Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Architekt Kotas přece jen bojuje proti jednotným barvám vozidel PID a fandím mu. Protože zatímco třeba u vlaků mi nějak nevadí, u metra taky budiž, tak u tramvají a autobusů mi ten návrh hrozně nesedí. Nemůžu tedy říct, že bych byl nadšený z použití šedé a černé samotným Kotasem na 15T, ale už jsem si zvykl, že prostě slonovinová barva je nahrazena "moderní" šedou či černou (a začalo to už u nízkopodlažních Renaultů v 90. letech). V tom metru navíc má šedá tradici (byť narušenou "repas" Škoda soupravami).
Navíc by mi mnohem víc dávalo smysl, dokud tedy nezruší specifika pro pásma P a 0, že vozidla, která jezdí mimo Prahu do dalších zón budou mít nějaké takové schéma, ne ale přímo pražská doprava, která prostě ať se drží nějaké tradice.
Momentálně jsem v Mariánských Lázních, a tady mi taky nesedí nedávný přechod na žlutou barvu (podobně jako to mají Drážďany), byť tady to ještě víc pomáhá jasnému odlišení městských autobusů (a trolejbusů) od AKV, které tedy jezdí mimo město do různých vesnic nebo až do Chebu apod. |
|
|
|
| Ropid pokračuje ve hře o co nejbizarnější přímé spoje...
Aneb ke konci května začne jezdit 17ka do Libuše, kvůli tomu upraví pár autobusů, aby měli pěkně bizarní klikatou trať (já vím, mnoho jich tak postupně už deset let máme).
Pobavila mě nová zavinutá linka 126, ale i prodloužení a změna 154. |
|
|
|
| Asi je třeba rozlišovat...
zatímco původní C (Kačerov - Sokolovská) mělo velmi nákladné mramorové a žulové obklady, tak jeho rozšíření jak na jih, tak na sever (směr Kosmonautů a Fučíkova) se neslo vyloženě v duchu "kolenovrt edition", abych tak řekl - keramické obklady byly výrazně levnější, než ty kamenné.
A má obložení stanic plechové, B skleněné, na všech trasách jsou samozřejmě výjimky. |
|
|
|
| Mvek: Pravda, do venkovsních stanic by to asi nešlo, ale ty podzemní bych sjednotil. Bořislavka, Veleslavín i Petřiny vypadají úplně stejně - je to divný. |
|
|
|
| Telemachus Rhade:
eď ještě předělat ostatní stanice A do designu Hradčanská-Želivského
Tím myslíš i "chalupoidu" na Motol? Jako nevím, sice mám toto rád, a vyrůstal jsem s tím. Ale zase nejsem příznivec moc věci měnit. Možná jen doplnit tam ten prvek dlaždic někde, kde by to dalo smysl. Pruh, nebo tak, podle okolností. Ale i když se mi nějak Strašnická a ani moc Skalka nelíbí, tak bych je zas razantně nepředělával. A ty nové taky ne.
Co se týče jižní C... Tak minimálně Pankrác bych nechal, tam to má docela nějaký styl, byť šedočerný. Ostatní bych si musel pořádně prohlédnout a připomenout. I když ano, nelíbí se mi. |
|
|
|
| Za měsíc bude zahájen provoz na prodloužené tramvajové trati z Modřan do Libuše. Již se začíná objevovat nové linkové vedení |
|
|
|
| Mvek:
Ach ti Rakušani... Město 30 km/h, dálnice 100 - experti z univerzit navrhli...
Tohle dopadne stejně dobře, jako když si v Grazu zvolili komouše :-)
V Praze je vymáhaná třicítka (z toho, kde já jezdím) jen u křižovatky Novodvorská-Zálesí. Doufám, že jinde už podobná hovadina nevznikne. |
|
|
|
| Mvek: Nelíbí se mi to, ale bude to mít nějakou svou jedinečnost, což je vždycky dobře. Teď ještě předělat ostatní stanice A do designu Hradčanská-Želivského a vypsat soutěže i na enormně hnusnou jižní větev C. |
|
|
|
| Vybrán návrh na změnu interiéru stanice metra Českomoravská
Zaplať bohům za to, že nevyhrál druhý nebo třetí návrh. To pak ještě ze zbytku bych něco i bral. Byť tedy ten třetí by mohl někomu připomínat Borgy.
I když nevím, jestli je to teda dobrý návrh, ale pokud tedy není průchozí to nějak zachovat, tak ok. |
|
|
|
| Ach ti Rakušani... Město 30 km/h, dálnice 100 - experti z univerzit navrhli...
Nějak pořád nechápu, proč se tak rozrůstají 30ky všude možně, v zahraničí ještě víc, ale i u nás. Vždyť u úsporných spalovacích aut je to naopak horší dopad na životní prostředí! Já musím jet 33 tacho, abych to splnil, na 2ku!
No a snížit takhle razantně dálnice by efekt jistě mělo - ubylo by dálničních známek, dálnice by se vyklidily do ostatních silnic, kde by sice auta jezdila ještě pomaleji, ale kvůli zácpě nebo samým zpomalením a křižovatkám apod. by to ekologii nepřidalo. |
|
|
|
| Řízení počtů kočárků a vozíků je totální utopie v situaci, kdy DPP a PID nejsou schopni do své mobilní aplikace integrovat ani mapu s polohami vozidel:
Mapa PID |
|
|
|
| Však jsem v první větě psal, že řidiče chápu (odvahu pustit si to jsem neměl, ale echo, že ženská je tam hysterka, jsem měl) a dopravce též a jejich rozhodnutí mě nevytáčí.
Marshall: Je co řešit!
Protože nyní nejspíš většina řidičů tato pravidla nedodržují, takže nám všechno jakž takž funguje a dojde jen občas k excesům a přehnaným emocím. Jenže kdyby většina začala dodržovat a fakt tam nevzala kočárek/vozíčkáře navíc skoro nikdy, tak bychom se možná divili, k čemu by to vedlo. Můžu jen hádat, patrně by to byl mix všeho možného. Spousta rodičů by se s dítětem nedostala někam, kam opravdu potřebuje. Někteří by i uvízli někde, protože by už žádný spoj daný den nemohli využít. Spousta by se na hromadnou dopravu vybodla a řešila to auty svými, půjčenými nebo najatými. Takže i silnice by se ještě víc zahustily. Mnoho z nich by si pak ale nekoupilo režijku vůbec, takže i příjmy dopravy by klesly a to by zas mohlo vést k omezování dopravy (i poptávka by byla menší). Protože spousta rodičů stejně platí a má permanentku, i když s malým dítětem ji nepotřebuje, ale bez samozřejmě ano.
A v krajním případě občas by to mohlo někoho stát život nebo poškodit nenávratně či dlouhodobě zdraví, protože někteří by prostě se vykašlali na návštěvu zdravotnického zařízení, doud by zdravotní stav dítěte (v některých případech rodiče, který musí s dítětem jet, protože ho nemá kdo pohlídat) nepřerostl v kritický stav.
Ještě zapomínám na vliv těch šťastněších a vytrvalých, co by se do nějakého spoje konečně dostali, ale dítě by celou cestu prořvalo. Ono už zdržení patnáct minut může být v tomhle kritických, že dítěti dojde trpělivost a to kočárkové se ještě nedá ani v tomhle moc vychovat, záleží na povaze a míře nepohodlí.
Tady se totiž nebavíme pořád o tom, že si rodič s kočárkem počká deset, patnáct, dvacet minut na další spoj. On taky může čekat hodinu, nebo to může být spoj, který jezdí jednou za hodinu, nebo to může být i jediný spoj (na periferii) v daný den.
AVip: Jo, pasivní systém by mohl maličko pomoct u těch ohleduplných, co mohou cestu odložit nebo mají alternativy. Ale zapomínáš na to, že tady ti moc nepomůže informace, co se děje teď. I kdybys měl informaci, kdy který kočárek/vozíček vystoupí, a kolik jich čeká na zastávkách, pořád nevíš, kolik jich ještě na ty zastávky před tvojí nástupní dorazí. A ty tu informaci, jestli máš šanci se do spoje vejít, potřebuješ desítky minut předem, aby vůbec měla smysl. |
|
|
|
| Marshall: Jo, ten je dobrej - a má samozřejmě pravdu.
Já hlavní problém v organizaci MHD nevidím na straně řidičů - ti řídí vozidlo a mají svých starostí dost a nemůžou hlídat úplně všechno (a zas - ani oni nevědí, jestli jim ve vozidle nesedí někdo aktivní, kdo je za neřešení situace nenahlásí, takže jsou ve velmi prekérní situaci +/- pořád).
Ale revizoři, kteří mají kontrolu a "buzeraci" cestujících přímo v popisu práce a kteří se jednu dobu dokonce snažili získat status veřejných činitelů v podobných situacích doslova nehnou prstem - ale řidiči si mají pálit prsty permanentně (jo, nepochopme se špatně, ano, zažil jsem už hodně řidičů debilů, protože MHD jsem jednu dobu jezdil dnes a denně, ale zároveň musím říct, že mnohem víc jsem řidičů slušných a naprosto v pohodě - akorát ty blbce si člověk tak nějak z povahy věci víc pamatuje, že). |
|
|
|
| Shodou okolností jsem v pondělí večer v autobuse z Jablonce do Prahy zažil situaci, kdy řidič nejprve za žádnou cenu nechtěl do téměř prázdného linkového autobusu pustit cestující s větším psem (dogou?) bez předepsaného náhubku (i když snad nějakou látkovou alternativu měla). Řidič stále opakoval, že to jízdní řád nedovoluje, že nemůže riskovat situaci, kdy by pes někoho napadl. Žena u něj stále stála a zase poukazovala na to, že jiní řidiči s tím problém neměli a že je autobus poloprázdný. Také se ostatních cestujících ptala, zda by to někomu vadilo, na což nikdo nereagoval. Autobus se již pomalu opozdil a žena až po možná několika minutách odešla, načež ještě nabral nějakého cestujícího. Nakonec ale vzal i onu ženu se psem, ačkoli asi nemohla za tu minutu na nočním autobusovém nádraží sehnat správný košík (pes také nakonec v autobuse košík neměl)... |
|
|
|
| Mvek: Abych tak řekl, jo a ne. Rozvedu to. :-)
Všechny záznamy jsou "z prostředka" a madam je evidentně typická hééérečka (bez pardonu, za to střídání poloh by se nemusela stydět žádná profesionálka), kde se nedá vyloučit už nějaká historie.
Že takhle řidič vystartoval, jsem zažil jen párkrát, řidiči většinou úspěšně předstírají, že se jich dění "v salónu" vůbec netýká.
A samozřejmě, v žádném případě nejde vyloučit ani to, že ji nějak nenastartoval, myslím, že každý z nás už někdy zažil řidiče - debila. A to že se pak chová sice komisně, ale v rámci možností přijatelně ještě neznamená, že k tomu sám nepomohl (namířený telefon se zapnutou kamerou taky umí udělat divy).
Rozhodně souhlasím, že současné řešení je špatné, ať se na to koukám z libovolného úhlu pohledu - rodič s kočárkem (zažil jsem nejen maminy, ale taťuldy) nemá šanci dopředu zjistit stav ve vozidle.
To samé se týká třeba i vozíčkářů, pochopitelně.
Ale spíš než aplikaci aktivní, ve které by musel cestující s kočárkem či vozíkem aktivně "bookovat" jízdu bych uvítal aplikaci pasivní, která by reportovala stav ve vozidle a to jak z hlediska obsazenosti plošiny, tak třeba i z hlediska toho, jak je to které vozidlo natřísknuté, to není nijak přehnaný požadavek, zvláště dneska, kdy prakticky všechna vozidla mají v prostorách pro cestující kamery.
Jistě, nic není povinné, ale i třeba pouhá dostupnost podobných informací by určitě ničemu neuškodila. |
|
|
|
| AVip: Jakkoliv dopravce chápu a hysterie není na místě u ničeho, tak je taky potřeba říct B:
Jak má žena zaručeno, že se dostane do dalšího spoje? A zvláště u spojů, které jezdí jednou za čtvrthodinu a méně.
Jistě, že ideální ale nemožné by bylo zohlednit, za jakým účelem jede. Protože samoživitelka má smůlu a musí s dítětem ledaskam. A i normální matka z fungující rodiny s tím dítětem občas někam potřebuje, třeba k speciálnímu doktorovi na druhý konec města, na úřad, na vítání občánků atp. A určitě není žádoucí, aby si objednávala pomoc někoho s autem, když je to ve městě.
Pomíjím ještě vzácnější případy, jako že pojede žena, dítě, otec (případně další dítě, ale už mimo kočárek), muž výjimečně, takže si aktivuje lístek v aplikaci Lítačka nebo koupí SMS jízdenku a najednou přijede spoj, do kterého nebudou s kočárkem moct. Takže muž bude muset jet samostatně (případně s druhým dítětem) a matka pak dalším spojem.
Ideální stav by asi byl, že si může jízdu kočárkem přes appku matka rezervovat, a dopravce v ideálním stavu může posílit spoje... Ale toho se asi jen tak nedožijeme, nejspíš nikdy. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|