Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Obecně beru kritéria (víceméně v tomto pořadí):
- chránit posádku
- přecházení na červenou je sebevražedná taktika
- lidé jsou důležitější než zvířata
- minimalizovat počet usmrcených
- pokud není jasné kritérium, pak se vyhnout intervenci (tj. jet rovně)
- věk, pohlaví, kondice a Social Value nerozhoduje
Jenomže zajímavé jsou právě ty hraniční případy, z nichž mnohé ten test nenabídne.
(jeden řidič a pět chodců, lidé na červenou a zvířata na zelenou, jeden člověk na zelenou a pět lidí na červenou).
Teorie, že auto musí v prvé řadě chránit posádku, vychází i z toho, že jinak by se self-driving cars nikdy nerozšířily, nikdo by je nepoužíval. A i kdyby všechna taková auta byla v případě selhání, nehody a morálních dilemat schválně naprogramována, aby maximalizovala (sic!) počet usmrcených entit, tak z důvodů celkově nižší nehodovosti plně automatizované dopravy by celkový počet usmrcených byl mnohem nižší než dnes.
Kdyby chození na červenou bylo běžné (nebo nebylo smrtelně rizikové), byl by celý systém řízení a prediktivní logiky aut mnohem složitější a celková nehodovost opět vyšší. |
|
|
|
| Na to, aby to člověka výstižně zhodnotilo, je tam málo otázek. A ten web jim opravdu nějak blbne.
Jinak mi vyšlo napoprvé toto a napodruhé toto. - Někde dost velký rozdíl.
Zajímavé dilema bylo "lidé jdoucí na červenou" vs. "zvířata jdoucí na zelenou". |
|
|
|
| Seven: V podmínkách bylo řečeno selhání brzd. |
|
|
|
| Můj problém byl, že pokud je tam překážka/lidi, má to auto zastavit. |
|
|
|
| Ten web blbne, zkoušel jsem několikrát v různých browserech a někdy jsem nedostal výsledky vůbec, někdy jo.
Navíc to hází opravdu z velké databáze náhodných scénářů, takže někdy jsem některý problém vůbec nedostal (jako třeba auto bez posádky a ženy vs. muži na normálním přechodu).
Jinak už jsem o tomhle přemýšlel dva roky a dospěl jsem postupně k tomu, že jen preferencí posádky se dá tak nějak předvídat chování samořídících aut.
Jinak druhý problém je, že mám problém s těmihle morálními testy, protože je těžké se vžít do té situace, že je opravdu vše stoprocentní. To bych musel rozhodovat, jaké tlačítko mám stisknout, a podle toho, že danou skupinku nepopraví v časovém limitu (abych nemohl nezmáčknout vůbec, nebo tím odpravil všechny).
Takže preference lidí před zvířaty, pak preference posádky a pak teprve řešit, jestli někdo jde na červenou apod. nebo jejich status apod. A asi ještě v těch nerozhodných případech spíš preferovat nezasahování. |
|
|
|
| Přeberte si to (mně)...
jen jemně uporňuju, že v řadě případů šlo čistě o "vedlejší škody ve jménu vyššího dobra", ať už si pod tímto pojmem představíme cokoliv... |
|
|
|
| Seven: Já to dělal stejně. Plus jsem přejel lupiče a pak jsem se řídil hlavně podle počtu lidských obětí. |
|
|
|
| Zvířata jsem zajebala úplně všechny, protože nebyli na vodítku, tak beztak byli toulaví a ničí a potom jsem zajebala úplně všechny, co šli na červenou. |
|
|
|
| To je asi celkově problém toho webu, není úplně stabilní. |
|
|
|
| Nějak mi ty odkazy střídavě fungují a nefungují. |
|
|
|
| Zephram: Já proklikal těch 13 otázek a potom se mi výsledky zobrazily. Ten dotazník na věk, názory apod. jsem proklikal, ale podle mě to pro ty výsledky není nutné. Vy výsledky vypadají stejně jako úvodní obrazovka, akorát tam přibude čárka s nápisem "You". |
|
|
|
| kapitan Pike: Jaký má asi u psa a kočky význam, že přechází na červenou nebo na zelenou? :-)
Jak ti tam vyšly ty výsledky? Mi to akorát po těch 13 náhodných nabízí, zda chci autorům studie lépe porozumět mým volbám, a pak (pokud dám YES) řadu sliderů, kde mám odhadnout svá kritéria (a vyplnit dotazník - což se mi nechce). Pak jsou ty výsledky nebo jak? Nebo už to prvotní nastavení sliderů je výsledek? |
|
|
|
| Moral Machine
Tady si můžete vyzkoušet řešení morálních dilemat, kterým možná bude v budoucnu čelit umělá inteligence.
Můj výsledek |
|
|
|
| Vyčkávám okamžiku, kdy s obrovskou pompou uvedou linku 19, coby řešení východní propojení ;) |
|
|
|
| To bude pochopitelně další fáze... :-/
(ne, dobře, to opravdu nevím, ale řekněme, že by mne to fakt nepřekvapilo...) |
|
|
|
| Pokud jen změní 5 na 9, je mi to jedno, horší je, když mění trasy a já pak jedu někam úplně jinam, protože jsem zvyklá "Jo, tam jede 14"...už jsem dvakrát skončila na Botanický zahradě místo Anděla. |
|
|
|
| Koukam, že M. Šubrt se na svém postu evidentně nudí... |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|