|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 11690 |
|
Vítejte ve Diskuzním klubu. Není zde pevně dané téma, to se postupně vyvíjí, nicméně více než dvě témata zároveň není záhodno probírat. Jinak zde panuje názorová volnost. |
|
|
| Je fakt, že jednou u nás na gymplu suploval jiný (mladší) dějepisář (tuším zároveň zástupce ředitele), který při té příležitosti vykládal o obětech komunistického režimu a uváděl jejich počty u nás a snad i v SSSR - včetně různě postižených příbuzných obětí na životech, šlo tak o statisíce až miliony v Československu a desítky milionů v SSSR (snad zmínil i hladomor na Ukrajině). Zřejmě se oprávněně domníval, že se tomu s naším dějepisářem věnovat nebudeme, ale to bylo vlastně mimo standardní výuku.
Jinak ještě na ZŠ pak snad v rámci občanské výchovy měl jeden spolužák, který býval sám skinheadem, referát o skinheadech (včetně nerasistických odnoží) a neonacistech i s historickými souvislostmi, byť ty opět směřují k 2. světové válce. Měl k tomu připravenou i ručně malovanou nacistickou vlajku. Když ji náhodně zahlédla ona dějepisářka, co nechtěla hodnotit novější dějiny, silně se jí to dotklo, hned odvrátila tvář a snad jí bylo i do breku, a vzpomínala, že její příbuzné nacisti zavraždili... O rok mladší sestřenice ale měla v 90. letech na ZŠ pološílenou starší učitelku, která, snad pod vlivem vzpomínek na 2. světovou válku, jednou žáky učila, jak správně zdvihat ruku při hajlování (krátce poté skončila). Nejstarší generaci našich učitelek ještě částečně poznamenala 2. světová válka...
Jinak ke studené válce se třeba na ZŠ občas vyjadřovala i silně levicová chemikářka, která občas předčítala články z Práva. Chválila Chruščeva a Kennedyho, ale rozčilovala se, když někdo hájil přítomnost Američanů ve Vietnamu. Podle ní tam neměli co dělat. Přitom chválila americký seriál MASH, ale asi ne proto, že by měla jiný postoj k Američanům v Koreji, spíše se jí líbil protiválečný tón... Na druhou stranu se vyjadřovala kriticky třeba k používání DDT, když vzpomínala, jak si jej jako mladí někdy v 50. či 60. letech sypali do peřin... Také obdivně vzpomínala, jak ji učil akademik Běhounek.
Učitelka občanské či rodinné výchovy nám na ZŠ zase vyprávěla o průběhu Sametové revoluce na naší škole, jak prý osmáci přišli se státní vlajkou a někteří učitelé jí vyhrožovali, když se jich zastala... (Ta měla silný osobní důvod k odporu ke komunistům, jelikož snad její strýc zemřel krátce po propuštění z uranových dolů.) My sami jsme tedy roku 1989 již šli do první třídy, ale za sebe mohu říci, že revoluční dění přímo ve škole přede mnou zůstalo utajeno, až s odstupem učitelka řekla, že když jí řekneme soudružko, hlavu nám neutrhne, ale to už jsme dávno viděli v televizi demonstrace atd. a dost možná šlo již o začátek roku 1990...
Mladý třídní na gymplu (biolog a chemik) zase vzpomínal na dětství v 80. letech a zprávy o špatné politické a ekonomické situaci v Polsku. Jednou také zmínil starší komunistické dějiny a chtěl po nás uhádnout jméno Felixe Džerdžinského. Přiznávám, že jsem tehdy znal jen Beriju, takže jsem odpověděl špatně. Zeměpisář zase popisoval zážitky z exkurze do SSSR někdy v 70. či 80. letech, omezený sortiment tamních obchodů s potravinami atd. Starší češtinář vzpomínal na uvolnění v 60. letech, povolení studia díla Franze Kafky, přednášky profesora Goldstückera atd.
Dějinné souvislosti se tak částečně zmiňovaly či probíraly i v dalších předmětech, často s osobními vzpomínkami učitelů... |
|
|
|
| Ještě k SŠ. My jsme měli dějepis jen jeden rok, asi jako úlitbu nějakým osnovám z ministerstva. Pamatuji si, že učitelka měla na začátek vizi, že poslední hodina ve školním roce by měla končit událostmi ze dne předcházejícího té hodině. Což je velmi novátorský a zajímavý koncept, žel nepovedlo se to realizovat :-) Vůbec ale nevím, kde jsme končili, nebyl to důležitý předmět a tak jsme na to dost kašlali, byť je to docela škoda, protože ona měla fakt přehled a dokázala spoustu věcí vyprávět velmi zajímavě. |
|
|
|
| Vůbec netuším. Ani ZŠ, kde se to teda regulérně jmenovalo dějepis, ani SŠ. Co vím, tak jsme asi 60 let probírali obrození - to už mi lezlo i ušima. |
|
|
|
| My na ZŠ na druhém stupni dostali ke studené válce také jen jednu stranu A4, v hodinách jsme to neprobírali. Nebo si to alespoň nevybavuji, v posledním roce jsem byl celkem často nemocný (různé rýmičky apod. :-D ) a ve druhém pololetí, po jistotě přijetí na SŠ, jsem na to i docela kašlal. Vlastně ani pořádně nevím, co se v těch hodinách dělo, protože snad už na podzim jsem byl zkoušen z počátků 2. světové války, tudíž jsme se v ní buď plácali strašně dlouho (ale to téma mě dlouhodobě zajímá a určitě nemám pocit, že bych se v těch hodinách něco podstatného dozvěděl) nebo jsme tam vespolek tloukli špačky.
Jinak ten text mi přišel dost proruský, což asi koreluje s tím, že ředitelka školy a současně vyučující byla levicově orientovaná. Zdůrazňovalo se tam především sestřelení amerického bezpilotního letadla nad SSSR počátkem 60. let coby hrozný debakl USA. Materiály ze školy jsem nevyhazoval, takže bych to doma asi ještě někde našel.
Ale věnovali jsme se tomu tématu na prvním stupni v 5. třídě, kdy nám učitel např. pouštěl píseň Bratříčku, zavírej vrátka (tuším, že z gramofonové desky). Příští hodinu pak spolužačka z domova přinesla, že kdyby to pustil v minulém režimu, šel by do vězení. Což učitel on potvrdil. Vybavuji si i nějaký text v učebnici o Sametové revoluci a rozdělení Česko(-)slovenska, ke kterému jsme se dostali. Ale na prvním stupni to samozřejmě nebyl dějepis, nýbrž vlastivěda. |
|
|
|
| Marshall: My jsme na ZŠ i gymnáziu skončili někdy během 2. světové války, možná ani ne v roce 1945. Na konci ZŠ (1998) ještě učitelka uvedla něco v tom smyslu, že dějiny po druhé světové válce jsou ještě příliš živé a historikové si na ně teprve budou muset vytvořit názor, resp. budou potřebovat delší odstup. Tehdy jsem si říkal, že na interpretaci 2. světové války se asi tak dlouho nečekalo... Na gymnáziu (2002) pak dostávali maturanti z dějepisu a další zájemci (včetně mě) jen vytištěný stručný souhrn dějin po roce 1945. |
|
|
|
| Koukám na Devadesátku (ČT24), kde se diskutuje o výuce historie.
My (gymnázium) jsme skončili 1945, to znamená, že jsem se období po tomto roce nikde neučil a všechno jsem tak nějak posbíral z knih, filmů, muzeí a trochu od lidí (třeba babička druhou světovou pamatuje).
Tak mě zajímá, jestli jste se učili v dějepise i druhou polovinu 20. století? |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Tady pivo nemají, jde o vojenské zařízení. A navíc nezletilé protagonistky. :-D |
|
|
|
| BorgDog: I latrunculo se může nepěkně zvrhnout, stačí k tomu popíjet romulanské pivo ;) |
|
|
|
| Tak zůstane latrunculo. A je... hotovo. No. |
|
|
|
| BorgDog: těžko říct, jedině že by bylo něco v Rihannsu trilogii, ale teda byla by to poznámka pod čarou... |
|
|
|
| Další dotaz. Existuje v "ST lore" nějaká romulanská hra podobná pokeru? Znám jen latrunculo z Fordova "Final Reflection", což je něco trochu jiného. |
|
|
|
| BorgDog: Kdyby to zrcadlo byl supravodiví magnet, tak za předpokladu, že ta zelená věc jsou vlastně nabyté částice, tak by to šlo. |
|
|
|
| AVip: Nezapomeň na citát z Bible: Běda tomu, od koho pokušení pochází :-) |
|
|
|
| BorgDog: On je to v podstatě paprskomet, takže spíš ne... ale nenech se omezovat fyzikou a není to nic, s čím by si dobře vymyšlený technoblábol nedokázal poradit... |
|
|
|
| BorgDog: Nope. Romulansky disruptor rozrusuje hmotu - hence disruptor, cili by to zrcadlo odneslo stejne jako kus sutru nebo Vulkanec. |
|
|
|
| Treknologicko-nerdovská: Může se střela z romulanského disruptoru (TNG verze) odrazit od hladkého povrchu a trefit někoho? |
|
|
|
| Mvek: Zřejmě je to formát velmi krátkých videoreportáží, i když koukám, že v té rubrice jsou i delší články a videa... |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|