|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 11690 |
|
Vítejte ve Diskuzním klubu. Není zde pevně dané téma, to se postupně vyvíjí, nicméně více než dvě témata zároveň není záhodno probírat. Jinak zde panuje názorová volnost. |
|
|
| Rychlá prosba. Nemám Romulanské války elektronicky. Jak přesně je tam ten citát z Amarcanových "Axiomů?" |
|
|
|
| Mvek: Všechno nejlepší! -) |
|
|
|
| Zephram: Také Ti přeji všechno nejlepší. -) |
|
|
|
| Zephram: Vše nejlepší k narozeninám :-) |
|
|
|
| Musím pochválit Apple. Nikdy jsem žádný jejich produkt neměl, ale před časem jsme koupili monitor spánku na postel a budík Beddit, jehož výrobce pak pohltil Apple. Ještě stihli předtím vytvořit novější generaci (a stará přestala fungovat s aplikací v mobilu, ale novou posílali zdarma všem registrovaným). Tu jsem ale vloni nenainstaloval, protože jsme řešili výměnu matrací. A letos jsem zjistil, že už nemá vůbec podporu Androidu a že mám kontaktovat zákaznickou podporu Apple.
Apple mi vrátil komplet peníze za produkt koupený před třemi lety. Sice to znamenalo vytvořit si Apple účet a několik fotek a telefonátů i v angličtině, ale furt byli ochotní, spíš šlo jen o předávání si mezi odděleními, pouze jednou jsem se musel připomenout.
Tak tomu říkám snad i více než férový přístup. Ale tedy ono podle referencí na tu mobilní aplikaci na Androidu, dokud ještě byla dostupná, se asi podpora Androidu tak jako tak zhoršovala a možná ten přístroj už vůbec měří nesmysly... Takže jsem velmi spokojen. Aspoň se mi kompenzuje ta pokuta, které mohou přijít navíc ještě dvě podle záznamů z kamer... |
|
|
|
| Fascinující, tak takovéto rozuzlení dnešního poplachu od babičky by mě nenapadlo.
Stovkám seniorů dnes přišly klamavé SMS o doručování zboží k zaplacení
Tipoval jsem spíš omyl někoho, kdo zadal špatné telefonní číslo a že se to bude doručovat bůhvíkomu.
Jinak večer pak zřejmě všem dotčeným přišla další SMS, že nic platit nebudou, že to byla systémová chyba. |
|
|
|
| Popravdě vůbec nevím, co se učilo a kde. Většinu znalostí mám mimo učivo ZŠ a SŠ, většinou z vlastního zájmu. Z VŠ mám zkoušky jen z historie britské a americké. |
|
|
|
| Ja mela na ZS skvelou ucitelku a stihli jsme vse az do 80. let. Jen tedy u udalosti 1968 se bravurne vyhybala zvidavim otazkam. Na stredni uz jsem mela jen dejiny umeni. Ale vetsinu doplnujiciho infa z obdobi poroce 1948 mam z domova. |
|
|
|
| Nemá někdo TTL pulzní zdroj do USBčka (stačí do 100 Hz)? Jen hledám inspiraci než něco vyberu. |
|
|
|
| Dobré, tak tohle vysvětluje ty výsledky průzkumu, kdy více jak polovina dotázaných nevěděla co se stalo 1938 / 48 /68, ale 1918 většina lidí věděla.
Jen pro doplnění maturoval jsem roku 2000, takže nebyl důvod se o poválečných dějinách nebavit. |
|
|
|
| Ja som to mal podobne ako AVip, v treťom ročníku na gymnáziu už sme boli v uliciach, naša dejepisárka (mimochodom triedna učiteľka) pre istotu skončila len 1. svetovou vojnou, ďalej sa neodvážila. Aj na maturite z dejepisu otázky končili 1. svetovou vojnou.
V maturitnom ročníku sme však mali nepovinný seminár z dejepisu (s inou vyučujúcou), ktorý nás mal pripraviť na prijímačky na VŠ a tam som sa v priebehu jedného roka dozvedel viac, ako za 3 roky výučby dejepisu s našou triednou. |
|
|
|
| My jsme regulérně končili Vítězným Únorem a minimálně jednou jsme to dotáhli až ke kolektivizaci zemědělství... to bylo tuším v osmé třídě ZŠ a perestrojkové atmosféře té doby došlo dokonce na zmínku o filmu "Všichni dobří rodáci".
1968 jsme tehdy určitě nestihli (v učebnici byl), ale skončili jsme nějak těsně před (dějepisářka si to spočítala dobře).
No a na gymplu... no tak především, těžko vyučovat nedávnou historii před třídou spolupachatelů posledního státního převratu v zemi, že... :-D |
|
|
|
| Je fakt, že jednou u nás na gymplu suploval jiný (mladší) dějepisář (tuším zároveň zástupce ředitele), který při té příležitosti vykládal o obětech komunistického režimu a uváděl jejich počty u nás a snad i v SSSR - včetně různě postižených příbuzných obětí na životech, šlo tak o statisíce až miliony v Československu a desítky milionů v SSSR (snad zmínil i hladomor na Ukrajině). Zřejmě se oprávněně domníval, že se tomu s naším dějepisářem věnovat nebudeme, ale to bylo vlastně mimo standardní výuku.
Jinak ještě na ZŠ pak snad v rámci občanské výchovy měl jeden spolužák, který býval sám skinheadem, referát o skinheadech (včetně nerasistických odnoží) a neonacistech i s historickými souvislostmi, byť ty opět směřují k 2. světové válce. Měl k tomu připravenou i ručně malovanou nacistickou vlajku. Když ji náhodně zahlédla ona dějepisářka, co nechtěla hodnotit novější dějiny, silně se jí to dotklo, hned odvrátila tvář a snad jí bylo i do breku, a vzpomínala, že její příbuzné nacisti zavraždili... O rok mladší sestřenice ale měla v 90. letech na ZŠ pološílenou starší učitelku, která, snad pod vlivem vzpomínek na 2. světovou válku, jednou žáky učila, jak správně zdvihat ruku při hajlování (krátce poté skončila). Nejstarší generaci našich učitelek ještě částečně poznamenala 2. světová válka...
Jinak ke studené válce se třeba na ZŠ občas vyjadřovala i silně levicová chemikářka, která občas předčítala články z Práva. Chválila Chruščeva a Kennedyho, ale rozčilovala se, když někdo hájil přítomnost Američanů ve Vietnamu. Podle ní tam neměli co dělat. Přitom chválila americký seriál MASH, ale asi ne proto, že by měla jiný postoj k Američanům v Koreji, spíše se jí líbil protiválečný tón... Na druhou stranu se vyjadřovala kriticky třeba k používání DDT, když vzpomínala, jak si jej jako mladí někdy v 50. či 60. letech sypali do peřin... Také obdivně vzpomínala, jak ji učil akademik Běhounek.
Učitelka občanské či rodinné výchovy nám na ZŠ zase vyprávěla o průběhu Sametové revoluce na naší škole, jak prý osmáci přišli se státní vlajkou a někteří učitelé jí vyhrožovali, když se jich zastala... (Ta měla silný osobní důvod k odporu ke komunistům, jelikož snad její strýc zemřel krátce po propuštění z uranových dolů.) My sami jsme tedy roku 1989 již šli do první třídy, ale za sebe mohu říci, že revoluční dění přímo ve škole přede mnou zůstalo utajeno, až s odstupem učitelka řekla, že když jí řekneme soudružko, hlavu nám neutrhne, ale to už jsme dávno viděli v televizi demonstrace atd. a dost možná šlo již o začátek roku 1990...
Mladý třídní na gymplu (biolog a chemik) zase vzpomínal na dětství v 80. letech a zprávy o špatné politické a ekonomické situaci v Polsku. Jednou také zmínil starší komunistické dějiny a chtěl po nás uhádnout jméno Felixe Džerdžinského. Přiznávám, že jsem tehdy znal jen Beriju, takže jsem odpověděl špatně. Zeměpisář zase popisoval zážitky z exkurze do SSSR někdy v 70. či 80. letech, omezený sortiment tamních obchodů s potravinami atd. Starší češtinář vzpomínal na uvolnění v 60. letech, povolení studia díla Franze Kafky, přednášky profesora Goldstückera atd.
Dějinné souvislosti se tak částečně zmiňovaly či probíraly i v dalších předmětech, často s osobními vzpomínkami učitelů... |
|
|
|
| Ještě k SŠ. My jsme měli dějepis jen jeden rok, asi jako úlitbu nějakým osnovám z ministerstva. Pamatuji si, že učitelka měla na začátek vizi, že poslední hodina ve školním roce by měla končit událostmi ze dne předcházejícího té hodině. Což je velmi novátorský a zajímavý koncept, žel nepovedlo se to realizovat :-) Vůbec ale nevím, kde jsme končili, nebyl to důležitý předmět a tak jsme na to dost kašlali, byť je to docela škoda, protože ona měla fakt přehled a dokázala spoustu věcí vyprávět velmi zajímavě. |
|
|
|
| Vůbec netuším. Ani ZŠ, kde se to teda regulérně jmenovalo dějepis, ani SŠ. Co vím, tak jsme asi 60 let probírali obrození - to už mi lezlo i ušima. |
|
|
|
| My na ZŠ na druhém stupni dostali ke studené válce také jen jednu stranu A4, v hodinách jsme to neprobírali. Nebo si to alespoň nevybavuji, v posledním roce jsem byl celkem často nemocný (různé rýmičky apod. :-D ) a ve druhém pololetí, po jistotě přijetí na SŠ, jsem na to i docela kašlal. Vlastně ani pořádně nevím, co se v těch hodinách dělo, protože snad už na podzim jsem byl zkoušen z počátků 2. světové války, tudíž jsme se v ní buď plácali strašně dlouho (ale to téma mě dlouhodobě zajímá a určitě nemám pocit, že bych se v těch hodinách něco podstatného dozvěděl) nebo jsme tam vespolek tloukli špačky.
Jinak ten text mi přišel dost proruský, což asi koreluje s tím, že ředitelka školy a současně vyučující byla levicově orientovaná. Zdůrazňovalo se tam především sestřelení amerického bezpilotního letadla nad SSSR počátkem 60. let coby hrozný debakl USA. Materiály ze školy jsem nevyhazoval, takže bych to doma asi ještě někde našel.
Ale věnovali jsme se tomu tématu na prvním stupni v 5. třídě, kdy nám učitel např. pouštěl píseň Bratříčku, zavírej vrátka (tuším, že z gramofonové desky). Příští hodinu pak spolužačka z domova přinesla, že kdyby to pustil v minulém režimu, šel by do vězení. Což učitel on potvrdil. Vybavuji si i nějaký text v učebnici o Sametové revoluci a rozdělení Česko(-)slovenska, ke kterému jsme se dostali. Ale na prvním stupni to samozřejmě nebyl dějepis, nýbrž vlastivěda. |
|
|
|
| Marshall: My jsme na ZŠ i gymnáziu skončili někdy během 2. světové války, možná ani ne v roce 1945. Na konci ZŠ (1998) ještě učitelka uvedla něco v tom smyslu, že dějiny po druhé světové válce jsou ještě příliš živé a historikové si na ně teprve budou muset vytvořit názor, resp. budou potřebovat delší odstup. Tehdy jsem si říkal, že na interpretaci 2. světové války se asi tak dlouho nečekalo... Na gymnáziu (2002) pak dostávali maturanti z dějepisu a další zájemci (včetně mě) jen vytištěný stručný souhrn dějin po roce 1945. |
|
|
|
| Koukám na Devadesátku (ČT24), kde se diskutuje o výuce historie.
My (gymnázium) jsme skončili 1945, to znamená, že jsem se období po tomto roce nikde neučil a všechno jsem tak nějak posbíral z knih, filmů, muzeí a trochu od lidí (třeba babička druhou světovou pamatuje).
Tak mě zajímá, jestli jste se učili v dějepise i druhou polovinu 20. století? |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Tady pivo nemají, jde o vojenské zařízení. A navíc nezletilé protagonistky. :-D |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|