|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 11690 |
|
Vítejte ve Diskuzním klubu. Není zde pevně dané téma, to se postupně vyvíjí, nicméně více než dvě témata zároveň není záhodno probírat. Jinak zde panuje názorová volnost. |
|
|
| Zephram: "Naopak, při ideální nebo stejně dobré informovanosti, by trh přestal existovat, přestal by existovat zisk, protože každý by přesně věděl, jakou má pro druhé co hodnotu." Zajímavé, teorie podnikatelského objevování... Zatím jsem se setkával spíše s jistou obhajobou "homo economicus" a racionální volby, nanejvýš s připuštěním vlivu emocí apod. Ale, co jsem zběžně koukl na ten kratší Otáhalův článek, tam řeší spíše rozdílnou informovanost na straně podnikatelů coby jejich konkurenční či komparativní výhodu, schopnost najít si své výhodné místo na trhu, riskovat apod. Ano, toto je celkem logické a k trhu to patří, ale trochu jsou vynecháni koncoví zákazníci, které jsem myslel především. Já samozřejmě nic nemám proti tomu, pokud podnikatel využije toho, že zákazníci nechtějí či neumějí jeho činnost provozovat sami, a on tak na trhu nabídne své služby i s pomocí svých lepších znalostí trhu apod. (stejně jako využije výhodu vůči svým partnerům a konkurenci). Narážel jsem hlavně na to, že koncový zákazník prostě často má informací méně, a může tak být snadnou kořistí i podvodníků - ale na kritice nečestného či nezákonného jednání se shodneme. Vlivem omezené informovanosti může zákazník také kupovat třeba dražší a méně kvalitní produkty, což za živelné pohromy může dosahovat extrémů.
Absolutní informovanost zákazníka by ale podle mě trh nezlikvidovala, jen zostřila, protože zákazník by si sice vybral pro něj nejvýhodnější prodejnu, nejlevnější zboží apod., ale stále by zohledňoval i své osobní preference, kvalitu zboží a služeb, časovou dostupnost atd. I kdyby znal původní "skutečnou" cenu od výrobce, stále by často neměl možnost od něj zboží koupit, popř. by mu to dodatečné náklady (poštovné, balné, jiný způsob dopravy) prodražily... I když, jak jsem psal, internetové obchody již informovanost a možnosti zákazníků dosti zlepšily...
Jinak pokud jde o ta dilemata pomoci, tak celkem souhlasím s tím, že samozřejmě má být nějaký limit vlastním ohrožením, i když některé situace, které popisuješ, už jsou dost extrémní, jakkoli to platí i o samotných katastrofách. Majitel člunu by samozřejmě neměl být při katastrofě odsouzen k "otrocké" pomoci až do "úmoru", ale na druhou stranu by podle mě v takové situaci, pokud už sám pomoci nemůže, měl poskytnout člun dalším lidem či záchranářům. Samozřejmě by pak měl mít nárok na návrat člunu či adekvátní kompenzaci a popř. i nějakou finanční odměnu a ve většině civilizovaných zemí by asi dostal i jisté ocenění spojené se společenskou prestiží... A tady se vlastně shodujeme s tvým příkladem se zabavováním aut.
"A o tom je i ta diskuse o sociálnosti a pomoci slabším. Je správné pomáhat slabším, chudším, znevýhodněným, ... ano souhlasím.
...
Současný systém má žel prvky všech výše uvedených zároveň, i těch extrémních."
Tady jsi poskytl zajímavý přehled sociálních systémů, i když tedy nevím, jestli má současný systém opravdu rysy všech uvedených. Pokud je člověk napaden za pomoc bezdomovci, tak je to spíš ze strany dalších občanů či radikálů než státní policie a pokud je někdo vyhozen z vlastního domu, tak to nebývá z důvodu "spravedlnosti" ve prospěch chudých, nebo jde o činnost nějakého zločinného gangu... Ve společnosti tedy skutečně budou zastánci všech směrů, ale státní politika se pohybuje někde mezi tvým popisem socialismu (spíše) a liberalismu.
Samozřejmě lze diskutovat jak o vhodné míře státní pomoci a s tím spojeného přerozdělování peněz veřejnosti, tak i o velikosti byrokracie, která s tím nemusí souviset zcela přímo úměrně. Právě nový český prezident Zeman coby prognostik/futurolog a příznivce sci-fi navrhuje dlouhodobě náhradu většiny úředníků počítačovou technikou (i když současná vláda podobné přístupy dosti zdiskreditovala). Trochu se ale obávám, že by v případě realizace Zemanových představ popsaných např. v knize Jak jsem se mýlil v politice, k nelibosti jemu jinak blízké levice, neúnosně vzrostla míra nezaměstnanosti... Nehledě na možnosti asociálních či doslova nelidských rozhodnutí čistě počítačové státní správy (viz polemika o počítačích již v TOS -))... Ale třeba by se pro bývalé státní zaměstnance našlo jiné využití, resp. by jim bylo umožněno si jej najít samostatně... Podle mě by stát měl poskytnout lidem pomoc tak, aby nikdo neklesl zcela na dno - jakousi záchrannou síť. Zároveň by ale nemělo jít jen o pasivní poskytování dávek, ale hlavně o aktivní zapojení lidí do pracovního procesu, podnikání, nabídnutí nové perspektivy, rekvalifikace apod., i třeba za cenu tvorby nových státních podniků a velkých vědecko-technických projektů. Pravice často vidí jako jedinou sociální pomoc dobrovolnou charitu apod. Ta by podle mě měla mít také volné pole působnosti. Nikdo by jí neměl bránit. Stejně tak by měli mít dostatek svobody podnikatelé, kteří by se v případě svých kvalit a lepší motivace museli i proti oněm státním podnikům (které by ale nepůsobily zdaleka ve všech odvětvích a se soukromým sektorem by spolupracovaly) prosadit.
Pokud jde o tu náhradu úředníků stroji, připomnělo mi to i debatu snad nějakých historiků, kterou jsem zaslechl asi na loňském FF. Ti se kupodivu i ve světle dnešní krize shodli na tom, že za několik desítek let prostě budou většinu práce vykonávat stroje a lidé již nebudou pracovat a budou se věnovat jen svým zájmům. Jaksi ale zapomněli na to, jak by fungoval už dnes, byť možná pod vlivem světové (neo)liberalizace od 70. let, kolabující, sociální systém, z čeho by žili... Byl to ale zajímavý pohled ve srovnání s jinou debatou, kterou jsem vyslechl na FF před lety, kde někdo zase až příliš vycházel ze "současného řádu" a vyjadřoval ostrý odpor proti squatterům jednoduše proto, že každý musí platit nájem, aniž by se ptal, zda jej někdo požadoval a o svůj dům se staral tak, že by squattování zabránil...
Ale to už jsem od tématu poněkud odběhl, i když to možná může být trochu blízké onomu zabavování domů, ovšem v situaci, kdy majitel rozhodně není vyhazován, naopak často žije stovky či tisíce kilometrů daleko a o dům se ani nezajímá. Po vyklizení (ano, státními orgány) pak následuje třeba jen zazdění oken a dveří - viz bývalé lázně v ulici Na Slupi v Praze. Tady by se podle mě mělo hledět na vyváženost zájmů majitele, bezpečnosti obyvatel, i třeba svobodného užívaní volně dostupných nevyužívaných prostor - podobně jako tomu je i v případě veřejných prostranství apod. V případě (také sporných) autorských práv se též někdy uvádí, že firmy v USA musí postupovat proti "stahovačům" apod. u soudů tvrdě už jen z toho důvodu, že jinak by to bylo považováno za jejich dobrovolnou rezignaci a oslabení vlastních práv... Možná tedy v obou případech hlavně o jakousi na jedné straně "mocenskou" image majitele a jeho ego vůči "slabším" občanům, na druhé straně nutnost obrany v tvrdé konkurenci, což trochu připomíná divoké poměry středověkých feudálních panství - pravda, i s těmi squattery coby tuláky, někdy lapky apod...
Abych se ale vrátil k pracovním příležitostem v konkurenci strojů... -) Vedle asi logického, byť často pravicí zneužívaného důrazu na morálku a snahu o soběstačnost pěkně shrnutého např. v řešení krize podle Tomáše Bati, je něco pravdy i na slovech jeho ne zcela férově pro spolupráci s nacisty původně v zájmu Tomáše Bati mladšího zostuzeného a v poslední době přece jen rehabilitovaného bratra Jana Antonína Bati, byť jde o slova z roku 1939 namířená již ve fašizujícím duchu proti První republice a odsuzující i ji za údajný příklon ke komunismu a upřednostňování státních úředníků před podnikateli...
"co způsobilo, že byla Evropa v letech od roku 1930 až do posledku vlastně kontinentem nezaměstnaných? Co to bylo jiného, nežli že k těmto desítkám milionů dělníků scházel nějaký ten milion mistrů a nějaký milion podnikatelů? Bylo-li v Evropě dvacet milionů nezaměstnaných, bylo to proto, že scházelo milion vychovaných, vycepovaných, odvážných podnikatelů, kteří by našli způsob, jak tyto lidi zaměstnati."
Abychom přežili, tak jsou asi opravdu potřeba noví podnikatelé, ale nevěřím, že by jich přinesl více a hlavně schopnějších ještě svobodnější trh. V současné situaci, máme-li ještě státní zřízení (i třeba včetně vyšší úrovně v podobě EU) a nepanuje-li anarchie, je potřeba aktivní podpora státu včetně i třeba oněch státních podniků - postupně třeba privatizovaných - a hlavně snaha o vyvinutí zcela revolučních technologií, zejména zdrojů energie, pohonů nebo jiných příležitostí apod., čímž se dostáváme zpět ke konkurenčním výhodám i některým příspěvkům Razera apod. -) |
|
|
|
| Razer: tě to asi baví, nebo máš jiný pádný důvod :) pro mne je to redundantní
|
|
|
|
| lagga: A teď si představ že kvůli postavám hledám třeba 200 úplně různejch věcí do měsíce i ty který bych nikdy nesledoval, to ti pak nabízí věci... |
|
|
|
| coby, google navrhuje kolikrát pěkný voloviny jak na vyhledávači tak na youtube, protože "jiní ještě koukali na toto a vás by to mohlo tankovat" :) jako dítě :) |
|
|
|
| Mvek: No a co teprve vyčte google z konkrétních slovních dotazů a videí co člověk sleduje... |
|
|
|
| Ty dotace z EU se nám začínaj rozmáhat opravdu neúnosně...
http://www.novinky.cz/krimi/295456-farmu-bolka-polivky-poslal-soud-do-upadku.html
Ale je fakt, že i osobně sem se setkal s jinak seriózním člověkem, který nabízel, že podobnou věc by pro "moji" firmu zařídil, kdyby byl zájem... |
|
|
|
| Když tak koukám na to, jak se každých 12 hodin mění radikálně předpověď na tento víkend a začátek týdne, tak se mi pořád nechce věřit, že se přesnost předpovědí tak zvedla za poslední dvě desetiletí.
Mně příjde, že tu jsou dva faktory, jednak přesnost, jednak úspěšnost. Tzn. přesnost se zlepšila, to je fakt, když se vyvíjí počasí poměrně pravidelně, tak technika dokáže vypočíst dobré mapy.
Ale zase se mi zdá, že díky počítačům, které je obtížné naprogramovat na fuzzy logiku, na pravděpodobnosti atd., pak nějaký výkyv v měření najednou dá podnět pro totální překopání modelu. No a zdá se, že meteorologové moc do těchto výkyvů nezasahují, zatímco dříve by asi spíše výpočet (navíc dost hrubý) trochu zprůměrovali i podle nějaké další zkušenosti.
Včera večer mělo být v sobotu tepleji než v neděli a méně srážek, dnes je to naopak, nemluvě o tom, že na začátku týdne mělo být v neděli 12, ve středu se to změnilo na -1, a teprve teď to roste. Chápu, že se nad Polskem střetávají masy, a tak se to mění, ale jsou to moc velké rozdíly. |
|
|
|
| TelemachusRhade, Zephram: Díky za přání. -) Pomalu bych se měl bát údajně Lennonova hesla "Nevěřte nikomu, komu je přes třicet" nebo jeho akademické modifikace "Nevěřte nikomu, komu je přes 30 a není na WoSu!" Tomu druhému se ale už snad brzy vyhnu... -)( |
|
|
|
| Yakuzza: Já teda mluvím o notorických "nabízečích", tam jako mě bombardujou horem spodem a smsky jsou jen takový bonus. |
|
|
|
| Všeho dosyta nebo aspoň polosyta! |
|
|
|
| Mirak: To ano, ale pokud chce resit neco podstatneho, po nekolika neuspesnych pokusech ti posle smsku s pointou problemu. A to plati nejen pro operatory, ale i jine instituce (pokud jsou trochu rozumne). |
|
|
|
| Yakuzza: Problém je, že pokud otravuje operátor, tak opruzuje pořád dokola.
|
|
|
|
| Také, Pozemstane, přeji vše nejlepší k narozeninám! |
|
|
|
| Pozemstane, k významným narozením ti významně přeju všechno nejlepší! :) |
|
|
|
| Kdykoliv mi volá neznámé číslo, tak to házím do googlu, většinou hned vyskočí, že se jedná o nějaké obtěžující číslo, tak to ani neberu. Je to takových 90% případů. Když mi to nic nenajde, tak to vezmu. |
|
|
|
| Z jiného soudku...
Konečně se i mně ukázalo, že googlit telefon, který člověku volal, ale nechytil ho, může mít smySl.
Aneb nalezl jsem odpověď, že tam volat nebudu:
http://kdovola.net/277010314 |
|
|
|
| Razer:
Ještě jsem chtěl zareagovat na pár konkrétních věcí. Na VV jsem zapomněl, protože jsem se nějak přestal orientovat, kdo je VV a kdo LIDEM, kdo je ve vládě, apod. Jinak si o nich taky nemyslím nic moc hezkého.
líčíš volené zástupce jako bandu blážnů, no nic proti tomu :-) ale v minulém příspěvku jsi psal cosi o naprosté neúctě k cizím volbám
Já ale nekritizuji konkrétní lidi, konkrétní politiky nebo politické strany. (A zprostředkovaně ty "zabedněné voliče,kteří je mohli volit". :-]) Já kritizuji míru přerozdělování a míru moci politiků nad penězi, která pokud se nezmění, podle mne povede ke stejným problémům i kdyby někdo zítra celou vládu, parlament, senát a stávající velké politické strany rozpustil a vypustil.
...
Jinak taková praktická ukázka konkurenčního boje: http://ekonomika.idnes.cz/konkurence-na-draze-dal-drti-ceny-d4q-/eko-doprava.aspx?c=A130301_120955_eko-doprava_neh Na konci článku je věta Současný konkurenční boj může stěží dopravcům přinášet zisk, profitují z něj jen cestující. a stejně nikdo nevolá po tom, aby to cestujícím někdo zakázal takto "zneužívat" situace a vydělávat na dopravcích. Z vnějšku to často vypadá a může vypadat, "že by to obchodníci mohli dělat takto a vlastně by na tom i vydělali". (Že i rohlíky zadarmo by se mohly vyplatit.) Ona to i může být pravda, že někdo z vnějšku to odhadne lépe. Ale důležité je, že dopady omylu nebo dobrého odhadu nese ten, kdo rozhodnutí udělal a bude jej do budoucna měnit. Pokud se zmýlí podnikatel, ponese ztrátu on (a jeho zákazníci pokud nepřejdou ke konkurenci). Pokud se zmýlí regulátor, není často uniku. Resp.ten únik je tím těžší, čím větší moc ten regulátor má.
|
|
|
|
| Pozemstan:
ideální trh předpokládá i ideální či absolutní, popř. alespoň stejně dobrou, informovanost prodejce i kupujícího.
Naopak, při ideální nebo stejně dobré informovanosti, by trh přestal existovat, přestal by existovat zisk, protože každý by přesně věděl, jakou má pro druhé co hodnotu. Ve skutečnosti spoustu věcí lidi neví, tedy odhadují, lépe či hůře odvozují, spekulují, riskují, objevují. A ti, co to dělají dobře, jsou odměněni ziskem. V tomto se mi velmi líbí Teorie podnikatelského objevování. Bohužel text o této teorii pojednávající, který by nebyl dlouhý mnoho věcí opomíjí. A kompletní text (Kirzner, Israel: Jak fungují trhy, Liberální institut, 1998) je zase poměrně dlouhý. Mně se to četlo dobře, ale přeci jen to má 91 stran A5 (česky).
Jinak lhaní, manipulace za pomocí vyvolávání strachu a uvádění vědomě nepravdivých informací, to je samozřejmě podvod. A podvod by i na volném trhu měl být trestán. Někdo může mít extrémní názor, že ztráta společenské prestiže a budoucích zákazníků je za podvod dostatečných trestem. Až toto si nemyslím a zde vidím funkci státu a chci aby stát dohlížel na to, že lidi nelžou a dodržují uzavřené smlouvy.
v případě skutečné humanitární katastrofy by vyspělý civilizovaný stát měl zajistit většinou např. s pomocí armády okamžitou pomoc bezplatně sám.
Žádná pomoc nebude nikdy okamžitá ani maximálně dostupná (dostupná všem potřebným). Respektive, každou pomoc lze za cenu dodatečných nákladů urychlit, doručit více lidem a učinit větší. A otázka jak velké náklady ještě "stojí za to" je už právě ona otázka míry, která nemůže být nikdy jednoznačně rozhodnuta. A nemyslím si, že stát ji rozhodne lépe a spravedlivěji než lidé sami o sobě (vystaveni tlaku veřejného mínění).
Jsem rád, že žiji ve státě, kde neposkytnutí první pomoci je trestné. To znamená, že když jedu kolem autonehody, je mou povinností zastavit, použít svůj mobilní telefon, poskytnout pomoc. Ale má to své (neostré) limity. Pokud vidím tonoucího, je mou povinnosti pomoci mu pomoci, pokud tím vážně neriskuji vlastní život. Ale co to znamená "vážně neriskuji"? Trestní zákoník to říká pochopitelně nejednoznačně (40/2009 Sb. §150/1): "Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo jiného vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta." Přičemž co už je ono "nebezpečí" a co je jen "nepodstatné nepohodlí" rozhoduje soud. Co třeba případ, kdy je v mé moci zabránit smrti deseti lidí tím, že zmrzačím nebo zabiju nevinného kolemjdoucího? (Klasicky používané filozofické dilema s nekontrolovatelným vlakem, který jede po kolejích na skupinku dětí a jediný způsob, jak vlak zastavit, je shodit sebe nebo někoho do kolejiště pod vlak, jehož automatický bezpečnostní systém pak (po přejetí toho jednoho obětovaného člověka) na 50 metrech - akorát před dětma - zastaví.)
Řeknu to jinak... Představme si následující situace:
1) Kolem místa humanitární katastrofy v záplavové oblasti jede člověk na motorovém člunu a má s sebou několik plastových lahví s vodou. V domě umírá žízní dítě a státní (armádní) pomoci sice funguje na 100%, ale tam to prostě nestihne, protože toho má moc.
2) Stejný člověk jede na člunu kolem, vodu neveze leč má zásoby vody doma. Bydlí 30 minut cesty člunem a po zjištění situace se klidně může otočit, dojet pro vodu a zase se vrátit.
3) Záplavová situace je velkou katastrofou, která trvá několik dní a bude trvat ještě minimálně tři dny. Stát nestíhá vše. Člověk nevlastní žádný člun, ale je široko daleko jediný s dostatkem peněz a zároveň kontaktem na prodejce člunů, takže si může člun koupit a začít pomáhat.
4) Analogická situace těm předchozím, ale neumírá dítě, jen má někdo opravdu velkou život neohrožující žízeň. Nebo ti lidé mají horečku (bez ohrožení života) a člověk veze antipyretika.
5) Analogická situace těm předchozím, ale člověk svou pomocí zároveň zanedbává někoho jiného. (Třeba jede ten člověk na člunu za svou umírající babičkou s poslední šancí se s ní rozloučit, nijak jí už nepomůže ani život neprodlouží. Nebo si ty peníze, za které by mohl nakoupit člun a vodu a pendlovat a pomáhat a "zachraňovat životy", šetřil na drahou operaci, která zachrání "jen" nohu svého kamaráda či příbuzného či vlastní.)
Je asi bez diskuse, že člověk, který dobrovolně pomůže ve všech situacích zaslouží obdiv, úctu, možná i nějakou odměnu. Je asi celkem bez diskuse, že člověk, který nepomůže v situaci 1) nebo si za pomoc vynutí darovací smlouvu k pozemku pod daným domem, si zaslouží trest (a anulovat darovací smlouvu). Ale jak daleko má ta "povinnost pomoct" zasahovat? Lze si snadno představit stát, který necitlivě stanoví hranice a bude vyžadovat pomoc až příliš (povinnost vytáhnout člun a vozit vodu, když na to člověk má a má člun, bez jakéhokoliv nároku na kompenzaci nákladů nebo dodatečného proplacení benzínu). A pokud to stát takto udělá a přestřelí, tak to povede k tomu, že méně bohatých lidí si bude kupovat čluny (protože budou dobře vědět, jakou moc nad nimi stát má) a raději své peníze utratí jinak. A bude méně potenciálních pomocníků. Může se zdát, že díky tomu budou ty čluny ležet ve skladech, k dispozici státu a armádě pro bezplatnou pomoc. Ale ony ty čluny třeba vůbec nebudou vyrobeny.
A že "povinnost pomoci" skutečně může mít různou škálu (od nespravedlivé k těm, co pomáhají, přes hypotetickou ideální spravedlivou míru, až po nespravedlivou k těm, kterým by mělo být pomáháno) to je vidět třeba na pravomoci armády zabavovat soukromá auta. V diktátorském režimu samozřejmě může přijít voják a sebrat vám auto skoro bez ptaní. A když bude mít hloupé řeči, možná vám i ublíží nebo vás zastřelí a spravedlnosti se rozhodně nedovoláte. Kdo pomáhá armádě, přeci pomáhá vlasti a společným zájmům. Kdo odmítne pomoc, je nepřítel státu. Dovedu si představit, že tak nějak to může fungovat třeba v Severní Korei nebo pod vládou Talibanu. Asi se shodneme, že toto je moc. Pak si lze předstvait stát, kde vás nezastřelí, ani vám neublíží, ale pouze vyvinou tolik síly, kolik je nutné k zabavení auta. (A kdyby vyvinuli síly nepřiměřeně více nebo po vás vystřelili ostrýma, tak budou mít vojáci problém se soudy, apod.) Ale auto vám seberou bez náhrady, pouze pocit hrdosti, že jste mohli pomoci vám musí stačit. Ve vyspělých a demokratických státech s úctou k občanům a osobnímu vlastnictví se vám voják téměř omluví, slušně pozdraví, vysvětlí situaci, zdvořile ač důrazně vás požádá a samozřejmě vám vystaví potvrzení (nebo pokud slíbí, že se vrátí, tak vás poté armáda skutečně kontaktuje). Budete armádou přiměřeně kompenzování za újmu, případně i ušlé zisky. Pochopitelně, že voják to nemůže udělat jen tak z plezíru, ale za zákonem přesně stanovených podmínek, stavu ohrožení, apod. Pokud byste ale trvali na svém, že auto "v zájmu řešení živelní pohromy" nebo pro "zájmy obrany státu" prostě nepůjčíte, pokud byste požadovali extrémně přemrštěnou cenu za "pronájem auta" nebo se rozhodli využít svého vlastnického práva k propíchání pneumatik svého auta, pak budete asi ještě jednou důrazněji, ač stále slušně varováni, a pak proti vám bude (neochotně a jako "last resort") použita přiměřená a nezbytně nutná síla. ... Myslím, že takto to funguje i v tom nejdemokratičtějším státě. Nechtěl bych asi žít ve státě, kde by lidé měli zcela právo pomoc odmítnout pomoc a armáda by byla bezmocná. Ale dohady o tom, zda má "v obecném zájmu" pravomoci příliš velké nebo příliš malé (převeďte si to třeba na policii) jsou a budou věčné. Mi by třeba nevadilo, kdyby si člověk mohl naúčtovat padesátinásobek obvyklého pronájmu auta. (Už proto, že by se před kasárnami tvořily fronty aut spekulantů z okolí, možná ještě před vypuknutím samotné krize (pokud by někteří civilisté měli včas relevantní informace - a mohu je mít i lepší či jiné než armáda) a armáda by pak mohla reagovat mnohem rychleji.)
A o tom je i ta diskuse o sociálnosti a pomoci slabším. Je správné pomáhat slabším, chudším, znevýhodněným, ... ano souhlasím. Je ušlechtilé, morální, správné dělat to dobrovolně, ano souhlasím. Je v pořádku, pokud stát nějakou míru pomoci vynucuje, váhavě souhlasím, ale ano. Ale jak velká ta míra má být?? Komunistický extrém (jak já chápu ideální komunismus, ne ten reálný) v podstatě říká, že bezdomovci musím přispívat do té doby, dokud na tom nebude úplně stejně jako já. Socialismus říká, že mi musím přispívat přiměřeně (a do nekonečna se bude hádat kolik to "přiměřeně" je, nevyhnutelně vytvoří armádu úředníků na posuzování, přerozdělování, vybírání peněz a jejich rozdělování a dá nevyhnutelně politikům moc nad velkými toky peněz. I kdyby politici a úředníci byli andělé, část peněz se v tomto koloběhu ztratí a promrhá. A pocit "mí voliči a sympatizanti si prostě zaslouží více pomoci" nebo "tato skupina obyvatel si sice až takovou pomoc nezaslouží, ale co už máme dělat aby byl klid?" bude vždy extrémně lákavý). Čistý liberalismus říká, že není mou povinností přispívat cokoliv (ani kdyby umíral hlady), ale stále trestá aktivní škodění (nesmím bezdomovci sebrat to, co už má. Ukrást bezdomovci bundu není o nic horší zločin než ukrást tutéž bundu obchodnímu domu.). Nechci v takovém systému skončit, ale chtěl bych se mu o notný kus cesty přiblížit.
Lze jít ještě dále, k systému kterému by se dalo říkat fašismus. Kdy dokonce pomoc slabým je trestána. Pokud dobrovolně dám bezdomovci nějaké jídlo a peníze, hned je u mne policista se slovy: "Co to děláte? To se nesmí? Takovéto lidi my tady nepodporujeme! Jestli máte přebytek jídla a peněz, dejte je naši armádě, to jsou ti nejlepší a nejsilnější, ti si to zaslouží nejvíce." Lze jít do opačného extrému, k "reálnému komunismu". Že máte dům s deseti pokoji a tady je devět bezdomovců? Ne že se s nimi spravedlivě rozdělíte a každý bude mít jeden pokoj. Odevzdáte celý dům jako kompenzaci za to příkoří, co od vás musela dělnická třída celé roky snášet a půjdete do vězení! Když na tom někdo byl o něco hůře než vy, tak teď je vaší povinností být na tom o hodně hůře než on. A samozřejmě...pomáhat silným (obchodovat s jinými bohatými, kupovat si zboží u monopolů a tím je udržovat při životě, podporovat svou spotřebou supermarkety místo lokálních prodejců...) je trestné nebo alespoň pokutovatelné.
Současný systém má žel prvky všech výše uvedených zároveň, i těch extrémních. |
|
|
|
| Tahle diskuse se mi líbí v tom, že z ní docela dobře chytám, jak to Zephram vidí. Přitom s tímhle postojem by některé vytrženější názory působily dost exoticky a podivně. Takhle ale dobře zapadají. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|