Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Yakuzza:
nicméně pouze o brněnských tématech.
To by asi nebylo moc rozumné podiskutování, kdyby tam někdo přišel říct o pražské MHD:-D |
|
|
|
| AVip: Jasně, tak v brněnských sekcích taky bývá veselo a raději se tam do diskuzí nepouštím. Každopádně docela rozumně (existují výjimky) se dá podiskutovat na forum.bmhd.cz, nicméně pouze o brněnských tématech. |
|
|
|
| Yakuzza: Já jsem tam neregistrovaný hlavně kvůli tomu, abych se v těch diskuzích krotil - zejména v částech věnovaných pražské MHD tam někteří jedinci vymýšlí takové hovadiny, že bych se akorát permanentně s někým hádal... |
|
|
|
| AVip: Jo, tak to máme podobné, taky šmírák. Mám tam myslím jeden příspěvek. |
|
|
|
| Yakuzza: Jen jako lurker (velmi, velmi zřídka tam postnu něco pod nějakou šifrou coby neregistrovaný). |
|
|
|
| TelemachusRhade: Koukám, že to máte jak v Anglii 19. století, když se sjednocoval rozchod železnic...
jinak návěstidla jsou jasně daná existujícími dopravními předpisy, t.j. "čočky" + doplňky s výjimkou trati Jablonec - Liberec, která používá vlastní systém, který byl pro tuto trať kdysi vymyšlen na míru jako komplet nový - rozhodně se nedá říct, že by v něm byla patrná nějaká inspirace odněkud (jinak vpodstatě všechny naše systémy jsou buď rakouského, německého, nebo ruského původu, přičemž něměcký a ruský systém se ovlivňovaly v historii i navzájem, podle toho, kdo zrovna koho okupoval a kdy :-D). |
|
|
|
| Mvek: Jak jsem psal, amerika je velká země... :-) |
|
|
|
| Omlouvám se za přerušení diskuze, ale vyfotil jsem vám jak vypadá tramvajová křižovatka v horách. (Liberec - Fügnerova) Kupodivu ta třetí kolej je úplně k ničemu, jde jen o to, že Jablonec/Liberec používá úzký a široký rozhod naráz. A než to sjednocovat, radši úsporně narvat všude třetí kolej :)
Jaká se používají návěstidla jsem ovšem nezjistil.
|
|
|
|
| AVip: Ad délka, no já si právě nedovedu představit, že se to někam vejde ve stanici na obsluhu.
Tak asi je u té kamery ten kopec už malý, jinak koleje vedou až ke kameře. |
|
|
|
| Mvek: Taky jde o opotřebování a následnou údržbu.
A jinak - více kratších vlaků není výhodnější, protože pokud se ti i takto obří vlaky vejdou do oddílů na trati a na nádražní koleje, tak to přece jen dost zjednodušuje grafikon a život všech zúčastněných... |
|
|
|
| Yakuzza: Přesně. Proto tam taky bylo to omezení na 15 km/h, kdy se uvažovalo zhruba v tom směru, že v této rychlosti stihne vlak včas zabrzdit, pokud posádka vlaku zjistí nějakou překážku na trati (například předchozí vlak stojící před dalším "klackem")... a pokud ne, že náraz v malé rychlosti neudělá zas tak velkou škodu.
V tomhle případě asi ne, na to je tam trochu moc brutální stoupání - ale tipnul bych si, že nějaké 3 - 4 by to za normálních okolností zvládly. Spíš mne překvapilo, že jsou všechny vepředu - čekal bych nějaký stroj vzadu na postrku.
Škoda, že ten záběr je z takové dálky, protože není vidět, jestli opravdu všechny lokomotivy "kouří" nebo ne. |
|
|
|
| Tak také si to představuji tak, že teoreticky jedna lokomotiva uveze celý vlak, ale problém je se rozjet/zastavit. Proto je jich víc.
Nicméně právě kvůli té potřebě více lokomotiv si taky říkám, že se to vyplatí, že není lepší poslat víc menších vlaků. |
|
|
|
| AVip 212712: Takže jestli to chápu správně, u těchto souprav se udělovala výjimka s tím, že je možné nějaké zanedbatelné riziko najetí do jiné soupravy jedoucí vpředu...?
AVip 212713: Znamená to teda, že čistě teoreticky by to (třeba v tomhle případě) utáhla lokomotiva jedna? |
|
|
|
| Jinak těch víc lokomotiv se IMHO používá hlavně proto, aby měla souprava lepší jízdní vlastnosti, t.j. akceleraci a brždění a taky, aby byla rezerva, pokud by došlo na některé z mašin k poruše (mimochodem, není až tak výjimečné, že v soupravě s více lokomotivami je jedna mrtvá duše, kterou je akorát třeba někam odvézt).
No a pokud jsou ty mašiny buď elektrické nebo dieselektrické, tak se to všechno dá bez prblému propojit mezi sebou a ovládat z jednoho místa, koneckonců jistá obdoba jsou v Německu oblíbené řídící vozy na osobních vlacích, které se snad konečně začínají používat i u nás. |
|
|
|
| Yakuzza: Červená je na železnici podle středoevropských tradic absolutní stůj pro vlaky*, takže před ní musí každý vlak zastavit.
Na autobloku (což je série oddílů na trati za sebou, variace na toto téma je návěstní systém v metru**), kde se počítá +/- s tím, že vlaky jedou jedním směrem, takže si maximálně můžou "skočit na záda", ale neměly by se srazit čelně) platí výjimka, že po určité době (detaily jsou dohledatelné v aktuálním znění drážních předpisů) smí vlak pokrčovat nízkou rycjlostí vpřed (na autobloku je výchozí signál "volno", zatímco všude jinde*** je to stůj), takže červená tamtéž není stůj absolutní, nýbrž tzv. permisivní.
*nikoliv ovšem pro posun, tam platí dodatečná pravidla
**metro ovšem jako permisivní stůj používá žluté světlo, zatímco červená je v metru vždy absolutní stůj bez výjimek
***s výjimkou krycích návěstidel, ta mají rovněž jako výchozí signál volno, ale červená je na nich vždy absolutní stůj
No a tahle monstra nemusela zastavovat a mohla extrémně nízkou rychlostí červenou projet rovnou (tuším, že musely jít na nějakých 15 km/h), protože by se mohlo stát, že ten monstrvlak by mohl uvíznout na širé trati, návěstidlo bylo označené dodatečnou tabulí s písmenem "T" (AFAIK, v Rusku toto pravidlo platí minimálně na papíře dodnes). |
|
|
|
| AVip:
vlak mohl projet červenou na autobloku a pokračovat nízkou rychlostí
Co to přesně znamená?
Jinak mě spíš udivuje těch 7 lokomotiv, nikdy jsem moc nechápal, jakým způsobem vlastně větší počet lokomotiv zvyšoval hnací sílu. Myšleno tak, že pokud ty mašiny jedou za sebou, tak se vlastně vzájemně táhnou a k nějakému efektu by mohlo dojít snad jen tehdy, kdyby zabraly všechny stejnou silou přesně ve stejný okamžik... S brzděním vpodstatě to samé.
(Jako vím, že to určitě funguje, jak má, jenom mi to nějak hlava nebere...)
Podobně jako když jedou dvě spojené tramvaje, všiml jsem si, že v Brně mají zapnutý pantograf oba vozy, zatímco třeba v Ostravě zadní vůz jede se staženým pantografem. |
|
|
|
| Mvek: A proč ne?
U nás ještě před nějakými 25+ lety nebyly výjimkou vlaky klidně s 50+ vagóny...
v 50. letech se po vzoru SSSR blblo tak, že ani delší vlaky nebyly výjimkou (myslím, že někde kolem těch 100 vozů by to taky dalo)... dokonce se kvůli nim v tehdejší verzi předpisu D1 udělala extra výjimka, za které takový vlak mohl projet červenou na autobloku a pokračovat nízkou rychlostí (šlo i o to, že by se ten monstrvlak pak už nemuselo podařit rozjet >:-D ) a taky měly problém s tím, aby se vešly do většiny stanic...
Amerika je velká země... :-) |
|
|
|
| Mimochodem je to poprvé, co ji vidím vypnutou/nefunkční. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|