|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 11690 |
|
Vítejte ve Diskuzním klubu. Není zde pevně dané téma, to se postupně vyvíjí, nicméně více než dvě témata zároveň není záhodno probírat. Jinak zde panuje názorová volnost. |
|
|
| Ještě jednou, teď už snad správně odemčený článek o hořčíku.
Jestli Čína těží přes 80 procent, tak to tak snadné nahradit výpadek nebude. Ale to je se vším, jasně, že se i přirozeně trhem všechny problémy vyřeší, ale v řádech mnoha měsíců nebo i let, takže nějaký ten rok setrvačností budeme mít slušnou inflaci kvůli nedostatku produktů.
A když říkám "straší", nemyslím tím, že kecají. I když u toho AdBlue to tak vypadá, že jde jen o nedostatek v důsledku vyvolání paniky, zatím. Ale v některých případech to novináři trochu přehánějí místo prostého informování. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Tak když v článku mluví o tom, že ho lidé extra skupují, tak o strašení jde. A sám podotýkáš, jak právě se Havlíček nesmyslně chová, a tím tomu ještě nahrává, aby vznikla panika. |
|
|
|
| Mvek:
Nedostatek hořčíku (měl by to být odemčený článek)
Není :) Tohle je stejné, jako s těmi čipy. Způsobí to dočasné utlumení, kdy si uvědomíme, že Asie není spolehlivá a najdou se alternativní zdroje v rámci Západu - obvykle v Kanadě, která má kde co, včetně tuším několika magnesitových dolů.
I když aspoň dobrá zpráva zatím vypadá to, že ten realitní trhy v Číně s námi zatím nezamával.
Jak jsem říkal dříve, na mezinárodní výkyv je Čína příliš uzavřený trh. Navíc soudruzi vydali dolarové kontra-dluhopisy.
Mvek:
A k tomu ještě tedy straší i lidé runem na AdBlue
Všiml jsem si, že poslední dobou často používáš pojem strašení. Za mě je to prostě informace o nedostatku, kdy zrovna AdBlue je klíčová kapalina, a proto se o ní často mluví. Patrně to bude poslední hřebík do rakve dieslům, i když ji technicky vzato nepotřebují. Aspoň ne všechny. Já mám EURO6 diesel bez AdBlue – prozřetelně jsem si pořídil atmosférické 1.3 TDI. Horší je u vyšších kubatur, samozřejmě. Btw, pražské autobusy jsou tuším diesly s AdBlue :)
Nejvíc mě ale fascinuje, jak si AdBlue všiml ministr pro všechno a nic Karel Havlíček a najednou za neskutečně draho bude nakupovat třídenní zásobu do skladů státních hmotných rezerv. (Ještěže už jdou tihle kašpaři od válu.) |
|
|
|
| Myslím, že Marshallovi a mně ohledně inflace a krize dává za pravdu i tato další patálie:
Nedostatek hořčíku (měl by to být odemčený článek)
Ve stručnosti Čína kvůli plnění svých emisních limitů pro tento rok omezila výrobu nejvíce energeticky náročných provozů, tedy hlavně hořčíku, ale také hliník a křemík. A zrovna v produkci hořčíku prý zastává 87 % světové těžby, do Evropy dodává 95 %.
Takže nejen auta, ale i mnoho dalších produktů závislých na duralu bude mít problém. Zásoby v Evropě dojdou zhruba na konci listopadu.
I když aspoň dobrá zpráva zatím vypadá to, že ten realitní trhy v Číně s námi zatím nezamával. |
|
|
|
| Marshall: Já s tvým pesimismem souzním, možná to nečekám na konci roku, ale příští ano. Jen bych ho moc nešířil, protože to právě nahrává inflační spirále a očekávané inflaci, která se naplní. Ale to je další důvod, proč s tebou souhlasím.
Momentálně je průser přijít o auto (třeba totální škodou cizím pachatelem), protože na nové auto se skutečně čeká rok a víc, podle kategorie. Ojetá letí cenově nahoru a také moc nejsou... Pronájem aut asi poroste také.
Bohužel zrovna Polsko je pak dvojsečné. Ano, řešit se to musí, ale kdyby okamžitě důl a elektrárnu vypnuli, jak bylo požadováno (a s čím jsem dřív souhlasil), tak to jen prohlubuje energeticky volatilní budoucnost Evropy. Jistě, Polsko pořád může dovážet uhlí z Austrálie apod., ale to planetě už vůbec nepomůže.
Naopak bych k tomu přidal green deal za každou cenu, kdy se to zvrhává stejně jako většina snah, místo abychom tlačili na omezení zbytečného "konzumu", vnutíme si elektrická auta (pravda, někteří tak asi pak jezdit budou leda půjčeným), ale budeme se tvářit, že to stačí, a možná ti, co je budou mít a budou mít možnost v pohodě dobíjet, tak ještě budou jezdit víc.
Místo aby se řešil dopad na prostředí plošně. Jestli opravdu je elektromobil lepší i pro toho, kdo za deset let s autem najezdí do padesáti tisíc (jistě, takový by si mohl auto pronajímat, ale kde vzít k půjčení auta pro všechny zrovna na víkendy v letní sezóně, že...). Řešit nějak letadla jsem zatím nějak nezaznamenal.
Nesmysly jako foukání listí nebo posekané trávy benzínovým motorem neřeší nikdo, a přitom to obtěžuje okolí i smradem a hlukem.
Atd. atd.
Zrovna tak zelené střechy jsou bezva, pokud nemáme v lokalitě místo na zeleň, nebo řešíme výškové budovy, ale jinak co ty materiálové a energetické náklady na vyšší nosnost, opravy případných netěsností, ke kterým se nedá snadno dostat, zalévání a údržba atd., místo aby se investovalo do řádově lehčí tepelné izolace a třeba odrazných ploch pro odražení tepla, nebo naopak jeho využití na energii soláry (myšleno i ohřev vody).
Atp. |
|
|
|
| Marshall: Tady nejde o velikost trhu, ale o jüan. Problém bude mít ta část Oceánie, která do Číny vyváží. Naproti tomu bude čínský export levnější, čímž se vyváží globální dopad. Navíc Čína jüan zřejmě při vidině největšího průseru zafixuje. |
|
|
|
| Rezidenční trh Číny se odhaduje na 62 trilionu USD, což je 29 % GDP. To je víc než dvojnásobek problému 2007 (25-30t US housing market), který byl principiálně stejný, tedy "overleverage". |
|
|
|
| Marshall:
Věk Černých labutí?
Hehe. Dobrý příměr! Byť teda Taleb bere černou labuť jako clusterfuck – nejvíc k tomuto příměru a situaci aktuálně sedí Libanon, a to se - všichni doufejme - u nás nestane.
Vezmu body, se kterými ne až tak souhlasím...
a) Kolabuje Čínský realitní sektor - Existuje hodně stuií na téma, že Čína Euroamerickou civilizaci ovlivňuje ekonomicky jen minimálně. A výrobně si bez ní poradíme, to už víme. Realitní trh by se taky díky směnnému kurzu měl vyřádit pouze v Číně.
b) „Tofu-dreg“. Kvalita Čínských staveb je velmi špatná – padají mosty a budovy. - RIP ekvádorské přehrady a balkánské mosty :) Možná trochu černě, ale před Čínou jsme je varovali.
c) Blackouts se stále dějí a ovlivňují produkci včetně mezinárodních podniků. - Evropu aktuálně víc tíží Taiwanské sucho, než výpadky v Číně. Navíc EK plánuje vyrábět dostatek čipů přímo v EU. (s třemi křížky po funuse, ale lepší než nic)
3) Politická situace v Evropě (Brexit) a důsledky SARS-Cov-2 komplikují dopravu - Ee, maybe. Kamioňáci z ostrovů přešli třeba do Skandinávie a Západní Balkán se hlásí o slovo. Po summitu v Brdu to vypadá na výhledové rozšíření EU +7, a to máš zástupy levné pracovní síly. |
|
|
|
| Dovolím si tu zkopírovat (z FB) svoji spekulaci ekonomického ražení (v Mezinárodní situace a politika se teď řeší lokální věci a nechci to přerušovat).
Moje ekonomická spekulace.
Očekávám inflaci na konci roku 5 až 10 % (možná i více). Vede mě k tomu několik indikátorů:
1) Situace na trzích komodit
a) Cena plynu vzrostla za rok o 230+ %,
b) Cena uhlí vzrostla za rok o 300+ %
c) Index Spojených Národů, který se týká jídla, je +33,9 %
2) Situace v Číně.
a) Kolabuje Čínský realitní sektor – Evergrande, Fantasia definitivně zkrachovali a další budou následovat. Navíc, Čínské firmy mají více než 2x větší páku než US firmy a reality jsou velkou částí onoho „magického“ růstu Čínské ekonomiky. Tohle může být průser světového dosahu.
b) „Tofu-dreg“. Kvalita Čínských staveb je velmi špatná – padají mosty a budovy.
c) Blackouts se stále dějí a ovlivňují produkci včetně mezinárodních podniků.
d) Není úplně jasné, jaký budou mít letošní (rekordní) povodně vliv na produkci obilovin.
3) Politická situace v Evropě (Brexit) a důsledky SARS-Cov-2 komplikují dopravu - zatím hlavně v UK, ale díky zahlcenosti přístavů (nevracení prázdných kontejnerů) mohou časem komplikovat věci i v EU.
4) Ekologická situace - globální změna klimatu, klade dodatečné tlaky na produkci potravin a "damage control" je stále nákladnější, což zhoršuje veřejné finance.
A někteří lidé stále nechápou, že uhlí se nenapiješ - ano mluvím o Polsku.
Věk Černých labutí? |
|
|
|
| Telemachus Rhade: To je zajímavé, že jsem najednou konspirační teoretik, přitom tohle jsou bohužel běžné marketingové nástroje, lidská blbost a plácání nesmyslů. Viz různé runy na benzín, toaletní papír, cukr, vejce, máslo apod. v posledních desetiletích.
Kdyby článek tehdy sám neprezentoval reakci papírenského průmyslu, že je to nesmysl, tak bych to tu nezmiňoval jen na základě toho, že u malého nákladu naší knížky nebyl sebemenší náznak problémů. Takhle to už bylo podezřelé. |
|
|
|
| Poslední dobou si začínám čím dál víc uvědomovat, že všechny ty divné věci, co se kolem nás dějí nejsou důsledkem nějaké konspirace, ale mnohem spíše lidské hlouposti a šlendriánu... |
|
|
|
| Není papír, zdražil o polovinu
Mvek:
Nakladatelství se snaží šponovat poptávku po knihách?
Pořád jsi konspirační teoretik za každou cenu a vidíš za tím mocné knihkupecké lobby? Just asking... |
|
|
|
| Ono je poměrně populární také lustrování historie účtů na Twitteru, takže problém mělo nemálo lidí za tweety, které napsali třeba před 7-8 lety (dnes např. dospělí, ale stále velmi mladí sportovci, kteří byli v té době sotva teenageři).
Zvláštní je také ten trend, že cokoliv jen s náznakem rasistické konotace (a nemusí být ani vyloženě negativní), je dnes bráno jako horší prohřešek, než fyzické násilí. Tedy ne u nás, ale USA, Kanada nebo UK se v tom rochňá slušně. |
|
|
|
| Mirak: Jj, ale začalo to už docela dávno tohle, jak jeden tweet rozdmýchá bouři. Možná jsem sem i dával před šesti lety toto:
NYTimes: How One Stupid Tweet Ruined Justine Sacco's Life, kde se nekorektním humorem v jednom tweetu (že letí do JARu, že snad nechytne AIDS, ale že si dělá srandu, že je běloška) žena, kterou sledovalo docela málo lidí, rozdmýchala bouři a najednou o ní věděly miliony lidí.
Tehdy jsem z toho příběhu byl v šoku, dneska je to normálka. Však jak jsem tu upozorňoval na nějakou tu političku, co napsala rychlý tweet o letadlu zadrženém v Bělorusku, že už je na cestě, že je to úleva pro všechny příbuzné a cestující, protože v tu dobu měla vědět, ale asi ještě nevěděla o zadrženém disidentovi a jeho přítelkyni. Přitom to je tweet - rychlá zpráva, od které se nečeká nějaká extra přesnost. |
|
|
|
| Mvek:
Aneb další ukázka populárního odezdikezdismu.
Je to tak. Je obrovský problém stanovit nějakou rozumnou hranici mezi tím, kdy se domnělým obětem v těchto kauzách dříve implicitně nevěřilo a dneškem, kdy na zruinování kariéry kohokoliv z šoubyznyzu nebo dnes i populárně z videohernho průmyslu stačí pomalu jediný tweet. Chris Avellone by mohl vyprávět :/ |
|
|
|
| O cancel culture a Johny Deppovi na MFF
Nevím, kde jsem k tomuhle provokativnějšímu názoru o cancel culture přišel, ale konečně jsem si to přečetl a zaujalo mě to spojení s pádem želené opony, kdy utopistické myšlenky socialismu byly varovné pro podobné úvahy na západě. Zatímco dnes už se takové myšlenky zase rozvíjejí a západ nebo nyní i možná my se musíme poučit znovu.
Co tam akorát chybí, je důraz na přiměřenost a zlatou střední cestu. Pochopím, že někdo nechce toho či onoho umělce angažovat kvůli nějaké kauze, problém je teprve, když pomalu pálím jeho předchozí díla, nebo ho z nich chci málem odstranit, a když to dělají všichni.
Aneb další ukázka populárního odezdikezdismu.
Navíc zajímavé je, že podobně mi přijde, že mnozí ze "západu" nezažili, nepochopili, nebo vůbec neslyšeli o socialismu a jeho ideích ani v oblasti vývoje software. Nemám nic proti manifestu agilního vývoje, ten postuluje zajímavé myšlenky. Problém mám s tím, co se z toho stalo v podobě různých certifikovaných školení a metodologií i amatérských nadšenců, kteří pak ty myšlenky ždímou do extrému.
A tak se stane, že pak má každý člen týmu být schopen dělat cokoliv, zaskočit za kohokoliv, byť samozřejmě ne stoprocentně stejně efektivně. Že každý má dělat jak vývoj, tak testování, a možná občas i integraci.
Každý je pak odpovědný za kvalitu výsledného produktu a má přispět k její výši. Každý den má sledovat výsledky testů a pokud nějaké selhaly, aktivně zjišťovat, proč, i když s daným modulem neměl nic společného. Může samozřejmě požádat o pomoc jiné, ale každý se má podívat.
Takže to nedělá nikdo:-). Ale furt je to naše chyba, nikdy nepřipustíme, že by byl problém v systému, že bez odpovědnosti prostě málokdo je tak nadšený, aby tyhle ideje fakt následoval. |
|
|
|
| Marshall:
to troluješ nebo to myslíš vážně
Tak napůl, je to taková ta politicko-zjednodušující hláška, ve které je ale kus pravdy, tedy spíše varování, kam to spějeme... ale jak píše TR, doba se prostě mění, vidíme rychlou transformaci světa před očima a jen doufejme, aby se to nezvrhlo v ještě něco nepříjemnějšího...
|
|
|
|
| Pozemstan: Jo, z nedostatku. Nejvíc trpí PC komponenty, kdy už pomalu přes rok nejsou grafické karty. Občas stojí 40 tisíc, občas 90 tisíc :) Ale nejsou ani SSD, flash, nand, zvukovky... A nejen Covid je na vině - dál jsou to obří záplavy v Číne, neprůjezdnost Suezu, stávky v přístavech, sucho na Taiwanu... Těch důvodů je hodně. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|