Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Nedávno jsme se s Marshallem bavili o mapě dojezdových vzdáleností MHD v Praze. Pokud by to zajímalo i někoho jiného, je to zde. Jsou to sice teoretické vzdálenosti podle jízdních řádů a data jsou z roku 2013, ale na zvolení si zastávky a šoupání posuvníkem (kam odsud MHDčkem dojedu za 10 minut, kam za 15, kam za 30?) je to dobré.
AVip: Maršutky jsem slyšel zmíněné už vícekrát, ale přiznávám, že vůbec nevím co to je. Měl bych se dovzdělat. Je mi celkem jedno odkud jde inspirace, důležité jsou principy fungování a praktická zkušenost s tím či oním řešením.
Co se týče taxíků - kdyby se tak více využívala spolujízda (a opět ona konkurence, i když to v EU bude asi problém).
A ano, krade se i v soukromém sektoru, krade se všude. Ale kdyby "too big to fail" a socializace ztrát nefungovaly, tak by takové rozkradené firmy krachovaly, ztrácely dobré jméno a přízeň (projevenou utrácením) zákazníků. A samozřejmě zákazníci těchto firem by krachem trpěli a příště si vybírali dopravce zodpovědněji, což je ale politicky těžko průchozí.
OpenCard bude podle mne nakonec vyřešena i za cenu vysokých finančních nákladů tak, aby lidé mohli nadále jezdit MHD. Pokud celý systém ověřování přestane fungovat, tak určitě nenastanou masové nájezdy revizorů na všechny bez papírových kupónů a bez jízdenek. Ale... bude to stát dost peněz (třeba i na prohraných soudních sporech) a projeví se to časem jinde. |
|
|
|
| Ještě jedna poznámka - například v New Yorku je taxi svým způsobem rozšířením MHD, abych tak řekl a pro skupinu více lidí není v určitých relacích výrazně dražší než subway (ať počítám jak počítám, v Praze se nedokážu dobrat relace, v níž by nebylo taxi výrazně dražší - teď neřešme pohodlí, protože to je separátní věc) - to je první problém v našich nkončinách.
V Praze by nejprve bylo nutné... no já nevím co... aby začala taxislužba fungovat civilizovaně.
A pak si nemůžu odpustit ještě jednu jedovatost - čím to, že všichni ideologicky kovaní se inspirují v Rusku? ;-)
(ano, narážím na maršrutky, jako sorry, ale nebylo zde už dost ruského importu za posledních 100 let?)
Leč dosti sarkasmů - na venkově (kde se t.č. vynacházím) bych si podobné řešení dopravy opravdu představit dovedl a dokonce bych ho uvítal - v současné době jsou venkovské autobusy a vlaky tak orvané na kost, že to vyloženě čeká na nějaké šikovné soukromníky s mikrobusy jak na smilování (jančura(k) nás se svým přístupem bohužel nevytrhne - mimochodem, ke své vlastní škodě, ale co nadělám). |
|
|
|
| Zephram:
. Krást se podle mne bude dokud to kradené budou "cizí peníze".
Problém, je jaksi ten, že vzdor populární víře se krade i v soukromém sektoru - spousta firem šla "belly up" právě z tohoto důvodu a spousta soukromých firem zneužívá své postavení, že je "too big to fail" a nechává se ochotně sanovat z veřejných rozpočtů - ie. privatizuje zisky, ale externalizuje ztráty.
Jinými slovy, není to všelék.
Vždycky je na místě vést debatu o tom, jak velké by měly být státní intervence atp. - ale faktem je to, že například americký Amtrak je dotován +/- konstantně bez ohledu na administrativu a to právě s ohledem na fakt, že dálníce na východním ani na západním pobřeží nejsou nafukovací a že z tohoto hlediska je dobré, když část cestujících jede vlakem místo autem (nevím jak je na tom Greyhound, ale řekl bych že podobně). |
|
|
|
| TelemachusRhade: Povíme si za rok (a to nemyslím ani negativně, ale ani pozitivně). Speciálně o OpenCard se "Emani" nechali slyšet, že zvažují žalobu atd.
Blanka není otevřená.
A při vzpomínce na uzavírky nábřeží mi taky nezbývá než kroutit hlavou.
Obecně, všechno je t.č. ve vzduchu - ne pardon, v této situaci odmítám chválit, zejména když vím, že se blíží volby.
Jak říkám, za rok se uvidí - a třeba se i "popadnu za nos" (a ochotně), ale teď ne.
Ad OC - magistrát t.č. získal oddechový čas - to JE dobře, o tom vůbec žádná, protože katastrofický scénář nenastal. na straně druhé, je naprosto nutné začít s diverzifikací celé věci - ať už ve formě využití papírových kuponů, nebo ve formě využití jiného systému el. karet, dokud tohle nebude provedeno, může jedno rozhodnutí soudu poslat celý systém OC k zemi doslova přes noc.
|
|
|
|
| MHD ve velkém, natož hlavním městě jsem schopen do jisté míry považovat za veřejný zájem. Tj. stav, kdy MHD vůbec neexistuje nebo všichni soukromí dopravci zkrachovali bych bral jako něco, kde stát (město) můžou trochu zasáhnout. Ale posun k privatizaci, nebo dočasnou privatizaci "na zkoušku" bych bral (i za cenu dočasného chaosu). Krást se podle mne bude dokud to kradené budou "cizí peníze". Jinak ale osobně jsem s úrovní MHD v Praze celkem spokojen.
Petici proti terminálu v Ládví jsem zaregistroval, chvíli zvažoval, ale nakonec nepodepsal. S argumenty souhlasím, ale není to pro mne tak zásadní věc.
Ještě k těm kontrolám u Student Agency. Jezdím s nimi docela dlouho, napřed jen busy, teď už i vlaky. Kdysi to u vlaků bylo jako u autobusů, tj. u vchodu se kontrolovaly jízdenky (vytištěný papír, plastová kartička s číslem, číslo na displeji mobilu, dokonce stačilo číslo naškrábané na kousku papíru). V poslední době už lístky nekontrolují vůbec. Jediné co se během jízdy kontroluje jsou ISIC průkazy u studentů. Je to velmi pohodlné. I když mi by kontrola navíc nevadila, dokonce bych ji subjektivně v rámci určitého tlačení lidí k přípravě a plánování na cestu (nezapomenout si alespoň napsat číslo) uvítal, kdyby byla plošná. No a funguje to proto, že prakticky všechna místa jsou předem rezervována. Pokud by někdo nastoupil bez jízdenky, tak si chtě nechtě musí někam sednout a dříve či později by došlo ke konfliktu: dva lidé na jedno místo. Až v tomto bodě by pak patrně proběhla kontrola. Člověk stojící v uličce by patrně také kontrole neunikl (mimochodem v SA se při jízdě nesmí stát). |
|
|
|
| Tak jsem byl překvapen, že sdružená denní jízdenka Elbe-Labe pro Ústecký kraj a VVO (tedy Drážďany a okolí až do Míšně/Meissen) stojí u ČD jen 200 Kč, zatímco podle loňské mapy Drážďan v Německu 16€.
Je to ale sakra dobrý kauf. Jen se budu muset rozhodnout, jestli se mi chce od hranic trmácet S-Bahn do Coswigu, nebo raději rychlíkem do Drážďan připlatit a až pak nějaká Tageskarte na místě jako vloni.
Nicméně jelikož letos to bude z Děčína, bude ta jízdenka Elbe zajímavá třeba i pro Bad Schandau a okolí, pokud budeme chtít něco víc, než jen tím vlakem tam a zpátky. |
|
|
|
| Marshall: Nemluvě o tom, že z Letňan jezdí i BUSy na Vysočanskou, takže není problém pro ty, kterým je bližší B, rovnou být na něm. Samozřejmě, že Ládví je nesmysl kvůli silniční dopravě, prostoru atd., akorát se to tam bude za 10 let řešit znovu, kam s tím. To už by byl lepší Střížkov (je u D8), ale tam je to husté. |
|
|
|
| Ještě trošku rozvedu můj názor na DPP, když pominu klasický problém tohoto státu, že nedokáže ochránit svůj majetek oproti soukromníkům (což mě neskutečně sere) - tak doprava v Praze je dostupná a pro člověka v Praze žijícího i levná!! Pro návštěvníka je cena IMHO přiměřená. Osobně mě napadají velké možnosti optimalizace - ale důležitá je jen jedna, musí se přestat krást. Pak se můžou začít dělat pořádné změny. (a ano s chutí bych některé lidi v DPP nakopal do prdele)
Nadhodím jedno konkrétní téma: Přesun "terminálu" pro severní část (od Mělníka a Neratovic) středočeského kraje (sč) (v současnosti Nádraží Holešovice) severněji - což je velmi rozumná věc.
Středočeši chtějí Ládví a mi co tu bydlíme to považujeme za nesmysl (slušně řečeno) a přišel návrh na Letňany, kde je již vybudovaná kompletní infrastruktura (na rozdíl od Ládví). A hned se ublížené SČ ozývají, že by to bylo 15 minut navíc a to je neakceptovatelné (viz ČT) - přitom, cesta z Letňan trvá 6 minut! Bohužel netuším jak má ten autobus přesnou trasu - ale i Letňany by (dle mého odhadu) znamenali úsporu času proti Holešovicím. |
|
|
|
| Trochu se obávám, aby se pak MHD neomezila jen na nepravidelně jezdící mikrobusy zvané dolmuş (Turecko) nebo maršrutka (postsovětský prostor), i když jako doplňková služba nebo ve venkovských, méně obydlených oblastech, by to mohlo fungovat. |
|
|
|
| Není mi jasné, kolik lidí by tu službu navíc využívalo. Všichni, co znám (tedy evidentně kromě tebe) jezdí v Praze tak, že prostě jdou na zastávku (maximálně, když jedeš v noci nebo o víkendu na okraj Prahy, tak se podíváš, kdy to jede). A co třeba hypotetická situace, kdy se soukromník zkrachuje? Ne, prostě MHD patří mezi rezervované služby - jako, já jsem často silně nespokojen s tím jak DPP hospodaří, ale pořád je to lepší než jiné možnosti (privátní) - věř mi, mám zkušenosti z Teplic, kde MHD provozuje Veolia.
A když už jsme u těch různých tarifů a desítky slev... to je jedna z věci, kterou naprosto nenávidím u Českých drah - protože pro mě činí cestování po dráze silně komplikované, pokud koukám na cenu (což dělám).
Samozřejmě úplně jiná situace je v oblastech s malým zalidněním, tam naopak komunikace s jednotlivci může přinést hodně dobrého (a tím i nějaká aplikace, která by udělala průzkum - ale zas je to znevýhodnění lidí bez chytrého mobilu či internetu). |
|
|
|
| Tak "politické hledisko" a koncept svobody rozeberu ve vedlejším klubu.
Ale kdyby bylo v Praze více hromadných dopravců (včetně třeba tramvají), proč by to nemohlo fungovat jako na železnici s RegioJetem a Leo Expresem? (Nebo jako u dálkových autobusových spojů.)
A pokud by (třeba i při zachování jediného dopravce) zůstaly jízdní řády a jízdenky tak, jak jsou dnes, pouze by navíc přibyla možnost různých tarifů, objednávání a real-time zjišťování polohy tramvají a busů (alespoň s +-přesností, jak to funguje v metru)... to by přeci byla dobrá služba navíc, ne?
btw. znáte/požíváte (androidí) Pubtran? |
|
|
|
| ad opencard: Minulý týden jsem si říkal, že ji strčím do validátoru, abych ji prodloužil a ono se nic nestalo. Tak jsem zašel do informací na Můstku a tam jí taky nenačetli a poslali mě na Magistrát - ten je "za rohem" takže jsem tam hned naklusal. Nečekal jsem (4 přepážky a 3 zákazníci) a bylo mi sděleno, že to budou řešit jako reklamaci a jestli u sebe mám fotku, že mi vystaví ihned novou. Za 10-15 minut jsem odcházel s novou kartou včetně nahraného celoročního kuponu, který jsem tam původně měl (vše zdarma). Naprostá spokojenost včetně příjemné slečny :)
Jen mě tak hlodá otázka, jak dlouho jsem na tu nefunkční kartu jezdil a jak moc bych platil, když by mě kontroloval revizor (což se stalo hned ten den asi po 2 měsících).
Liberalizace MHD v Praze či jakémkoliv větším městě mi přijde jako totální nesmysl - protože to vyžaduje značnou koordinaci (přineslo by to IMO chaos) a nevidím důvod, proč by měl nějakej soukromník vyzobávat ty linky kde se vydělává a mi by jsme platili ty, které jsou spíše veřejnou službou. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Ano, trochu to také zapadlo v další diskusi, ale "mlčení je souhlas"... -)
"Blanka bude, metro bude, Opencard jede. Takže vlastně vyřešil všechno, co Bém rozjel. Ano, za cenu pokut a prodražení, ale vyřešil. Pozdě? No a co."
S tím souhlasím. O Opencard se stále v médiích mluví tak, že člověk, který se nevyskytuje v Praze, musí mít dojem, že dosud vůbec nefunguje. -)
Pokud jde o magistrálu, také ji vnímám, když už existuje, jako dobré rychlé severojižní dopravní propojení Prahy.
Na druhou stranu jako geograf chápu i protiargumenty. Není běžné, aby vedla středem velkoměsta, vlastně i poblíž některých historických center, dálnice. Je to také významná bariéra, kterou lidé obtížně překračují (někdy je to ale i lenost, když nejsou ochotni najít a použít podchody, což jsem viděl i u některých kolegů z naší školní budovy v Legerově ulici, kteří neznali nejbližší obchod, naříkali na vzdálenost dalších služeb atd).
Před osmi lety jsem v rámci jednoho semináře byl i na exkurzi na radnici tuším Prahy 2, kde nám právě ukazovali tehdejší plán na změnu magistrály v běžnou městskou komunikaci - pomalejší, se zelení, více přechody pro chodce, více křižovatkami atd.
Osobně bych ale byl spíše pro zachování rychlé magistrály spolu s její větší izolací od okolí odhlučněním (např. i nějakým gumovým povrchem tlumícím nárazy, a šetřícím okolní budovy), alejemi, popř. někde zahloubením, ale ne nutně s nákladnými tunely (souhlasím, že by mohly být i rizikové) a přemostěním větším množstvím můstků a podchodů...
Mvek: Když jsem jel s RegioJetem poprvé, tak nás skutečně nikdo nekontroloval. Ale bylo to krátce po zahájení provozu, takže jsem to považoval za snahu nalákat zákazníky. Později jsem s nimi tuším jel ještě jednou či dvakrát a nějaká kontrola myslím přišla, i když si to možná pletu jen s nabídkou občerstvení. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Jo, to je smutná, ale odvěká pravda. |
|
|
|
| Baví mě, jak se na příspěvk s názorem, že někdo dělá něco dobře, nereaguje :-) |
|
|
|
| Ad revizor - někdo mi říkal, že ve vlacích RegioJet dokonce nikdo ani lístek nekontroluje. Nebo jen zřídka. Prostě si člověk koupí lístek online, má s sebou číslo, pak si sedne na sedačku a jede. |
|
|
|
| Hm, zkoušet takovou koncepci v Praze je fakt hovadina. Experiment jako takový se mi zdá pro určité případy vhodný, sám jsem přemýšlel o podobném "taxi" jako prostředku pro turisty i místní ve Slavkovském lese, kdy by taková služba umožnila vydat se i na větší túru do míst, kde je silnice, ale nejezdí žádný BUS, a pak se vrátit za rozumnou cenu zpátky. Asi by to muselo být dotované třeba hotely, nebo různými zařízeními, na která by takový taxikář mohl dělat reklamu (např. je i doporučovat, pokud někdo potřebuje spoj, ale taxikář tam pojede až o něco později, tak aby měli kde počkat).
Nicméně by to mohlo pár lidem zabránit přemýšlet o ježdění autem do lesa, nebo nechávání na různých křižovatkách, aby se kousek prošli na nějaké místo (sám jsem to udělal jeden den).
Ale v Praze, kde je potřeba velká hustota a časté spoje, a navíc to nějak funguje... tady pro to fakt nevidím využití.
Opět si dovedu představit podobné objednávání na nějakých meziměstských linkách. |
|
|
|
| Zephram: Zajímavé. Mám z toho podobné pocity jako AVip. Také jsem se domníval, že Svobodní jsou přece jen i trochu konservativní, a tento považuje hodinky za záležitost minulosti... -)
Na druhou stranu ale musím uznat, že v závěru vlastně říká, že nechce nic nařizovat, jen uvolnit podmínky pro další přepravce... Myslím, že by jej ale skutečnost mohla přivést k vystřízlivění z víry v "neviditelnou ruku trhu"... -)
Třeba u linkové dopravy se na linkách Praha - Jablonec n. N. resp. Liberec i přes několik pokusů dva dopravci proti sobě neudrželi. U MHD by bylo asi více možností, jak "manévrovat", i třeba oproti vlaku, ale stejně by asi byl vstup nových firem obtížný.
_________________
Mimochodem, dnes jsem zažil podruhé v životě, možná po deseti letech, v linkovém autobuse (Jablonec-Praha) revizora. -) Řidič byl zřejmě informován předem, protože cestujícímu s jízdním kolem nejprve odmítal kolo vzít do zavazadlového prostoru s tím, že jej nemá předem nahlášené a zabalené, a pak hovořil o tom, že probíhají již od rána "v Praze" kontroly (revizor ale nastoupil v Jablonci)... Nakonec řidič dotyčného nechal kolo naložit "na vlastní riziko" s tím, že případnou pokutu bude platit on... Na to ale snad nedošlo.
Stejně je ale revize v linkovém autobuse trochu komická, byť jde asi o kontrolu poctivosti řidiče. Na komičnosti ale situaci přidává i dnešní doba s elektronickými místenkami. Slečna vedle revizorovi ukázala jen ručně napsané číslo na papíře, přičemž revizor odvětil, že je to OK a ověří si to u řidiče, aniž by si ale myslím číslo zapsal... Podobné ověření by ostatně musel učinit i u mě s vytištěnou e-jízdenkou a mnoha dalších lidí třeba i s jízdenkami v mobilu... Snad si alespoň spočetl celkový počet e-jízdenek... |
|
|
|
| Zephram: Já především nechápu tu zaťatou snahu o "velký skok" v MHD (tedy jinak - chápu, protože přesně zapadá do jakobínského způsobu myšlení spousty českých tzv. libertariánů), protože podobná věc by se měla a mohla vyzkoušet v praxi v příměstské (vekonvské) dopravě, kde už navíc jistá konkurence funguje.
Tohle navíc neřeší tramvaje a metro a jejich návaznost na autobusy.
Celkově - neplánované jízdy prostě a dobře tvoří značnou část dopravní poptávky - a tady je třeba poznamenat, že zrovna v oblasti dopravy je to do jisté míry i nabídka, co ovlivňuje objem přepravy.
Je vůbec dílem komické a dílem znepokojující sledovat, jak lidé, kteří se zaklínají svobodou, by ji ve skutečnosti značné části populace naopak omezili, pokud by jími navrhovaná opatřebí byla uvedena do praxe... (já bych rozhodně nutnost objednávat prakticky individuálně každou jízdu do práce i z práce jako omezení své osobní svobody vnímal - moje pracovní doba se řídí rozvrhem, ev. tím, jak potřebuji či nepotřebuji být v práci). |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|