Vzhledem k třem nezávislým diskuzím, které se stočili k MHD, infrastruktuře, nebo dopravnímu spojení jsem se rozhodl konat! Záhlaví bude představeno na IV. ročníku Winterconu :) |
|
|
| Já beru metro jako páteřní dopravu, jako jakýsi základ. Tramvaje jsou pak doplněním metra, autobusy jsou doplněním tramvají a pěškobus je doplněním všech tří. |
|
|
|
| Koukal jsem tak na mapu metra v Praze a uvědomil si, že téměř od počátku je většina tras navržená špatně. Musím někdy vzít knížku historie MHD a návrhy z První republiky, ale myslím, že se ten základ moc nelišil.
Z her i delší úvahy mi vyplývá, že by metro mělo být zvláště dneska chápáno jako doplněk a občas i expresní spoj, ne jako náhrada povrchové dopravy (hlavně té tramvajové). Tudíž ve hrách ho víc a víc stavím spíše diagonálně vůči blokům (a ano, v CiM 1 se to dělá hůř, protože stanice nejde stavět šikmo).
Jenže až na centrum, kde to celkem vychází logicky a třeba až na A od centra do Dejvic nebo B od centra na Zličín a částečně i C na JV konci to tak není. Trasy kopírují hlavní silnice.
Konkrétně např.:
1) Pankrácká pláň - nejsem si jist, jestli by šlo vést linku lépe, možná rovnou více jako D, ale budiž, zde hlavní chybou bylo to zrušení tram. Samotný návrh bych asi bral.
2) C z Holešovic do Letňan - to je výsměch. Jednak si myslím, že C je už takhle dlouhá, takže měla vést do Čimic nebo Bohnic, maximálně přes Kobylisy a v Čimicích udělat terminál pro BUSy a Letňany řešit pomocí D, které má vést na Vysočanskou. Jednak i když ji chtěli zahnout, tak v územním plánu 1995 vede přímo přes Střížkov na Letňany.
Zahnutí na Prosek fakt nechápu, je to tak blízko Vysočanské a dobré silnice, žádný problém s BUSem i na ten Střížkov (nebo prodloužením tramvají z Ládví).
3) Trasa A kopírující Vinohradskou je mi také záhadou. Jediný důvod vidím, že nějak usoudili, že Želivského je dobré místo pro přestupní terminál v té době. Jinak bych viděl logičtější, že by se to stáčelo třeba už z Míráku do Vršovic na Kubáň a pak Zahradní Město a Hostivař. Mimochodem v územním plánu 1995 je podivně nakreslené přímé pokračování A ze Skalky na stanici Hostivařská kdesi u Intersparu Europark. A větev ze Strašnické přes Zahradní město a Práče a Hostivař jižněji opět někam do Štěrbohol nebo kam (v podstatě na stejné úrovni jako ta konečná Hostivařská, takže ten smysl tehdejšího plánu také nechápu, to spíš chápu dneska dělání větve, když to zatočili do depa, kam to beztak jezdilo).
4) Chalupoida Ačka na západ je také strašná, i když aspoň nevede souběžně s ostatní dopravou, takže v něčem dobré:-). Popravdě tam nevím, kam by metro mělo pokračovat, podle mě asi dlouho nikam (anebo do Suchdola časem).
5) Trasa D od Míráku na jih je taky ještě dost po spojnicích, ale přece jen to urychluje a nekopíruje úplně, takže ta je asi celkem rozumně navržená, zvláště, pokud by se do toho zapojilo větší využití nádraží Krč.
(Při nemoci člověk víc přemýšlí o "blbostech":-)) |
|
|
|
| Jízdenka Elbe-Labe - vyzkoušeno v praxi. Za 200 na osobu (nebo 400 pro 5 osob, ale netuším, zda mohou být všechny dospělé), přičemž v Německu to mají za eura dvojnásob drahé, si zajedete třeba z okraje Děčína do Míšně. Pravda, bude to trvat tak 3 hodiny, ale to je jiná věc:-).
Bad Schandau z Děčína a zpátky stojí pro jednoho cca 120 Kč, takže když k tomu přidáte autobus nebo přívoz do města, případně MHD v Děčíně, nebo ještě nějaký BUS údolím potoka (na Kirnitschstahl tram je pak jen sleva), tak jste na svém a v klidu.
Jen tu a tam je turistický BUS (třeba na ten Königstein), který je soukromý, nebo přívoz v Kurort Rathen (za 0,80 €).
Samozřejmě to platí i na drážďanskou MHD a snad i na další, prostě je to komplet Ústecký kraj + VVO.
Jedinou nevýhodou je snad to, že vám ho vydá třeba ČD jako klasický lístek, takže je tam vše česky. A řidič BUSu nahrazujícího některé spoje S-Bahn pokrčil rameny, když to viděl, ale vzal nás. Jiní to znali.
|
|
|
|
| Vlaky mezi Velimí a Kolínem nejezdí, rychlík najel na kolej jiného vlaku a poškodil výhybku
Ok, ta trať na Kolín se zdá prokletá, vezmi-li v potaz nedávné přejetí člověka Pendolínem, minulý týden též dalšího sraženého člověka a teď tohle... Nestačí ty další výluky a problémy, co jsem tu už zmiňoval.
Navíc se tuším před dvěma nebo třemi týdny také vydal vlak ze Satalic do Vysočan po koleji proti jinému (nicméně v tom případě prý jel s tím rizikem na pokyn z nádraží, takže jel 20 km/h nebo tak nějak a zastavil snad pár set metrů proti jinému vlaku).
(No a když si k tomu přidáme dvě letecké nehody posledního měsíce, tak nějak "léto" řádí.) |
|
|
|
| 200km a vysokorychlostní v jedné větě? Jaký je rozdíl oproti 160km/h, co jezdí Penďo? Na trase Brno - Přerov tak asi 4 minuty? :-) |
|
|
|
| Pendolíno usmrtilo muže na trati Praha-Kolín
To je tedy už dva dny staré, nicméně nejsem si jist, že sebevrah půjde z batohem, a je zvláštní náhoda, že se to stalo zrovna v Rostoklatech, kde se teď vystupuje z S vlaku na improvizovaný násep prostřední koleje pouze z jedněch dveří jednoho vagonu za sledování průvodčím.
Nicméně zatímco kolega z práce nemá celkem problémy s tratí na Benešov, když jezdí z Kolovrat, tahle trať do Českého Broda je nějaká zakletá (nejen kvůli té renovaci u Úval).
Máma tam jezdí vlastně skoro denně, a to není týden, aby bylo vše v pořádku, velice často nefunguje vzduchotechnika v jedné ze dvou spřažených souprav City Elefantu, takže se tam v létě nedá vydržet a lidi se cpou v jednom vagónu.
Občas se stane, že souprava z Masaryčky vůbec nevyjede kvůli problémům, takže čekají na další vlak, nebo to vzdá a jede do Čelákovic, kde ji táta vyzvedne autem.
O neplánovaných výlukách ani nemluvě, a o tom, že je to zpravidla bez náhradní dopravy.
V podstatě posílá stížnost jednou, dvakrát do měsíce, a protože se to stále opakuje, tak teď jen musí zjistit, kdo je objednavatelem linky S1, jestli Praha, kraj, nebo ministerstvo, aby to postoupila dál, protože od ČD pochopitelně dostane jen nějaký blábol ujišťující, že jsou rádi, že využívá jejich služeb (jako by měla na výběr, když tam jediný BUS jezdí právě na vlak).
No a o tom, že u vnitrostátní dopravy člověk nemá nárok na žádné odškodnění, nehledě na to, že se to děje opakovaně, ani nebudu dál mluvit. |
|
|
|
| Rozhovor o metru - je tam docela hezký náhled, jestli je to pravda, jak se musely ruské vozy kontrolovat a opravovat hned po dodání ze SSSR. |
|
|
|
| Včera jsem poprvé jel TGV. Rychlost pěkná, pocit uvnitř velmi klidný, je to klidnější než běžný rychlík na našich železnicích.
(Video se spojeno ze tří, střih mezi druhým a třetím je trochu násilný.) |
|
|
|
| Včera večer jsem zažil další zajímavou příhodu v metru. Na I. P. Pavlova mi jedno o 2 minuty ujelo, a tak jsem vyrazil směrem na Háje až ve 22:44. Na Pražského povstání se vůz trvale zastavil. Na rozdíl od incidentu s mačetou najednou ve voze zhasla většina zářivek, i když ukazatel cílové stanice svítil. Podobně zhasl i vůz na protější straně. Chvíli jsme čekali ve voze. Někteří cestující mluvili o hororové atmosféře. Po chvíli promluvil do reproduktorů řidič s tím, že došlo k nešťastné události na druhé koleji. Někteří si všimli hloučku lidí před čelem protějšího vozu. Poté oznámili, že je provoz metra v obou směrech mezi Florencí a Kačerovem přerušen a odkázali nás na povrchovou dopravu.
Záhy přijelo ke stanici množství vozů s modrými majáčky: záchranka, policie i hasiči... Kontroloval jsem, jestli neodjíždějí, což se nedělo. Čekal jsem na jedné autobusové zastávce, odkud měl ve 23:17 vyjet autobus tuším 196 na Šeberov, alespoň poblíž kolejí. Místo něj ale v daný čas dorazil neoznačený bus, do kterého jsem spolu s většinou čekajících nastoupil. Naštěstí kopíroval trasu metra C a kolem 23:30 dojel na Kačerov. Tam mi těsně ujelo jedno metro, a než přijelo další, byl už provoz zcela obnoven. Mezi tím ale ještě stačil výpravčí v červené čepici odeslat nešťastníky směřující do centra na povrch...
Domníval jsem se, že šlo o sebevraždu (a myslím, že jsem od saniťáků u zastávky zaslechl, že měl rovnou přijet pohřební vůz - to ale ještě nebyli ve stanici), ale, jak koukám, mohlo jít jen o náhodu a dotyčná zřejmě přežila: Žena spadla v metru na koleje, vlak stačil zabrzdit.
Veškerá improvizovaná hlášení zazněla jen v češtině, což muselo mást množství zahraničních turistů. Nějací se nás pak na Kačerově, už po obnovení provozu, anglicky z otevřených dveří protějšího vozu ptali, jestli metro nejede... |
|
|
|
| A tedy pro doplnění, jeden bajt je 8 bitů, tedy maximální hodnota uložitelná do bajtu je 256. Z toho vyplývá i rozsah ASCII tabulky. |
|
|
|
| Pozemstan: Nevím, jestli je to ten případ, nestudoval jsem chorvatské znění. A v té mé větě to mělo být, že "nevím, jestli umí max...", každopádně je to docela běžná situace, že nějaký displej, měřič apod. jsou dělané do určitého limitu, a tím limitem u digitálních zařízení jsou obvykle mocniny dvou.
Zrovna 256, resp. 255 (také záleží, jestli to počítá s nulou apod.) je oblíbená maximální hodnota třeba počtu vozidel v nějaké hře (ve starém Transport Tycoonovi), nebo jiných objektů, zdraví, zkušenost apod. Nebo ty další mocniny dvou. |
|
|
|
| Mvek: "prostě měřič umí max. s 2 na 8, pak už přetéká proměnná." Zajímavé!
TelemachusRhade: Aha, tak to je jiná. To by měla být ta nejrychlejší trasa. |
|
|
|
| To je zas ukázka novinařiny a nakládání s informacemi, nejspíše na několika stranách.
Češka se v Chorvatsku řítila rychlostí 256 km/h
perex:
Jednačtyřicetiletá Češka v noci na neděli uháněla po chorvatské dálnici směrem na Split rychlostí 256 kilometrů za hodinu. Policisté naměřili jejímu vozu Audi zběsilou rychlost 41 minut po půlnoci v místě, kde lze automobil rozjet maximálně na 130 kilometrů za hodinu. V pondělí o tom informoval chorvatský server 24sata.hr.
Když tam lze jet max. 130, jak mohla jet víc? Chtěli říct, že se smí jet nejvýš 130...
A druhá věc tedy je ta, že při znalosti mocnin dvou a základech IT si nejsem jist, jestli nejela víc, ale prostě měřič umí max. s 2 na 8, pak už přetéká proměnná. |
|
|
|
| TelemachusRhade: Jo, tak to jsi jel tak, jak mi to našly Mapy.
|
|
|
|
| Pozemstan: Chotěboř > GJ > Čáslav > Poděbrady > Nymburk > MB > Liberec > Frýdlant. A druhý den zpátky do Prahy. |
|
|
|
| Pozemstan: Trať Kolín-Praha nepřipomínej, to slyším z první ruky každou chvíli. Nicméně já slyším stížnosti na linky S a výluky v důsledku právě uvolnění cesty rychlíkům a renovace a oprav. Mimo jiné třeba někter zastávky fungují tak, že něco zamumlají někdy chvíli před zastávkou z rozhlasu, to něco znamená, že na zastávce můžeš vystoupit jen z prvních dveří, protože vlak staví na prostřední koleji a průvodčí hlídá cestující, že vystoupí na provizorní násep mezi kolejemi a bezpečně odejdou přes okrajovou kolej na nástupiště.
|
|
|
|
| Pozemstan:
Na FF v té jedné přednášce Darth Zira říkala, že pražské metro již v současnosti technicky umožňuje řízení čistě počítačem, ale kdo ví, jak přesné měla informace. Také tvrdila, že jsou kompatibilní všechny trasy...
Myslím, že ta poslední věta celkem jasně říká, jak přesné informace měla. :-/
(jeden z důvodů, proč je eventuální odbočka z C takový problém, je totiž "dřevěný" zabezpečovač Matra na trase C, který by v případě stavby odbočky bylo nutno nahradit nebo alespoň komplet předrátovat).
Linky metra jsou kompatibilní elektricky (logicky) a při jízdě "na ruku" s Vmax 60 km/h (což je maximum, co zvládne rozumně návěstit ten metrohybrid autobloku a RNS, co je v tunelech).
Myslím, že současný stav docela dobře shrnuje česká wiki:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD_metra_v_Praze |
|
|
|
| Mvek: Na FF v té jedné přednášce Darth Zira říkala, že pražské metro již v současnosti technicky umožňuje řízení čistě počítačem, ale kdo ví, jak přesné měla informace. Také tvrdila, že jsou kompatibilní všechny trasy...
TelemachusRhade: To jsi jel autem z Chotěboře do Frýdlantu přes Prahu? Je to asi o 84 km a 39 minut delší než nejrychlejší trasa (podle Mapy.cz).
Vlak je ale bohužel zdlouhavější a dražší, byť pohodlnější... Já jsem jel z Prahy rychlíkem s názvem podle Yakuzzou zmíněného kláštera Porta coeli do Havlíčkova Brodu a poté osobním vlakem. 153 km, 2 hod. 27 minut (z toho jen 8 minut na přestup, což bylo možná trochu riskantní, i když rychlík na zpáteční cestě odjížděl dokonce o pět minut později, ačkoli na náš vlak čekat nemusel, a ani neměl), za 212 Kč (využil jsem ale zpáteční jízdenku za 403 Kč). Při zpáteční cestě jsem měl ale za Kolínem, kde vlak projížděl všechna nádraží, místy pocit, že je neřízený a překračuje maximální rychlost. Vagon se třásl, až jakoby nadskakoval, hlavně když míjel žluté railjety a další vlaky, navíc byl (šlo o vůz bez kupé) téměř prázdný... -) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|