Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Já mám rád KT8, ale to je nostalgie, jsou pro mě symbolem Hloubětína/Vysočan, kde často jezdily a jako malý jsem jimi tam jezdíval k babičce:-). Tehdy jsem je navíc zpravidla zažíval poloprázdné nebo prázdné, takže tím spíš.
Co mě ale vždy fascinovalo, byla melodie jakoby tahací harmoniky od relé nebo čím je to ovládáno při brždění a rozjíždění.
|
|
|
|
| Když jsem byl jako dítě roku 1990 poprvé v Praze, tak na mě ty hranaté tramvaje, které jsem z Jablonce a Liberce neznal, působily z vnějšku velice moderně. Dnes bych ale řekl, že je to třeba v porovnání s automobily spíš nevzhledný hranatý design sedmdesátých let oproti ladným tvarům let šedesátých... -) Je fakt, že vnitřek, který jsem zažil později v prvním desetiletí 21. století ještě v původní podobě, působil možná víc "retro" než T3 (ona kožená poutka nebo třeba jakési "linoleum" z PVC kryjící kloubovou část). |
|
|
|
| Sorry, beru zpět, plácám nesmysly:-). Ony sice obě mají symetrický vzhled, ale kabiny ne... Moc velký multitasking. |
|
|
|
| Mvek: Predelavat narychlo nekolik desitek (nevim presne, kolik jich mate) jednosmernych vozu na obousmerne... no, imho tomu prd rozumim, ale laicky bych rek, ze to uplne trivialni zalezitost nebude. |
|
|
|
| Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Ale předpokládám, že to je asi záložní plán - narychlo nechat vyrobit takové modifikace. Nebo myslíte, že by to obnášelo technické problémy? |
|
|
|
| AVip: Jo, vsak v poradku, proti tomuhle nic nemam. Jenom mi neslo do hlavy, proc davas do prime souvislosti vyuziti pri vylukach s hranatym tvarem a variantou PX :)
BTW rozhodne souhlas, ze by to chtelo neco tohoto typu noveho. V Brne se KT8 vyuzivaji pri vylukach velice bohate + jedna z pravidelnych a klicovych linek ma primo uvratovou konecnou. Ze by ale nekdo uvazoval nad tim, co bude, az tyhle vozy odejdou? Ne, to radsi dovezem dalsi 13T.
Jinak libila se mi varianta napr. oboustranneho Varia LF3, pripadne 4/5. |
|
|
|
| AVip:
AVip - 29. leden 2015 10:06
OK, teď když to po sobě čtu, ono to opravdu není nejšťastněji zformulováno... při vývoji KT8 se sešla celá řada tu více, tu méně důležitých požadavků, takže vzniklo to, co vzniklo...
Faktem prostě je, že exteriér i interiér T3 a KT8 byly v polovině 80. let naprosto odlišné, což bylo ještě umocněno tím, že v Praze do té doby nikdy nejezdily kloubové tramvaje.
Rozdíly v interiéru se za těch 30 let přece jenom díky různým přestavbám dost zmenšily a rozdíly v exteriéru tak nebijí do očí, protože mezitím přišly na scénu i T6, které jsou vzhledově někde na půli cesty mezi T3 a KT8. |
|
|
|
| Mě jsou barvy více méně ukradené. Dřevěné sedačky mi přišli ok, nic dech-beroucího, ale účel to splnilo - kámoš říkal, že mu to klouže, ale to se mi nestává. Co mě žere je jaksi technická stránka věci = je těžká (těžší než 2 vozy T3), uvnitř jsou elementy, které zabraňují plynulejšímu nástupu a výstupu ve špičce (ty kolem dveří).
BTW: U 1-2 roky sdílím obavu s tím co se stane až doslouží KT8.
Mirák: Nenocujeme (resp. velmi zřídka), ale záleží nám na ní. Protože, když vidíš jak se zbytečně věci, co by mohli dobře sloužit kurví, tak to člověka štve. |
|
|
|
| Yakuzza:
Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design
Nevím, co je na tom tak nesrozumitelného - DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.
Jednodušší by rozhodně bylo udělat nějaký obousměrný refit na bázi T3 (už třeba kvůli součástkové základně), než se matlat s celou novou konstrukcí a protože se za deset let od vyřazení starých tramvají nashromáždilo dost ohlasů od laické i odborné veřejnosti byla to tehdy vhodná příležitost k návratu i dalších retro prvků a k jejich otestování v ostrém provozu. |
|
|
|
| AVip:
ta má díky své oboustrannosti využití zejména při výlukách a to byl také důvod jejího lehce retro designu, protože v 80. letech musel DPP v případě nutnosti jet do úvrati spojit dvě T3 kabinami od sebe, takže vždy fungoval jen přední vůz
Jinak, ty tady tvrdis:
- KT8 ma diky ouboustrannosti vyuziti zejmena pri vylukach - ok.
- Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design - ???
- Duvodem retro designu je i fakt, ze v 80. letech musel DPP vyuzivat na trasy s uvrati T3 PX - WTF? |
|
|
|
| AVip:
Hranatá skříň, krabička s číslem na střeše, kožená poutka pro lepší držení, oboustranný design...
To ano, ale ty davas do souvislosti hranaty design s oboustrannosti a vyuziti pri vylukach. Tady tohle mi ponekud nedava smysl :) |
|
|
|
| Mvek: Tak nějak, šlo o návrat k pre-PCC konstrukčním a visuálním prvkům skříně (první PCC-like tramvaj byla u nás T1). |
|
|
|
| AVip asi "retrem" myslel o padesát let nazpět, ne 70./80. léta. |
|
|
|
| Je třeba vzít v potaz, že od poloviny 70. let zhruba do příchodu KT8 v polovině 80. let byla v Praze z hlediska tramvajové dopravy takřka monokultura typu T3, jehož dvouvozové soupravy tvořily unifikovaný standard - jedinou jakousi výjimkou byl pozdní refit typu T1, který jezdil v sólo konfiguraci na lince č.26 (a občas asi i někde jinde, ale 26 jím byla pověstná - a nenáviděná, neb byla permanentně přecpaná). |
|
|
|
| Yakuzza:
Nepochopil jsem, jaks to myslel s tim retro designem...
Hranatá skříň, krabička s číslem na střeše, kožená poutka pro lepší držení, oboustranný design...
a hlavně, výrobce se tím v té době zcela otevřeně chlubil. :-p |
|
|
|
| AVip:
ta má díky své oboustrannosti využití zejména při výlukách a to byl také důvod jejího lehce retro designu, protože v 80. letech musel DPP v případě nutnosti jet do úvrati spojit dvě T3 kabinami od sebe, takže vždy fungoval jen přední vůz
Nepochopil jsem, jaks to myslel s tim retro designem...? Vypadaji proste jako saliny vyrobene ve sve dobe...
Jinak v Brne se nerika 'kabinami od sebe', ale T3 PX = prdeli xobe :) |
|
|
|
| Z té Vaší fascinace mhd mám občas pocit, že tam minimmálně nocujete :-) |
|
|
|
| Já s tím také problém nemám, jak 15T, tak předchozí "Porsche" mi barevně vadily právě proto, že nerespektují grafiku pražské MHD, a jsou moc tmavé. Jak šedá, tak černá mi vadila, teď jí ubyde, tak proč ne. Ta žlutá - no, uvidíme.
A ty sedačky sice vypadaly dobře, ale klouzalo se po nich víc než po těch laminátových (v prudké zatáčce či brždění). Na druhou stranu pro "objemnější" lidi byly lepší. |
|
|
|
| Nové barevné schéma bych celkem chápal, sedačky... no, proč to nešlo "na první dobrou"? Proč musíme imrvére znova "vynalézat kolo"?
Ale neřešme, jsou-li 15T dobré nebo špatné, protože zanedlouho začne DPP tlačit pata jinde - dříve či později bude zapotřebí nová krátká tramvaj (náhrada za T3 a výhledově i T6) a výhledově bude potřeba i nový "univerzální kombajn" jako náhrada za řadu KT8 (ta má díky své oboustrannosti využití zejména při výlukách a to byl také důvod jejího lehce retro designu, protože v 80. letech musel DPP v případě nutnosti jet do úvrati spojit dvě T3 kabinami od sebe, takže vždy fungoval jen přední vůz). |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|