|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 11690 |
|
Vítejte ve Diskuzním klubu. Není zde pevně dané téma, to se postupně vyvíjí, nicméně více než dvě témata zároveň není záhodno probírat. Jinak zde panuje názorová volnost. |
|
|
| Mvek: Krásné :) Dávej odkaz častěji :) |
|
|
|
| Tak bychom zas mohli udělat klikací akci... StarNET City
Přibyl nový druh budovy a město se začíná členit na čtvrti, řekl bych. |
|
|
|
| No jinak udelal jsem nakonec i f-test a nejak to vyslo (ten uz jsem delal pomoci funkce ftest v excelu, ttest jsem delal rucne pac mi to pomoci funkce vychazelo hrozne divne a bylo tam dost argumentu, kterymi jsem si nebyl jisty)... |
|
|
|
| Mvek: Delam to rucne v Excelu, je to jenom par funkci, takze zadna velka hruza to neni... Statisticke softwary nemam, je treba to hlavne udelat rychle, takze je ani neshanim... |
|
|
|
| Yakuzza: Ale ne, trochu mi to smysl dává. A ty to v?echno jako dělá? ručně? Přeci jen jsem myslel, ?e má? v ruce SAS nebo jiný soft.
No, jsme to výborná skupinka, jeden absolvuje rychlokurs, druhý to u? zas zapomněl a je?tě neopakoval a nidky si nebyl jist, jestli chápe a třetí nevím, prostě taky má jen základní znalosti:-) Mo?ná bychom měli k tomu je?tě vymyslet nějakou teorii, třeba bude převratná, dostanem Nobelovku a je to.
|
|
|
|
| Mvek:
kdy? nevím, co je ta kritická hodnota testového kritéria, ale to t ti vy?lo vět?í ne? 0,05 i 0,01 (můj limit), tak?e asi to fakt nenís tatsiticky významné.
Je to o statisticke vyznamnosti, ta kriticka hodnota se bere z jakesi tabulky, kde se zjistuje podle smerodatne odchylky...
(Mozna to moc nedava smysl, uvedomte si, ze rano jsem jeste nevedel, co je to t-test :-)) |
|
|
|
| Tak jeste jednou, asi jsem to vysvetlil blbe:
Mam 2*70 dotazniku. Kazdy ma 24 polozek typu "pozitivni 1 2 3 4 5 6 7 negativni". Polozky jsou stejne, ale polovina je na obrazek A, polovina na obrazek B. Kazdy dotazovany vyplnoval dva dotazniky - jeden na obrazek A, jeden na obrazek B. To znamena, ze udaju mam 2*70*24.
Uz jsem ale pokrocil, pomoci t-testu jsem porovnal jednotlive polozky podle pohlavi, tj. napr. otazku 1 obrazku A - kluci vs. holky. Jestli prijmout nulovou hypotezu nebo odmitnout... Chci to udelat jeste ruzne - dva obrazky mezi sebou a potom jeste podle jednotlivych dimenzi (tech 24 polozek se deli na tretiny - emoce, obsah a forma) |
|
|
|
| Yakuzza: Aha, no studentovo rozdělení neznám, předtím jsem se mu vyhnul a čeká mě a? teď na soubornou zkou?ku. Ale to co říká? by mi stejně jako u mého příkladu dávalo smysl. I kdy? nevím, co je ta kritická hodnota testového kritéria, ale to t ti vy?lo vět?í ne? 0,05 i 0,01 (můj limit), tak?e asi to fakt nenís tatsiticky významné.
Anova se snad pou?ívá, kdy? je jedna proměnná souvislá (já jí posuzoval závislost počtu příspěvků na SN na regionu, odkud u?ivatel pochází).
|
|
|
|
| No já teď ře?ím také statistiku, ale tohle u? jsme dost pozapomněl. -( Sám mám za země údaje o mezinárodních teroristických útocích a veličiny, které by to snad mohly trochu vysvětlovat, by? asi ne moc. Měl bych zkusit mnohonásobnou regrasní analýzu nebo asi spí? faktorovou po shlukové analýze oněch "vysvětlujících" veličin, ale...
Yakuzza: Tak?e byly mezi 70 ?áků rozděleny tři obrázky A, B a C a ka?dý odpovídal jen u toho jednoho? Tak si vysvětluji 24 polo?ek u obrázku. Mo?ná by ?lo pou?ít i analýzu rozptylu oneway ANOVA, jestli se výsledky signifikantně li?í, ale to se mo?ná dá pou?ít jen u porovnání dvou řad, ne tří. Ale pokud má? dvě řady dat podle pohlaví, tak by to mo?ná ?lo. Nicméně ten T-test je mo?ná lep?í, to teď má chabá pamě? neumí posoudit. |
|
|
|
| Mvek: No a slo by ciste teoreticky pomoci studentova t-testu zjistit, nakolik jsou na sobe zavisle rozdily v odpovedich kluku a holek...? Ted jsem to podle jakehosi navodu pocital a vyslo mi jakesi kriterium t = 0.09977 a kriticka hodnota testoveho kriteria = 1.994. A jelikoz je to t mensi, musime udajne prijmou nulovou hypotezu, tzn. ze mezi tim nejsou statisticky vyznamne rozdily (faktor nahody). Dava ti to nejak smysl? |
|
|
|
| Yakuzza: Tomuhle nerozumím: u kazdeho z obrazku je 24 stejnych polozek od jedne do sedmi.
Myslel jsem, ?e bude? mít 70*2 hodnot (1,2,3,4,5,6 nebo 7). Tedy ka?dý ?ák ke ka?dému obrázku co dal.
V tkaovém případě mě samozřejmě kromě průměru napadají je?tě nějaké ty kvantily jako medián nebo kvartil, třeba ?e 25% ?áků volilo 1-já nevím 3, to je právě to, co bys měl z toho dostat.
No a dkyby se to převedlo na tabulku četností, teda u ka?dého obrázku 1 bylo kolikrát atd., tak z toho udělat graf četností, to by mohlo být názorné, bylo by vidět rozlo?ení, pro co nejíc hlasovali.
Ale to tě asi napadlo (a třeba mi stejně nerozumí?, ale napadlo tě to:-)) a je to jednoduché celkem. Ale fakt u takového příkladu mě nic moc s nějakou závislostí nenapadá a nemů?u si vzpomenout, co mi přesně říká taková směrodatná odchylka, jestli to by k něčemu bylo.
Někdo jiný se taky ozvěte!!!
|
|
|
|
| Mvek: Resim nasledujici vec:
Mam jeden vyzkum, kdy zaci na ZS vyjadrovali sve pocity ze dvou obrazku na sedmistupnove skale. Napr.
Obr. A
pozitivni 1 2 3 4 5 6 7 negativni
Obr. B to same.
A mam to nejak statisticky zpracovat. Odpovidalo asi 70 zaku, u kazdeho z obrazku je 24 stejnych polozek od jedne do sedmi.
Napada te, jakym zpusobem by se to dalo zpracovat? Ale potrebuju to fakt rychle :-)
|
|
|
|
| Zephram: Já se to budu muset znovu učit, ale taky v létě... Nicméně a? na některé pojmy si myslím, ?e v tomto konkrétním případě to pí?u dobře:-). Ale zobecnit to nebo pou?ít jinde bych moc neuměl. |
|
|
|
| Mvek: No, vidím, ?e u? si toho skutečně moc nepamatuju ]-: |
|
|
|
| Yakuzza: Pokud si dobře pamatuju (a podle dost úsečných poznámek ze ?koly), tak t-testy mají vyjít men?í ne? zadané číslo (vět?inou 0,05% nebo 0,01%), tedy doplněk do 100% intervalu spolehlivosti (ten je 95 nebo 99%). Pokud nevyjdou, tak ta patřičná proměnná, u které nevy?ly, tak nelze pou?ít (laicky řečeno).
Pokud jsou tedy t-testy ok, pak má F-test pro mě význam. A ten má být zas malý, abych zamítl nulovou hypotézu. Otázkou je, jaká mohla u tebe být nulová hypotéza, a co vůbec ře?í?.
My jsme měli příklad, kdy jsme měli max. rychlost druhů aut a jejich spotřebu. A usuzovali jsme, jestil je spotřeba závislá na rychl. Podle grafu, jaký druh auta (tedy max. rychl.) má jakou spotřebu jsme usoudili, ?e to mů?e být parabola, a tak jsme si jako vysvětlující proměnnou dali rychlost a rychlost^2 a závislou byla spotřeba. No a t-testy jsme dostali pro ty dvě rychlosti malé a F-test jsme dostali taky malý, tak?e jsme zamítli, ?e by parametry paraboly byly 0, tudí? jsme zjistili, ?e to je sktuečně parabola.
Jinými slovy nám F-test řekl jen, ?e sptořeba na max. rychlosti závisí.
Pokdu chci vědět, jak moc závisí, tak to není podle té hodnoty F, ale podle indexu determinace (R-Square).
A pokud chci porovnat různé příklady, co závisí víc, tak musím pou?ít modifikovaný index determinace (Adj. R- Square), ten je v?dy o něco ni??í, ne? neadj. a pak prostě co je vět?í číslo (*100 dostanu procenta), tak to je závislej?í. |
|
|
|
| Jo a dodatek - potrebuju taky vedet, co vlastne znamena ta vysledna hodnota. Vim, jak to spocitat, ale nevim presne, jak si vylozit vystup... |
|
|
|
| Potrebuju akutni pomoc.
Muze mi nekdo, prosim, v rychlosti vysvetlit, o cem je T-test a F-test? A jak se lisi jednovyberovy, dvouvyberovy, parovy apod. Ale tak, abych to pochopil, to znamena, ze vim, ze to je na porovnavani dvou mnozin hodnot a ze ty testy jsou na testovani nejakych hypotez. Jo a potrebuju to vedet nejpozdeji do 13:30 :-) Diky moc. |
|
|
|
| Mvek: No asi si porad nejsem uplne jisty, co tim myslis, ale tak nechme to byt, v zivote jsou dulezitejsi veci :-) |
|
|
|
| Yakuzza: ?e tehdy bys mě oprávněn kopal k vyhledávačům |
|
|
|
| Mvek:
Ale no tak, tahle reakce patří tak rok a půl zpátky...
Ted jsem te fakt nepochopil :-) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|