu, kde podrobné vysvětlení vlastně ani není podstatné... Jinak příběh ubíhá zprvu docela pomalu a klidně, nikoli však nudně, přičemž se tam přece jen, hlavně v závěrečné bouřce, objeví i dramatičtější momenty.
Vizuální zpracování převedením hraného filmu překreslením do animovaného působí vesměs velice dobře, byť je na známých hercích patrná ztráta mimiky i některých typických rysů, ale to opět jen dokresluje celkovou svým způsobem strohou povahu příběhu. Místy se mi zdálo, že třeba odrazy skel nebo stěny domů nechali původní, ale kdo ví... Nevím, zda byl úmysl, že sestřička na psychiatrii píše na stroji bez papíru, když na dalším záběru už vidět je. Podobně nejsou vidět léky, které dostává Nebel, ale to už může jít o zjednodušení kresby...
Domnívám se, že rekvizitami a technickým vybavením (nejsem ovšem odborník na železnici) docela dobře vystihli dobu. Jen mezi mincemi použitými pro hraní karet se myslím vyskytovaly i velké padesátníky, které platily snad do 70. let, ale roku 1989 byly již dávno nahrazeny menšími hliníkovými. Možná jsem se ale jen špatně díval, a nebo staré mince plnily jen funkci žetonů, i když daná "společnost" by se asi hře o pravé peníze nevyhýbala... -)
Celkově bych film hodnotil velice kladně. Ukazuje reálný život dané doby bez nějakého přikrášlování či naopak očerňování, byť možná nechává třeba sametovou revoluci proplout zase až moc v pozadí, ale nakonec pro změnu proč ne... Objeví se jak nekalosti poválečného období, tak "reálného socialismu" v posledním tažení, ale už třeba i hospodská kritika Havlovy amnestie. Jen mám trochu obavy, má-li snímek bojovat o Oscara, zda Američané příběh bez dalších vysvětlení pochopí... Snad ale zaujme i tak, protože je vskutku zaměřen hlavně na lidské osudy... |
|
|
|
| Shutter Island je velmi dobrý |
|
|
|
| Mvek: Shodou okolností sem ten film tuhle taky viděl, byl dobrej.
Rozhodně lepší než incepce. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Ale vše pasovalo... To jak byla jeho manželka střelená už v těch vizích, ty děti, ta utopení, prostě vše sedělo. Nevím, jestli něco nepokonil dabing (holt něco jsem dosta s dabingem no...), ale třeba bylo zajímavé, že už jak přišli oba vyšetřovatelé do místnosti, kde byla porada doktorů, tak tam někdo mezitím z nich řekl "Miluju pravidlo čtyř", což mě teda zarazilo, protože předtím vlastně se doktoři tvářili, že o ničem neví takovém.
Je ale fakt, že jsem dost dlouho čekal třetí variantu, až do závěrečných titulků, ale proč ne. Vyvolalo to u diváka právě podobné pocity, jako u té postavy, takže to se mi líbilo. |
|
|
|
| Shutter Island se mi nelíbil. Ten twist byl strašně násilný. |
|
|
|
| Prokletý ostrov - slušné drama, jak jsem si vzpomněl na mladší Inception, DiCaprio asi vyrostl pro takové role:-). |
|
|
|
| Pardon, musím se opravit, samozřejmě, že Mayové nebyli moc "přírodní národy", ale ta část z lesa v podstatě ano. |
|
|
|
| Ne, brutality tam vůbec nebylo moc, to zas souhlasím, to bylo skoro v Watchmenech víc:-). Ta mi tady nevadila, patřila tam. A dokážu i pochopit, že do filmu nepasovalo prezentovat nějak jinak jejich kulturu, něco jiného z ní.
Na druhou stranu takhle to byl opravdu moc dlouhý hon... A příběh vlastně podle hollywoodské šablony.
Mně vadilo to, že Mel si tam vše udělal přesně tak, aby to pasovalo, bez ohledu na logiku:
- minutové zatmění, přesně sedlo na ten děj na pyramidě, jinak by to nebylo dramatické
(- většina těch "znamení" byla tak náhodná, fakt moc jako nadpřirozené jevy, navíc přesně v ten správný okamžik)
- a když už se nehodilo to promýšlet, tak prostě dal střih - fakt by mě zajímalo, jak ten mladík svoji ženu a děti zachránil z té díry...
A pak spousta drobností, které už překousnu jako všude jinde. Jako je fajn jiné pojetí, ale že obaluje něco naprosto obyčejného, a ještě zdlouhavého, to mě zklamalo. O myšlení přírodních národů řekl stejně Avatar....:-/ |
|
|
|
| Tak to já Apocalypto pochopil tedy trochu jinak než BD a natočené to podle mě bylo taky skvěle. Té brutality tam nebylo tolik co sem původně čekal, jen holt byla explicitní. |
|
|
|
| Nesouhlasím jen v tom, že Gibson není úchyl na násilí, ale na náboženství. Apocalypto je ať už vědomě či nevědomě prosyceno podtextem: Koukejte, jací to byli hnusní barbaři, Španělé ((katolíci) udělali dobře, že je spolu s páterem Landou "zcivilizovali." |
|
|
|
| Jako sice hezky ztvárněné, hezká kočička - jaguár, a na začátku tam byl ten život přírodních národů, to bylo fajn, ale to je tak vše. |
|
|
|
| Jo a docela se ztotožňuji s názorem namátkou někoho z sms.cz:
" Protože přes všechnu technickou dokonalost, kameru, střih a výpravu je to film o ničem. Netrvám na historické věrnosti v příběhu o civilizaci, o které toho víme pramálo, ale z Gibsonova snímku se mi podává, že to byla snůška tupých primitivních debilů démonizujících nesmyslné násilí a brutalitu, civlizace sadistů, v níž všichni umí dobře utíkat a ti, co byli několikrát postřeleni, utíkají nejlépe. Chybí mi zde úcta a pokora před tím, o čem se točí, a ze všeho nejvíc jsem ze snímku definitivně pochopil, že Gibson je značně uchýlený člověk, pro nějž je násilí, jeho zobrazování, vrtění se v něm, zřejmě už podvědomě, životní potřebou." |
|
|
|
| Tak mě Apocalypto tedy vůbec nezaujalo. Bylo to to, co jsem od toho čekal, a tedy absolutní zklamání. Ale jako film neodsuzuji, i když by mohl být trochu kratší, a nebo ukázat víc běžného života daných divochů na stejné ploše. Takhle to bylo zbytečně natahované.
A že zatmění slunce trvá minutu, to mě Mel teda pekelně zklamal (a ještě z něj nikdo neoslepl). |
|
|
|
| Film je vystavěný na tom, jak nebezpečný je koncept "2x řež a jednou měř". A to jak v globální, tak osobní rovině. Nebo aspoň mě to tak vždycky přišlo. Každopádně film hodnotím hodně vysoko z varieté různých důvodů. |
|
|
|
| Je fakt, že ve filmu asi není to "na spadnutí" tak jasné, ale přesto pokus je na přemýšlení. Takže konec je to tak jako tak silný. A víc ladí s celým příběhem. Není to taková lehce deus ex machina. |
|
|
|
| V komiksu je to podáváno morálně velmi nejednoznačně. Při útoku "mimozemšťana" zahyne opravdu spousta lidí, na druhou stranu atomová válka (s obecně známými důsledky) je v podání toho příběhu tak "na spadnutí," že to lze brát jako zoufalý pokus "zachránit, co se dá." Nakolik je to pokus přípustný nebo nakolik je přípustné o něm jen mlčet... to si právě musí čtenář rozhodnout sám. |
|
|
|
| V podstatě je to snaha vytvořit fiktivního "nepřítele,"
Vtipné, o tom jsem četl na pochybných stránkách o mimo jiné konspiračních teoriích, nebo o Nibiru:-), že americká vláda nejdříve plánuje odvrátit zraky směrem k terorismu, pak k fiktivnímu mimozemskému nepříteli, aby odlákala pozornost od věcí, které by neměly být na očích, nebo možná rozporudila ekonomiku.
Těžko říct, která varianta v tom příběhu je lepší, tady ve filmu to na Manhattana sedělo, na druhou stranu to pak bylo skoro stejné jako v soudobém Temném rytíři... |
|
|
|
| BorgDog:
V podstatě je to snaha vytvořit fiktivního "nepřítele,"
Tak! To je přesně ono! |
|
|
|
| AVip: Ano. V podstatě je to snaha vytvořit fiktivního "nepřítele," který by spojil lidstvo a zabránil atomové válce.
|
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|