Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| to je dobře, já ji mám taky nejraději :) člověk se na sedačce může schoulit jak chce, vždycky se vyspí, nemá tak otlačený kosti a tak :) |
|
|
|
| lagga: Tu si tu všichni chválíme :) |
|
|
|
| lol :D lidi, a co stará dobrá karosa ? |
|
|
|
| Lidi, prosím, jsou to tramvaje 14T, 15T, v Brně 13T apod. S písmenem na začátku tady máme KT8, T3, T6, K2, K3 (opět brněnská specialita), případně RT6 (to radši nekomentuju). |
|
|
|
| Až dnes/včera jsem si při pohledu z Nuselského mostu všiml asi trvalých kolejí po obvodu střechy nuselské sportovní haly. Jestli jsem to vypozoroval správně, jezdí po nich jakýsi (modrý) jeřáb umožňující údržbářům (teď asi klempířům) a možná i čističům oken spouštět se po stěnách, a mít bez lešení přístup po celém obvodu budovy (snímky lze zvětšit)...
Jinak, když už tu byly zmíněny tramvaje T15, při pohledu ze země mají velice pěkný design, ale při pohledu z mostu je vidět oproti starým typům kupodivu neaerodynamická střecha s různými zařízeními. Až se divím, že to nemá problémy v dešti. Trochu mi to bohužel připomíná Potěmkinovu vesnici a i podvozek asi nebude nejlepší. I když se na rozdíl od T14 kola umí na pohyblivých plošinách ohýbat, při přejezdu přes křižovatku s výhybkami se stroj bohužel stejně nepřirozeně otřásá, jako by se měl rozsypat... -( Ale celkově u mě ještě stále převládá nadšení, že se vůbec nové a pěkně vypadající vozy, navíc české výroby, do běžného provozu dostaly, a to nakonec za dobu, co se v Praze pohybuji, hned dva typy... -) |
|
|
|
| Ad tlačítka - v Brně máme jediný problém, a to v autobusech a nemyslím si, že by to byla chyba cestujícího. Máme tady Citibusy, Citelisy a Crosswaye, kde poptávkové tlačítko slouží k otevírání dveří. Pak tady ale ještě jezdí spousta Karos 9xx a dokonce i 7xx, kde slouží pouze jako signál na znamení. Běžného cestujícího samozřejmě nezajímá, do jakého typu busu leze, takže ty tlačítka mačkají všichni i v Karosách. Výsledkem je, že nasraný řidič (kterému to samozřejmě pořád pípá na palubovce) pouští do éteru hlášení o zbytečném používání signalizace.
(Jinak Citybusy a Citelisy taky nesnáším, nejsem nijak extra vysoký, ale na spoustě sedaček mám problém se nějak poskládat s nohama.) |
|
|
|
| TelemachusRhade:
Sedačky nemám rád ani v T14, ani v T15 a také raději stojím.
14T je smutný případ sám o sobě a na tolika frontách, že by vydala na diskuzi sama. 15T je trochu lepší, ale taky se evidentně nepočítalo s návaly...
zlatá T3, T6 nebo KT8!
Razer:
Tuhle sem jednoho sledoval a vypadal, že by nejraději vozíčkářku nakopl takovou silu až by z ostrůvku vylétla do magistrály ,D
Nedivím se.
Oficiální propaganda s tím sice počítá, ale jízdní řád moc ne-e... (a než mne někdo nařkne z necitlivosti - tenhle problém nemá v nejširším slova smyslu dobré řešení, jen celou řadu více či méně špatných a nemyslím si, že je úplně OK zablokovat kvůli jednomu vozíčkáři plný autobus lidí, kteří někam jedou a že při případné evakuaci -bože chraň aby se něco podobného stalo- způsobí přítomnost vozíčkáře chaos a ztráty na životech mezi ostatními pasažéry, protože bude překážet a oni se nedostanou včas ven - zni to sice strašně tvrdě, ale je to přesně tak, jak jsem to napsal, dtto. pro kočárky, aby si někdo nemyslel, že jsem si zasedl explicitně na vozíčkáře).
Razer:
A dnes se cizinec ptal tramvajáka na cestu, ten na něj strašně silně zařval NEROZUMIM!!! a rozjeli sme se ,D
To se mu nedivím, má jízdní řád, který musí držet a ten nezahrnuje vybavování se s cizinci - nehledě na to, že tenhle si na něj bude stěžovat možná, ale pokud půlce tramvaje ujede přípoj, tak si na něj budou stěžovat pasažéři zcela určitě. Tramvaje jsou sledovány online dispečinkem, který vidí, kde která je, takže si kvůli problémům na něj nebude muset ani nikdo stěžovat. |
|
|
|
| Mvek: To samozřejmě vím, ale mělo by to projít. Občas zapomínám jak je SN letitý, ale na svou dobu dobře udělaný. |
|
|
|
| /// off topic
Razer: Zpětná lomítka jsou escapovací znaky, ostatně bys to měl znát z PHP, že do tuším jednoduchých uvozovek můžeš pak napsat $proměnná, ale když chceš napsat dolar, tak napíšeš \$.
No a zpětné lomítko napíšeš pomocí \\ tedy dvou zpětných lomítek. |
|
|
|
| Tak postupně.. :)
ad tlačítka) Tlačítka pomáhají fyzickému opotřebení dveří. To je bez debat - a to jak v metru, tak v tramvaji, tak v busu. Nevím jak jiných linkách, ale od nějakých 20-ti hodin večer se na céčku, a to hlavně mimo centrum, občas dveře neotevřou až na konečnou. Totéž platí pro tram i bus. Že jde o "žloutenková" tlačítka, o tom není pochyb. To už ale zase souvisí s tím o čem jsme se onehdá bavili s Mvekem - záleží na tobě, co s tou rukou potom uděláš.
Argument, že se technicky opotřebovávají je platný, ale jejich výměna je oproti výměně dvěří finančně zanedbatelná.
Sedačky nemám rád ani v T14, ani v T15 a také raději stojím. Nemám tlustou řiť a tak mi "anatomické" tvarování ani tak nevadí, ale ta lišta v T15, díky které si u okénka musím vykloubit rameno mě teda nebetyčně sere! Ty tramvaje jsou zajímavé, ne že ne, ale ani jedna není doladěná.
O autobusech až zítra.. :) |
|
|
|
| Pozemstan: Tuhle sem jednoho sledoval a vypadal, že by nejraději vozíčkářku nakopl takovou silu až by z ostrůvku vylétla do magistrály ,D
A dnes se cizinec ptal tramvajáka na cestu, ten na něj strašně silně zařval NEROZUMIM!!! a rozjeli sme se ,D |
|
|
|
| AVip: Pokud jde o plošinu pro kočárky, nevím, jestli se to týká i nejnovějších autobusů, ale jinak ji i v poměrně moderních vozech musí vždy ručně vyklopit řidič, což také nevidím jako moc praktické. |
|
|
|
| Razer: hmm zpětná lomítka zmizela |
|
|
|
| Mvek: Prostě je sedačka a po straně do uličky je asi od 15cm výšky jejího opěradla plastové přepažení směrem k sedačce. Pokusím se o piktogram :-)
I
I
I
I____ |
|
|
|
| Razer:
A díky tomu přepažení se člověk nemůže ani pootočit třeba do uličky, aby si ulevil.
Sice se mi nepovedlo představit si, které sedačky myslíš, ale tahle věta mě pobavila, že se ani nemůžeš pootočit, abys do uličky hodil šavli, či to druhé:-D.
Hezký dvojsmysl. |
|
|
|
| AVip: A nebo ty sedačky..., já osobně nemohu sedět na těch tramvajových "propadlých", které mají ještě takové to přepažení...
Nevím asi mám tlustou prdel (ale zas takovej extrém to není), ale kroutí se mi na ní i záda... raději vždy stojím.
A díky tomu přepažení se člověk nemůže ani pootočit třeba do uličky, aby si ulevil.
Přitom takovej ten výlisek za pár korun (doslova) ve starých vozech je úplně v pohodě.
Ano, to rozložení novejch busů je taky strašlivé, prakticky vždy teď stojím i v nich, sklápěcí sedačky jsou díky kočárkům/důchodcům nepoužitelné a ostatní jsou taky jak pro nějaké minilidi.
A zase v těch starejch žádnej problém, člověk si prostě sednul! Nikde žádné schody, hrby, rampy, zábrany, skla... |
|
|
|
| Obecně k autobusům - typy Karosa Citibus a Citelis mají interiér vyřešený jedním slovem na vraždu... plošina pro kočáry a vozíky překáží uprostřed vozu, to aby just nikdo neprošel (mohla by být vzadu) a některá sedadla taky vyloženě překážejí a kdyby je někdo při nějaké rekonstrukci vyhodil, myslím, že by se nikdo nezlobil.
naproti tomu čtyřdveřový SOR NB 12 má sice taky mouchy v layoutu, ale v porovnání s CaC je to "nebe a dudy".
Asi nejlepší z hlediska optimálního rozložení vnitřního prostoru jsou stařičké Karosy, ale těch valem ubývá... a zas chápu, že pro kočárky a vozíčkáře to taky není to pravé. |
|
|
|
| Jo, běžně lidi prostě neznají, jak tlačítka fungují, ale na omluvu jim je právě to, že se to liší místo od místa.
Nicméně v metru by měli mít jasné statistiky, co je výhodnější, protože pokud vím, první dveře prvního vozu se otevírají vždy (alespoň u renovovaných vozů), také tam to tlačítko nikdy nesvítí. Takže by stačilo porovnat. |
|
|
|
| Ad debata v Diskusním klubu...
Razer, Mvek: Pokud jde o tlačítka i v metru, jak už naznačil Mvek, v jedné diskusi někdo argumentoval tím, že se dveře jako pohyblivá součást dopravního prostředku musí denně otevřít (podle mého odhadu) třeba pětsetkrát, takže se rychle opotřebovávají a dochází k poruchám, přičemž jejich i jen občasné ponechání v zavřeném stavu může celkově hodně ušetřit... Z vlastní zkušenosti vím, že zejména mimo špičku a dále od centra dveře i v metru skutečně docela často zůstávají zavřené...
Podobná tlačítka jsem viděl i třeba v metru v Londýně nebo i u nás na železnici tuším třeba v původně německých či rakouských vozech Regiojetu, moderních vozech ČD nebo německé Vogtlandbahn... Určitě to tedy není český výmysl... -)
Ano, zdravotní riziko je věc druhá, i když by měl každý dodržovat základní hygienické návyky a ruce si po cestě dopravním prostředkem umýt, ale tady se to asi moc neliší třeba od kliky frekventovanější budovy (byť někde už jsou automatické dveře) apod. Možná by v budoucnu pomohlo nějaké čidlo, které by na rozdíl od dnešních čidel dveří v budovách rozeznalo např. podle smluveného signálu pohybem ruky záměr vystoupit i bez dotyku a odlišilo to od běžného přiblížení ke dveřím v stísněném voze...
Ale když už jsme u těch tlačítek, v metru je občas lidé mačkají častěji, než je nutné, jak uváděl Razer ono "vyžívání se". Je docela zábavné pozorovat lidi, ne jen cizince a krátkodobé návštěvníky, jak systém neznají. Když tlačítko nesvítí, dveře se otevřou automaticky. Talčítko je tak nutné zmáčknout, jen pokud svítí zeleně. Po takové "aktivaci" začnou zelená světýlka blikat, a opět se v následující stanici dveře otevřou automaticky (za červeného světla), aniž by se tlačítka musel dotýkat ještě někdo jiný... Viz např. i tento text, který mi v podstatě hovoří z duše. -)
V autobusech a tramvajích je ale bohužel systém odlišný, jak psal Mvek, a tam se přiznávám, že jej sám úplně nechápu.
Pokud jde o sedačky, sám od jedné příhody před téměř deseti lety, kdy jsem ještě ve starém ruském voze seděl příliš blízko místa pro invalidy, i když bylo částečně volné, a jedna starší paní, aniž by požádala o uvolnění místa nebo mi vůbec dala šanci zareagovat na její příchod, se mě jen nepříjemně zeptala: "Máte průkazku?" v MHD kromě dálkových linek a vlaků raději stojím, až na naprosté výjimky nebo případy, kdy jedu s někým dalším a nechci působit divně... -)
Co jsem ale viděl, sedačky v nejnovějších autobusech se tvarově zase moc neliší do těch starších, ale materiál je výrazně užší, takže zaberou méně místa. To platí ještě více u dřevěných sedaček v nejnovějších tramvajích, které se tloušťkou blíží starým plastovým tramvajovým sedačkám, jejichž zakulacený tvar ale zabíral více prostoru.
Loni v létě jsem si ale jednou při asi hodinové jízdě nočním autobusem 511 až ze Střížkova na severu Prahy ke kolejím na Jižním Městě (zastávka Volha) sedl snad ani ne na nejnovější typ sedačky, a zablokovala se mi páteř tak, že jsem v bolestech sotva vystoupil a došel na kolej. Od té doby se problémy občas vracejí... Jisté náznaky potíží jsem měl už dříve, tohle to jen spustilo, ale onen pravoúhlý tvar prostě bez ohledu na materiál dlouhodobému sezení nesvědčí - a možná je to i opatření proti bezdomovcům, kdo ví... |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|