Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Pozemstan: čím jedeš z Volhy tak rychle na Zličín?
|
|
|
|
| Mvek: Aha, ano, to máš pravdu, i když vlak nejede tak často a od kolejí na Jižním Městě (zastávka Volha) to časově vychází podobně.
Když jsem dnes potřeboval být v Plzni před 11., nejlépe kolem 10. hodiny, mohl jsem jet v 9 ze Zličína s SA (příjezd v 10 hod.), nebo v 8:15 z Hlavního nádraží s ČD (příjezd v 9:50). Jenže na autobus stačilo vyrazit ze zastávky Volha v 8 hod., zatímco na vlak asi o deset minut dříve (a ano, také by do Plzně dorazil se stejným předstihem)... Je fakt, že to jinak i cenově vychází bez slev stejně - 100 Kč.
Mimochodem, při nákupu lístku v Plzni jsem nevyžadoval daňový doklad, a stevardka pak po mně chtěla studentský průkaz, protože myslela, že mám levnější studentský lístek, i když jsem koupil normální. Buď se stevardka spletla, měla chybný záznam, třeba založený na později odřeknuté jízdence někoho jiného, protože jsem kupoval lístek až asi 20 minut před odjezdem, nebo prodavačka účtovala zlevněný kupon a rozdíl si nechala. Moc se mi ale nezdá, že by si mohla tisknout lístek podle libosti... |
|
|
|
| A ještě k jihočeskému regionu...
zrovna v této oblasti by se docela dobře mohly živit tzv. maršrutky (ano, přesně ty, které by někteří "salonní pravičáci" ve svých mokrých snech nejradši viděli místo regulérní MHD ve velkoměstech) a s ohledem na to, že tamní obyvatelstvo je soustavně vyháněno do aut, není opravdu náhoda, že jeden z nejzuřivějších českých petrolheadů pochází právě z Českých Budějovic. |
|
|
|
| Pozemstan: POZOR, SA a vlak z Prahy do Plzně mají naprosto stejnou dobu cesty nebo i vlak je rychlejší (jede-li :-D )!
Protože vlak jede z Hlavního, zatímco BUS ze Zličína a ten rozdíl 35 minut tak akorát pokryje dojezd metrem.
|
|
|
|
| Zephram: Problém se Student Agency je v tom, že příliš hraje na jistotu.
Ale zrovna v jižních čechách +/- beze zbytku platí, že že poptávku stimuluje nabídka, ono je to totiž o tom, že v daném regionu strašlivě doku*vil dopravní systémy už minulý režim a místní lidé jsou díky tomu a priori nedůvěřiví - a je smutné, že ani nová doba nic nového nepřinesla, pořád to z dopravního hlediska stojí doslova -píííp-.
Přitom pozor, poptávka v dané relaci rozhodně existuje, ale nikoho nebaví neustále zjišťoval, jak zas dopravní podniky a soukromí dopravci doslova doje*ali jízdní řády a návaznosti.
|
|
|
|
| Ono Student Agency rozhodně ani zdaleka není konkurence Českých Drah v celém rozsahu jimi poskytovaných služeb, tedy na všech tratích a ve všech zastávkách hlavních tratí. Tam samozřejmě ČD konkurenci nemají :-] (především kvůli rozhodnutí státu(ů), že lidi mají prostě na dopravní obslužnost právo a je povinností někoho jim ji zajistit i za cenu dotací). Kdyby nebyly vůbec žádné dotace a povinnosti, tak by si ani ČD na menší tratě netroufly.
Ale tam, kde SA používám (tj. cesty z Prahy do Brna, Ostravy, Frýdku-Místku a Liberce), tam jsem s nimi spokojený. Vyhovuje mi, že existuje vedle "couráku" i vlak který nezastavuje v zastávkách, které mne nezajímají, a jsem tak na místě o něco dříve. Oba typy vlaku jsou potřeba. |
|
|
|
| Je fakt, že u SA i třeba do Liberce občas už nešlo koupit jízdenku u řidiče a před lety jsem zažil případy, kdy se stevardka k takovým potenciálním zákazníkům ještě chovala docela hrubě... Na druhou stranu přes internet člověk vidí aktuální obsazenost jednotlivých spojů (po odřeknutí některých míst se občas i vyprodaný spoj uvolní), a může tuším i relativně krátce před odjezdem možná i přes mobil jízdenku koupit. Před dvěma lety jsme s kolegou pro návrat z konference v Brně přes notebook koupili do Prahy místenku na autobus Vídeň - (Brno) - Praha (IDOS tuto možnost ani neevidoval), takže ani s přistoupením nebyl problém (otázkou je, zda by nebyla potíž s většími zavazadly apod.) SA má ale v Brně, pokud vím, na autobusovém nádraží poblíž vlakového i vlastní prodejní budku...
Dobré je, že při nákupu lístku přes internet člověk později dostane možnost vyplnit hodnocení poskytnutých služeb. Jak píše Zephram, SA mají jistý standard, který se jiní dopravci na lince Praha - Jablonec nad Nisou (které SA konkuruje jen nepřímo Libercem) jeden čas marně snažili napodobit, i když osobně považuji stevardku za zbytečný luxus a někdy spíš obtíž (při snaze usnout). U SA je ale znát i jistá profesionální hlasová průprava stevardů, i když také záleží na konkrétní osobě a v poslední době už se mi zdálo i toto horší (ale jedu s nimi jen tak třikrát ročně). I SA ale šetří, takže třeba nabídka denního tisku či nápojů se v průběhu dne zmenšuje...
Shodou okolností zrovna dnes jsem jel s SA z Prahy do Plzně v 9 hod. tam a ve 14 zpět a zřejmě stejným autobusem s toutéž stevardkou, přičemž nejprve měla široký výběr tisku včetně Práva, na cestě zpět už nabízela jen Dnes a HN...
Jinak ano, samozřejmě by bylo pro mnohé lidi výhodné, kdyby SA zavedla i tzv. couráky a stavěla na více místech apod. Z tohoto úhlu pohledu bohužel i někdejší ČSAD Jablonec resp. dnešní BusLine zrušil klasické "couráky" z Prahy, i když večerní linky staví např. v Turnově... Na druhou stranu, jedu-li až na konečnou, oceňuji rychlost spoje - třeba nyní u té Plzně jen hodinu oproti asi 1,5 hod. u vlaku či jiných dopravců...
RegioJetem jsem jel asi jen jednou s kolegy do Jeseníků - krátce poté, co Jančura zahájil provoz - a myslím kupodivu ani nepřišel revizor zkontrolovat jízdenky. Tehdy tedy ani neměli systém kontroly stevardkou při vstupu do vozu jako v autobusech, ale mohlo jít jen o počáteční vlídnost... -) |
|
|
|
| Zephram:
SA a jsem spokojen.
...
tak 3 dny předem. Jinak mi obvykle stačí 1-2 dny
I to je pořád příliš dopředu.
A hlavní problém není ve výchozí stanici (tam se člověk vždycky nějak "vmezeří", když je to jó zlé), ale po trase, kde je to prakticky bez šance do "žlutého moru" přistoupit - teď tedy mluvím hlavně o autobusech, ale ono to bude u vlaku dost podobné, řekl bych.
Každopádně, do Ostravy jezdím opravdu ob den, abych to mohl vyzkoušet. ;-D
Ale abych vymezil pojmy - až začnou alternativní železniční dopravci jezdit i směrem, dejme tomu, na Tábor a České Budějovice, uvěřím tomu, že to někdo s konkurencí v osobní dopravě na železnici myslí doopravdy vážně - ale na tuhle trasu si žádný ze soukromých srabů netroufne, protože by utrpěla jeho pečlivě budovaná "potěmkinova vesnice" - ukázalo by se, že v podmínkách téměř permanentních výluk ze strany SŽDC nedokáže poskytovat kvalitní služby - takže je výhodnější v tom nechat máchat ČD.
A až bude "žlutý mor" v tomto směru stavět aspoň ve větších obcích, aby se dalo do něj někde rozumně přistoupit cestou, teprve potom bude jeho existence na dané trase pro mne přínosem. |
|
|
|
| Mvek:
jsme dle strojvedoucího zpoždění 3 minuty v České Třebové dohnali.
Tak reálné grafikony naštěstí nejsou počítačové hry (mmch. tohle je jeden z nejkritizovanějších aspektů u drtivé většiny komerčních železničních simulátorů), v reálu se obvykle počítá i s možností "dojet" nějaké rozumně malé zpoždění. |
|
|
|
| Mirak: Nevím, nevím... pokud nám polovinu cesty tam vrátí, tak myslím, že budeme někde na stejné ceně, jako bychom byli, kdybychom chytli včasnou slevu, když se to koupí předem, na netu (a to navíc s rezervací).
|
|
|
|
| Aha, tak proto jsou ty lístky často tak drahé, ono se asi rovnou počítá s tím, že půlku vyfasuješ zpátky! |
|
|
|
| AVip:
Já poslední dobou jezdím (na delší trasy) už jen se SA a jsem spokojen. S nutností rezervovat týdny dopředu jsem se nesetkal. U vytíženějších termínů, kde lze očekávat zájem je potřeba se starat tak 3 dny předem. Jinak mi obvykle stačí 1-2 dny, u běžných spojů i hodina předem. Dovedu si představit, že kolem víkendů a zvláště kolem svátků, vánoc a jiných akcí to bude více, třeba ten týden.
Na druhé straně si vždy sednu a vím jaký standard služeb mohu očekávat. Někdy chci ze zvědavosti zkusit Leo Expres, ale jinak nemám proč bych měnil. |
|
|
|
| AVip: Ad první den. Na jednu stranu mě překvapilo, co trasy jsme jeli těch 159-160, ale vzhledem k tomu, že jsme jeli dost míst méně (120 nebo ždíbec přes 100) a část i 50-60, a nejen nějaké nádraží, tak mě překvapilo, že jsme dle strojvedoucího zpoždění 3 minuty v České Třebové dohnali.
|
|
|
|
| Mimochodem podle toho informačního papíru ČD lze žádat i nějaký dobropis na 30-100 Kč za nefunkční klimatizaci u jiného než Os a Sp vlaku.
Jinak ten D1 Express při nákupu přes net (kartou + vytisknout si jízdenku doma) vyjde na 2:35 v optimálním případě a za cenu 400-410 pro 2 osoby, při nákupu necelý týden předem.
Rezervace místa byla k tomu zdarma, lístek samotný platí na jakýkoliv vlak ten den, takže není nutně třeba se rezervací řídit. Nicméně jedna z osob musí jet (vázáno na číslo OP nebo jejich In-Karty) a jízdenky také prý nelze vrátit vůbec.
Samozřejmě, že to odškodnění bude v podobě dobropisu... O jinou kompenzaci se musí žádat nějak extra (netuším jak).
Ale teda upřímně na D1 mě nikdo nedostane, já z ní mám skoro panickou hrůzu, asi bych jel teda spíš osobákem, než BUSem, protože bych si aspoń sjel, kde bych potřeboval, kdyby něco. |
|
|
|
| Mvek:
Ten první den celkem "normálka" - a jeli jste zřejmě +/- podle grafikonu (160 je jen na volné trati a ještě ne všude, výhybky jsou běžně 40 - 100, myslím, že někde už jsou jako žhavá novinka i 120, ale nevím jestli zrovna na tomto úseku, btw. americké podudržované a tudíž vesměs pekelně pomalé tratě na vás, holoto zpovykaná! ;-D),
ale ten druhý den...
no to je síla, na to nejde říct nic jiného.
Dej vědět, jak jste dopadli s vymáháním odškodného za zpozdění a jak dlouho to trvalo... |
|
|
|
| To je přesně důvod, proč jsem nad vlaky definitivně zlomil hůl. Když si ČD po asi osmi letech uvědomily, že SA se dá vcelku slušně konkurovat, když zavedou na Praha-Brno nějakou akci, začal jsem jezdit za dvě stovky vlakem. Ale snad ani jednou cesta neproběhla bez nějaké komplikace (zpoždění, odklon, porucha nebo aspoň nefunkční klimatizace, což je v těch vagónech, kde nejde otevřít okno, opravdu síla).
Teď už do Prahy jinak než autem nejedu. Má to spoustu nevýhod, ale s přehledem mi to za to stojí. |
|
|
|
| Ještě bych snad mohl dodat stávkující dveře vagonu, ale možná byly na vině vrstvy sněhy na dveřích a schůdcích, které vlak nabral zřejmě na Vysočině.
Po cestě zpátky z Vídně pro změnu rozvoz občerstvení jednoho Čecha polil. A vlak čekal v Břeclavi i Wien Simmering pěkně dlouho.
Myslím, že Dášu nějakou dobu k jízdě vlakem nepřesvědčím:-). |
|
|
|
| K vlakům...
D1 Express v pátek večer byl pohoda, až na to, že měli prý poruchu na vozíku s občerstvením, tak nerozváželi (ale stejně to není zadarmo), tak jsme dojeli načas, ne-li dřív. A to byla vichřice slyšet a nejeli jsme pořád těch 160 (vagón ukazuje rychlost). Někde jsme jeli i 40.
EC Brno - Vídeň byl ovšem hodně špatný. Nenašel jsem, co se v Praze dělo, ale během cesty na nádraží na odjezd v 7:22 z Brna jsem si polohu vlaku dohledal přes mobil a dozvěděl se, že vlak odjel z pražského Hlavního se zpožděním 128 minut.
Ve výsledku přijel místo v 7:19 do Brna až v 10. Následující, který měl přijet 9:19 měl v té době udávané zpoždění asi 70 minut.
Nějaký vlak do Bělehradu dorazil z Prahy dřív, kupodivu jen s 40minutovým zpožděním. Důvod, který udával rozhlas, byla porucha na zabezpečovacím zařízení. Což je poměrně častý problém v Praze, tak každý druhý týden, ale většinou nevede k takovým zpožděním.
A mimochodem, jelo to Praha-Wiener Neustadt, ale skončil ve Wien Meidling (ne, že by se mě to týkalo).
Nicméně dráhy mají kupodivu přímo u informací vytištěné informace o možnosti žádat slevu na jízdném na základě nařízení E. parlamentu, takže uvidíme, při troše štěstí dostaneme aspoň půlu jízdného směrem tam zpátky. |
|
|
|
| Yakuzza: Náš problém s devítkou a x9 byl v pátek, takže 6.12., ale neřeším. Ono je to od Hlavního nádraží dostatečně blízko, tak jsem to i se zavazadlem navíc zvládl v pohodě.
Jen jsem si zbytečně kupoval dva lístky navíc, které mi zbyly.
Jinak ale o nejsou žádné nadávky, jen takové trochu WTF.
|
|
|
|
| Mvek: Přes svoboďák to nejezdí teoreticky vždy od 9:30 do 20:30.
Jinak k té devítce:
Výluka tramvají v ulici Merhautově a na Lesnou
07.12.2013 00:00 - 08.12.2013 18:00
Z důvodu opravy kolejí bude vyloučen provoz tramvají v ulici Merhautově a na trati na Lesnou.
Linka 3 bude v provozu pouze v úseku Bystrc, Rakovecká - Česká, odkud bude pokračovat jako linka 5 k Ústřednímu hřbitovu. Na České zastaví u zastávky linky 12.
Linka 5 pojede pouze v úseku Ústřední hřbitov, smyčka - Česká, odkud bude pokračovat jako linka 3 do Bystrce.
Linka 9 bude při jízdě z Juliánova ukončena polookružní trasou Hlavní nádraží - Šilingrovo náměstí - Česká - Náměstí Svobody - Hlavní nádraží. V době výluky na náměstí Svobody (od 9:30 do 20:30) pojede od zastávky Česká ulicí Rooseveltovou. U hlavního nádraží ve směru z Juliánova obslouží zastávku na 3. koleji, ve směru do Juliánova zastaví v době výluky na náměstí Svobody u smyčky trolejbusů.
Náhradní dopravu zajistí trojice autobusových linek:
Linka x3 pojede v trase Česká - Moravské náměstí - Jugoslávská - Vojenská nemocnice - Stará osada.
Linka x5 bude vedena v trase Česká - Moravské náměstí - Jugoslávská - Štefánikova čtvrť.
Linka x9 pojede v trase Hlavní nádraží - Česká - Moravské náměstí - Jugoslávská - Halasovo náměstí - Loosova - Haškova. V úseku Česká - Hlavní nádraží ve směru od Lesné pojede celodenně ulicí Rooseveltovou. Ve směru na Lesnou pojede v ranních a večerních hodinách přes náměstí Svobody (u hlavního nádraží odjede z 1. koleje), v době výluky na náměstí Svobody (od 9:30 do 20:30) pojede ulicí Rooseveltovou (odjezd ze zastávky tramvají u smyčky trolejbusů). Na zastávkách Bieblova, Fügnerova a Halasovo náměstí zastaví linka x9 na zastávkách náhradní dopravy v blízkosti tramvajové tratě. Zastávka Lesná, Čertova rokle zůstane bez obsluhy, linka x9 náhradou obslouží všechny autobusové zastávky v úseku Halasovo náměstí - Haškova na západní straně sídliště. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|