Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Nevím, nakolik je to pravda, ono těch rozchodů bylo spousta podobných a je jasné, že tam byla určitá vůle, ale pobavilo:
The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number. Why was that gauge used? Well, because that's the way they built them in England, and English engineers designed the first US railroads. Why did the English build them like that? Because the first rail lines were built by the same people who built the wagon tramways, and that's the gauge they used. So, why did 'they' use that gauge then? Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they had used for building wagons, which used that same wheel spacing. Why did the wagons have that particular odd wheel spacing? Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break more often on some of the old, long distance roads in England . You see, that's the spacing of the wheel ruts. So who built those old rutted roads? Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (including England ) for their legions. Those roads have been used ever since. And what about the ruts in the roads? Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match or run the risk of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome , they were all alike in the matter of wheel spacing. Therefore the United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. Bureaucracies live forever. So the next time you are handed a specification/procedure/process and wonder 'What horse's as came up with this?', you may be exactly right. Imperial Roman army chariots were made just wide enough to accommodate the rear ends of two war horses. (Two horses' ases.) Now, the twist to the story: When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank. These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah . The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains, and the SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses' behinds. So, a major Space Shuttle design feature, of what is arguably the world's most advanced transportation system, was determined over two thousand years ago by the width of a horse's as. And you thought being a horse's as wasn't important? Ancient horse's as*es control almost everything. 😁😁
Ve stručnosti - 60 % železnic (včetně USA a Británie) mají rozchod, který pochází od římských vojenských vozů, které vyjely koleje na cestách v Anglii apod. A ovlivňuje to i velikost nosných raket amerického vesmírného průmyslu:-). |
|
|
|
| Pozemstan:
Zajímavá interaktivní mapa časové dostupnosti...
How far can you go by train in 5h?
AVip:
Je to docela dobré spojení a až bude koryto dokorytováno, tak by se i Č. Budějovice mohly dostat do pásma pod dvě hodiny.
Tak už je to tady: Praha - Č.Budějovice oficiálně 1:45 Jižním Expresem.
Jelikož je léto, tak jsem si opět "musel" vyzkoušel tuto svou tradiční trasu a opravdu je to tak.
Zajímavé je, že na "korytu" panoval celou dobu čilý provoz a v Praze byla hustota vlaků opravdu velká (ale to je v pořádku, jen ať se jezdí). |
|
|
|
| Pozemstan: Jako ten kontrast je tady mezi oběma břehy Lužické Nisy velký. Nevím, jaké je to ve zbytku Polska, ale tady je zatím můj dojem, jako by Polsko bylo my před deseti až patnáci lety. Ale zrovna pocit nebezpečnosti tedy nevnímám.
Z těch negativních pocitl je to spíš zatím horší údržba a kašlání na renovované věci, obří poutače na levné zigarety v němčině a hromada směrnáren s prodejem cigaret hned za mostem, hromadná autobusová doprava, kde sice nemusím nastupovat předními dveřmi jako ledaskde mimo velká města u nás, ale autobus nic nehlásí, neukazuje, alespoň jakž takž jezdí na čas a má na sobě pořád číslo, takže je to lepší než Itálie.
A místní bankomaty si účtují 15-19 zlotých za výběr cizí kartou, takže směnárna je nakonec nutná, pokud člověk chce mít pro jistotu hotovost. Na druhou stranu ale jsem zatím všude uspěl s platbou kartou. Spousta budov rozpadajících se, samozřejmě nějaké renovované, i nějaké bulváry apod. (vlastně místy mi renovované ulice a křižovatky připomíají Chorvatsko apod.)
V Německu je hned za mostem asi stará celnice předělaná na moderní policejní stanici a namátkově hlídají přijíždějící vozidla, zatímco v Polsku to vypadá na postoj "kdo by tak asi k nám šel dělat bordel", neviděl jsem vůbec policejní auto ve městě za celý týden. Budovy skoro všechny krásné, jen občas opuštěná rozpadající se, ale to je výjimka. A MHD hlásí stanice (ne, že by tomu bylo rozumět) a zobrazuje.
Ale pokrok je vidět. Letos mají nově přeshraniční autobus z Německa, který se otáčí přes několik zastávek v polském centru a místní polské linky na něj celkem navazují. Navíc tu existuje Europastadt ticket, který platí pro obě strany města (plus vlak mezi nimi, ale jen na bokem strčené hlavní polské nádraží, nikoliv na městské u hypermarketů a obchodních ploch na polské straně). |
|
|
|
| Mvek: Zajímavé. V červenci jely do Görlitz sestřenice na koncert Neny. Jely z Chrastavy přes Polsko, přičemž sestřenice, která jinak žije v Mnichově, se dost bála jet přes polskou část v noci. Říkal jsem, že Polsko přece není Rumunsko první poloviny 90. let, ale ji ani její sestru žijící v Česku to moc nepřesvědčilo... Je fakt, že tady je to i na německé straně docela periferie. Na druhou stranu sestřenice před lety vyjadřovala i obavy z pražského metra, ačkoli jej za studií na přelomu 70. a 80. let nejspíš sama často využívala. -)( |
|
|
|
| Görlitz (německá část Zhořelce) je zajímavé město nejen historickými budovami a atmosférou připomínající napůl ČR a napůl Německo (polská část mi připomíná místy spíš Chorvatsko), ale taky pro nostalgické lidi, kterým chybí jízda staršími Tatrami.
Konkrétně zde jezdí Tatra KT 4 D, úzkokolejný spojený dvojvůz. Na nich to tedy znát není, navíc je hyzdí reklamní desky nad úrovní střechy, nicméně uvnitř to ten vibe má, navíc na skle dveří jsem si všiml "Made in Czechoslovakia", takže mnoho těch prvků bude ještě starých.
Příští rok se jich ale možná už zbaví, resp. asi si nechají nějakou nostalgickou.
Flotila GVB Görlitz na jejich webu |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Měl jsem za to, že minulé vedení Prahy opět odsouhlasilo plnohodnotný městský okruh, tedy snad i s malešickým tunelem. Ale jistě, nejsou to pořád stavební povolení apod., takže se to může xkrát změnit i pokud se nemýlím. |
|
|
|
| Mvek: Tunel pod Bulovkou plán má, to vím. Ten Malešický je ale na mrtvém bodě, ne? |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Jj, i když Praha se snaží pohnout s tím vnitřním převážně podzemním okruhem, ten by pomohl (a to tedy i tomu Žižkovu). |
|
|
|
| Mvek:
A jestli tam tedy přibude o dost aut navíc, bude to průser.
To si teď říkám pokaždé, když projíždím Karlínem. Stavíme, dobrý, ale na kapacitu silniční sítě nemyslí nikdo :) |
|
|
|
| leena: No, jako jo (i když teda budova je asi památka, takže to zbourat nejde a proto asi ani neprošel nápad prorazit zdi a protáhnout místo kolejí koleje tramvaje), já třeba bych vůbec neměl problém s tou kulatou věží Jiřičné nebo koho, co tam původně měla být místo UTB Spojů/O2. Ale jinak by se mělo spíš stejně čekat, protože bohužel ta oblast má nyní docela dobrou hromadnou dopravu, ale už docela ucpané ulice. A jestli tam tedy přibude o dost aut navíc, bude to průser. A ta tramvaj za chvíli taky nebude stačit. Metro D tam má vést, ale to nebude ani za deset let. |
|
|
|
| Telemachus Rhade 325417: heled ikdyby najemni tak porad dobre, treba i v tom konecnem dusledku, ze tu bude vic bytu by cena najemneho mohla klesnout. |
|
|
|
| leena:
Aby tam proste vzniklo bydleni klidne pro 30-40 tisic obyvatel.
Nájemní, dodej. Pokud cena bytů v novostavbách dramaticky neklesne, jsou to byty investiční. Neznám rodinu, co by si dneska mohla dovolit koupit 3+1 v Praze. |
|
|
|
| Jako ono je to hezky, ale kdyz to ztrati svoji hlavni napln a uz podobny veci nejsou vyuzivany a zaroven jsem na podobnem miste tak proste se to melo cely komplet zbourat a vystavet tam byty a podle toho co se stavi v okoli klidne i navysit pocet pater. Aby tam proste vzniklo bydleni klidne pro 30-40 tisic obyvatel.
Ja tajne doufam, ze takto by mohla jednou skoncit i cela Kolbenka a dalsi casti Prahy. |
|
|
|
| ZANIKLÉ TRATĚ: Nákladové nádraží Žižkov zásobovalo hladovou Prahu
Ono se to nezdá, ale toto nádraží zvládalo zásobovat nezanedbatelnou část pražských obchodů, včetně oblasti kolem Václaváku.
*****
Udělal jsem si tradiční vycházku "po trase metra D" - a vypadá to, že letos už se začalo s "demolicí" i jinde, než jen na Pankráci a okolí. |
|
|
|
| Architekt Kotas přece jen bojuje proti jednotným barvám vozidel PID a fandím mu. Protože zatímco třeba u vlaků mi nějak nevadí, u metra taky budiž, tak u tramvají a autobusů mi ten návrh hrozně nesedí. Nemůžu tedy říct, že bych byl nadšený z použití šedé a černé samotným Kotasem na 15T, ale už jsem si zvykl, že prostě slonovinová barva je nahrazena "moderní" šedou či černou (a začalo to už u nízkopodlažních Renaultů v 90. letech). V tom metru navíc má šedá tradici (byť narušenou "repas" Škoda soupravami).
Navíc by mi mnohem víc dávalo smysl, dokud tedy nezruší specifika pro pásma P a 0, že vozidla, která jezdí mimo Prahu do dalších zón budou mít nějaké takové schéma, ne ale přímo pražská doprava, která prostě ať se drží nějaké tradice.
Momentálně jsem v Mariánských Lázních, a tady mi taky nesedí nedávný přechod na žlutou barvu (podobně jako to mají Drážďany), byť tady to ještě víc pomáhá jasnému odlišení městských autobusů (a trolejbusů) od AKV, které tedy jezdí mimo město do různých vesnic nebo až do Chebu apod. |
|
|
|
| Ropid pokračuje ve hře o co nejbizarnější přímé spoje...
Aneb ke konci května začne jezdit 17ka do Libuše, kvůli tomu upraví pár autobusů, aby měli pěkně bizarní klikatou trať (já vím, mnoho jich tak postupně už deset let máme).
Pobavila mě nová zavinutá linka 126, ale i prodloužení a změna 154. |
|
|
|
| Asi je třeba rozlišovat...
zatímco původní C (Kačerov - Sokolovská) mělo velmi nákladné mramorové a žulové obklady, tak jeho rozšíření jak na jih, tak na sever (směr Kosmonautů a Fučíkova) se neslo vyloženě v duchu "kolenovrt edition", abych tak řekl - keramické obklady byly výrazně levnější, než ty kamenné.
A má obložení stanic plechové, B skleněné, na všech trasách jsou samozřejmě výjimky. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|