Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Pozemstan:
Ono k realizaci možná ani nedojde
Ano, to je taková česká tradice :) |
|
|
|
| Mně se to líbí, vypadá to elfsky. Praktičnost nebo dlouhodobost takového projektu z hlediska výdrže nedokážu posoudit. |
|
|
|
| Vítěz architektonické soutěže na halu pražského hlavního nádraží
Mně se to sice vizuálně líbí, ale tím to končí... Hlavně nechápu proč investovat velké prachy do nové dominanty, když dominantou by měla být historická budova za magistrálou. Toto ji dokonce zastíní ze strany parku ještě víc, viz vizualizace z Opletalovy ulice.
Nemluvě o tom, že to bude určitě drahé na to, jaké efekty to přinese. Bude dražší údržba mimo léto, část lidí nebude mít, kde čekat v trochu příjemnějším prostředí mimo léto. Auta nevím, jestli chtějí nacpat pod park, nebo nikam.
A dražší to bude i proto, že ubydou komerční plochy, tak snad údržba samotné konstrukce bude levnější.
Další možné problémy už jsou velké spekulace bez znalosti detail a propočtů (třeba, jak moc bude konstrukce trpět, když tam bude foukat ze strany, svrchu je asi sklo, a tedy horizontální plochy pro holuby nevidím). |
|
|
|
| Tak jsem si dnes poprvé stěžoval na řidiče pražské MHD.
|
|
|
|
| Už jste viděli redesign Google map? :-) |
|
|
|
| Trochu blogování...
Metro - Jiřího z Poděbrad
Jiřák vypadá po rekonstrukci fajn, bohužel říkají, že reklamy do tubusu eskalátorů se v nějaké podobě vrátí. Nevadí mi ta reklama, spíš nevím, co vymyslí, tam je problém, že rámečky vodorovně umístěné křičí vůči šikmé rovině eskalátorů. Mně osobně by tak vyhovovaly reklamy z 90. let u stropu, ale tahle ozdobná stínítka světel tam už nejsou.
Je fajn, že zmizela lišta se světly nad nástupištěm a světla se vrátila do původního místa (sice trochu vystupují, nechápu proč, když to bude asi LED, ale není to skoro vidět, když to svítí, takže budiž).
O černých deskách se tu už mluvilo, kromě toho, že si myslím, že je to otázka zvyku a jde o celkovou čitelnost, tak jsem si ale konečně uvědomil díky komentáři jinde, co mi chybí - ty černé tabule byly původně podsvícené, takže bílý text svítil (špatně, protože to bylo nerovnoměrné a řešené žárovkami, ale dneska by to právě šlo udělat perfektní, a tenké a bez extra svítidel před tím).
Mezi Bořislavkou a Dejvickou se objevily reklamy promítané v tunelu metra
V kostce jde o LED proužky, které jsou umístěné tak daleko od sebe a sesynchronizované dle rychlosti soupravy (nad 60 km/h), že to ve výsledku dá cestujícímu dojem stabilně promítaného obrazu za okno vagónu.
Za mě super, kéž by se to rozmohlo a umožnilo to odebrat některé reklamy, které jsou v metru na úkor architektury - tedy billboardy na druhé straně koleje (Strašnická), nebo promítání (to už na Můstku není), nebo třeba i maximálně omezilo reklamy v tom tubusu eskalátorů ve stanicích, které vznikly ještě bez poutačů.
Je obdivuhodné, co nenávistných komentářů to vyvolalo, že by se měla reklama zdanit, že to svítí, tak se tomu nedá vyhnout apod. Vzhledem k tomu, že to platí společnost, která to provozuje, tak s tím problém nemám. A věřím i architektce pražského metra, kterou jsem slyšel v podcastu Cesty z dopravy (webu zdopravy.cz, ale dostupné i na Spotify), že musí hledat alternativy, jinak reklama nemůže mizet, ale že se právě při rekonstrukcích snaží. Možná i proto na té Strašnické nejsou všechny plochy olepené, protože je chtějí likvidovat, až se rozjede ta tunelová reklama...
Jeden z protikomentářů byl, že nemusí cestující čumět na reklamu v tunelu, ale na reklamu v mobilu. To souvisí s pro mě tak nějak zazděnou informaci, že celé pražské metro už je pokryté mobilním signálem, včetně internetu. Takže to fakt je možné.
(Metrem posledních deset let skoro nejezdím.)
Trasa metra s objížďkou
Metro do třetice - PID Lítačka mě při vyhledávání spojení před měsícem dostala, když mi u metra A ukázala klasický symbol pro výlukový jízdní řád, tedy takovou tu šipku naznačující objížďku. Samozřejmě to značilo tehdy ještě zavřenou stanici Jiřího z Poděbrad, ale na chvíli jsem si myslel, že je to chyba, že přece metro nemá objížďku (i když v roce 12 jsme o tom žertovali v souvislosti s překopáním vedení linek všeho možného).
Brněnští hlasatelé v MHD se nedožívají vysokého věku
Nepovedlo se mi najít, jak zní "změna tarifního pásma" v Brně, ale tak zjistím to snad za dva týdny (doma ten jingle totiž pořád podle mě slyším v podobě SMS na Dášině mobilu), ale místo toho jsem zjistil, že hlasatel MHD 1990-2004 zemřel, takže musel být nahrazen hlasatelkou, ale ta zas zemřela 2014, takže proto je tam opět nový hlas.
Holt Brno je drsné město:-).
A na závěr doufám, že za dva týdny poznám to nové brněnské metro ke kampusu a nemocnici. |
|
|
|
| A hlavně s Dčkem mi přijde, že jezevčík bude už úplně nečitelný, protože místo tam není bez zmenšení ostatních popisů. |
|
|
|
| Mně bílá/černá přijde jako otázka zvyku. Když rušili černou kdysi, taky mi to přišlo nepřehledné. Otázkou je tedy samotný font a grafika celkově, zda je dobře navržená, taky mi ani ten "teploměr" nepřišel tak přehledný na první pohled, a o to hlavně asi jde.
Jezevčíky spíš moc nechápu, nikdy jsem je nevyužil jinak, než na info o aktuální lince. Což vzhledem k tomu, že nyní jsou zaměnitelné jen soupravy A a B, by tedy mohlo klidně být tak, že tam bude jen aktuální linka a zvýrazněné přestupy a to je vše, popisky by mohly být větší.
A pro ostatní linky bych si vyhledal ten čtverec. |
|
|
|
| AVip:
aby za několik let bylo možno oznámit vylepšení v rámci existující grafiky a znovu inkasovat
Nehledej spiknutí tam, kde to může vysvětlit debilita ;) |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Osobně mám trochu podezření, že poměrně špatná čitelnost je záměr, aby za několik let bylo možno oznámit vylepšení v rámci existující grafiky a znovu inkasovat za nový design.
Jinak má ovšem pořadí tras na novém "jezevčíkovi" přece jenom trochu větší logiku, než na tom starém. |
|
|
|
| AVip: Hmm, je mi jedno, jaký to má tvar - právě proto, že by se to muselo stejně měnit kvůli D - ale ta černá je za trest. Černá do podzemí nepatří, to ví každý designer. Nebo teda ne každý, bohužel. |
|
|
|
| Nevím, nakolik je to pravda, ono těch rozchodů bylo spousta podobných a je jasné, že tam byla určitá vůle, ale pobavilo:
The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number. Why was that gauge used? Well, because that's the way they built them in England, and English engineers designed the first US railroads. Why did the English build them like that? Because the first rail lines were built by the same people who built the wagon tramways, and that's the gauge they used. So, why did 'they' use that gauge then? Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they had used for building wagons, which used that same wheel spacing. Why did the wagons have that particular odd wheel spacing? Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break more often on some of the old, long distance roads in England . You see, that's the spacing of the wheel ruts. So who built those old rutted roads? Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (including England ) for their legions. Those roads have been used ever since. And what about the ruts in the roads? Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match or run the risk of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome , they were all alike in the matter of wheel spacing. Therefore the United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. Bureaucracies live forever. So the next time you are handed a specification/procedure/process and wonder 'What horse's as came up with this?', you may be exactly right. Imperial Roman army chariots were made just wide enough to accommodate the rear ends of two war horses. (Two horses' ases.) Now, the twist to the story: When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank. These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah . The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains, and the SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses' behinds. So, a major Space Shuttle design feature, of what is arguably the world's most advanced transportation system, was determined over two thousand years ago by the width of a horse's as. And you thought being a horse's as wasn't important? Ancient horse's as*es control almost everything. 😁😁
Ve stručnosti - 60 % železnic (včetně USA a Británie) mají rozchod, který pochází od římských vojenských vozů, které vyjely koleje na cestách v Anglii apod. A ovlivňuje to i velikost nosných raket amerického vesmírného průmyslu:-). |
|
|
|
| Pozemstan:
Zajímavá interaktivní mapa časové dostupnosti...
How far can you go by train in 5h?
AVip:
Je to docela dobré spojení a až bude koryto dokorytováno, tak by se i Č. Budějovice mohly dostat do pásma pod dvě hodiny.
Tak už je to tady: Praha - Č.Budějovice oficiálně 1:45 Jižním Expresem.
Jelikož je léto, tak jsem si opět "musel" vyzkoušel tuto svou tradiční trasu a opravdu je to tak.
Zajímavé je, že na "korytu" panoval celou dobu čilý provoz a v Praze byla hustota vlaků opravdu velká (ale to je v pořádku, jen ať se jezdí). |
|
|
|
| Pozemstan: Jako ten kontrast je tady mezi oběma břehy Lužické Nisy velký. Nevím, jaké je to ve zbytku Polska, ale tady je zatím můj dojem, jako by Polsko bylo my před deseti až patnáci lety. Ale zrovna pocit nebezpečnosti tedy nevnímám.
Z těch negativních pocitl je to spíš zatím horší údržba a kašlání na renovované věci, obří poutače na levné zigarety v němčině a hromada směrnáren s prodejem cigaret hned za mostem, hromadná autobusová doprava, kde sice nemusím nastupovat předními dveřmi jako ledaskde mimo velká města u nás, ale autobus nic nehlásí, neukazuje, alespoň jakž takž jezdí na čas a má na sobě pořád číslo, takže je to lepší než Itálie.
A místní bankomaty si účtují 15-19 zlotých za výběr cizí kartou, takže směnárna je nakonec nutná, pokud člověk chce mít pro jistotu hotovost. Na druhou stranu ale jsem zatím všude uspěl s platbou kartou. Spousta budov rozpadajících se, samozřejmě nějaké renovované, i nějaké bulváry apod. (vlastně místy mi renovované ulice a křižovatky připomíají Chorvatsko apod.)
V Německu je hned za mostem asi stará celnice předělaná na moderní policejní stanici a namátkově hlídají přijíždějící vozidla, zatímco v Polsku to vypadá na postoj "kdo by tak asi k nám šel dělat bordel", neviděl jsem vůbec policejní auto ve městě za celý týden. Budovy skoro všechny krásné, jen občas opuštěná rozpadající se, ale to je výjimka. A MHD hlásí stanice (ne, že by tomu bylo rozumět) a zobrazuje.
Ale pokrok je vidět. Letos mají nově přeshraniční autobus z Německa, který se otáčí přes několik zastávek v polském centru a místní polské linky na něj celkem navazují. Navíc tu existuje Europastadt ticket, který platí pro obě strany města (plus vlak mezi nimi, ale jen na bokem strčené hlavní polské nádraží, nikoliv na městské u hypermarketů a obchodních ploch na polské straně). |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|