Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Divočáci způsobili řetězovou nehodu na pražské Štěrboholské spojce
To místo jsem našel podle videa, letecké mapy a Seznamího streetiview. Je to u mostu polní cesty (k zahrádkám) na západ od čerpacích stanic AGIP po obou stranách, tedy přesně mezi sjezdy na Běchovice a na Dolní Počernice.
Je to místo, kde jsem potmě rozhodně nepřemýšlel, že by mi do cesty mohlo skočit něco jiného než zajíc či člověk:-( :-).
Holt všude je třeba dávat pozor.
Nicméně trochu mě překvapilo, že se vybouralo vícero aut v sobotu v noci. To asi všichni spali, nebo se zrona náhodou sešli do chumlu, jinak by měl být čas na dálnici včas dopředu vidět, že se tam něco děje a brzdit (ne jako v Kobře 11, kde do sebe bourají asi pro vyšší honorář). |
|
|
|
| Wtf? Z Novinek...
8:48 Dědička Korean Air dostala rok vězení: Dědička letecké společnosti Korean Air dostala rok vězení za porušení pravidel letecké bezpečnosti. Zdržela start letadla kvůli špatně naservírovaným oříškům.
|
|
|
|
| Jinak mimochodem doprava.idnes.cz už nějakou dobu nemá stupně dopravy, takže už v ČR asi nezbývá než se dívat na dopravniinfo.cz. |
|
|
|
| Jen tím (zejména) pro náhodné kolemjdoucí naznačuji, že se nemusí bát přispět se svou "troškou do mlýna"...
a že pokud např. nějaký svůj názor zakládám na TV pořadu z doby před 30 lety, tak jsem ho (na rozdíl od mnoha pamětníků) ochoten korigovat, protože lidská paměť je ošidná a i když si většinou věci pamatuji správně, klíčové slovo v té větě je většinou a už se mi podařilo sama sebe nachytat, že si něco pamatuju fakt blbě... (a ne, dehonestovat se tu zbytečně nebudu! :-D)
toť vše... :-) |
|
|
|
| AVip:
rozhodně se kvůli tomu nehodlám hádat a do krve už vůbec ne
Ja myslim, ze se tady s tebou vubec nikdo hadat nechce :) |
|
|
|
| Jasně, jestli jde o nějaké konkrétní prvky, tak to klidně může být. Já jsem teda psal o celkovém designu tramvají, kde ta hranice mezi "kulatostí" a "hranatostí" pochází z přelomu 60. a 70. let. To, že se T3 vyráběly souběžně s "hranatými" tramvajemi až do konce 80. let, to už je jiná věc. :-)
Je pravda, že jak jsem se díval na fotky na internetu, tak ty krychle na střeše/budníky mají jako první až KT8, ty předchozí "hranaté" typy ne. |
|
|
|
| Harold: Předesílám, že vůbec nic z toho nerozporuju (to abych se vyhnul nedorozumění).
Já si jen pamatuju TV reportáž z poloviny 80. let, kde byla zmínka o tom, že s KT8D5 se vrací určité designérské prvky, které byly mezitím opuštěny (zaručeně např. krychle na střeše a kožená poutka na držení).
Vzhledem k tomu, že si fakt nepamatuju kdy a kde a v jakém ořadu to bylo, tak je to samozřejmě v rovině totální dojmologie a rozhodně se kvůli tomu nehodlám hádat a do krve už vůbec ne (už proto ne, že nemůžu vyloučit, že si to nepamatuju úplně přesně - nakonec 30 let je 30 let, přes to tramvaj nejede). :-D
Jen při vědomí toho, jakými křivolakými cestičkami se občas ubírá tvůrčí proces by mne to nepřekvapilo a tudíž považuji za dosti pravděpodobné, že takříkajíc "jedno vedlo ke druhému", toť vše...
A díky za dodatečné informace! |
|
|
|
| Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Obousměrná Porschata (13T v Brně/14T v Praze) existují, jmenují se 19T a jezdí ve Vratislavi (Wrocław). Resp. přesněji jde o obousměrnou verzi vratislavského Porschete 16T, které se od těch českých variant liší nehnaným středním podvozkem a tedy i nízkou podlahou bez schodu v této části vozu.
15T ve obousměrné verzi fyzicky (zatím) neexistuje, ale předpokládám, že Škoda už nějaký návrh dávno má.
DPP si po asi tak 40(+) letech objednal nové oboustranné tramvaje a výrobce to vzal jako vhodnou příležitost k odklonu z do té doby takřka "posvátného " aerodynamického designu.
Design KT8 a objednávka DPP spolu nijak nesouvisí. K vývoji KT8 doporučuji článek "Konec tramvají KT8D5 v původním provedení v Praze" v č. 5/2013 časopisu Československý dopravák.
Velmi zkráceně: Prototyp T3 byl vyroben v roce 1961. Už od konce 60. let vyvíjela ČKD novou generaci tramvají, která měla "hranatý" design. Prototyp T5 byl vyroben v roce 1972, následovaly nějaké další varianty (včetně kloubové KT4 hojně exportované do NDR). Protože socialismus, tak se různá jednání vlekla, až nakonec došlo v roce 1981 k rozhodnutí, že ČKD bude pro československé dopravní podniky vyrábět nové typy tramvají. DP v té době budovaly tratě rychlodrážního charakteru (většinou na nová sídliště), takže bylo zvoleno velkokapacitní vozidlo, vhodné pro takovéto tratě. První variantou se tedy stala tříčlánková obousměrná tramvaj, která měla sloužit jako základ pro novou rodinu různých typů tramvají pro ČSSR - vybrána byla záměrně, i protože se jednalo o konstrukčně nejnáročnější typ. Další odvozené typy měly být jednosměrné, standardní nebo dvoučlánkové (jednodušší konstrukční úprava ze složitějšího vozidla), ty ale už do roku 1989 nevznikly. Dva prototypy KT8D5 byly dokončeny v roce 1984, desetikusová ověřovací série (pro Prahu 4 ks) v roce 1986 a sériová výroba byla zahájena s několikaletým zpožděním až na konci roku 1988. |
|
|
|
| Yakuzza:
citim podobny smrad, jako v prazskem metru
S ohledem na to jaká různá aromata jsem v MHD už cítil, můžu jen odhadovat, že pujde o buď o zápach z polstrování sedaček a/nebo z izolace.
Pro mne je metro už asi navždy spjato se smradem spálené izolace, který se v 80. letech pravidelně linul stanicí Kačerov... |
|
|
|
| MVek: To zpívají tyristory (mění svůj objem v závislosti na velikosti protékajícího proudu). |
|
|
|
| Tak ony jsou celkove tak nejak "jine" a hlavne bytelnejsi nez ostatni modely plus minus te doby. Navic jsem si vsiml, ze u prijizdejici KT8 nebo vevnitr kolikrat citim podobny smrad, jako v prazskem metru. AVip asi bude vedet, co to je. |
|
|
|
| Já mám rád KT8, ale to je nostalgie, jsou pro mě symbolem Hloubětína/Vysočan, kde často jezdily a jako malý jsem jimi tam jezdíval k babičce:-). Tehdy jsem je navíc zpravidla zažíval poloprázdné nebo prázdné, takže tím spíš.
Co mě ale vždy fascinovalo, byla melodie jakoby tahací harmoniky od relé nebo čím je to ovládáno při brždění a rozjíždění.
|
|
|
|
| Když jsem byl jako dítě roku 1990 poprvé v Praze, tak na mě ty hranaté tramvaje, které jsem z Jablonce a Liberce neznal, působily z vnějšku velice moderně. Dnes bych ale řekl, že je to třeba v porovnání s automobily spíš nevzhledný hranatý design sedmdesátých let oproti ladným tvarům let šedesátých... -) Je fakt, že vnitřek, který jsem zažil později v prvním desetiletí 21. století ještě v původní podobě, působil možná víc "retro" než T3 (ona kožená poutka nebo třeba jakési "linoleum" z PVC kryjící kloubovou část). |
|
|
|
| Sorry, beru zpět, plácám nesmysly:-). Ony sice obě mají symetrický vzhled, ale kabiny ne... Moc velký multitasking. |
|
|
|
| Mvek: Predelavat narychlo nekolik desitek (nevim presne, kolik jich mate) jednosmernych vozu na obousmerne... no, imho tomu prd rozumim, ale laicky bych rek, ze to uplne trivialni zalezitost nebude. |
|
|
|
| Aha, neuvědomil jsem si, že vlastně jak 13T, tak 15T neexistují ve variantě s dveřmi na obě strany.
Ale předpokládám, že to je asi záložní plán - narychlo nechat vyrobit takové modifikace. Nebo myslíte, že by to obnášelo technické problémy? |
|
|
|
| AVip: Jo, vsak v poradku, proti tomuhle nic nemam. Jenom mi neslo do hlavy, proc davas do prime souvislosti vyuziti pri vylukach s hranatym tvarem a variantou PX :)
BTW rozhodne souhlas, ze by to chtelo neco tohoto typu noveho. V Brne se KT8 vyuzivaji pri vylukach velice bohate + jedna z pravidelnych a klicovych linek ma primo uvratovou konecnou. Ze by ale nekdo uvazoval nad tim, co bude, az tyhle vozy odejdou? Ne, to radsi dovezem dalsi 13T.
Jinak libila se mi varianta napr. oboustranneho Varia LF3, pripadne 4/5. |
|
|
|
| AVip:
AVip - 29. leden 2015 10:06
OK, teď když to po sobě čtu, ono to opravdu není nejšťastněji zformulováno... při vývoji KT8 se sešla celá řada tu více, tu méně důležitých požadavků, takže vzniklo to, co vzniklo...
Faktem prostě je, že exteriér i interiér T3 a KT8 byly v polovině 80. let naprosto odlišné, což bylo ještě umocněno tím, že v Praze do té doby nikdy nejezdily kloubové tramvaje.
Rozdíly v interiéru se za těch 30 let přece jenom díky různým přestavbám dost zmenšily a rozdíly v exteriéru tak nebijí do očí, protože mezitím přišly na scénu i T6, které jsou vzhledově někde na půli cesty mezi T3 a KT8. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|