Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   DISKUSNÍ FÓRA

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

3) Obecná témata => Doleva, doprava - a třeba i rovně

Spravuje: AVip
Počet příspěvků: 3043
Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :)

Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1969 - 1988 / 3043Starší   Nejstarší

AVip - 03. únor 2015 19:54sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Jen tím (zejména) pro náhodné kolemjdoucí naznačuji, že se nemusí bát přispět se svou "troškou do mlýna"...

a že pokud např. nějaký svůj názor zakládám na TV pořadu z doby před 30 lety, tak jsem ho (na rozdíl od mnoha pamětníků) ochoten korigovat, protože lidská paměť je ošidná a i když si většinou věci pamatuji správně, klíčové slovo v té větě je většinou a už se mi podařilo sama sebe nachytat, že si něco pamatuju fakt blbě... (a ne, dehonestovat se tu zbytečně nebudu! :-D)
toť vše... :-)
Yakuzza - 03. únor 2015 19:45sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip:
rozhodně se kvůli tomu nehodlám hádat a do krve už vůbec ne

Ja myslim, ze se tady s tebou vubec nikdo hadat nechce :)
Harold - 01. únor 2015 22:35sipka
ZAMĚŘIT
Harold
Jasně, jestli jde o nějaké konkrétní prvky, tak to klidně může být. Já jsem teda psal o celkovém designu tramvají, kde ta hranice mezi "kulatostí" a "hranatostí" pochází z přelomu 60. a 70. let. To, že se T3 vyráběly souběžně s "hranatými" tramvajemi až do konce 80. let, to už je jiná věc. :-)

Je pravda, že jak jsem se díval na fotky na internetu, tak ty krychle na střeše/budníky mají jako první až KT8, ty předchozí "hranaté" typy ne.

AVip - 01. únor 2015 10:39sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Harold: Předesílám, že vůbec nic z toho nerozporuju (to abych se vyhnul nedorozumění).

Já si jen pamatuju TV reportáž z poloviny 80. let, kde byla zmínka o tom, že s KT8D5 se vrací určité designérské prvky, které byly mezitím opuštěny (zaručeně např. krychle na střeše a kožená poutka na držení).

Vzhledem k tomu, že si fakt nepamatuju kdy a kde a v jakém ořadu to bylo, tak je to samozřejmě v rovině totální dojmologie a rozhodně se kvůli tomu nehodlám hádat a do krve už vůbec ne (už proto ne, že nemůžu vyloučit, že si to nepamatuju úplně přesně - nakonec 30 let je 30 let, přes to tramvaj nejede). :-D
Jen při vědomí toho, jakými křivolakými cestičkami se občas ubírá tvůrčí proces by mne to nepřekvapilo a tudíž považuji za dosti pravděpodobné, že takříkajíc "jedno vedlo ke druhému", toť vše...

A díky za dodatečné informace!
Harold - 31. leden 2015 22:36sipka
ZAMĚŘIT
Harold
Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.

Obousměrná Porschata (13T v Brně/14T v Praze) existují, jmenují se 19T a jezdí ve Vratislavi (Wrocław). Resp. přesněji jde o obousměrnou verzi vratislavského Porschete 16T, které se od těch českých variant liší nehnaným středním podvozkem a tedy i nízkou podlahou bez schodu v této části vozu.

15T ve obousměrné verzi fyzicky (zatím) neexistuje, ale předpokládám, že Škoda už nějaký návrh dávno má.

DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.

Design KT8 a objednávka DPP spolu nijak nesouvisí. K vývoji KT8 doporučuji článek "Konec tramvají KT8D5 v původním provedení v Praze" v č. 5/2013 časopisu Československý dopravák.

Velmi zkráceně: Prototyp T3 byl vyroben v roce 1961. Už od konce 60. let vyvíjela ČKD novou generaci tramvají, která měla "hranatý" design. Prototyp T5 byl vyroben v roce 1972, následovaly nějaké další varianty (včetně kloubové KT4 hojně exportované do NDR). Protože socialismus, tak se různá jednání vlekla, až nakonec došlo v roce 1981 k rozhodnutí, že ČKD bude pro československé dopravní podniky vyrábět nové typy tramvají. DP v té době budovaly tratě rychlodrážního charakteru (většinou na nová sídliště), takže bylo zvoleno velkokapacitní vozidlo, vhodné pro takovéto tratě. První variantou se tedy stala tříčlánková obousměrná tramvaj, která měla sloužit jako základ pro novou rodinu různých typů tramvají pro ČSSR - vybrána byla záměrně, i protože se jednalo o konstrukčně nejnáročnější typ. Další odvozené typy měly být jednosměrné, standardní nebo dvoučlánkové (jednodušší konstrukční úprava ze složitějšího vozidla), ty ale už do roku 1989 nevznikly. Dva prototypy KT8D5 byly dokončeny v roce 1984, desetikusová ověřovací série (pro Prahu 4 ks) v roce 1986 a sériová výroba byla zahájena s několikaletým zpožděním až na konci roku 1988.

AVip - 30. leden 2015 17:35sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Yakuzza:
citim podobny smrad, jako v prazskem metru

S ohledem na to jaká různá aromata jsem v MHD už cítil, můžu jen odhadovat, že pujde o buď o zápach z polstrování sedaček a/nebo z izolace.

Pro mne je metro už asi navždy spjato se smradem spálené izolace, který se v 80. letech pravidelně linul stanicí Kačerov...
Marshall - 30. leden 2015 14:21sipka
ZAMĚŘIT
Marshall
MVek: To zpívají tyristory (mění svůj objem v závislosti na velikosti protékajícího proudu).
Yakuzza - 30. leden 2015 12:44sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
Tak ony jsou celkove tak nejak "jine" a hlavne bytelnejsi nez ostatni modely plus minus te doby. Navic jsem si vsiml, ze u prijizdejici KT8 nebo vevnitr kolikrat citim podobny smrad, jako v prazskem metru. AVip asi bude vedet, co to je.
Mvek - 30. leden 2015 12:18sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Já mám rád KT8, ale to je nostalgie, jsou pro mě symbolem Hloubětína/Vysočan, kde často jezdily a jako malý jsem jimi tam jezdíval k babičce:-). Tehdy jsem je navíc zpravidla zažíval poloprázdné nebo prázdné, takže tím spíš.
Co mě ale vždy fascinovalo, byla melodie jakoby tahací harmoniky od relé nebo čím je to ovládáno při brždění a rozjíždění.


Pozemstan - 30. leden 2015 11:58sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
Když jsem byl jako dítě roku 1990 poprvé v Praze, tak na mě ty hranaté tramvaje, které jsem z Jablonce a Liberce neznal, působily z vnějšku velice moderně. Dnes bych ale řekl, že je to třeba v porovnání s automobily spíš nevzhledný hranatý design sedmdesátých let oproti ladným tvarům let šedesátých... -) Je fakt, že vnitřek, který jsem zažil později v prvním desetiletí 21. století ještě v původní podobě, působil možná víc "retro" než T3 (ona kožená poutka nebo třeba jakési "linoleum" z PVC kryjící kloubovou část).
Mvek - 30. leden 2015 10:39sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Sorry, beru zpět, plácám nesmysly:-). Ony sice obě mají symetrický vzhled, ale kabiny ne... Moc velký multitasking.
Yakuzza - 30. leden 2015 10:06sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
Mvek: Predelavat narychlo nekolik desitek (nevim presne, kolik jich mate) jednosmernych vozu na obousmerne... no, imho tomu prd rozumim, ale laicky bych rek, ze to uplne trivialni zalezitost nebude.
Mvek - 30. leden 2015 09:53sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Ale předpokládám, že to je asi záložní plán - narychlo nechat vyrobit takové modifikace. Nebo myslíte, že by to obnášelo technické problémy?
Yakuzza - 30. leden 2015 08:53sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip: Jo, vsak v poradku, proti tomuhle nic nemam. Jenom mi neslo do hlavy, proc davas do prime souvislosti vyuziti pri vylukach s hranatym tvarem a variantou PX :)

BTW rozhodne souhlas, ze by to chtelo neco tohoto typu noveho. V Brne se KT8 vyuzivaji pri vylukach velice bohate + jedna z pravidelnych a klicovych linek ma primo uvratovou konecnou. Ze by ale nekdo uvazoval nad tim, co bude, az tyhle vozy odejdou? Ne, to radsi dovezem dalsi 13T.

Jinak libila se mi varianta napr. oboustranneho Varia LF3, pripadne 4/5.
AVip - 30. leden 2015 04:52sipka
ZAMĚŘIT
AVip
AVip:
AVip - 29. leden 2015 10:06
OK, teď když to po sobě čtu, ono to opravdu není nejšťastněji zformulováno... při vývoji KT8 se sešla celá řada tu více, tu méně důležitých požadavků, takže vzniklo to, co vzniklo...

Faktem prostě je, že exteriér i interiér T3 a KT8 byly v polovině 80. let naprosto odlišné, což bylo ještě umocněno tím, že v Praze do té doby nikdy nejezdily kloubové tramvaje.

Rozdíly v interiéru se za těch 30 let přece jenom díky různým přestavbám dost zmenšily a rozdíly v exteriéru tak nebijí do očí, protože mezitím přišly na scénu i T6, které jsou vzhledově někde na půli cesty mezi T3 a KT8.
Marshall - 29. leden 2015 21:53sipka
ZAMĚŘIT
Marshall
Mě jsou barvy více méně ukradené. Dřevěné sedačky mi přišli ok, nic dech-beroucího, ale účel to splnilo - kámoš říkal, že mu to klouže, ale to se mi nestává. Co mě žere je jaksi technická stránka věci = je těžká (těžší než 2 vozy T3), uvnitř jsou elementy, které zabraňují plynulejšímu nástupu a výstupu ve špičce (ty kolem dveří).
BTW: U 1-2 roky sdílím obavu s tím co se stane až doslouží KT8.

Mirák: Nenocujeme (resp. velmi zřídka), ale záleží nám na ní. Protože, když vidíš jak se zbytečně věci, co by mohli dobře sloužit kurví, tak to člověka štve.
AVip - 29. leden 2015 16:54sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Yakuzza:
Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design

Nevím, co je na tom tak nesrozumitelného - DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.

Jednodušší by rozhodně bylo udělat nějaký obousměrný refit na bázi T3 (už třeba kvůli součástkové základně), než se matlat s celou novou konstrukcí a protože se za deset let od vyřazení starých tramvají nashromáždilo dost ohlasů od laické i odborné veřejnosti byla to tehdy vhodná příležitost k návratu i dalších retro prvků a k jejich otestování v ostrém provozu.
Yakuzza - 29. leden 2015 16:44sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip:
ta má díky své oboustrannosti využití zejména při výlukách a to byl také důvod jejího lehce retro designu, protože v 80. letech musel DPP v případě nutnosti jet do úvrati spojit dvě T3 kabinami od sebe, takže vždy fungoval jen přední vůz

Jinak, ty tady tvrdis:

- KT8 ma diky ouboustrannosti vyuziti zejmena pri vylukach - ok.
- Vyuziti oboustrannosti zejmena pri vylukach ma za dusledek retro design - ???
- Duvodem retro designu je i fakt, ze v 80. letech musel DPP vyuzivat na trasy s uvrati T3 PX - WTF?
Yakuzza - 29. leden 2015 16:35sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip:
Hranatá skříň, krabička s číslem na střeše, kožená poutka pro lepší držení, oboustranný design...

To ano, ale ty davas do souvislosti hranaty design s oboustrannosti a vyuziti pri vylukach. Tady tohle mi ponekud nedava smysl :)
AVip - 29. leden 2015 16:30sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Mvek: Tak nějak, šlo o návrat k pre-PCC konstrukčním a visuálním prvkům skříně (první PCC-like tramvaj byla u nás T1).

Nejnovější   Novější 1969 - 1988 / 3043Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA ]
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o