Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Vlastně se ale tím spíš i vyplatí doporučovaný mód zrychlovat a pak brzdit motorem a zas zrychlovat (jelikož prý motor mívá úspornější mód vzhledem k otáčkám a kroutícímu momentu při tom zrychlování v určitých mezích, než při udržovacím běhu za stálých otáček), protože při tom brždění bude motor alternátor víc dobíjet.
Každopádně tedy to jsem na tom dobře, když jsem tu baterii měnil až po 5 letech (a to jen kvůli zimě, jinak by to určitě ještě rok vydrželo), když běžně lidi mění po 4 letech. |
|
|
|
| Brždění motorem je prvek úsporné jízdy nejen proto, že to znamená, že nebylo třeba tak dlouho roztáčet motor a pak to zabrzdit, a tedy to palivo vyhodit, ale i kvůli bateriím v moderních autech (10 let):
Inteligentní řízení dobíjení ničí baterie (článek je původně o start-stop, který taky tomu pomáhá za mnoha situacích, ale tím to tolik není; je to z 2018)
TLDR: Auta už přes deset let šetří emise tak, že autobaterie dobíjejí jen, když to potřebují. Tzn. na nějakých 70 % kapacity. Pak už dobíjí jen při "rekuperaci", tedy brždění motorem (to udává vlastně trochu krypticky i návod k mé Fabii z 2018), byť naplno.
No a i do těchto auto dávané EFB (a do jisté míry i ještě dražší AGM) se ničí pod cca 12,5 V, jenže to mi po kompletním dobití a 50km jízdě do Prahy a po ní s jednou zastávkou, ale pak cestě Blankou a po Jižní spojce, vloni koupená baterka klesla po týdnu stání v garáži.
Nemluvě o tom, že originální baterii jsem musel měnit po 5 letech, už vykazovala rychlé klesání (dílem i proto, že kvůli nějaké nemoci mi klesla předchozí zimy po měsíci stání pod 12 V). |
|
|
|
| Drážní inspekce: Dnes 22. 12. 2023 v 00:01 hodin ve stanici Praha-Malešice, na staniční koleji č. 6, došlo k nezajištěné jízdě (ujetí) 1 odstaveného drážního vozila a jeho následné jízdě na širou trať. Poté, co se vůz dal do pohybu, projel stanici Praha-Libeň a byl zastaven až ve stanici Praha-Vysočany.
PS: Byl to RegioJet. |
|
|
|
| Mimochodem po cestě z Brna, asi na mostu Šmejkalka, mě na D1 pobavilo žluté vykřížkování celého mostu, aby tam vozidla nezastavila. No, i kdybych to nakrásně chtěl při nějaké koloně dodržet, tak jednak mě všichni předjedou, ale hlavně není imho technicky možné to splnit, protože nevím, že je to celý most, kam až to dosahuje. Nebylo vidět, kde to končí:-). Tzn. musím na to najet, abych zjistil, jestli to celé přejedu. |
|
|
|
| Vlaky mění jízdní řády, České dráhy zdražují
Koukám, že z Plzně/Chebu bude místo Pendolina jezdit IC Ostravan a končí Západní expres z Prahy ve 22:43, místo nějž pojede už ve 22:05. Pro mě se tím možná zkrátí cesta. Když pojedu večer z Jablonce autobusem ve 20:20 s příjezdem na Černý Most před 21:45, mohu zkusit stihnout vlak ve 22:15 na Smíchově... Problém nastane, pokud dojde ke zpoždění autobusu. Další vlak jede z hlavního nádraží v Praze až ve 23:50. -)( |
|
|
|
| Pozemstan:
Ono k realizaci možná ani nedojde
Ano, to je taková česká tradice :) |
|
|
|
| Mně se to líbí, vypadá to elfsky. Praktičnost nebo dlouhodobost takového projektu z hlediska výdrže nedokážu posoudit. |
|
|
|
| Vítěz architektonické soutěže na halu pražského hlavního nádraží
Mně se to sice vizuálně líbí, ale tím to končí... Hlavně nechápu proč investovat velké prachy do nové dominanty, když dominantou by měla být historická budova za magistrálou. Toto ji dokonce zastíní ze strany parku ještě víc, viz vizualizace z Opletalovy ulice.
Nemluvě o tom, že to bude určitě drahé na to, jaké efekty to přinese. Bude dražší údržba mimo léto, část lidí nebude mít, kde čekat v trochu příjemnějším prostředí mimo léto. Auta nevím, jestli chtějí nacpat pod park, nebo nikam.
A dražší to bude i proto, že ubydou komerční plochy, tak snad údržba samotné konstrukce bude levnější.
Další možné problémy už jsou velké spekulace bez znalosti detail a propočtů (třeba, jak moc bude konstrukce trpět, když tam bude foukat ze strany, svrchu je asi sklo, a tedy horizontální plochy pro holuby nevidím). |
|
|
|
| Tak jsem si dnes poprvé stěžoval na řidiče pražské MHD.
|
|
|
|
| Už jste viděli redesign Google map? :-) |
|
|
|
| Trochu blogování...
Metro - Jiřího z Poděbrad
Jiřák vypadá po rekonstrukci fajn, bohužel říkají, že reklamy do tubusu eskalátorů se v nějaké podobě vrátí. Nevadí mi ta reklama, spíš nevím, co vymyslí, tam je problém, že rámečky vodorovně umístěné křičí vůči šikmé rovině eskalátorů. Mně osobně by tak vyhovovaly reklamy z 90. let u stropu, ale tahle ozdobná stínítka světel tam už nejsou.
Je fajn, že zmizela lišta se světly nad nástupištěm a světla se vrátila do původního místa (sice trochu vystupují, nechápu proč, když to bude asi LED, ale není to skoro vidět, když to svítí, takže budiž).
O černých deskách se tu už mluvilo, kromě toho, že si myslím, že je to otázka zvyku a jde o celkovou čitelnost, tak jsem si ale konečně uvědomil díky komentáři jinde, co mi chybí - ty černé tabule byly původně podsvícené, takže bílý text svítil (špatně, protože to bylo nerovnoměrné a řešené žárovkami, ale dneska by to právě šlo udělat perfektní, a tenké a bez extra svítidel před tím).
Mezi Bořislavkou a Dejvickou se objevily reklamy promítané v tunelu metra
V kostce jde o LED proužky, které jsou umístěné tak daleko od sebe a sesynchronizované dle rychlosti soupravy (nad 60 km/h), že to ve výsledku dá cestujícímu dojem stabilně promítaného obrazu za okno vagónu.
Za mě super, kéž by se to rozmohlo a umožnilo to odebrat některé reklamy, které jsou v metru na úkor architektury - tedy billboardy na druhé straně koleje (Strašnická), nebo promítání (to už na Můstku není), nebo třeba i maximálně omezilo reklamy v tom tubusu eskalátorů ve stanicích, které vznikly ještě bez poutačů.
Je obdivuhodné, co nenávistných komentářů to vyvolalo, že by se měla reklama zdanit, že to svítí, tak se tomu nedá vyhnout apod. Vzhledem k tomu, že to platí společnost, která to provozuje, tak s tím problém nemám. A věřím i architektce pražského metra, kterou jsem slyšel v podcastu Cesty z dopravy (webu zdopravy.cz, ale dostupné i na Spotify), že musí hledat alternativy, jinak reklama nemůže mizet, ale že se právě při rekonstrukcích snaží. Možná i proto na té Strašnické nejsou všechny plochy olepené, protože je chtějí likvidovat, až se rozjede ta tunelová reklama...
Jeden z protikomentářů byl, že nemusí cestující čumět na reklamu v tunelu, ale na reklamu v mobilu. To souvisí s pro mě tak nějak zazděnou informaci, že celé pražské metro už je pokryté mobilním signálem, včetně internetu. Takže to fakt je možné.
(Metrem posledních deset let skoro nejezdím.)
Trasa metra s objížďkou
Metro do třetice - PID Lítačka mě při vyhledávání spojení před měsícem dostala, když mi u metra A ukázala klasický symbol pro výlukový jízdní řád, tedy takovou tu šipku naznačující objížďku. Samozřejmě to značilo tehdy ještě zavřenou stanici Jiřího z Poděbrad, ale na chvíli jsem si myslel, že je to chyba, že přece metro nemá objížďku (i když v roce 12 jsme o tom žertovali v souvislosti s překopáním vedení linek všeho možného).
Brněnští hlasatelé v MHD se nedožívají vysokého věku
Nepovedlo se mi najít, jak zní "změna tarifního pásma" v Brně, ale tak zjistím to snad za dva týdny (doma ten jingle totiž pořád podle mě slyším v podobě SMS na Dášině mobilu), ale místo toho jsem zjistil, že hlasatel MHD 1990-2004 zemřel, takže musel být nahrazen hlasatelkou, ale ta zas zemřela 2014, takže proto je tam opět nový hlas.
Holt Brno je drsné město:-).
A na závěr doufám, že za dva týdny poznám to nové brněnské metro ke kampusu a nemocnici. |
|
|
|
| A hlavně s Dčkem mi přijde, že jezevčík bude už úplně nečitelný, protože místo tam není bez zmenšení ostatních popisů. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|