Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Pouze u nově instalovaných (rekonstruovaných), od kdy bych musel zagooglit :). |
|
|
|
| Dotaz, ta rychlost byla snížena plošně nebo je nižší jenom u nově instalovaných od nějaké doby? Už to je nějaká doba, co jsem jel v Praze metrem a pamatuju si, že to člověka zvyklého na brněnské "šneky" vždycky zprvu docela zaskočilo :) |
|
|
|
| Mvek:
Jako, že se ti stává, že při malém provozu stojí lidi na střídačku, tedy i vlevo?
Mě se to taky stává, a tímto se musím přiznat k běhačství nahoru i dolů :) Původní rychlost byla 2x tak velká jako u nových (původně cca 1m/s a dneska 0,27 až 0,55 m/s) Tohle je jeden z mála věcí, kde to DPP a EU posrali spolu. Vzpomínám si sice, když jsem byl prcek, že jsem se bál na některých přestupech nastupovat, ale to mi mohlo být tak 4-5 a když jsem chodil do první třídy, tak jsem to zvládal v pohodě.
Yakuzza:
Nepomohlo by víc eskalátorů?
Až na několik výjimek je to prakticky nerealizovatelné (nelze rozšířit ostrov mezi tratěmi nebo by bylo moc drahé vyrazit tunel na druhé straně - eskalátor na Míráku má 43 metrů). U povrchových stanic by to většinou šlo (a už to i je) - ta I.P. Pavlova je bohužel špatná výjimka (ale je zase komplikovaná na povrchu). |
|
|
|
| Jo, můj asi nereálný (poměr náklady vs. efekt) sen je mít na I.P. Pavlova výlez i na druhou stranu. Plnohodnotný. Ale je mi jasné, že těch lidí, kteří by ubyli ze současného, by bylo málo.
No totéž i na Strašnické, kde nějaký služební je, ale tam nějaké velké problémy nejsou, tam nejsou eskalátory:-).
Jinak už vidím, jak někdo razí novou šachtu pro eskalátory na Míráku, 50 metrů hluboko... |
|
|
|
| Nepomohlo by víc eskalátorů? |
|
|
|
| Jinak pro ilustraci opačného jevu doporučuji Staroměstskou ve čtvrtek/pátek mezi 19:00 a 19:20 (cca.).
V 19:30 začínají v Rudolfinu abonentské koncerty, na které chodívají důchodci - pravidelně nastává dole ve stanici jev, že několik lidí vyběhne schody vlevo a za nimi se všichni senilní geronti poslušně řadí na pravou stranu - takže výstup ze Staroměstské v ten okamžik opravdu trvá a trvá a trvá - pokud člověk nechce být ausgerechnet za hulváta (občas mu ovšem nic jiného prostě nezbude, protože obdobná situace se vzápětí opakuje na přechodu pro chodce u FF UK).
|
|
|
|
| Mvek: No jeje. V obou směrech. Dtto. pro Dejvickou, btw.
Ty stanice jsou si ostatně v řadě bodů dost podobné. |
|
|
|
| AVip: Tam je k poliklinice eskalátor? |
|
|
|
| Mvek:
Jako, že se ti stává, že při malém provozu stojí lidi na střídačku, tedy i vlevo?
Jo, bohužel. Poměrně často jsem svědkem tohoto jevu na Budějovické mimo špičku. |
|
|
|
| AVip:
při malém provozu je chůze po eskalátoru vyložený slalom (zbytečně)
Co? Jako, že se ti stává, že při malém provozu stojí lidi na střídačku, tedy i vlevo?
Protože pokud jdu, jdu zásadně vlevo i na volném eskalátoru (tak trochu maje na paměti právě i to opotřebení). |
|
|
|
| Marshall:
Vrátit rychlost eskalátorů na původní (dvojnásobnou).
Touché.
To by opravdu bylo nejlepší řešení +/- pro všechny. Nebo je aspoň zrychlit.
Obecně: potíž není to, že se to lidi konečně naučili, potíž je, že se to naučili tak trochu blbě. Bohužel.
Protože to bohužel t.č. funguje opačně, než by mělo - při malém provozu je chůze po eskalátoru vyložený slalom (zbytečně) a obráceně - při velké zátěži se opravdu dělá dole šílený chumel, který po jednotlivcích pomalinku nasouvá jako ovečky na pravou stranu schodů, i když dole na peróně se už vůbec nikdo netváří, že by chtěl schody vyběhnout.
Praha má kliku, že většina stanic to i tak pobírá (čestnou výjimkou budiž I.P.Pavlova, kterou z tohoto důvodu už bylo nutno několikrát v minulosti ve špičce uzavřít pro výstup).
Ale zde vidím i zodpovědnost dopravce. V případě zátěžových situací by se do věci měla vložit "plechová huba" a cestující prostě vyzvat, aby se laskavě stavěli do dvojstupu a přestali s odpuštěním blbnout, protože zdržují jen sami sebe.
Když to šlo a jde u chumlů na nástupišti, kde podobné výzvy zaznívají běžně (a dá se říci, že nakolik jsme měl možnost vypozorovat, celkem to i zabralo), není důvod, aby to nešlo u eskalátorů.
Myšlenka na jednostranné zesílení eskalátorů zní skvěle na papíře, ale to jen do toho okamžiku, než narazíme na problém se zaměnitelností náhradních dílů a v neposlední řadě i na to, že občas je třeba některé eskalátory pustit i opačně.
A konečně,m pokud je někde blbě sestavený itinerář/jízdní řád z hlediska návazností, tak je třeba toto řešit u zdroje. Jistě, je to daleko méně pohodlné, než to prostě "přehodit" na ostatní spolucestující (kteří jsou tímto zdržováni, a to ne, že ne), ale ono je to zároveň jediné dlouhodobě funkční řešení. |
|
|
|
| Musím přiznat, že sám také stojím většinou vpravo (vlevo jen výjimečně, je-li velký nával a cesta vlevo pro rychlejší stejně beznadějně zablokovaná). A někdy také využívám při spěchu právě volnou levou cestu. Třeba při letním jízdním řádu mi to umožnilo na Florenci stihnout přestoupit z C na B jen za něco přes minutu a být včas u autobusu na Černém Mostě, jinak se mi osobně spěch, pravda, většinou nevyplatí...
Marshall: Otázkou také je, zda jsou nové pomalejší eskalátory na vyšší rychlost vůbec stavěny... |
|
|
|
| AVip: Hm a asi máš pravdu, vzpomínám si na raná 90., kdy jsem vždy hlavně sprintoval, abych předběhl celý nával a mohl v pohodě jít nahoru. To už dneska opravdu většinou není třeba.
Opotřebení samo by asi neměl být problém, kdyby s tím počítali, tak začít uzpůsobovat a jednu stranu prostě dělat méně odolnou a druhou více, časem by se to vychytalo. A středové střídat, jako to dělají. Nebo rovnou střídat, ale to by byl asi chaos, kdyby některé týdny jezdil dolů úplně levý eskalátor a naopak.
Nicméně má to ještě psychologický aspekt. Je mnohem příjemnější (hlavně asi pro klaustrofobiky a podobné fobiky), když tam je ta levá půlka víceméně volná, kdyby musel spěchat, než když je to zašpuntované. Já vím, že v praxi to moc smysl nemá, protože když se něco stane, bude celý dav spěchat a celou šíří... Proto říkám psychologický (a je tu pár výjimečných situací, tak jedna z miliónu, kdy to někomu může "zachránit život", protože prostě z nějakého důvodu každá sekunda hraje roli a potřebuje ven, ale chce to fantazii takové případy vymyslet).
Marshall: Pomoc ano, řešení nikoliv. |
|
|
|
| Jednoduché řešení: Vrátit rychlost eskalátorů na původní (dvojnásobnou). |
|
|
|
| V Praze se nám z popudu idnes.cz rozjela eskalátorová miniaférka:
Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené
http://praha.idnes.cz/jak-stat-na-jezdicich-schodech-v-metru-d8o-/metro.aspx?c=A160404_184747_praha-metro_lupo
Pozor! Uhněte mi. Stání vlevo na schodech v metru cestující zdržuje
http://praha.idnes.cz/denik-metro-vyzkousel-jizdu-na-eskalatorech-vlevo-fwu-/metro.aspx?c=A160406_182359_praha-metro_lupo
Pár poznámek: stání vpravo jako dobytek je až porevoluční výdobytek - a dokonce bych dodal, že se naplno rozvinulo až v tomto století.
Problém je v extrémním uplatňování této zásady, kdy opravdu dochází ke snížení propustnosti eskalátorů pod únosnou mez (a k jejich nadměrnému jednostrannému opotřebování).
Nemá to jednoduché řešení a obávám se, že každý bude muset trochu slevit, jedinci stižení běhavkou budou muset vzít v potaz, že ne vždy budou po schodech moci sprintovat ve volném pruhu stejně jako všichni ostatní by si měli zvyknout, že po proběhnutí první vlny "rychlíků" je na místě začít eskalátor zaplňovat rovnoměrně a to zejména když ve špičce jedou jen jedny schody a do stanice dorazí dva vlaky (tímto zdravím stanici Náměstí Míru, ale nejen tu, pochopitelně). |
|
|
|
| Mvek: Oni maji u svinovskeho nadrazi takovy kamrlik. Potreboval jsem ve 4 rano nekam odvezt, tak jsem jim tam zaklepal, protoze venku nikdo nebyl, a probihal tam nejspis nejaky vecirek. |
|
|
|
| Yakuzza: Jestli můžu reagovat na tvůj status na FB, to ti jako řekl taxikář v autě nebo co? |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|