Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Harold: Předesílám, že vůbec nic z toho nerozporuju (to abych se vyhnul nedorozumění).
Já si jen pamatuju TV reportáž z poloviny 80. let, kde byla zmínka o tom, že s KT8D5 se vrací určité designérské prvky, které byly mezitím opuštěny (zaručeně např. krychle na střeše a kožená poutka na držení).
Vzhledem k tomu, že si fakt nepamatuju kdy a kde a v jakém ořadu to bylo, tak je to samozřejmě v rovině totální dojmologie a rozhodně se kvůli tomu nehodlám hádat a do krve už vůbec ne (už proto ne, že nemůžu vyloučit, že si to nepamatuju úplně přesně - nakonec 30 let je 30 let, přes to tramvaj nejede). :-D
Jen při vědomí toho, jakými křivolakými cestičkami se občas ubírá tvůrčí proces by mne to nepřekvapilo a tudíž považuji za dosti pravděpodobné, že takříkajíc "jedno vedlo ke druhému", toť vše...
A díky za dodatečné informace! |
|
|
|
| Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Obousměrná Porschata (13T v Brně/14T v Praze) existují, jmenují se 19T a jezdí ve Vratislavi (Wrocław). Resp. přesněji jde o obousměrnou verzi vratislavského Porschete 16T, které se od těch českých variant liší nehnaným středním podvozkem a tedy i nízkou podlahou bez schodu v této části vozu.
15T ve obousměrné verzi fyzicky (zatím) neexistuje, ale předpokládám, že Škoda už nějaký návrh dávno má.
DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.
Design KT8 a objednávka DPP spolu nijak nesouvisí. K vývoji KT8 doporučuji článek "Konec tramvají KT8D5 v původním provedení v Praze" v č. 5/2013 časopisu Československý dopravák.
Velmi zkráceně: Prototyp T3 byl vyroben v roce 1961. Už od konce 60. let vyvíjela ČKD novou generaci tramvají, která měla "hranatý" design. Prototyp T5 byl vyroben v roce 1972, následovaly nějaké další varianty (včetně kloubové KT4 hojně exportované do NDR). Protože socialismus, tak se různá jednání vlekla, až nakonec došlo v roce 1981 k rozhodnutí, že ČKD bude pro československé dopravní podniky vyrábět nové typy tramvají. DP v té době budovaly tratě rychlodrážního charakteru (většinou na nová sídliště), takže bylo zvoleno velkokapacitní vozidlo, vhodné pro takovéto tratě. První variantou se tedy stala tříčlánková obousměrná tramvaj, která měla sloužit jako základ pro novou rodinu různých typů tramvají pro ČSSR - vybrána byla záměrně, i protože se jednalo o konstrukčně nejnáročnější typ. Další odvozené typy měly být jednosměrné, standardní nebo dvoučlánkové (jednodušší konstrukční úprava ze složitějšího vozidla), ty ale už do roku 1989 nevznikly. Dva prototypy KT8D5 byly dokončeny v roce 1984, desetikusová ověřovací série (pro Prahu 4 ks) v roce 1986 a sériová výroba byla zahájena s několikaletým zpožděním až na konci roku 1988. |
|
|
|
| Yakuzza:
citim podobny smrad, jako v prazskem metru
S ohledem na to jaká různá aromata jsem v MHD už cítil, můžu jen odhadovat, že pujde o buď o zápach z polstrování sedaček a/nebo z izolace.
Pro mne je metro už asi navždy spjato se smradem spálené izolace, který se v 80. letech pravidelně linul stanicí Kačerov... |
|
|
|
| MVek: To zpívají tyristory (mění svůj objem v závislosti na velikosti protékajícího proudu). |
|
|
|
| Tak ony jsou celkove tak nejak "jine" a hlavne bytelnejsi nez ostatni modely plus minus te doby. Navic jsem si vsiml, ze u prijizdejici KT8 nebo vevnitr kolikrat citim podobny smrad, jako v prazskem metru. AVip asi bude vedet, co to je. |
|
|
|
| Já mám rád KT8, ale to je nostalgie, jsou pro mě symbolem Hloubětína/Vysočan, kde často jezdily a jako malý jsem jimi tam jezdíval k babičce:-). Tehdy jsem je navíc zpravidla zažíval poloprázdné nebo prázdné, takže tím spíš.
Co mě ale vždy fascinovalo, byla melodie jakoby tahací harmoniky od relé nebo čím je to ovládáno při brždění a rozjíždění.
|
|
|
|
| Když jsem byl jako dítě roku 1990 poprvé v Praze, tak na mě ty hranaté tramvaje, které jsem z Jablonce a Liberce neznal, působily z vnějšku velice moderně. Dnes bych ale řekl, že je to třeba v porovnání s automobily spíš nevzhledný hranatý design sedmdesátých let oproti ladným tvarům let šedesátých... -) Je fakt, že vnitřek, který jsem zažil později v prvním desetiletí 21. století ještě v původní podobě, působil možná víc "retro" než T3 (ona kožená poutka nebo třeba jakési "linoleum" z PVC kryjící kloubovou část). |
|
|
|
| Sorry, beru zpět, plácám nesmysly:-). Ony sice obě mají symetrický vzhled, ale kabiny ne... Moc velký multitasking. |
|
|
|
| Mvek: Predelavat narychlo nekolik desitek (nevim presne, kolik jich mate) jednosmernych vozu na obousmerne... no, imho tomu prd rozumim, ale laicky bych rek, ze to uplne trivialni zalezitost nebude. |
|
|
|
| Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Ale předpokládám, že to je asi záložní plán - narychlo nechat vyrobit takové modifikace. Nebo myslíte, že by to obnášelo technické problémy? |
|
|
|
| AVip: Jo, vsak v poradku, proti tomuhle nic nemam. Jenom mi neslo do hlavy, proc davas do prime souvislosti vyuziti pri vylukach s hranatym tvarem a variantou PX :)
BTW rozhodne souhlas, ze by to chtelo neco tohoto typu noveho. V Brne se KT8 vyuzivaji pri vylukach velice bohate + jedna z pravidelnych a klicovych linek ma primo uvratovou konecnou. Ze by ale nekdo uvazoval nad tim, co bude, az tyhle vozy odejdou? Ne, to radsi dovezem dalsi 13T.
Jinak libila se mi varianta napr. oboustranneho Varia LF3, pripadne 4/5. |
|
|
|
| AVip:
AVip - 29. leden 2015 10:06
OK, teď když to po sobě čtu, ono to opravdu není nejšťastněji zformulováno... při vývoji KT8 se sešla celá řada tu více, tu méně důležitých požadavků, takže vzniklo to, co vzniklo...
Faktem prostě je, že exteriér i interiér T3 a KT8 byly v polovině 80. let naprosto odlišné, což bylo ještě umocněno tím, že v Praze do té doby nikdy nejezdily kloubové tramvaje.
Rozdíly v interiéru se za těch 30 let přece jenom díky různým přestavbám dost zmenšily a rozdíly v exteriéru tak nebijí do očí, protože mezitím přišly na scénu i T6, které jsou vzhledově někde na půli cesty mezi T3 a KT8. |
|
|
|
| Mě jsou barvy více méně ukradené. Dřevěné sedačky mi přišli ok, nic dech-beroucího, ale účel to splnilo - kámoš říkal, že mu to klouže, ale to se mi nestává. Co mě žere je jaksi technická stránka věci = je těžká (těžší než 2 vozy T3), uvnitř jsou elementy, které zabraňují plynulejšímu nástupu a výstupu ve špičce (ty kolem dveří).
BTW: U 1-2 roky sdílím obavu s tím co se stane až doslouží KT8.
Mirák: Nenocujeme (resp. velmi zřídka), ale záleží nám na ní. Protože, když vidíš jak se zbytečně věci, co by mohli dobře sloužit kurví, tak to člověka štve. |
|
|
|
| Yakuzza:
Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design
Nevím, co je na tom tak nesrozumitelného - DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.
Jednodušší by rozhodně bylo udělat nějaký obousměrný refit na bázi T3 (už třeba kvůli součástkové základně), než se matlat s celou novou konstrukcí a protože se za deset let od vyřazení starých tramvají nashromáždilo dost ohlasů od laické i odborné veřejnosti byla to tehdy vhodná příležitost k návratu i dalších retro prvků a k jejich otestování v ostrém provozu. |
|
|
|
| AVip:
ta má díky své oboustrannosti využití zejména při výlukách a to byl také důvod jejího lehce retro designu, protože v 80. letech musel DPP v případě nutnosti jet do úvrati spojit dvě T3 kabinami od sebe, takže vždy fungoval jen přední vůz
Jinak, ty tady tvrdis:
- KT8 ma diky ouboustrannosti vyuziti zejmena pri vylukach - ok.
- Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design - ???
- Duvodem retro designu je i fakt, ze v 80. letech musel DPP vyuzivat na trasy s uvrati T3 PX - WTF? |
|
|
|
| AVip:
Hranatá skříň, krabička s číslem na střeše, kožená poutka pro lepší držení, oboustranný design...
To ano, ale ty davas do souvislosti hranaty design s oboustrannosti a vyuziti pri vylukach. Tady tohle mi ponekud nedava smysl :) |
|
|
|
| Mvek: Tak nějak, šlo o návrat k pre-PCC konstrukčním a visuálním prvkům skříně (první PCC-like tramvaj byla u nás T1). |
|
|
|
| AVip asi "retrem" myslel o padesát let nazpět, ne 70./80. léta. |
|
|
|
| Je třeba vzít v potaz, že od poloviny 70. let zhruba do příchodu KT8 v polovině 80. let byla v Praze z hlediska tramvajové dopravy takřka monokultura typu T3, jehož dvouvozové soupravy tvořily unifikovaný standard - jedinou jakousi výjimkou byl pozdní refit typu T1, který jezdil v sólo konfiguraci na lince č.26 (a občas asi i někde jinde, ale 26 jím byla pověstná - a nenáviděná, neb byla permanentně přecpaná). |
|
|
|
| Yakuzza:
Nepochopil jsem, jaks to myslel s tim retro designem...
Hranatá skříň, krabička s číslem na střeše, kožená poutka pro lepší držení, oboustranný design...
a hlavně, výrobce se tím v té době zcela otevřeně chlubil. :-p |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|