Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Baví mě, jak se na příspěvk s názorem, že někdo dělá něco dobře, nereaguje :-) |
|
|
|
| Ad revizor - někdo mi říkal, že ve vlacích RegioJet dokonce nikdo ani lístek nekontroluje. Nebo jen zřídka. Prostě si člověk koupí lístek online, má s sebou číslo, pak si sedne na sedačku a jede. |
|
|
|
| Hm, zkoušet takovou koncepci v Praze je fakt hovadina. Experiment jako takový se mi zdá pro určité případy vhodný, sám jsem přemýšlel o podobném "taxi" jako prostředku pro turisty i místní ve Slavkovském lese, kdy by taková služba umožnila vydat se i na větší túru do míst, kde je silnice, ale nejezdí žádný BUS, a pak se vrátit za rozumnou cenu zpátky. Asi by to muselo být dotované třeba hotely, nebo různými zařízeními, na která by takový taxikář mohl dělat reklamu (např. je i doporučovat, pokud někdo potřebuje spoj, ale taxikář tam pojede až o něco později, tak aby měli kde počkat).
Nicméně by to mohlo pár lidem zabránit přemýšlet o ježdění autem do lesa, nebo nechávání na různých křižovatkách, aby se kousek prošli na nějaké místo (sám jsem to udělal jeden den).
Ale v Praze, kde je potřeba velká hustota a časté spoje, a navíc to nějak funguje... tady pro to fakt nevidím využití.
Opět si dovedu představit podobné objednávání na nějakých meziměstských linkách. |
|
|
|
| Zephram: Zajímavé. Mám z toho podobné pocity jako AVip. Také jsem se domníval, že Svobodní jsou přece jen i trochu konservativní, a tento považuje hodinky za záležitost minulosti... -)
Na druhou stranu ale musím uznat, že v závěru vlastně říká, že nechce nic nařizovat, jen uvolnit podmínky pro další přepravce... Myslím, že by jej ale skutečnost mohla přivést k vystřízlivění z víry v "neviditelnou ruku trhu"... -)
Třeba u linkové dopravy se na linkách Praha - Jablonec n. N. resp. Liberec i přes několik pokusů dva dopravci proti sobě neudrželi. U MHD by bylo asi více možností, jak "manévrovat", i třeba oproti vlaku, ale stejně by asi byl vstup nových firem obtížný.
_________________
Mimochodem, dnes jsem zažil podruhé v životě, možná po deseti letech, v linkovém autobuse (Jablonec-Praha) revizora. -) Řidič byl zřejmě informován předem, protože cestujícímu s jízdním kolem nejprve odmítal kolo vzít do zavazadlového prostoru s tím, že jej nemá předem nahlášené a zabalené, a pak hovořil o tom, že probíhají již od rána "v Praze" kontroly (revizor ale nastoupil v Jablonci)... Nakonec řidič dotyčného nechal kolo naložit "na vlastní riziko" s tím, že případnou pokutu bude platit on... Na to ale snad nedošlo.
Stejně je ale revize v linkovém autobuse trochu komická, byť jde asi o kontrolu poctivosti řidiče. Na komičnosti ale situaci přidává i dnešní doba s elektronickými místenkami. Slečna vedle revizorovi ukázala jen ručně napsané číslo na papíře, přičemž revizor odvětil, že je to OK a ověří si to u řidiče, aniž by si ale myslím číslo zapsal... Podobné ověření by ostatně musel učinit i u mě s vytištěnou e-jízdenkou a mnoha dalších lidí třeba i s jízdenkami v mobilu... Snad si alespoň spočetl celkový počet e-jízdenek... |
|
|
|
| Zephram: Já především nechápu tu zaťatou snahu o "velký skok" v MHD (tedy jinak - chápu, protože přesně zapadá do jakobínského způsobu myšlení spousty českých tzv. libertariánů), protože podobná věc by se měla a mohla vyzkoušet v praxi v příměstské (vekonvské) dopravě, kde už navíc jistá konkurence funguje.
Tohle navíc neřeší tramvaje a metro a jejich návaznost na autobusy.
Celkově - neplánované jízdy prostě a dobře tvoří značnou část dopravní poptávky - a tady je třeba poznamenat, že zrovna v oblasti dopravy je to do jisté míry i nabídka, co ovlivňuje objem přepravy.
Je vůbec dílem komické a dílem znepokojující sledovat, jak lidé, kteří se zaklínají svobodou, by ji ve skutečnosti značné části populace naopak omezili, pokud by jími navrhovaná opatřebí byla uvedena do praxe... (já bych rozhodně nutnost objednávat prakticky individuálně každou jízdu do práce i z práce jako omezení své osobní svobody vnímal - moje pracovní doba se řídí rozvrhem, ev. tím, jak potřebuji či nepotřebuji být v práci). |
|
|
|
| Ale na druhou stranu přes SMS jsem si tedy jízdenku nekoupil snad nikdy, ani OpenCard mne nepřesvědčila, zůstal jsem u papíru.
Variantu více personifikovaných tarifů (třeba zvolených několik tras levně, daný počet libovolných tras měsíčně zdarma, kontrolu přes GPS [!bez shromažďování osobních údajů!] a záruku že minimálně 98% černých pasažérů bude z přepravy vyloučeno) bych však uvítal. |
|
|
|
| AVip:
Není zač :-]. I když bych čekal spíše námitky ohledně ceny jízdenek, neochoty sloužit nerentabilním zákazníkům/trasám nebo zahuštění dopravy.
Jinak já teda spoje už dnes většinou "plánuju" pomocí Androidí aplikace. Tedy pokud nejedu trasu, kterou už znám a mám nějak navyklou (pak jezdím jak jsem zvyklý) nebo pokud mi nezáleží na každé minutě (pak obvykle plánuji více předem ještě na počítači a spoje si píšu i s alternativami). Ale nemuselo by to být jediné možné řešení, věřím že poptávka po tištěných jízdních řádech a univerzálních jízdenkách typu "já vůbec nevím, kdy a kam budu potřebovat jet za 14 dní" by taky byla.
|
|
|
|
| Zephram: Děkuji za další důvod, proč je nevolit.
A jen pro zpřesnění - zabil to blábolením o plánování pomocí chytrého mobilu atp., až do toho momentu to jistou hlavu a patu mělo. |
|
|
|
| Jen pro zajímavost jak se na problematiku MHD dívá předseda pražských Svobodných. V podstatě chce otevřít zastávky MHD všem přepravcům a zpřístupnit data o jízdních řádech a poloze autobusů. |
|
|
|
| "Územní plán hlavního města Prahy se mění jako figurky na orloji."
...které jsou 600 let beze změny.
Tak si to shrňme...
1) MAGIS(T)RÁLA
- Bez magistrály doprava na pravém břehu Vltavy končí. Nikdo se nedostane nikam. Praha 4 - "obec" závislá na magistrále - čítá pro info 140.000 obyvatel. Je to nenahraditelná komunikace a jak ukázal bezpočet debilních experimentů, nemůže se jí ubrat ani jeden pruh. Stačí nasazení linky X-C a je to v háji. Naopak by ještě 2 další pruhy využila.
V kritickém úseku muzea ji můžeme zahloubit, ale opravdu to chceme? Tunelů je tam dost - nechci sýčkovat, ale zahloubíme ji-li a tunel se propadne, přijdeme dost dobře o obě budovy Muzea.
2) VÁCLAVÁK
Návrat tramvají je nesmyslný - propojení se stávající zastávkou Hlavní nádraží má naopak smysl veliký. Už jenom díky těm dotacím, kde se dá úspěšně prohlásit "propojili jsme hlavák a masaryčku." Už teď jsou tam semafory - tramvajové vedení včetně zastávek prostě není problém za minimálních investic.
3) RUZYNĚ
Máme bus 100, máme bus 119, máme bus AE. Já jsem toho nesčetněkrát využil a jsem s tím spokojený. Já tam nepotřebuju jezdit vláčkem. I když i to by šlo za menších investic, ale priorita to není.
4) BLANKA
Tak pokud vím, tak se počítá s napojením na ulici V Holešovičkách, která už je výpadovkou z Prahy. Odstraněním cedulí "P" na ní vznikne třetí pruh a za minimálních investic se mohou vystavět protihluky v kritické oblasti kopce. Blanka II rozhodně není priorita, tou byla Blanka aktuální.
5) PARKOVIŠTĚ V CENTRU...
...potřebuje Praha jak prase drbání. A defacto kdekoli jinde. Minulý týden jsem nedokázal zaparkovat (legálně) u Jiřího z Poděbrad.
Nemá cenu řešit nesmysly, a v tomto s Hudečkem souhlasím. Blanka bude, metro bude, Opencard jede. Takže vlastně vyřešil všechno, co Bém rozjel. Ano, za cenu pokut a prodražení, ale vyřešil. Pozdě? No a co.
Teď má smysl začít řešit nové projekty (M-D) a co nejvíc šetřit. btw, bez podobně megalomanského (byť nezbytného) projektu jako byla Blanka, získá Praha ročně 40mld. jakoby navíc, takže minimálně příští dva roky bych se zaměřil jen na metro D, S-Bahn a silniční 'vícestavby'. |
|
|
|
| Mvek: "Územní plán hlavního města Prahy se mění jako figurky na orloji." Nádherná formulace! -) |
|
|
|
| Mvek:
Ono se prostě rozhodlo zkusit být chvíli drahé
Diesel je za 34,50, včera jsem tam bral plnou. Minulý týden to bylo 33,90. Že je benzín dražší, to byla do předloňska prostě daná záležitost, protože rafinace je složitější. Že byl poslední rok a půl často levnější než nafta, je sice fakt, ale doteď jsem nepochopil proč. A jinde po Praze chtějí za benzín 37,50 - 40 Kč/litr.
Ruský Lukoil se nepočítá - ten dumpinguje minimálně jendou do týdne. |
|
|
|
| Praha je snad oficiálně Hlavní město Praha (občas tak některé weby komplikují vyhledání v abecedně seřazeném rozbalovacím seznamu) a ostatně na vjezdu do města také bílé značky informují o tomto názvu.
Nicméně minimálně na jednom sjezdu z dálnice z Boleslavi do Běchovic je jen cedule "Praha".
(ad ten benzín - zdá se, že Ono se prostě rozhodlo zkusit být chvíli drahé) |
|
|
|
| (Včera?) se benzínky zbláznily.
Natural 95
ONO: 35,50
Lukoil (Běchovice): 35,10
OMV (Újezd nad Lesy): 35,60
Benzina (Úvaly): 35,50
Ale přitom mnohé jiné i přes 36. |
|
|
|
| Hmm, do Salzburgu bych se někdy projel, tam je hezdá cesta autem. |
|
|
|
| Pozemstan:
Nicméně e-shop ČD ukazuje Plzeň-Salzburg (2. třídou, dospělý, bez zvláštních slev) za 812 Kč...
Díky za tip, asi o tom příště budu vážně uvažovat.
Nicméně i tak byly náklady na cestu méně než třetinové ve srovnání s cestou autem z půjčovny :-) |
|
|
|
| kapitan Pike: "Zajímavý" cenový rozdíl! -( Nicméně e-shop ČD ukazuje Plzeň-Salzburg (2. třídou, dospělý, bez zvláštních slev) za 812 Kč...
Možná se inspirovali u aerolinek, kde bývají na stejné trase i v tomtéž letadle, dokonce v rámci jedné třídy, ceny mnohem rozdílnější... -) |
|
|
|
| kapitan Pike: Tak já byl také přece nedávno šokován, když jsem z Domažlic do Regensburgu získal lístek za asi 300, zatímco podle internetu by to šlo jedině za 2000. Nevím přesně čísla, ale poměr byl podobný.
Vtip byl v tom, že šlo koupit lístek bez rezervace v daný den jako regionální Bavorsko/Domažlicko (možná Plzeňský kraj).
Nevím, jestli něco podobného nebyl i tvůj případ.
|
|
|
|
| Musím se podělit o zážitek ze služební cesty z Plzně do Salzburgu. V neděli před 11 jsem přišel na nádraží s tím, že bych rád lístek z Plzně do Salzburgu. Paní mi nabídla buď variantu přes České Budějovice (která obsahovala výluku) za cca 1500 Kč. Abych ze vyhnul výluce, chtěl jsem jet přes Domažlice, ale to by prý stálo o asi 1000 Kč více, takže jsem volil variantu přes ČB (aneb katování kostů ve firmě). Ačkoli podle Idosu měl vlak na Linz čekat v ČB na příjezd mého zpožděného rychlíku, nestalo se tak a dojel jsem do Salzburgu až v 8 večer (namísto 6).
Teď přijde ta zábavná část. Zpáteční lístek jsem si koupil v Salzburgu s tím, že pojedu s německými drahami přes Domažlice a čekal jsem, že cena bude cca 80 euro. Lístek ve skutečnosti stál 28 euro. Ještě jsem pak na přestupní stanici v Německu šel na informace a ptal se, jestli na ten lístek opravdu dojedu až do Plzně, a tam mě ujistili, že ano. V listopadu jsem jel ze Salzburgu přes ČB a myslím, že to stálo něco přes 40 euro. Přijde mi to celkem jako WTF, když přeprava z místa A na místo B je více než dvakrát dražší než cesta z místa B na místo A po cca stejné trase. :-D
Btw. ČD nezklamaly, zatímco v Rakousku a Německu jsme všude byli přesně, cestou z Domažlic do Plzně jsme nabrali cca 15 minut zpoždění bez nějakého zřejmého důvodu, jen jsme prostě jeli pomaleji :-D |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|