Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Srovnavat to s tim, kolik by stala stejna cesta autem, je blbost. Je tam spousta dalsich faktoru, ktere to ovlivnuji. Ve vlaku nemusim resit pozornost pri rizeni, muzu byt ozraly, v aute mam zase flexibilitu, muzu vzit vetsi mnozstvi zavazadel. |
|
|
|
| Boha, tak ok, neni to "astronomicke numero", ale 959 Kc proste adekvatni cena neni.
Zephram:
I když říkat sleva něčemu, co platíme většinu roku je trochu divné.
No vsak ano, proto to je celkem velky rozdil. Sleva oproti standardni cene vs. navysovani standardni ceny. |
|
|
|
| Zephram 277860: Ještě jsem zapomněl na rovnováhu mezi dlouhým teoretizováním + řešením principů a stručnou praktičností :-)).
|
|
|
|
| Spolujízda na trase Praha - Ostrava v pátek je 200 - 300CZK. A je tam 32 jízd s 1 - 3 místy. |
|
|
|
| Mvek: Tak tedy to, co bylo na trase Praha-Ostrava před nástupem soukromníků je "běžná cena". Současné nižší ceny jsou "sleva za včasnost" (dělá to i ČD). A těch 900 Kč je "příplatek za řešení věcí pouze pár dní předem" (= na poslední chvíli). Trest za řešení opravdu na posledních chvíli je pak nedostupná jakákoliv jízdenka a nutnost hledat alternativní řešení. |
|
|
|
| Zephram: S tou slevou za včasnost jsi to přehnal. Dost z té částky, co jsem uvedl, jsou fixní náklady, těch 900 možná nedosáhnu ani ve čtyřech osobách v tom samém autě. Ale jinak jsi potvrdil, co jsem psal.
Ještě k příkladu, co tu už padl, něco jiného je toto a něco jiného, když by měl automat účtovat cenu pití podle teploty. To by totiž už nebylo ekonomické, jelikož na teplotě nutně žízeň nezávisí a je tu taky vodovod... Opět by to muselo být dle poptávky.
No a nakonec jedna věc, doprava, stejně jako pití z automatu není obvykle životně důležitá potřeba, takže tam je to ok. Kdyby takto někdo měl účtovat hrnky vody z vodovodu, to bych s tím problém měl, bez ohledu na to, jestli jsem potrefená husa, nebo ne.
A úplně na konec:) poznámka, že samozřejmě kdyby mě taková cena dopravy postihla, zanadávám si, ale nadávat budu spíš na to, že jsem se tedy nerozhoupal včas. |
|
|
|
| Yakuzza 277844: To srovnání má hlavně smysl, aby ukázalo, že to nejsou "astronomická numera". Typu třeba 0,25L vody za 50 000 Kč uprostřed pouště. Prostě to odpovídá ceně za dopravu. Skoro se mi chce říci, že "sleva za včasný nákup" je vlastně to, co platíme běžně. (I když říkat sleva něčemu, co platíme většinu roku je trochu divné.)
Je to o perspektivě a trochu psychologii. Když dáš u stánku klobásu za 40 Kč a k tomu krajíček chleba po 2 Kč a porci hořčice za 1 Kč, lidi budou nadávat, že je chleba předražený. Když dáš tu samou klobásu za 55 Kč a k tomu ceduli "chleba a hořčice si vezměte dle libosti", budou lidi spokojeni. Protože lidi obvykle moc nepočítají a dají na první dojem a dobře jim tak.
Opravdu je "spravne" si do posledni tecky vse planovat?
Ne, takto do extrému, do poslední tečky a vše, ne.
To bylo trochu mé osobní rýpnutí, protože mám a vždy jsem měl tendenci si věci spíše plánovat, rozebírat, shromažďovat informace, analyzovat, navazovat na léta staré věci z minulosti... Takže mne potěší, když je plánovitý přístup někde oceněn a vyplácí se. (Jako že je spousta a spousta případů, kdy naopak mají výhodu lidé spontánní, nepřesní, okamžitě reagující, nekonzistentní, přizpůsobiví.) Správný není žádný extrém. (Resp. záleží na typu člověka, pro různé situace se hodí různé přístupy a navíc se to může během života měnit.) Stejně tak bych se mohl zeptat Opravdu je "spravne" všemu nechávat volný průběh, vše řešit spontánně a na poslední chvíli, žít jen přítomností a okamžikem?
Tuto rovnováhu hledám, nacházím a opět hledám vlastně celý život. Najít správnou rovnováhu mezi plánováním a improvizací, mezi snahou mít vše pod kontrolou + být konstruktorem svého štěstí a zenovou rezignací na vše + dojmem, že stejně nic neovlivním a věci nakonec dopadnou "tak nějak" optimálně, mezi opatrností a riskováním, mezi spontaneitou a promýšlením důsledků svých činů. Rozhodně nemám ideál někde u absolutního plánování všeho, když (mám pocit, že) si mohu dovolit reagovat emotivně, impulsivně, spontánně, tak si to užívám. A už jsem mnohokrát doplatil jak na příliš mnoho řešení a plánování, tak na příliš málo. ... Univerzální návod na život neexistuje. :-) |
|
|
|
| Ale ano, jsou případy, kdy plánování dopředu vyjde třeba i skoro desetkrát dráž, byť s jistotou místenky (tedy ne stání v přecpané chodbičce).
Před třemi lety jsme měli z Domažlic do Regensburgu jet se zpátečním lístkem v jednom dni dva lidé za cenu přes 3 tisíce Kč včetně místenek (šlo to koupit tedy online). Zatímco na nádraží v Domažlicích jsme si koupili dohromady za necelé 4 stovky regionální lístek a na ten jsme absolvovali totéž, jen bez místenek. |
|
|
|
| Yakuzza: S tou částkou jsem jen slovíčkařil. Je to přehnaná cena, ale astronomická by byla tak o řád větší, takhle je to jen dvojnásobek, auto bylo jen pro porovnání (i když vím, že pro porovnání můžeme hodit letenky do některých destinací a bude to krásný nepoměr).
Nicméně ty to přeháníš. Samozřejmě, že si nemusíš plánovat, ale když si nenaplánuješ, musíš počítat s většími výdaji, nebo s cestou oklikou.
No a hlavně nevím, o čem tedy ten článek mluví, když můj rychlý průzkum ukázal dostupnější možnosti i bez přestupů. |
|
|
|
| Wat? Jaky ma smysl cenove srovnavat auto a vlak, kdyz tam je milion dalsich dosti podstatnych faktoru?
Wat? Opravdu je "spravne" si do posledni tecky vse planovat?
*disappointed kitty* |
|
|
|
| Zephram 277793: Díky za historku, tento reálný příklad jsem neznal. :-)
Jinak toto je čistě o elasticitě poptávky. Na VŠ jsme kdysi při angličtině diskutovali hypotetický příklad automatu, na kterém je cena nápojů určena v závislosti na aktuální teplotě. Někteří se nad tím taky pohoršovali :-) |
|
|
|
| Taky souhlasím víc se Zephramem.
Yakuzza: Jaká astronomická cena? Je to jen o dvě stovky dražší, než cena benzínu, který bych dneska spotřeboval při stejné cestě svým autem po D1. Najdou se úspornější auta (která dálnici nedají za 7l benzínu na sto), ale i horší, a to většina SUV apod.
Když bych k tomu měl připočíst nějaké opotřebení auta, pneumatik, nervy atd. Nebo kdyby se na dálnici stálo hodně, bude to možná blízko té ceně.
Jinak já jsem zkoušel cd.cz/eshop a v pohodě, našel jsem spoje na pátek odpoledne a večer od 3 do 5 stovek.
Navíc tu jsou určitě možnosti jet s přestupem, které tak narvané nebudou.
Navíc to pak může vést k tomu, že lidé zvolí Uber, nebo právě netradiční přestupy, to je princip otevřeného trhu.
Jedinou výtku mám, pokud by opravdu byly možnosti jen takhle vysoké, dražší než autem i pro jednu osobu, a přitom to byla jen výjimka, dynamicky se ceny neměnily nikdy dřív, pak by se to dalo brát jako vysloveně jen zneužití. |
|
|
|
| No ja nevim, moc se mi to nelibi, je to takove vydiraci. Z urciteho hlediska to chapu, ale treba Zephramovy argumenty s planovanim dopredu mi prijdou naprosto zcestne.
Kdyz uz, tak spis nabizet slevu za vcasny nakup nez to pak vyhanet do astronomickych numer. |
|
|
|
| Yakuzza:
"Dynamicky system tvorby cen"? Neni to trochu svinarna?
"Výjimečně" budu souhlasit se Zephramem...
ale není. Je to zcela normální reakce na vzniklou situaci. Ani vlak jako takový, ani trať nejsou nafukovací...
(jinak samozřejmě, na webech "pravicujících konzerv" se nad tímto bude jásat jen do okamžiku, než toto postihne někoho z tamních guruů, například jistý žlučovitý jihočeský petrolhead na toto téma už kdysi článeček na svém "blogísku" vypotil, když ho zdechnutí jeho plechového miláššška postavilo před nutnost na poslední chvíli jet vlakem se vším, co z toho vyplývá - a to tehdy ani nebyly Vánoce nebo něco srovnatelného) |
|
|
|
| Yakuzza: IMHO velmi správný systém tvorby cen. :-) Brání tomu, aby bylo úplně vyprodáno a nutí lidi zamyslet se, zda opravdu potřebují jet zrovna v tuto dobu.
Vedlejším pozitivním efektem pak je, že to lidi učí plánovat dopředu více než pár dní a neměnit své plány ad hoc. Odměňuje to lidi zodpovědné, kteří nežijí jen dneškem a časově blízkým okolím. :-)
K tomu můj oblíbený příběh:
Během Španělské občanské války trpěli lidé nedostatkem obilí a tedy i chleba. Situaci ještě zhoršovali spekulanti, kteří v době úrody vykupovali mnoho obilí (výrazně více než sami potřebovali) za štědré ceny, přepláceli ubohé obyčejné lidi. Cena obilí rostla hned po sklizni pro všechny. Spekulanti si pronajali sýpky, no a pak na jaře, v létě, v době hladu, prodávali za přemrštěné ceny s nekřesťanským ziskem.
A tak se jednoho dne prostí lidé rozzlobili a spekulanty vyhnali. To bylo radosti, to bylo jásotu! Ceny obilí po sklizni spadly. Byly dokonce tak nízké, že lidé chlebovou pšenicí krmili své koně místo ovsa. Zemědělci sice reptali, ale prostý lid nehladověl.
Jenomže na jaře a začátkem léta obilí náhle došlo. Ne že by bylo předražené nebo těžko dostupné. Prostě nebylo vůbec. Ty skromné zásoby, co si někteří lidé na vlastní pěst udělali, byly rychle pryč a nebo se staly předmětem loupeží, sporů a násilí. Vypukl obrovský hladomor. Tu si lidé vzpomněli na zlé spekulanty. Toto byly přesně ty měsíce roku, kdy spekulanti rozprodávali své zásoby ze sýpek. Ale už bylo pozdě.
|
|
|
|
| Aha, mam pocit, ze jsem se na ten 4747 set dival a bylo tam zminene, ze tam ty dve knizky nejsou... coz me teda prekvapilo. |
|
|
|
| To bylo prodejné jen v rámci toho velkého setu za 4747 Kč. Už je to pryč. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Dle vzoru Cas pro vcerejsek. Nerikals, zes nekde vyhrabal par kusu Lodi duchu a Strazcu miru (ci jak se jmenuje dvojka)? :) |
|
|
|
| Yakuzza:
Dynamicky system tvorby cen
Nice, to bych mohl zavést :) |
|
|
|
| Yakuzza: Je. Elfové jedou prdolínem. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|