1) Star Trek => Natáčení českých alternativ Star Treku |
Spravuje: Xyll Počet příspěvků: 696 |
|
|
|
| Praotec trekkie: Přesně tak. Právě tuto epizodu DS9 jsem měl na mysli, když jsem v odpovědi Pozemšťanovi zmiňoval v souvislosti s DS9 právě "svědomí". To je totiž tématem mé nejoblíbenější epizody In the pale moonlight. Tady je třeba si uvědomit, že já ani tak nekritizuji jednání postav samotné, jako spíš ideové vyznění celého filmu jakožto organického celku, jehož je chování postav jen jednou z mnoha součástí. V tomto ohledu srovnání s In the pale moonlight selhává. Sisko jako člověk a důstojník Hvězdné Flotily selhal, pravda, ale vyznění epizody jeho činy neomlouvá a nijak se tím nezpronevěřuje ideálům, kterým se neopatrností vzdálil on. Vzpomeň si, že se nikde neříká ani nenaznačuje, že co se stalo, bylo dobré, ve smyslu eticky vpořádku. Je to do jisté míry pragmaticky omluvitelné, možná přímo nutné pro užitek ve větším měřítku, lze s tou vinou žít, to všechno tam je, ale správné to není, v tom tvůrci neslevili ani o píď.
MI je naopak bez "komentáře" (ať už explicitního nebo implicitního); přeberme si to, jak chceme, nic jiného nám ani nezbývá. Ne snad záměrně, ale protože o výpověď nikdo neusiloval už v první řadě.
A tady leží jádro celé mé kritiky: já osobně chci filmy (a nejen fanfilmy a nejen Star Trek, ale jakékoliv filmy), které jsou o něčem. Nemusím s autorovými hodnotami ani s jeho vizí souhlasit, možná s ní budu jako divák při sledování zápasit a vyrovnávat se s ní, ale musí nějaká být, což znamená, že musí být také konzistentní (zde MI selhává, lze jej interpretovat v mnoha protichůdných směrech, přičemž nejsou k dispozici opěrné body, které by napomohly rozhodnout, který z výkladů je filmu věrnější. Žádný takový totiž není. Film nemá pevnou obsahovou hodnotu, kterou by interpret - to jest každý divák mohl aproximovat). Příběhů, které jen posunou skupinu postav od bodu A do bodu B a nic neříkají, máme všichni všude dost a žádný za nic nestojí. Máte někdo pocit, že žádám tolik? Nebo že nárok nemohu uplatňovat na amatérský film? Já si myslím, že vůbec nežádám moc. Však jsem četl i povídky, které ohromovaly tím, jak se chopily svého tématu, a neměly přitom ani dvě stránky délky. Tím neříkám, že je to snadné. Naopak, hodnotná tvorba vyžaduje značný talent. Tím jen říkám, že tento talent lze směle realizovat jakýmikoliv prostředky v jakémkoliv rozsahu. Třeba i v kratičké sci-fi povídce nebo v amatérském fanfilmu, tedy když tvůrce s těmito způsoby vyjádření vládne.
Jinak samozřejmě, betazoidského poradce si pamatuji. Stejně jako jeho zmatečnou smrt. No, spíše bych měl mluvit o ex post informaci o jeho zmatečné smrti. Domníval jsem se, že to bude jedna z těch chyb, které vznikly nepředvídatelnou shodou okolností až během natáčení a byl problém se s nimi později vyrovnávat, jak o nich psala Xyll. Právě kvůli poradci a kvůli ztrátám na straně Metréňanů (přinejmenším tomu, který spadl ze stráně, nepomohlo nastavené phaserů na omráčení) jsem přeci psal, že bylo třeba si "ušpinit ruce". Tím jsem nemyslel nic jiného než tyto konkrétní ztráty na životech. Vše ostatní je totiž napravitelné. |
|
|
|
| Dea: Ano, je pravda, že jsem se možná v recenzi zaměřil hlavně na "vnější aspekty" při srovnávání s klasickým Star Trekem. Ale sám uznáváš, že legitimní jsou oba výklady, a já v příběhu zásadní rozpor s kodexem Star Treku neviděl. Je to zřejmě dost otázka názoru - i ty jsi připustil, že i v klasickém Treku si kapitáni výklad předpisů (nejen Základní směrnice, ale i kotakt s "warpovými" civilizacemi) vykládají všelijak a podle toho jednají. A to nemluvím o Siskovi a jeho "triku" vůči Romulanům v 6. sezóně DS9, což bylo IMHO o hodně diskutabilnější než v MI (však na to poukazují i jiné fanfilmy, například Hidden Frontier). Takže z mého úhlu pohledu bych si mohl stát za tím, co jsem do recenze napsal, i když bych si musel podrobnosti osvěžit.
A btw na palubě Avataru jeden betazoidský poradce byl, i když cítil z guvernéra hlavně strach a nic dalšího. Bohužel se jeho představitel nemohl dostavit na všechna natáčení, takže ho na Metrénu museli nakonec nechat zemřít (což bylo natočeno později, proto na tento fakt na konci kapitán nereaguje a nedalo se s tím už nic dělat).
|
|
|
|
| Praotec trekkie: Máš pravdu, tedy pokud i já vzpomínám dobře, že první výstřely padly vždy ze strany Metréňanů. Ale agresí se pochopitelně míní nejen to. Ale třeba také průnik na cizí teriorium nejenže bez povolení, ale přímo v rozporu s varováním. Střelba na Avatar i na výsadek se dá velmi úspěšně interpretovat jako defenziva, nikoliv útok. Tvůj výklad je zcela legitimní a věřím, že můj také. Je to prostě poněkud na vážkách. Proto jsem byl v tomto tématu tak opatrný a spíše jsem jen zpochybnil, že tvůrci MI mají při práci s ideovým pozadím světa, do něhož vstupují, tak pevnou ruku, než abych to přímo popíral.
A hlavně mi zůstává rozum stát nad tím, že se podobným otázkám recenzenti vyhýbají. Ačkoliv na mnoha místech, a mám nejasný dojem, že i v tvé minirecenzi z Pevnosti, stojí psáno, že MI je Star Treku věrný. Oprav mě, jestli si to pamatuji špatně, nechce se mi ten časopis hledat ve skříni. Podobná kategorická prohlášení o tak nebezpečně sporných otázkách mě velice šokovala. Ale pokud přitom měl autor na zřeteli jen barvy uniforem a podobné, pak to chápu. Ale "barvy uniforem" přeci nedělají Trek :) Možná mi něco uniklo, ale z toho, co jsem četl, ani jediného recenzenta nenapadlo zamyslet se nad tím, o čem film je, a namísto toho všichni analyzovali technické a materiální pozadí, které sesumírovali do pozitivních celkových hodnocení. Jakou váhu má takováto selektivní kritika? Jen řečnická otázka.
A guvernér byl samozřejmě prolhaný byrokrat, na kterém bylo vidět, že se vyhýbá a vymlouvá, i když jeden nebyl betazoid a neměl senzorové snímky Metrénu :) Já jsem ale ani v náznaku nenapsal že Metréňané měli čisté svědomí. Spíš jsem postrádal ze strany posádky Avataru nějaké inteligentnější nebo vynalézavější řešení oné svízelné situace, než "pošleme tam výsadek a prostřílíme si cestu k Vulkánce třeba celou metrénskou armádou". To je opravdu velmi ne-flotilácký postup :)
Ale to se dá snadno "omluvit" tím, co už napsala Xyll: snaha o větší realismus. Já věřím, že dobře chápu, co tím měla na mysli. Star Trek je plný idealistických řešení, které často působí téměř až jako deus ex machina. Tvůrci MI chtěli přijít se situací, která zkrátka nemá nějakou zlatou střední cestu - dokonalé řešení k všestranné spokojenosti a někdo si zkrátka bude muset ošklivě ušpinit ruce, jinak se situace nepohne. Problém je v tom, že tento postup není tématizovaný. Zůstává přítomen jen jako scénáristická a dramaturgická strategie, navíc velmi nejistá a experimentální. Proto je také výsledkem tak ambivalentní, rozhárané vyznění. Ale já jsem příznivcem odvážných tvůrčích přístupů a všeho experimentování, takže jsem dalek tomu tvůrcům jejich snahy zazlívat. Naopak. S výsledkem sice spokojený nejsem, pochopitelně, ale v tomto případě se i snaha počítá k dobru! :) |
|
|
|
| Dea: K technickým záležitostem ani k hereckým výkonům se tu nechci vyjadřovat (jak bylo řečeno, hraju v Mvekově skupině a můj názor na věc by nemusel být objektivní), ale dovolil bych si trochu zapolemizovat ohledně chování posádky Avataru a problematiky agrese.Je pravda, že Avatar vyslal na povrch cizí planety s vlastní suverenitou nepovolený výsadek, ale teprve když pilot provedl sken a odhalil na planetě vulkánské známky života, přestože guvernér kategoricky tvrdil, že na planetě žádní Vulkánci nejsou. Posádka tedy měla téměř důkaz, že guvernér lže, a je pochopitelné, že musela toto tvrzení ověřit, když šlo o bepzečnost občanky Federace (a přirozeně NEMOHLA předem vědět, zda jí něco nehrozí, ani že ji Metréňani majjí v úmyslu po poskytnuté pomoci propustit). Samozřejmě byl let raketoplánem riskantní, ale riziko tohoto druhu ke službě na hvězdné lodi IMHO patří. A pokud si vzpomínám (Xyll nebo jiní mě když tak opraví), posádka Avataru vždy jen odpovídala na střelbu, ve vesmíru i na planetě, ale neútočila jako první.
Je taky pravda, že odkazy na jiné fenomény ze ST vybočují, ale koneckonců se jedná o fanfilm a nota bene v našich podmínkách, kde jsou diváci (na rozdíl třeba od amerických) na vtípky a odkazy "ven" zvyklí. Neděje se to jen u tohoto filmu, odkazy se objevují například i ve fanfilmech Star Wars nebo o Xeně (tam zas byl naopak i odkaz na ST). Mně osobně proto podobné odkazy nevadily - i když se Sekcí 31 máš pravdu, že takovouhle informaci by asi posádka znát vůbec neměla. |
|
|
|
| Registroval jsem se dnes na Lapiduchu a zařadil do oblíbených obě diskuzní fóra, na které tu padla řeč.
Mvek měl pravdu. Ten William_Ward . kritizuje herectví podobnými argumenty. Tak alespoň, že také nabízí přidat ruku k dílu. Ale docela by mě zajímalo, jestli si až příliš nefandí, když mluví o svých hereckých schopnostech a dlouholetých zkušenostech. Zkoušeli jste někdo vyhledat nějaké představení jeho amatérského divadelního souboru? Přeci jen, divadelní herectví nemá s filmovým nic společného. |
|
|
|
| Xyll: Neřekl bych detailní. Soustředil jsem se jen na těch několik málo výtek, které považuji za podstatné. Dalo by se toho napsat hodně, především ke kameře a narativu, ale to jsou tak evidentní zádrhele, že nevidím důvod tu na ně upozorňovat. Jistě jste si jich byli vědomi ještě před dokončením.
Takže se, předpokládám, také uvažuje o větším časovém rozestupu obou filmů? Soudím ze zmíněných narážek na události války s Dominionem. Budou uniformy z Prvního kontaktu? :)
Btw. V záhlaví na Lapiduchu máš opravdu ty nejlepší, ale postrádám odkaz na Phoenix, ten v seznamu nejlepšíh ST fanfilmů přeci nesmí scházet :) Ostatní jsi vybrala skvěle. Akorát teda The Way Back mi nic neříká, musím poshánět. |
|
|
|
| Fanfilmy na Lapiduchu
Fórum o fanfilmech tam opravdu existuje, založila jsem ho, ale není moc aktivní. V záhlaví jsem alespoň umístila odkazy na dle mne nejlepší ST fanfilmy na netu. |
|
|
|
| Dea: Předem bych chtěla poděkovat za velmi detailní rozbor našeho fanfilmu. Každé kritiky si vážím a děkuji za ni, protože jen tak se můžeme zlepšovat.
V podstatě souhlasím se všemi tvými výtkami. Mvek navíc přesně vystihl okolnosti vzniku fanfilmu, které se samozřejmě na jeho konečné podobě podepsali. Např. to, že mnoho chyb jsme odhalili až při střihu a nebylo již možno je úplně napravit atd. Jediné s čím si dovolím nesouhlasit je, že jsme se zpronevěřili ideím Star Treku. Pokud ti to tak připadalo, věz, že jsme to nedělali záměrně. Snažili jsme se o větší realističnost a zřejmě jsme to nechtíc přehnali :(.
Co se týče dalšího fanfilmu, již o něm vážně uvažujeme a rýsuje se první verze scénáře. Na problematiku Metrénu již nechceme navazovat, ale zřejmě bude v začátku zmíněn. Chceme pokračovat v dobrodružství lodě USS Avatar s nutnou částečnou obměnou posádky, vynucenou možnostmi lidí. A samozřejmě jsme si vědomi důležitosti kvalitního scénáře, proto nechceme nic uspěchat.
Tebou zmíněné odkazy na další fanfilmy zvažujeme. Osobně je mám také moc ráda. Také chceme děj opřít o canon události, aby byl děj lépe zakotven ve vesmíru ST. Konkrétně se jedná o vybrané detaily z Dominionských válek - záměrně zatím nebudu konkrétnější. Až bude hotova celistvá verze scénáře, nebráním se diskuzi, třeba právě v tomto fóru :). |
|
|
|
| Pozemstan: Které články kritiky považuji za ty příliš subjektivní jsem označil. Kde neupozorňuji, tam mám naopak možná až moc troufalé, to uznávám, sklony považovat svůj soud za víceméně spravedlivý. Některé, dokonce i některé velmi závažné nedostatky, lze opravdu plně omluvit tím, že MI je - tvým slovem - prvotina. Ale u jiných jsem přesvědčen, že bylo možné je i za daných okolností zvládnout lépe. Přinejmenším oslovit zkušenějšího nebo jen znalejšího člověka (kvůli pomoci, nebo jen prosté radě a doporučení) je možné kdykoliv. Takže z toho vycházím. Snažím se odhadnout okolnosti a jim pak uzpůsobovat své nároky (nároky amatérského kritika) nehledě na mnohem vyšší úroveň svých nároků (nároků obyčejného diváka, který přirozeně nebere ohled na nic a žádá téměř až borgskou dokonalost :)
S těmi kapitány máš pravdu. I s tím důrazem na Janeway :) Však ona (podle mě) Základní směrnice není tak jasná, jak by měla být v ideálním světě. Je velmi diskutabilní. Proto jsem také svou kritiku na tomto místě zlehčil a napsal, že jednání posádky (kapitánky) s porušením směrnice hraničí, nikoliv přímo, že ji porušuje. Na tak ostré soudy si netroufám, jelikož nemám film v živé paměti a nepamatuji si přesně, jaké informace posádka má, jak jistě je má ověřené a jak argumentuje guvernér Metrénu. A těžké je rozsoudit i to, kdy a tedy i na které straně začíná ta opravdová agrese. Bojím se, že lidské životy poprvé ohrožuje právě posádka Avataru. Samozřejmě, už ta satira na vládní byrokracii velmi výmluvně hovoří o postoji autorů filmu k autoritě litery zákona. Ale osobně si myslím, že tak, jak je nastavená výchozí situace v MI, dochází k porušení zároveň i toho, čemu se v angličtině velmi výstižně říká "spirit of the law". A ten třeba právě Janeway na zřeteli má i v těch sporných rozhodnutích.
Btw když už zabíháš do detailů, měl jsem zato, že Základní směrnice zapovídá vměšování do interních záležitostí cizí kultury, nebo ne?. Kdokoliv poraďte. To je právě ta problematická obecnost a nejednoznačnost. Navazování kontaktů s nerozvinutými druhy a civilizacemi je spíše jeden z konkrétnějších článků, který se od prvního odvíjí. Další modifikací je např Základní časová směrnice zakazující narušovat časovou linii a vyzvídat o možných budoucnostech (vychází z předpokladu, že moje vlastní kultura minulosti nebo budoucnosti je zásadně jiná, a proto je třeba k ní přistupovat se stejně nedůtklivým respektem, jako ke kultuře zcela cizí a bojovat za její zachování). A takových je víc. V tom vidím jedny z mnoha praktických aplikací původní, velejednoduché myšlenky, která říká vpodstatě: "nehraj si na Boha, chovej úctu k jiným kulturám a jejich hodnotám, i kdyby byly s tvými neslučitelné, a proto nezasahuj i za cenu vlastní újmy". V MI stačí do jisté míry neprůkazná teorie (nebo spíš spekulace? hypotéza?) o únosu jediné občanky SFP a rázem jdou všechny zábrany stranou.
Ale dal jsi mi jeden skvělý podnět k přemýšlení svojí narážkou, jestli zde dochází k narušení ideové stránky Star Treku obecně, nebo spíše jen hodnot některého určitého seriálu. On kategorický postoj TNG vlastně není přesně totéž, co boj se svědomím (pochopitelně, v seriálu, kde hraje roli náboženství) z DS9 a časté znejisťování ve VOY, nebo ENT a TOS, kde dochází teprve k vývoji diskutovaných hodnot a to navíc z nutnosti, v terénu, ve "výhni praxe" (s tím nemá co dělat měsíc Praxis :). Třeba ve VOY je otázka implicitně přítomná celou dobu. Celá posádka "trpí" tím, že Janeway pomohla Ocampům (jak se to jen v češtině skloňuje? ... připomíná mi, že jsem už léta nenavštívil warp.cz :). A vyznění závěrečné epizody, která "ránu" z pilotního dílu opět otevírá, je právě tak dvojznačné, jako rozdvojená postava kapitánky/admirálky Janeway. Ale rozhodnutí Janeway z budoucnosti bylo nevratné a mladší "já" se s ním muselo vyrovnat. K narušení došlo a nedá se s tím nic dělat. Mladší Janeway má, jak věřím, svědomí čisté a starší já bylo "potrestáno". A neměl bych zapomínat na patetický proslov Harryho Kima, který velmi pozitivně hodnotí těch spoluprožitých sedm let, jako kdyby oceňoval důležitěuší hlubší hodnoty, které zůstaly zachovány, vůči kterým jsou stesk po domově, časté nebezpečí a zmražená kariéra jen malicherným fňukáním. Ne, podle mě se ideály Star Treku nijak výrazně neliší seriál od seriálu. Jsou nahlíženy z různých stran a vystavovány novým hrozbám (a ještě nepřeberně jich zbývá uvést na scénu scénáristy příštích seriálových mutací Treku). Akorát ta TOSka by zřejmě byla na samostatnou kapitolu, co kapitolu.. knihovnu! :)
I když, ačkoliv Kirk (když už píšeš "zejména toho původního") zasáhl do vývoje mnoha civilizací včetně prewarpových, jednal přitom v přímém ohrožení: na jeho rozhodnutí závisely životy, zpravidla právě životy příslušníků domorodé civilizace a kolikrát i jeho a jeho výsadku. Pokud je toto ohrožení přirozené, na Boha by si hrát neměl (ENT: Dear Doctor), ale to přeci není ten případ. Civilizaci obvykle sužuje vnější hrozba (nejčastěji jedna kultura vykořisťuje druhou, nebo ji ohrožuje nevědomky), nebo není ohrožení přirozeným vývojem (hrozící zkáza Yonady je, myslím, dobrý příklad). Kde je hrozba v MI? SPOILERY: Posádce ani lodi nic nehrozí a nakonec ani vědkyni, kterou únosci plánují už od samého začátku propustit jakmile pomůže uzdravit Metrén. Což udělá i dobrovolně. Žádná hrozba není přítomna, dokud nezačně posádka Avataru svou křižáckou výpravu trochu moc zhurta :)
A samozřejmě vím, že Sekce 31 je motiv ze Star Treku. Ale představa, že o ní bez problému informují počítače Hvězdné Flotily po zadání prostého dotazu a dokonce bez vyžádané autorizace (alespoň stupně 11 a i tak) mi přijde jak z hodně divokého snění :) To je zkrátka situace, která je ve Star Treku nepředstavitelná. Zvláště pak ne v období, do kterého je MI zasazen. Proto tenhle joke řadím ke zcizujícím efektům, které rozbíjejí diegezi filmu spíše než aby jí utužovaly. Na mě to rozhodně působí jako úplný surrealismus.
A Millenium Falcon vs Borgská krychle je přeci jen trochu skrytější žertík, když ho srovnám třebas s hvězdnou bránou nebo odkzem k Terminátorovi, který byl pro mě na první zhlédnutí tak nepochopitelným šokem, naprostým vybočením, že jsem si ho vůbec nespojil s legendárním Cameronovým filmem. Přestože je evidentní :) |
|
|
|
| Dea - 31. říjen 2010 21:51: Tak to je vyčerpávající odpověď. Kvality zápletky, propracovanost postav, herecké výkony atd. podle mě lze u fanouškovské prvotiny shovívavě přehlédnout, tvé argumenty v pátém odstavci jsou ale dosti závažné a ne vždy nutně jen subjektivní, byť kritiku označuješ za spíše individuální. Méně idealistický příběh a přístup představitelů Federace ale skutečně lze vnímat i pozitivně jako realističtější. Je otázkou, nakolik byl pošlapán přímo duch celého Star Treku a nakolik třeba "jenom" duch Nové generace, i když zhruba v její době se podle uniforem (byť rozmanitých) děj odehrává...
Ano, takto agresivní přístup, vměšování do vnitřních záležitostí i relativně vyspělé civilizace, by zřejmě byl porušením Základní směrnice, na druhou stranu v těchto otázkách v ST kapitáni lodí nepostupovali vždy jednoznačně pasivně... Takový Kirk by pravděpodobně, byť možná s využitím lepší lsti, také zasáhl, nemluvě o Siskovi. Záleželo by však také na jejich momentální náladě, nemluvě o nevyzpytatelné Janeway(ové)... -)
Nakonec ale nelze zcela předvídat ani chování Picarda. Ve včerejším dílu na Primě Cool (Symbióza) Picard zůstal přísně neutrální, a právě to mu nakonec paradoxně umožnilo relativně elegantní řešení problému, aniž by musel zasahovat a porušit Základní směrnici... Třeba v epizodě Trosečníci (Angel One) ale navázali kontakt (Federace dokonce s planetou udržuje vztahy), i když jde o civilizaci před vynálezem warpu. Navíc nakonec svým způsobem podpořili, byť ne vojenským nátlakem, změnu jejich matriarchální kultury, i když přítomnost lidí jen urychlila již nastoupený trend...
To, že se v MI nevzdali snahy o nalezení vulkánské vědkyně, jednotlivce, i přes ohrožení lodě a posádky, že byla odhalena lež jejích únosců, ale nakonec zápletka skončila smírem, podle mě také svým způsobem patří k tradicím ST, zejména toho původního... Ale ano, je to sporné a asi záleží na individuálním vkusu...
Pokud jde o narážky mimo svět ST, nejde-li o připomenutí minulosti spojené i s "naší dobou", ty se samozřejmě ve Star Treku jinak moc nevyskytují, nepočítáme-li třeba vtípek trikařů z ILM, kteří myslím i do záběrů z ST propašovali lodě z SW apod., ale to jsou spíše detaily. Mimochodem, Sekce 31 však do světa Star Treku patří, i když právě do té jeho "temnější" stránky... -) |
|
|
|
| Mvek: To zní skoro vulgárně :) Roztomilý kompromis by bylo třebas poleno :)
A vůbec, hrajete podle pevných scénářů? Nebo se výsledná podoba vašich her tvoří až po sérii zkoušek, kde dojde k několikerým úpravám?
Hm, Praotec jako cpt. Picard? Další důvod urychleně si vyhledat záznam :) |
|
|
|
| Jinak jsem ale nějak zapomněl dokončit předtím myšlenku, že u těchhle projektů tvořených ze zábavy, je probhlém, že až na nějakého toho vizionáře, nebo prostě pár lidí (třeba scénáristy, režiséra...), kteří mají tu vizi a jde jim pořádně i o výsledek, velká část se tady chce spíš pobavit, takže nějaké větší kočírování je trochu problém. A přístup ke zkouškám, a tedy určitě i k natáčecím dnům, kde se alternovat nedá, je také pak horší.
Jestli zase budu řešit tuhle zimu zkoušky, kdy kdo bude moct přijít, tak už fakt vrhnu mladé. |
|
|
|
| Dea: Já taky myslel takové odkazy, např. v Daturninovi je na osobním deníku, ze kterého Riker (já) jakožto postava i vypravěč předčítá některé vypravěčské pasáže, nadepsaný jako "Osobní kláda", což je jeden z doslovných možných překladů "Personal log".
Nebo, co v záznamu není vidět vůbec, kapitán Picard (v roli Praotce) si čte knížku, což je i podle Saturnina, ale on si čte Střetnutí na Farpointu. A samotný děj se teoreticky odehrává místo tohoto dvoudílu, protože se tu posádka dává dohromady před seriálem. A myslím, že je tam více drobností pak už skutečně čistě na nějakou tu epizodu, které nebudu prozrazovat dopředu. |
|
|
|
| Mvek: Pokud je ochotný své zkušenosti využít ku pomoci, někdo by ho měl kontaktovat, až se něco bude opět točit. Čím víc se najde lidí, kteří mají sami od sebe snahu se podílet a není je třeba zvlášť ponoukat, tím jedině lépe.
K žánrové identitě MI: Já osobně film jako parodii nevnímám. Parodické momenty jsou opravdu spíše jen izolovanýmmi momenty, i když častými, přidanými (a jak jsem psal, osobně myslím, že velmi násilně) do jinak víceméně nesouvisejícího děje, rozpracovávajícího vážnou zápletku o střetu kultur, únosu a ekologické katastrofě. S komediálními vložkami je výsledek zcela pochopitelně velmi nesourodý, tím spíše, že - jak říkám - humor nevychází ze situací a působí mimoděk, nepatřičně.
Hm, Kapitánův praporčík ... to je aluze na Císařova pekaře, nebo už začínám pod Daturninovým vlivem vidět paralely tam, kde žádné nejsou? :)
S těmi intertextovými odkazy jsem měl na mysli spíš nějaké detailnější encyklopedické znalosti, které odhalí třeba jen ti, kdo mají opakovaně nakoukané některé ST epizody, nebo načtené romány. Nemyslím nějaké takové elitářské "jen pro zasvěcené" :D
Na vaše stránky se určitě podívám, jen teď pár dní nebudu mít kdy. Ale rád bych si stáhnul právě Daturnina. |
|
|
|
| Dea: A jo, také mám rád, když jsou v díle detaily, které třeba i míří jen na malé procento lidí. Myslím, že to splňuje i naše divadlo.
Ale i Oktani si dali interní vtípek pro návštěvníky StarNETu, když použili "Rozumím, děkuji" což naráželo na jednu entitu, co sem chodila. |
|
|
|
| Dea: Dotyčný na Lapu totiž psal podobné hodnocení, akorát navíc nabízel své zkušenosti s teď nevím, jestli jen režií, nebo i psaním scénářů atd.
Na Lapiduchu snad není fanfilmové fórum, ale jen přímo MI fórum. Pak ST hry, a pak fórum, kde se hodně mluví o ST akcích, ty tady většinou zmiňujeme jen okrajově, protože o nich právě víme odjinud nebo z Trekkies.cz :-). Takže SN není zrovna významný informační zdroj, poslední rok, dva určitě ne. I když s Bohemia máš pravdu (což mi připomíná, že mi leží na disku a nedokoukal jsem ho).
A ad MI, teď jsi okrajově zmínil jednu věc, u MI opravdu asi není jasné, zda má být parodií, nebo ne, z toho asi plynou u mnoha lidí ty rozpačitější nebo i rozporuplnější dojmy.
Ad divadlo, Oktan Team je jiná skupina, ze které je tady na StarNETu Vyslanec a dříve sem psal i Mirex (nikoliv Mirak) a snad i ojediněle třetí ze čtyř členů, ale ten nevím, jaký tu měl nick.
My hráli víceméně jen ty dvě zmíněné hry plus v roce 2007 Kapitánova praporčíka. Je to jen u příležitosti conů a bohužel reprízy starších her asi nebudou, spíš každý rok nová hra, tak s jednou reprízou na jiném conu.
Každopádně zrovna onen zmíněný Daturnin má slušnější záznam, který je opatřen i titulky a při představení promítanými obrázky extra do záznamu, takže bych řekl, že docela koukatelný i na první pokus (ač každé sebelepší divadlo působí ze záznamu strašně slabě oproti živému vystoupení). Jestli tě to zajímáa budeš mít čas, můžeš se podívat na naše stránky, kde doporučuji přinejmenším zhlédnout plakáty a druhou videoupoutávku. Ale jsou tam i odkazy ke zhlédnutí (na YouTube, také s titulky) nebo ke stažení záznamu, a to i dodatků nových nebo upravených scén na reprízách.
Někdy časem bude i záznam letošního přestavení dle "Marečku, podejte mi pero", ale nevím, kdy se k němu dokopu.
(Ostatním se omlouvám za reklamu:-)).
|
|
|
|
| Mvek: To si s někým pleteš. Vůbec nejsem na Lapiduchu registrovaný. Ale asi to jednou udělám. Slyšel jsem totiž, že tam je jedno fórum věnované ST fanfilmům. I když víc mě zajímá tohle, místní, protože o zahraničních fanfilmech přehled mám, ale některé informace odtud bych nikde jinde nevyčetl. Třeba bych se vůbec nedozvěděl o projektu ST: Bohemia.
Divadlo na motivy Star Treku jsem viděl jen jediné. Hrálo se na jednom ročníku Czech Treku. Bylo to vystoupení Oktan Teamu. Už si ale nepamatuji název. Je to dávno. Snad to byl první ročník. Bavil jsem se. Kdokoliv hru napsal, měl rozhodně smysl pro humor i cit k Treku, jeho přednostem a s nadhledem i k jeho slabostem. Samozřejmě šlo o komediální hru. Jako divák vnímám zcela odlišně vážně míněné projekty a parodie. Jsem schopný si užít obojí, ale musím mít pevnou půdu pod nohama, vědět, na čem jsem, co sleduji a zda je to vážně míněný/á film, hra, povídka, cokoliv, kterou pak chápu jako rozšíření svého oblíbeného fikčního světa, nebo zda se jedná o parodii. Proti té a priori nic nemám. Vždyť i za jeden z nejlepších fanfilmů podle Star Treku považuji Star Wreck: In the Pirkinning. Ale osobně preferuji vážně míněné fanfilmy, které nastavují iluzi fikčního světa. Proto jsem také tak citlivý na efekty, kterými si tvůrci iluzi ničí. Přitom už jen vyvolat ji si žádá nadlidské výkony. Zvláště v nereálných podmínkách science-fiction světů. Kdybychom na ten náš, důvěrně známý, nebyli navyklí, měli bychom ještě větší obtíže se s Incidentem divácky sžívat. Ale na druhou stranu, podle jednoho komentáře na ČSFD.cz je film přístupný i pro některé nezasvěcené diváky, kterým oproti mně není znalost ST překážkou a tím spíše si film užijí. Je mnoho modů diváctví.
Btw četl jsem něco o Daturninovi. Asi na portálu Trekkies.cz nebo na Sickbay, nebo nevím, dal bych tomu šanci a rád. Hrajete jen při příležitosti conů, nebo i jindy/e? A pořizuje někdo kvalitní kamerové záznamy? Jsou někde ke stažení? Ale předem varuji, že se jakž takž vyznám ve filmu, zatímco divadlo opravdu není moje kolbiště. Divadelní kritika ode mě by nejspíš neměla velkou váhu a už vůbec ne to pravé podloží z odborných znalostí. Ne snad, že bych si je osoboval v oblasti filmu. Jen základy a to navíc teoretické, ne praktické (s výjimkou několika kratších scénářů).
Vidím, že také vnímáš MI spíš jako pokus, než jako soběstačné filmové dílo. A myslím, že na filmu je dokonce patrné, že tvůrci sami se jeho natáčením bavili. Ono to není nic neobvyklého, že se atmosféra z natáčení příznivě promítá do výsledné podoby filmu. Zde je to určitě jedním z kladů.
A právě kvůli těm podmínkám, které zmiňuješ, jsem hned ze začátku MI chválil jakožto velký úspěch, a dobře jsem vážil, kterou z výtek je na místě uplatnit na film vznikuvší za podobných okolností, a které požadavky si naopak nárokovat nemohu. Kdybych odhlédl od amatérských podmínek, ne/rozpočtu, časové náročnosti, nezkušenosti štábu a historického prvenství filmu, musel bych být opravdu zlý. A objektivnější, když už to slovo používáš, je kontext zohlednit. A pokud to udělám, musím být zkrátka smířlivější, jestli chci být spravedlivý hodnotící.
Pokud tedy bude další film, napadlo někoho zapracovat na intertextualitě? Pomocí narážek v dialozích nebo mizanscéně rozmístit po filmu odkazy na některé ze zahraničních fanfilmových produkcí? Moc se mi líbilo, jak tvůrci Dark Armada zapojili jednu z ústředních postav Hidden Frontier, admirála Knappa, a demonstrovali spřízněnost mezi fanfilmovými tvůrci. Totéž Phase II a Starship Farragut. Občas se vyplatí zahrnout i několik perliček pro nejzasvěcenější diváky. Jejich nalézání je tím vůbec nejopojnějším diváckým zážitekem! A pokud jsou dobře skryté mezi řádky, přispívají i k replayabilitě filmu. MI nemám důvod zkouknout podruhé. Ale třeba epizodu Blood and Fire jsem viděl už mnohokrát a jen tak se jí nenasytím :) Totéž některé epizody "Heleniny kroniky", jak jsi to úmyslně špatně pro sebe překládám :) |
|
|
|
| Dneska už ne, až ráno :-) |
|
|
|
| Já mám pocit, že jsi to psal už na Lapiduchu, a nebo jen někdo velmi podobně k tomu filmu postavený. Já sice jen znám téměř doslova dva z tvůrců, ale zas mám zkušenost s ST divadlem (btw. docela by mě zajímal od takovéhohle člověka jako ty komentář k těm našim divadlům,klidně soukromě, a bez obalu, já sám kritizuji kdejakou věc,právě ve snaze, aby to příště bylo lepší, takže celkem přijímám i velkou kritiku, pokud má konkrétní příklady nebo argumenty, což ta tvoje tady na MI měla, takže jestli jsi viděl některé z našich divadel, tedy Daturnina nebo Jean-Lucu, podejte mi PADD, sem s kritikou).
A něco podobného jsem psal už na Lapu, ale myslím, že tady šlo hlavně o to, že si dotyční v té době chtěli zkusit, zda vůbec něco takového jsou schopni udělat. Ale zároveň to brali jako zábavu. Co třeba vím, natočilo se to během pár měsíců (resp. pár dnů, ale s rozestupem), ale pak se to urpavovalo a stříhalo a generovaly efekty několik let. Takže věřím, že sami v průběhu ledacos viděli, že by chtělo jinak, ale už to nešlo dořešit, protože herci nebyli dostupní atd.
Ale to jsou jen mé dohady. Každopádně bych řekl, že MI opravdu nejde moc objektivně hodnotit, vzhledem k podmínkám a vzhledem k tomu, že je to český první počin podobného rozsahu, dopadl velmi dobře, objektivně ho sám nechci hodnotit, protože by to bylo také špatně pochopeno.
Každopádně věřím, že jestli bude další film, bude mnohonásobně lepší. A to se asi shodujeme:-). |
|
|
|
| Pozemstan: Neřekl bych přímo nedostatky. To je moc silné slovo. Jsou to spíš okolnosti, které bych si já osobně jako divák představoval jinak. Což neznamená vždy lépe. Tvůrci to vidí jinak a mnoha divákům to stačilo. To jim nechci upírat. Však má každý jiné nároky A teď abych ti odpověděl:
Od tak dlouhého filmu s tolika postavami bych si představoval, že s postavami alespoň lehce obeznámí diváka. Zde se dozvídáme jen jejich jména a hodnosti a všechno, co lze odečíst z jejich vzhledu. Akorát o postavě prvního důstojníka víme soudě z "windsurfingového" momentu, že má potíže s autoritami a jaká je jedna z jejích zálib. Ale o nikom jiném nic. Neříkám, že bych si představoval kdovíjakou hlubinnou psychologii postav. Ale alespoň nepatrně a alespoň ty "nejdůležitější" z nich je třeba metaforicky "obalit masem". Teprve pak budou mít i nějakou osobnost. Žádnou z postav Metrénského incidentu divák nepoznává blíže, než náhodného kolemjdoucího na ulici. Celou posádku Avataru jako kdyby obýval anonymní dav. To podle mě velice snižuje úroveň scénáře a lepší scénárista by si to nedovolil. A není třeba kvůli tomu odbíhat od dění a vytvářet v dramatugrii "hluchá místa". Postavy lze svérázně uvést i v těch nejdynamičtějších scénách, s trochou scénáristické šikovnosti. Však desítky epizod Star Treku jsou toho důkazem.
Dále mi velice vadily herecké výkony (s výjimkou Jedničky a do jisté míry kapitánky Ren bych si kritiku hereckých výkonů troufal vztahovat na všechny - třeba i na unesenou vědkyni - opravdu si nemyslím, že k vystižení Vulkánce stačí se hodinu křečovitě mračit). Samozřejmě, jejich úroveň je zcela pochopitelná a netroufal bych si přisuzovat téhle výtce velkou váhu. Už jsem ale viděl přemnoho amatérských filmů a dobře vím, že existují přirozené talenty i mezi naprostými amatéry. A vždy je tu možnost oslovit dobrovolné herce nebo studenty AMU. Samozřejmě, také záleží, jak jsou herci snímáni a záběry jejich promluv stříhány. Střih v MI tvoří zbytečně velké mezery v dialozích a nejenže neskrývá, ale přímo dává na odiv amatérismus hereckého podání a nepřirozenou šroubovanost výjimečně špatně napsaných replik. A tím míním jen obvyklé dialogy. Nikoliv parodování typických startrekovských technoblábolů, které jsem pochopil. To bylo zábavné. Ale běžné dialogy hercům do úst vůbec nepadnou. Ale to také není kdovíjak zásadní výtka. Však schopností psát přirozené dialogy vládne i mezi profesionálními filmovými scénáristy málokdo. Ale možná by zkrátka stačilo věnovat jim více pozornosti a nebát se na place s dialogovými scénami improvizovat a dopadlo by to věrohodněji.
A pak samozřejmě celá zápletka je mi trochu trnem v oku. Je primitivní až to není slušné. Několik velejednoduchých až přímo prostoduchých, nebojím se napsat, zápletek najdete i ve Star Treku. V naprosté většině ale překypuje originálními, inspirativními a komplexními syžety, které variují závažná témata a podněcují o nich přemýšlet v úplně nových souvislostech. Nakonec, v tomto ohledu má žánr science-fiction veliký potenciál, kterého ovšem většinou tvůrci nevyužívají. V MI je to jednak jednoduchá teze o životním prostředí a jednak snaha Metréňanů řešit své potíže zločinem - únosem vědkyně, namísto prosbou o pomoc, protože mají vůči Federaci předsudky. Z vyústění tohoto prostinkého etického dilematu nejsem schopen i při nejsvědomitější snaze vyabstrahovat vznešenější moudrost, než že neplatí, že by účel světil prostředky. co víc?
Čili podle mě jsou už zakládající teze námětu velmi nedostatečné. A když se celý syžet veze jen na vlně pokusů zachránit vědkyni, s čímž sice souvisí vesmírná bitva a pozemní "útok" výsadku, není to dobré. Od posádky Hvězdné Flotily bych si představoval daleko intenzívnější úsilí hledat nenásilné řešení problému. Taktika zaútočit na cizí suverenní civilizaci, která sice Vulkánku unesla, ale o tom posádka nemá dostatečně přesvědčivé důkazy a už vůbec ne o tom, že vědkyni hrozí nebezpečí, podle mě přímo odporuje nejzákladnějším principům, které se snaží Star Trek předávat svým divákům. A už vůbec nemluvím o okamžiku, kdy kapitánka Ren velmi nediplomaticky vyhrožuje metrénskému guvernérovi a vůbec podle mě její jednání hraničí s porušením základní směrnice. Takže nejenže ve filmu nevidím nezbytný ideový základ, ale dokonce v něm spatřuji až skoro podvracení hodnot Star Treku. Dokonce i ústřední myšlenky, že účel prostředky nesvětí, protože i přes agresivní přístup k situaci se posádce Avataru zdaří všechno uvést do nejlepšího pořádku. A tyto ideové nesrovnalosti, když použiju eufemismus, jsou právě tím důvodem, proč si trofám tvrdit, že MI odporuje duchu Star Treku. Nevidím v něm ani tak fanfilm, jako spíše amatérský film, který je pouze na povrchu (loď, uniformy, organizace) inspirován a připodobněn ke Star Treku, ale rozhodně jej ideově nenásleduje. Já to osobně vnímám jako velké mínus, někdo jiný v tom může vidět naopak velký klad - jakési překonání dogmatismu, nebo nevím. Jen chci zdůraznit, že jde o do značné míry individuální kritiku.
A přitom fanfilmy přese všechny možnosti, kterými jejich tvůrci v současnosti disponují, nemají velké šance oslnit diváky svým zpracováním. Jejich největší předností by proto mělo být právě to, "o čem" tyto filmy jsou. Nestačí poskládat do sebe dílky zápletky, rozesít množství postav do prostoru, roztočit soukolí, pozorovat střety a vývoj a čekat, jak to dopadne. Mělo by to mít také, jak se tak lidově říká, myšlenku.
No a nemám nic ani proti humoru, který zmiňuješ, ale je mnoho způsobů, jak pobavit. Ale vtip v MI vůbec nevychází ze situací, ale je spíš jakousi přidanou hodnotou, poněkud uměle až násilně přidanou. Nemluvím jen o vybuchující konzole, toustovači nebo o intertextových odkazech na populární sci-fi filmy a seriály. Rozhodně ale všechny tyto okamžiky působí velice zcizujícím dojmem, bourají tu (a zvláště ve fanfilmech) velmi křehkou iluzi, že divák sleduje soběstačný fikční svět. Odkazují totiž vždy mimo něj (Terminátor, Stargate, toustovač, Sekce 31), nebo přímo napadají jeho integritu (zničená konzola ve strojovně). Opět, když to srovnám s "předlohou", ve Star Treku nebývá nijak subtilní humor, ale pokaždé je zakotvený uvnitř fikčního světa a nezřídka se jedná přímo o situační komiku. Anebo samozřejmě o dialogický humor a staré dobré "hláškování", se kterým se setkáváme nejčastěji ve filmových mutacích ST světa. Také je třeba si uvědomit, že ve filmu absentují momenty gradovaného napětí nebo jiné emoce, které by velmi časné vtipné okamžiky vyvážily do vyrovnaného diváckého zážitku. Za těchto okolností každý vtípek přechyluje vratký vor žánrové identity filmu na stranu jednoznačné komedie. Ale to samo o sobě nevadí. Problémem jsou zdroje humoru a jejich umístění.
Takže shrunuto: velmi špatní herci, film bez sdělení, zcizující efekty, dvojrozměrné anonymní postavy.
To všechno jsou tedy obtíže, které by bylo možné s trochu odbornějším zřetelem napravit i ve zcela amatérských podmínkách. Je vidět, že tvůrci mají vyspělé technické prostředky a je škoda, že jejich technickému umu nestačí s dechem scénář. Já ale od začátku bral projekt MI jako takový zácvik, kdy si tvůrci teprve osvojují, jaké to je, točit vlastní film, psát ho, hrát v něm atd. Soustřeďují své síly na to, aby natáčení technicky utáhli a nezbývají jim už síly, aby větší úsilí věnovali také obsahu filmu. Hlavně si ale osvojí základy řemesla. A to všechno jen proto, aby příště zužitkovali nabyté zkušenosti a bylo to ještě lepší. Tak doufám, že další fanfilm z produkce týmu kolem CZ Kontinua vznikne a je jistě na místě očekávat výrazné zlepšení. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|