Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| TelemachusRhade: Koukám, že to máte jak v Anglii 19. století, když se sjednocoval rozchod železnic...
jinak návěstidla jsou jasně daná existujícími dopravními předpisy, t.j. "čočky" + doplňky s výjimkou trati Jablonec - Liberec, která používá vlastní systém, který byl pro tuto trať kdysi vymyšlen na míru jako komplet nový - rozhodně se nedá říct, že by v něm byla patrná nějaká inspirace odněkud (jinak vpodstatě všechny naše systémy jsou buď rakouského, německého, nebo ruského původu, přičemž něměcký a ruský systém se ovlivňovaly v historii i navzájem, podle toho, kdo zrovna koho okupoval a kdy :-D). |
|
|
|
| Mvek: Jak jsem psal, amerika je velká země... :-) |
|
|
|
| Omlouvám se za přerušení diskuze, ale vyfotil jsem vám jak vypadá tramvajová křižovatka v horách. (Liberec - Fügnerova) Kupodivu ta třetí kolej je úplně k ničemu, jde jen o to, že Jablonec/Liberec používá úzký a široký rozhod naráz. A než to sjednocovat, radši úsporně narvat všude třetí kolej :)
Jaká se používají návěstidla jsem ovšem nezjistil.
|
|
|
|
| AVip: Ad délka, no já si právě nedovedu představit, že se to někam vejde ve stanici na obsluhu.
Tak asi je u té kamery ten kopec už malý, jinak koleje vedou až ke kameře. |
|
|
|
| Mvek: Taky jde o opotřebování a následnou údržbu.
A jinak - více kratších vlaků není výhodnější, protože pokud se ti i takto obří vlaky vejdou do oddílů na trati a na nádražní koleje, tak to přece jen dost zjednodušuje grafikon a život všech zúčastněných... |
|
|
|
| Yakuzza: Přesně. Proto tam taky bylo to omezení na 15 km/h, kdy se uvažovalo zhruba v tom směru, že v této rychlosti stihne vlak včas zabrzdit, pokud posádka vlaku zjistí nějakou překážku na trati (například předchozí vlak stojící před dalším "klackem")... a pokud ne, že náraz v malé rychlosti neudělá zas tak velkou škodu.
V tomhle případě asi ne, na to je tam trochu moc brutální stoupání - ale tipnul bych si, že nějaké 3 - 4 by to za normálních okolností zvládly. Spíš mne překvapilo, že jsou všechny vepředu - čekal bych nějaký stroj vzadu na postrku.
Škoda, že ten záběr je z takové dálky, protože není vidět, jestli opravdu všechny lokomotivy "kouří" nebo ne. |
|
|
|
| Tak také si to představuji tak, že teoreticky jedna lokomotiva uveze celý vlak, ale problém je se rozjet/zastavit. Proto je jich víc.
Nicméně právě kvůli té potřebě více lokomotiv si taky říkám, že se to vyplatí, že není lepší poslat víc menších vlaků. |
|
|
|
| AVip 212712: Takže jestli to chápu správně, u těchto souprav se udělovala výjimka s tím, že je možné nějaké zanedbatelné riziko najetí do jiné soupravy jedoucí vpředu...?
AVip 212713: Znamená to teda, že čistě teoreticky by to (třeba v tomhle případě) utáhla lokomotiva jedna? |
|
|
|
| Jinak těch víc lokomotiv se IMHO používá hlavně proto, aby měla souprava lepší jízdní vlastnosti, t.j. akceleraci a brždění a taky, aby byla rezerva, pokud by došlo na některé z mašin k poruše (mimochodem, není až tak výjimečné, že v soupravě s více lokomotivami je jedna mrtvá duše, kterou je akorát třeba někam odvézt).
No a pokud jsou ty mašiny buď elektrické nebo dieselektrické, tak se to všechno dá bez prblému propojit mezi sebou a ovládat z jednoho místa, koneckonců jistá obdoba jsou v Německu oblíbené řídící vozy na osobních vlacích, které se snad konečně začínají používat i u nás. |
|
|
|
| Yakuzza: Červená je na železnici podle středoevropských tradic absolutní stůj pro vlaky*, takže před ní musí každý vlak zastavit.
Na autobloku (což je série oddílů na trati za sebou, variace na toto téma je návěstní systém v metru**), kde se počítá +/- s tím, že vlaky jedou jedním směrem, takže si maximálně můžou "skočit na záda", ale neměly by se srazit čelně) platí výjimka, že po určité době (detaily jsou dohledatelné v aktuálním znění drážních předpisů) smí vlak pokrčovat nízkou rycjlostí vpřed (na autobloku je výchozí signál "volno", zatímco všude jinde*** je to stůj), takže červená tamtéž není stůj absolutní, nýbrž tzv. permisivní.
*nikoliv ovšem pro posun, tam platí dodatečná pravidla
**metro ovšem jako permisivní stůj používá žluté světlo, zatímco červená je v metru vždy absolutní stůj bez výjimek
***s výjimkou krycích návěstidel, ta mají rovněž jako výchozí signál volno, ale červená je na nich vždy absolutní stůj
No a tahle monstra nemusela zastavovat a mohla extrémně nízkou rychlostí červenou projet rovnou (tuším, že musely jít na nějakých 15 km/h), protože by se mohlo stát, že ten monstrvlak by mohl uvíznout na širé trati, návěstidlo bylo označené dodatečnou tabulí s písmenem "T" (AFAIK, v Rusku toto pravidlo platí minimálně na papíře dodnes). |
|
|
|
| AVip:
vlak mohl projet červenou na autobloku a pokračovat nízkou rychlostí
Co to přesně znamená?
Jinak mě spíš udivuje těch 7 lokomotiv, nikdy jsem moc nechápal, jakým způsobem vlastně větší počet lokomotiv zvyšoval hnací sílu. Myšleno tak, že pokud ty mašiny jedou za sebou, tak se vlastně vzájemně táhnou a k nějakému efektu by mohlo dojít snad jen tehdy, kdyby zabraly všechny stejnou silou přesně ve stejný okamžik... S brzděním vpodstatě to samé.
(Jako vím, že to určitě funguje, jak má, jenom mi to nějak hlava nebere...)
Podobně jako když jedou dvě spojené tramvaje, všiml jsem si, že v Brně mají zapnutý pantograf oba vozy, zatímco třeba v Ostravě zadní vůz jede se staženým pantografem. |
|
|
|
| Mvek: A proč ne?
U nás ještě před nějakými 25+ lety nebyly výjimkou vlaky klidně s 50+ vagóny...
v 50. letech se po vzoru SSSR blblo tak, že ani delší vlaky nebyly výjimkou (myslím, že někde kolem těch 100 vozů by to taky dalo)... dokonce se kvůli nim v tehdejší verzi předpisu D1 udělala extra výjimka, za které takový vlak mohl projet červenou na autobloku a pokračovat nízkou rychlostí (šlo i o to, že by se ten monstrvlak pak už nemuselo podařit rozjet >:-D ) a taky měly problém s tím, aby se vešly do většiny stanic...
Amerika je velká země... :-) |
|
|
|
| Mimochodem je to poprvé, co ji vidím vypnutou/nefunkční. |
|
|
|
| Opravdu nechápu, proč stát platil takové miliony za ty informační tabule na dálnici.
To je prostě zásadně tak, že jsou informace na nich neaktuální klidně pár hodin. Často tam je nehoda/kolona, a přitom už nikde nic není, a naopak.
O tom, že jsem na D8 už viděl v červnu varování před náledím, jsem také psal.
No a včera mě dostalo, že když konečně by ta tabule byla k něčemu, že by varovala na D8 před několikakilometrovými kolonami kvůli práci na silnici kolem 9. kilometru, ale ona nefunguje. |
|
|
|
| Mvek:
to kupodivu nějak často dělají, že nabízejí levnější varianty.
No nevím, asi je to "krajová záležitost", ale já spíš zažil že nabízí špatné varianty. Aneb chci do města X po trase, která vede přes město Y a baba blbá v pokladně mi vystaví lístek na trasu přes město Z (čehož si nevšimnu, neb jsem v presu atd.).
Ještěže průvodčí bývají v tomto směru rozumní a shovívaví... |
|
|
|
| A samozřejmě z těch citovaných podmínek bych chápal, že nestihnutí přestupu kvůli zpoždění nikdo řešit nebude, protože to nebyl nejbližší vhodný spoj.
Navíc za běžných okolností tady platí, že to asi nikdo nebude řešit. Ale tím jsem si ověřil, že kdybych si koupil lístek z Prahy hlavního do Havlobrodu, a jel do Libně Skem (osobák), a teprve pak rychlíkem, který staví na obou stanicích, tak bych už porušil tarifní podmínky. |
|
|
|
| Pozemstan: Jinak to, co popisuješ, že ti dali kratší vzdálenost, to kupodivu nějak často dělají, že nabízejí levnější varianty. Dáše zase nabídli SONE(+?), když jela Pendolinem do Ostravy na víkend pracovně, že to bude mít levnější. |
|
|
|
| Pozemstan: Díky za osvětlení, dokopal jsem se vyhledat jejich tarif, bohužel máš pravdu, je to přerušení:
85. Přerušením jízdy končí platnost jízdenky a dokladu o zaplacení ceny ve stanici, kde byla jízda přerušena.
85. 1. Za přerušení jízdy se považuje, pokud cestující:
a) s jednoduchou nebo zpáteční jízdenkou do 100 tarifních kilometrů včetně (u zpáteční jízdenky v každém směru jízdy zvlášť) vystoupí z vlaku, aniž by šlo o přestup,
b) pokračuje v jízdě z přestupní stanice jiným než nejbližším vhodným přípojným vlakem odpovídajícím uzavřené přepravní smlouvě.
viz http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/sppo-6-3-2011.pdf (ten divný znak v tady kopírovaném textu, je Ž)
Dále však zmiňují, co přerušení není:
85. 2. Za přerušení jízdy se nepovaţuje, pokud cestující:
a) s jednoduchou nebo zpáteční jízdenkou vystoupí z vlaku ve stanici na přepravní cestě po ujetí 101 a více tarifních kilometrů (u zpáteční jízdenky v kaţdém směru jízdy zvlášť),
b) s časovou jízdenkou vystoupí z vlaku v kterékoliv stanici na přepravní cestě,
c) přestupuje mezi stanicemi zahrnutými do tarifního uzlu vyhlášeného v tarifu TR 10,
d) přestupuje mezi stanicemi (označenými poznámkou v platném jízdním řádu) v jedné obci leţícími na různých tratích.
|
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|