Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   DISKUSNÍ FÓRA

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

3) Obecná témata => Doleva, doprava - a třeba i rovně

Spravuje: AVip
Počet příspěvků: 3043
Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :)

Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 2104 - 2123 / 3043Starší   Nejstarší

Pozemstan - 30. červen 2014 19:55sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
Trochu se obávám, aby se pak MHD neomezila jen na nepravidelně jezdící mikrobusy zvané dolmuş (Turecko) nebo maršrutka (postsovětský prostor), i když jako doplňková služba nebo ve venkovských, méně obydlených oblastech, by to mohlo fungovat.
Marshall - 30. červen 2014 19:33sipka
ZAMĚŘIT
Marshall
Není mi jasné, kolik lidí by tu službu navíc využívalo. Všichni, co znám (tedy evidentně kromě tebe) jezdí v Praze tak, že prostě jdou na zastávku (maximálně, když jedeš v noci nebo o víkendu na okraj Prahy, tak se podíváš, kdy to jede). A co třeba hypotetická situace, kdy se soukromník zkrachuje? Ne, prostě MHD patří mezi rezervované služby - jako, já jsem často silně nespokojen s tím jak DPP hospodaří, ale pořád je to lepší než jiné možnosti (privátní) - věř mi, mám zkušenosti z Teplic, kde MHD provozuje Veolia.

A když už jsme u těch různých tarifů a desítky slev... to je jedna z věci, kterou naprosto nenávidím u Českých drah - protože pro mě činí cestování po dráze silně komplikované, pokud koukám na cenu (což dělám).

Samozřejmě úplně jiná situace je v oblastech s malým zalidněním, tam naopak komunikace s jednotlivci může přinést hodně dobrého (a tím i nějaká aplikace, která by udělala průzkum - ale zas je to znevýhodnění lidí bez chytrého mobilu či internetu).
Zephram - 30. červen 2014 17:38sipka
ZAMĚŘIT
Zephram
Tak "politické hledisko" a koncept svobody rozeberu ve vedlejším klubu.
Ale kdyby bylo v Praze více hromadných dopravců (včetně třeba tramvají), proč by to nemohlo fungovat jako na železnici s RegioJetem a Leo Expresem? (Nebo jako u dálkových autobusových spojů.)
A pokud by (třeba i při zachování jediného dopravce) zůstaly jízdní řády a jízdenky tak, jak jsou dnes, pouze by navíc přibyla možnost různých tarifů, objednávání a real-time zjišťování polohy tramvají a busů (alespoň s +-přesností, jak to funguje v metru)... to by přeci byla dobrá služba navíc, ne?

btw. znáte/požíváte (androidí) Pubtran?
Marshall - 30. červen 2014 17:31sipka
ZAMĚŘIT
Marshall
ad opencard: Minulý týden jsem si říkal, že ji strčím do validátoru, abych ji prodloužil a ono se nic nestalo. Tak jsem zašel do informací na Můstku a tam jí taky nenačetli a poslali mě na Magistrát - ten je "za rohem" takže jsem tam hned naklusal. Nečekal jsem (4 přepážky a 3 zákazníci) a bylo mi sděleno, že to budou řešit jako reklamaci a jestli u sebe mám fotku, že mi vystaví ihned novou. Za 10-15 minut jsem odcházel s novou kartou včetně nahraného celoročního kuponu, který jsem tam původně měl (vše zdarma). Naprostá spokojenost včetně příjemné slečny :)

Jen mě tak hlodá otázka, jak dlouho jsem na tu nefunkční kartu jezdil a jak moc bych platil, když by mě kontroloval revizor (což se stalo hned ten den asi po 2 měsících).

Liberalizace MHD v Praze či jakémkoliv větším městě mi přijde jako totální nesmysl - protože to vyžaduje značnou koordinaci (přineslo by to IMO chaos) a nevidím důvod, proč by měl nějakej soukromník vyzobávat ty linky kde se vydělává a mi by jsme platili ty, které jsou spíše veřejnou službou.
Pozemstan - 30. červen 2014 12:06sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
TelemachusRhade: Ano, trochu to také zapadlo v další diskusi, ale "mlčení je souhlas"... -)

"Blanka bude, metro bude, Opencard jede. Takže vlastně vyřešil všechno, co Bém rozjel. Ano, za cenu pokut a prodražení, ale vyřešil. Pozdě? No a co."

S tím souhlasím. O Opencard se stále v médiích mluví tak, že člověk, který se nevyskytuje v Praze, musí mít dojem, že dosud vůbec nefunguje. -)

Pokud jde o magistrálu, také ji vnímám, když už existuje, jako dobré rychlé severojižní dopravní propojení Prahy.

Na druhou stranu jako geograf chápu i protiargumenty. Není běžné, aby vedla středem velkoměsta, vlastně i poblíž některých historických center, dálnice. Je to také významná bariéra, kterou lidé obtížně překračují (někdy je to ale i lenost, když nejsou ochotni najít a použít podchody, což jsem viděl i u některých kolegů z naší školní budovy v Legerově ulici, kteří neznali nejbližší obchod, naříkali na vzdálenost dalších služeb atd).

Před osmi lety jsem v rámci jednoho semináře byl i na exkurzi na radnici tuším Prahy 2, kde nám právě ukazovali tehdejší plán na změnu magistrály v běžnou městskou komunikaci - pomalejší, se zelení, více přechody pro chodce, více křižovatkami atd.

Osobně bych ale byl spíše pro zachování rychlé magistrály spolu s její větší izolací od okolí odhlučněním (např. i nějakým gumovým povrchem tlumícím nárazy, a šetřícím okolní budovy), alejemi, popř. někde zahloubením, ale ne nutně s nákladnými tunely (souhlasím, že by mohly být i rizikové) a přemostěním větším množstvím můstků a podchodů...

Mvek: Když jsem jel s RegioJetem poprvé, tak nás skutečně nikdo nekontroloval. Ale bylo to krátce po zahájení provozu, takže jsem to považoval za snahu nalákat zákazníky. Později jsem s nimi tuším jel ještě jednou či dvakrát a nějaká kontrola myslím přišla, i když si to možná pletu jen s nabídkou občerstvení.
Mvek - 30. červen 2014 10:24sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
TelemachusRhade: Jo, to je smutná, ale odvěká pravda.
Telemachus Rhade - 30. červen 2014 10:15sipka
ZAMĚŘIT
Telemachus Rhade
Baví mě, jak se na příspěvk s názorem, že někdo dělá něco dobře, nereaguje :-)
Mvek - 30. červen 2014 09:31sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Ad revizor - někdo mi říkal, že ve vlacích RegioJet dokonce nikdo ani lístek nekontroluje. Nebo jen zřídka. Prostě si člověk koupí lístek online, má s sebou číslo, pak si sedne na sedačku a jede.
Mvek - 30. červen 2014 09:30sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Hm, zkoušet takovou koncepci v Praze je fakt hovadina. Experiment jako takový se mi zdá pro určité případy vhodný, sám jsem přemýšlel o podobném "taxi" jako prostředku pro turisty i místní ve Slavkovském lese, kdy by taková služba umožnila vydat se i na větší túru do míst, kde je silnice, ale nejezdí žádný BUS, a pak se vrátit za rozumnou cenu zpátky. Asi by to muselo být dotované třeba hotely, nebo různými zařízeními, na která by takový taxikář mohl dělat reklamu (např. je i doporučovat, pokud někdo potřebuje spoj, ale taxikář tam pojede až o něco později, tak aby měli kde počkat).
Nicméně by to mohlo pár lidem zabránit přemýšlet o ježdění autem do lesa, nebo nechávání na různých křižovatkách, aby se kousek prošli na nějaké místo (sám jsem to udělal jeden den).

Ale v Praze, kde je potřeba velká hustota a časté spoje, a navíc to nějak funguje... tady pro to fakt nevidím využití.
Opět si dovedu představit podobné objednávání na nějakých meziměstských linkách.
Pozemstan - 30. červen 2014 00:02sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
Zephram: Zajímavé. Mám z toho podobné pocity jako AVip. Také jsem se domníval, že Svobodní jsou přece jen i trochu konservativní, a tento považuje hodinky za záležitost minulosti... -)

Na druhou stranu ale musím uznat, že v závěru vlastně říká, že nechce nic nařizovat, jen uvolnit podmínky pro další přepravce... Myslím, že by jej ale skutečnost mohla přivést k vystřízlivění z víry v "neviditelnou ruku trhu"... -)

Třeba u linkové dopravy se na linkách Praha - Jablonec n. N. resp. Liberec i přes několik pokusů dva dopravci proti sobě neudrželi. U MHD by bylo asi více možností, jak "manévrovat", i třeba oproti vlaku, ale stejně by asi byl vstup nových firem obtížný.
_________________

Mimochodem, dnes jsem zažil podruhé v životě, možná po deseti letech, v linkovém autobuse (Jablonec-Praha) revizora. -) Řidič byl zřejmě informován předem, protože cestujícímu s jízdním kolem nejprve odmítal kolo vzít do zavazadlového prostoru s tím, že jej nemá předem nahlášené a zabalené, a pak hovořil o tom, že probíhají již od rána "v Praze" kontroly (revizor ale nastoupil v Jablonci)... Nakonec řidič dotyčného nechal kolo naložit "na vlastní riziko" s tím, že případnou pokutu bude platit on... Na to ale snad nedošlo.

Stejně je ale revize v linkovém autobuse trochu komická, byť jde asi o kontrolu poctivosti řidiče. Na komičnosti ale situaci přidává i dnešní doba s elektronickými místenkami. Slečna vedle revizorovi ukázala jen ručně napsané číslo na papíře, přičemž revizor odvětil, že je to OK a ověří si to u řidiče, aniž by si ale myslím číslo zapsal... Podobné ověření by ostatně musel učinit i u mě s vytištěnou e-jízdenkou a mnoha dalších lidí třeba i s jízdenkami v mobilu... Snad si alespoň spočetl celkový počet e-jízdenek...
AVip - 29. červen 2014 19:29sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Zephram: Já především nechápu tu zaťatou snahu o "velký skok" v MHD (tedy jinak - chápu, protože přesně zapadá do jakobínského způsobu myšlení spousty českých tzv. libertariánů), protože podobná věc by se měla a mohla vyzkoušet v praxi v příměstské (vekonvské) dopravě, kde už navíc jistá konkurence funguje.

Tohle navíc neřeší tramvaje a metro a jejich návaznost na autobusy.

Celkově - neplánované jízdy prostě a dobře tvoří značnou část dopravní poptávky - a tady je třeba poznamenat, že zrovna v oblasti dopravy je to do jisté míry i nabídka, co ovlivňuje objem přepravy.

Je vůbec dílem komické a dílem znepokojující sledovat, jak lidé, kteří se zaklínají svobodou, by ji ve skutečnosti značné části populace naopak omezili, pokud by jími navrhovaná opatřebí byla uvedena do praxe... (já bych rozhodně nutnost objednávat prakticky individuálně každou jízdu do práce i z práce jako omezení své osobní svobody vnímal - moje pracovní doba se řídí rozvrhem, ev. tím, jak potřebuji či nepotřebuji být v práci).
Zephram - 29. červen 2014 18:28sipka
ZAMĚŘIT
Zephram
Ale na druhou stranu přes SMS jsem si tedy jízdenku nekoupil snad nikdy, ani OpenCard mne nepřesvědčila, zůstal jsem u papíru.
Variantu více personifikovaných tarifů (třeba zvolených několik tras levně, daný počet libovolných tras měsíčně zdarma, kontrolu přes GPS [!bez shromažďování osobních údajů!] a záruku že minimálně 98% černých pasažérů bude z přepravy vyloučeno) bych však uvítal.
Zephram - 29. červen 2014 18:20sipka
ZAMĚŘIT
Zephram
AVip:
Není zač :-]. I když bych čekal spíše námitky ohledně ceny jízdenek, neochoty sloužit nerentabilním zákazníkům/trasám nebo zahuštění dopravy.
Jinak já teda spoje už dnes většinou "plánuju" pomocí Androidí aplikace. Tedy pokud nejedu trasu, kterou už znám a mám nějak navyklou (pak jezdím jak jsem zvyklý) nebo pokud mi nezáleží na každé minutě (pak obvykle plánuji více předem ještě na počítači a spoje si píšu i s alternativami). Ale nemuselo by to být jediné možné řešení, věřím že poptávka po tištěných jízdních řádech a univerzálních jízdenkách typu "já vůbec nevím, kdy a kam budu potřebovat jet za 14 dní" by taky byla.

AVip - 29. červen 2014 15:05sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Zephram: Děkuji za další důvod, proč je nevolit.

A jen pro zpřesnění - zabil to blábolením o plánování pomocí chytrého mobilu atp., až do toho momentu to jistou hlavu a patu mělo.
Zephram - 29. červen 2014 13:56sipka
ZAMĚŘIT
Zephram
Jen pro zajímavost jak se na problematiku MHD dívá předseda pražských Svobodných. V podstatě chce otevřít zastávky MHD všem přepravcům a zpřístupnit data o jízdních řádech a poloze autobusů.
Telemachus Rhade - 27. červen 2014 15:37sipka
ZAMĚŘIT
Telemachus Rhade
"Územní plán hlavního města Prahy se mění jako figurky na orloji."
...které jsou 600 let beze změny.

Tak si to shrňme...

1) MAGIS(T)RÁLA
- Bez magistrály doprava na pravém břehu Vltavy končí. Nikdo se nedostane nikam. Praha 4 - "obec" závislá na magistrále - čítá pro info 140.000 obyvatel. Je to nenahraditelná komunikace a jak ukázal bezpočet debilních experimentů, nemůže se jí ubrat ani jeden pruh. Stačí nasazení linky X-C a je to v háji. Naopak by ještě 2 další pruhy využila.
V kritickém úseku muzea ji můžeme zahloubit, ale opravdu to chceme? Tunelů je tam dost - nechci sýčkovat, ale zahloubíme ji-li a tunel se propadne, přijdeme dost dobře o obě budovy Muzea.

2) VÁCLAVÁK
Návrat tramvají je nesmyslný - propojení se stávající zastávkou Hlavní nádraží má naopak smysl veliký. Už jenom díky těm dotacím, kde se dá úspěšně prohlásit "propojili jsme hlavák a masaryčku." Už teď jsou tam semafory - tramvajové vedení včetně zastávek prostě není problém za minimálních investic.

3) RUZYNĚ
Máme bus 100, máme bus 119, máme bus AE. Já jsem toho nesčetněkrát využil a jsem s tím spokojený. Já tam nepotřebuju jezdit vláčkem. I když i to by šlo za menších investic, ale priorita to není.

4) BLANKA
Tak pokud vím, tak se počítá s napojením na ulici V Holešovičkách, která už je výpadovkou z Prahy. Odstraněním cedulí "P" na ní vznikne třetí pruh a za minimálních investic se mohou vystavět protihluky v kritické oblasti kopce. Blanka II rozhodně není priorita, tou byla Blanka aktuální.

5) PARKOVIŠTĚ V CENTRU...
...potřebuje Praha jak prase drbání. A defacto kdekoli jinde. Minulý týden jsem nedokázal zaparkovat (legálně) u Jiřího z Poděbrad.

Nemá cenu řešit nesmysly, a v tomto s Hudečkem souhlasím. Blanka bude, metro bude, Opencard jede. Takže vlastně vyřešil všechno, co Bém rozjel. Ano, za cenu pokut a prodražení, ale vyřešil. Pozdě? No a co.

Teď má smysl začít řešit nové projekty (M-D) a co nejvíc šetřit. btw, bez podobně megalomanského (byť nezbytného) projektu jako byla Blanka, získá Praha ročně 40mld. jakoby navíc, takže minimálně příští dva roky bych se zaměřil jen na metro D, S-Bahn a silniční 'vícestavby'.
Pozemstan - 27. červen 2014 14:52sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
Mvek: "Územní plán hlavního města Prahy se mění jako figurky na orloji." Nádherná formulace! -)
Mvek - 27. červen 2014 12:16sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Galerie dopravních řešení Prahy, jaká by měla být, ale nejsou...

Takový průřez, je tam pár zajímavých věcí, nebo vizualizací, které mi unikly. Zmiňují hlavně silniční stavby, ale i rychlodráhu na letiště.
Telemachus Rhade - 24. červen 2014 10:32sipka
ZAMĚŘIT
Telemachus Rhade
Mvek:
Ono se prostě rozhodlo zkusit být chvíli drahé

Diesel je za 34,50, včera jsem tam bral plnou. Minulý týden to bylo 33,90. Že je benzín dražší, to byla do předloňska prostě daná záležitost, protože rafinace je složitější. Že byl poslední rok a půl často levnější než nafta, je sice fakt, ale doteď jsem nepochopil proč. A jinde po Praze chtějí za benzín 37,50 - 40 Kč/litr.

Ruský Lukoil se nepočítá - ten dumpinguje minimálně jendou do týdne.
Mvek - 24. červen 2014 10:25sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Praha je snad oficiálně Hlavní město Praha (občas tak některé weby komplikují vyhledání v abecedně seřazeném rozbalovacím seznamu) a ostatně na vjezdu do města také bílé značky informují o tomto názvu.

Nicméně minimálně na jednom sjezdu z dálnice z Boleslavi do Běchovic je jen cedule "Praha".



(ad ten benzín - zdá se, že Ono se prostě rozhodlo zkusit být chvíli drahé)

Nejnovější   Novější 2104 - 2123 / 3043Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA ]
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o