|
Spravuje: leena Počet příspěvků: 5820 |
|
|
|
| Zpětně k Apocalyptu jsem si jen vzpomněl na jednu věc, která mě hned napadla. Mel nám asi chtěl naznačit, proč se ten tlustší indián (tuším, že mu říkali Moula podle českých titulků) nemohl dočkat potomka. Aniž by to bylo řečeno, zřejmě provozovali spíše polohu 69 :-), takže se trefoval do špatné jamky... diametrálně odlišné... |
|
|
|
| Razer: Je to možné. I když je to vizuálně zajímavé, zase bych neřekl, že je to něco, co by měl člověk vyhledat pouze z důvodu nějakých animátorských orgií, i když, pokud si uvědomí, že ručně překreslovali hraný film políčko po políčku... Ale zase, pokud jde o obsah, něco podobného "zahraniční konkurence" těžko nabídne, resp. o přímé konkurenci asi ani nelze hovořit... |
|
|
|
| Pozemstan: Já osobně mám kreslené věci hodně rád jak už tu asi víte, ale přiznám se, že Nebel mě vůbec neláká, tím spíš po přednášce nějakého komixového fanatika z fancity, který taky říkal, že to není nic moc v porovnání se zahraniční konkurencí. |
|
|
|
| AVip: Jj, je to možné, že platily i ty staré haléře, i když já se coby dítě už setkal jen s těmi novými a na ty staré s "bronzovým" padesátníkem, jak jsem si teď našel, podle návrhu neznámého sovětského designera z Leningradu -), jsem narazil až po letech, když jsem doma ve skladišti našel staré prasátko právě někdy z těch 70. let. Jak ale koukám, ty staré haléřové mince možná přece jen v 80. letech už neplatily - až na jednu, která nebyla moc v oběhu, ale kupodivu byla pro sběratele ražena dokonce i za ČSFR, aniž bych o ní dodnes tušil - 1h! Taková mince asi "karbaníkům" vyhovovala, jako si ostatně i dnes schovávají i neplatné haléře, navíc se to odehrává v naprosté periferii, kam se "novoty" moc nešíří...
Ještě k samotnému filmu. Koukám, že na ČSFD se objevuje hodně hlasů proti, jen občas superlativy. Je fakt, že ten děj se dlouho moc nerozvíjí a sám jsem, byť jsem se nenudil, čekal na nějakou větší zápletku (resp. rozvinutí té, kterou samotný děj začíná), rozuzlení apod. Té zápletky jsem se dočkal, rozuzlení vlastně svým způsobem též, vysvětlení už tolik ne, ale to prostě patří k atmosféře filmu, na kterou upozorní už první dialog mezi Nebelem a hostinským, resp. i kocourem -). Musel jsem se u něj trochu zasmát a zároveň jsem byl i mírně šokován. Říkal jsem si, jestli bude scénář tak špatný, nebo to prostě patří ke stylu filmu a vlastně potažmo zpětně i doby samotné, daného místa atd... Tohle mě docela dobře připravilo na to, co mohu od filmu dále čekat, a bylo to celé svým podivným způsobem dokonalé... -) |
|
|
|
| Pozemstan:
Čistě k 50h mincím - původní verze byla "bronzová" mince, vypadala jako o něco menší soudobá koruna, která ostatně platila v obměnách od roku 195x do roku 199x... někdy na přelomu 70. a 80. let (určitě se to dá dohledat) byly halířové mince nahrazeny novou edicí a 50h mince byla mšenší byl to "niklák", t.j. mince ze šedobílého kovu, poměrně těžká.
Nicméně staré haléřové mince byly mezi lidmi rozšířené po celou dobu a mám neurčitý pocit, že definitivně přestaly platit až se zánikem Kčs.
Každopádně, žetony to mohou být bez problému.
Jo a parní vlaky přestaly pravidelně jezdit začátkem 80. let... koncem 70. let byly parní lokomotivy ještě poměrně běžný zjev... to si dokonce ještě pamatuju... >:-D |
|
|
|
| Pokud jde o ty mince, tak, jak koukám a zpětně si uvědomuji, ten novější padesátník nebyl z hliníku, i když měl šedou kovovou barvu...
Jinak atmosféra filmu nečernobílých postav, ale jinak docela strohého, je dokreslena černobílým vzhledem. Dost na mě osobně zapůsobilo úvodní datum září 1989 - doba, kdy jsem šel do první třídy ZŠ. -) Pak mi ale přišly trochu podezřelé ony opakující se úchvatné noční záběry blížícího se parního vlaku, což se však později vysvětlí... -) |
|
|
|
| Tak jsem dnes v Praze v kině CineStar na Andělu zhlédl film Alois Nebel. Pozor na možné spoilery! Je to vskutku svérázný počin, a to nejen netradičním vizuálním zpracováním. Hlavní hrdina toho moc nenamluví, jedna postava mlčí, jiní mají typickou vulgární "lidovou" mluvu a vůbec celkově film moc slovně nepopisuje... Některé dialogy tak působí trochu jako v jakémsi absurdním dramatu, což vlastně i film jako takový. Na rozdíl od jiných snímků věnovaných komunistickému období popř. jeho konci zde zůstává politika zcela v pozadí a příběh je zaměřen na běžný život a osudy několika "obyčejných" lidí. Postavy vesměs nejsou černobílé a film také nikoho výslovně neodsuzuje, hovoří za ně jejich činy, resp. i "spravedlnost" na vlastní pěst vykoná právě člověk bez zbytečných slovních soudů... Plachý Nebel není zrovna nějaký chrabrý hrdina, překupník Vachek mladší pak sice spolupracuje jak se Sovětskou armádou (která je však také vykreslena suše podle známé praxe tehdejší doby, bez zbytečného ideologického protiruského balastu - pro vyjádření tehdejších pocitů stačí jeden výkřik hostinského, který možná kupoval přes Vachka jejich suroviny), tak zjevně i s StB, ale třeba na kolegovi Nebelovi, byť mu převezme místo, mu relativně záleží. Jeho otec je tvrdší "padouch", ale vlastně podléhá emocím... Po válce zabíjel ze žárlivosti, zatímco nakonec asi i vlivem svědomí nebyl schopen použít zbraň na vlastní obranu... Možná mi něco uniklo, ale vlastně není výslovně vysvětleno, kdo je onen němý mstitel, snad příbuzný Dorothe (kterou tedy, alespoň podle Nebelových slov i dotazu starého Vachka nakonec stejně čekal odsun), nebo spíš jejího zabitého přítele (nebo bratra?)... Ale to jen vystihuje úsporné pojetí filmu, kde podrobné vysvětlení vlastně ani není podstatné... Jinak příběh ubíhá zprvu docela pomalu a klidně, nikoli však nudně, přičemž se tam přece jen, hlavně v závěrečné bouřce, objeví i dramatičtější momenty.
Vizuální zpracování převedením hraného filmu překreslením do animovaného působí vesměs velice dobře, byť je na známých hercích patrná ztráta mimiky i některých typických rysů, ale to opět jen dokresluje celkovou svým způsobem strohou povahu příběhu. Místy se mi zdálo, že třeba odrazy skel nebo stěny domů nechali původní, ale kdo ví... Nevím, zda byl úmysl, že sestřička na psychiatrii píše na stroji bez papíru, když na dalším záběru už vidět je. Podobně nejsou vidět léky, které dostává Nebel, ale to už může jít o zjednodušení kresby...
Domnívám se, že rekvizitami a technickým vybavením (nejsem ovšem odborník na železnici) docela dobře vystihli dobu. Jen mezi mincemi použitými pro hraní karet se myslím vyskytovaly i velké padesátníky, které platily snad do 70. let, ale roku 1989 byly již dávno nahrazeny menšími hliníkovými. Možná jsem se ale jen špatně díval, a nebo staré mince plnily jen funkci žetonů, i když daná "společnost" by se asi hře o pravé peníze nevyhýbala... -)
Celkově bych film hodnotil velice kladně. Ukazuje reálný život dané doby bez nějakého přikrášlování či naopak očerňování, byť možná nechává třeba sametovou revoluci proplout zase až moc v pozadí, ale nakonec pro změnu proč ne... Objeví se jak nekalosti poválečného období, tak "reálného socialismu" v posledním tažení, ale už třeba i hospodská kritika Havlovy amnestie. Jen mám trochu obavy, má-li snímek bojovat o Oscara, zda Američané příběh bez dalších vysvětlení pochopí... Snad ale zaujme i tak, protože je vskutku zaměřen hlavně na lidské osudy... |
|
|
|
| Shutter Island je velmi dobrý |
|
|
|
| Mvek: Shodou okolností sem ten film tuhle taky viděl, byl dobrej.
Rozhodně lepší než incepce. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Ale vše pasovalo... To jak byla jeho manželka střelená už v těch vizích, ty děti, ta utopení, prostě vše sedělo. Nevím, jestli něco nepokonil dabing (holt něco jsem dosta s dabingem no...), ale třeba bylo zajímavé, že už jak přišli oba vyšetřovatelé do místnosti, kde byla porada doktorů, tak tam někdo mezitím z nich řekl "Miluju pravidlo čtyř", což mě teda zarazilo, protože předtím vlastně se doktoři tvářili, že o ničem neví takovém.
Je ale fakt, že jsem dost dlouho čekal třetí variantu, až do závěrečných titulků, ale proč ne. Vyvolalo to u diváka právě podobné pocity, jako u té postavy, takže to se mi líbilo. |
|
|
|
| Shutter Island se mi nelíbil. Ten twist byl strašně násilný. |
|
|
|
| Prokletý ostrov - slušné drama, jak jsem si vzpomněl na mladší Inception, DiCaprio asi vyrostl pro takové role:-). |
|
|
|
| Pardon, musím se opravit, samozřejmě, že Mayové nebyli moc "přírodní národy", ale ta část z lesa v podstatě ano. |
|
|
|
| Ne, brutality tam vůbec nebylo moc, to zas souhlasím, to bylo skoro v Watchmenech víc:-). Ta mi tady nevadila, patřila tam. A dokážu i pochopit, že do filmu nepasovalo prezentovat nějak jinak jejich kulturu, něco jiného z ní.
Na druhou stranu takhle to byl opravdu moc dlouhý hon... A příběh vlastně podle hollywoodské šablony.
Mně vadilo to, že Mel si tam vše udělal přesně tak, aby to pasovalo, bez ohledu na logiku:
- minutové zatmění, přesně sedlo na ten děj na pyramidě, jinak by to nebylo dramatické
(- většina těch "znamení" byla tak náhodná, fakt moc jako nadpřirozené jevy, navíc přesně v ten správný okamžik)
- a když už se nehodilo to promýšlet, tak prostě dal střih - fakt by mě zajímalo, jak ten mladík svoji ženu a děti zachránil z té díry...
A pak spousta drobností, které už překousnu jako všude jinde. Jako je fajn jiné pojetí, ale že obaluje něco naprosto obyčejného, a ještě zdlouhavého, to mě zklamalo. O myšlení přírodních národů řekl stejně Avatar....:-/ |
|
|
|
| Tak to já Apocalypto pochopil tedy trochu jinak než BD a natočené to podle mě bylo taky skvěle. Té brutality tam nebylo tolik co sem původně čekal, jen holt byla explicitní. |
|
|
|
| Nesouhlasím jen v tom, že Gibson není úchyl na násilí, ale na náboženství. Apocalypto je ať už vědomě či nevědomě prosyceno podtextem: Koukejte, jací to byli hnusní barbaři, Španělé ((katolíci) udělali dobře, že je spolu s páterem Landou "zcivilizovali." |
|
|
|
| Jako sice hezky ztvárněné, hezká kočička - jaguár, a na začátku tam byl ten život přírodních národů, to bylo fajn, ale to je tak vše. |
|
|
|
| Jo a docela se ztotožňuji s názorem namátkou někoho z sms.cz:
" Protože přes všechnu technickou dokonalost, kameru, střih a výpravu je to film o ničem. Netrvám na historické věrnosti v příběhu o civilizaci, o které toho víme pramálo, ale z Gibsonova snímku se mi podává, že to byla snůška tupých primitivních debilů démonizujících nesmyslné násilí a brutalitu, civlizace sadistů, v níž všichni umí dobře utíkat a ti, co byli několikrát postřeleni, utíkají nejlépe. Chybí mi zde úcta a pokora před tím, o čem se točí, a ze všeho nejvíc jsem ze snímku definitivně pochopil, že Gibson je značně uchýlený člověk, pro nějž je násilí, jeho zobrazování, vrtění se v něm, zřejmě už podvědomě, životní potřebou." |
|
|
|
| Tak mě Apocalypto tedy vůbec nezaujalo. Bylo to to, co jsem od toho čekal, a tedy absolutní zklamání. Ale jako film neodsuzuji, i když by mohl být trochu kratší, a nebo ukázat víc běžného života daných divochů na stejné ploše. Takhle to bylo zbytečně natahované.
A že zatmění slunce trvá minutu, to mě Mel teda pekelně zklamal (a ještě z něj nikdo neoslepl). |
|
|
|
| Film je vystavěný na tom, jak nebezpečný je koncept "2x řež a jednou měř". A to jak v globální, tak osobní rovině. Nebo aspoň mě to tak vždycky přišlo. Každopádně film hodnotím hodně vysoko z varieté různých důvodů. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|