|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 7632 |
|
|
|
| 2x20-21 Maquis
... za mě průměr, zajímavé je to jen jako start celé linky s Maquity... |
|
|
|
| Blood Oath mohla být klidně dvojepizoda, některý aspekty byly strašně očesaný a nepropracovaný. Když dokázali Time's Arrow a Birthright nátahnout na dva díly, tak tady by to taky problém nebyl. Akorát by to museli víc provázat s regular DS9 stuff. |
|
|
|
| Já nadšení z Blood Oath též nesdílel. Obdivuji samozřejmě to, že dokázali dát dohromady herce z TOSky (což je po takové době svým způsobem zázrak), ale nejsem až takový fanoušek, abych byl čistě z tohoto faktu nadšený.
Maquis je samozřejmě super a plně souhlasím s Mirakem, linii s Makisty řadím mezi ty nejlepší v celém Treku. |
|
|
|
| Podle mě to u Garaka chtělo tam s ním narvat ještě tak 2-3 epizody před The Wire. Výlevy mi vzhledem k okolnostem přišly ok. |
|
|
|
| Blood Oath - 5/5
Maquis - 4/5
Wire - 4/5
Čili to vidíme velice podobně. Je to všechno vynikající, ale přijde mi, že jak se vypořádali s postavou symbionta Daxe, tak se jim to se Siskem o ždibec nepovedlo. Navíc tady nebyl Brooks ještě úplně rozehraný; o Dukatovi žádná. U Garka mi pak přišlo, že bylo výlevů jemně přes čáru. |
|
|
|
| 2x19 Blood Oath
... to vysoké hodnocení na CSFD moc nechápu, možná je to dáno těmi klingony z TOSky, nevím, no mě to tedy nudilo :( |
|
|
|
| 2x20 & 2x21 The Maquis
- TNG Journey's End byla dobrá epizoda, ale sloužila především jako živná půda pro zrod Makistů v této skvělé dvojepizodě. Makisty považuju za jeden z nejodvážnějších a nejambicióznějších nápadů v rámci Treku. Organizovaný nepřítel, který se své členy rekrutuje z řad občanů Federace a v menší míře z řad členů Hvězdné Flotily, je svým způsobem děsivá myšlenka a první velký odklon od toho, co jsme dosud v Treku viděli. Nejedná se o žádné selhání jednotlivce, která v Treku jinak nejsou až tak extrémně vzácná a obzvlášť v TOS to byl relativně běžný úkaz. Dvojepizodě se myslím velmi dobře daří vyobrazit Makisty tak, že je s nimi možno sympatizovat a jejich motivace je pochopitelná. Sisko správně poukáže na to, že je obrovský rozdíl mezi pohodlným životem na Zemi a životem na okrajových koloniích. Neméně důležité je pak to, že se celý konflikt nevyřeší během dvou epizod, ale že Makisté zůstávají pro Federaci (a Cardassiany) problém, který mávnutím čarovné hůlky nezmizí.
- Team-up Siska a Dukata byl naprosto perfektní. Dukat měl pár pěkných momentů v epizodě Cardassians, ale až zde jednoznačně vidíme ten jeho obrovský potenciál pro roli antihrdiny. Je tu hned několik skvělých scén, kdy Dukatovi nejde nefandit. Třeba když se dozví, že z něho Centrální velení udělalo obětního beránka nebo když se mu povede zastrašit xepolitského obchodníka a Kira a spol jsou very impressed sami sobě navzdory.
- Moc se mi taky líbila postava Cala Hudsona. Myslím, že tvůrci chtěli nastavit Siskovi zrcadlo a že se jim to podařilo. Nedokážu se stoprocentní jistotou říct, jestli by se Sisko v Hudsonově pozici k Makistům taky nepřidal. Hudson a Sisko toho měli spoustu společného, rozhodující faktor ale mohl být, že Hudson pravděpodobně neměl děti. Sisko rozhodně ukázal, že ohýbání pravidel mu není cizí a poměrně dlouho byl ochoten Hudsonovi prominout zradu Flotily. Je obrovská škoda, že už se Hudson v seriálu neobjevil. Kéž by uváznul v Delta kvadrantu třeba místo lapdoga Chakotaye :)
- Příliš se mi nelíbila odlehčenější vedlejší zápletka s Quarkem a Vulkánkou Sakonnou. Hlavně mi moc nesedělo, že se Vulkánka přidala k Makistům, kde bych rozhodně ocenil nějaké důkladnější vysvětlení její motivace. Netvrdím, že se musí všichni Vulkánci chovat stejně, ale zajímala by mě její logika. V řadách Makistů mě zaujala též Klingonka, ale tam už si to dovedu představit snáze.
- Vazby na TNG Journey's End byly super: v první části se objeví se Gul Evek, ve druhé části má cameo admirál Nečajevová a dokonce se jako člen Makistů objeví i jeden z indiánů, který byl členem kmenové rady na Dorvanu V.
- weird shit: Sisko zmíní, že prostředníkem mezi Kruhem a Cardassiany byli Yridiané, ale v epizodě The Circle jsme viděli, že to byli Kressari.
5/5
2x22 The Wire
- A další skvělý díl! I když jsou asi všechny zde zmiňované události z Garakovy minulosti prošpikovány lžemi a polopravdami, tak se o něm i přesto dozvídame spoustu zajímavých informací. Byť byl Garak ve všech třech dosavadních epizodách vždy skvělý a s každou další epizodou bylo jeho účinkování vážnější, tak jeho chování vždy působilo nonšalatně až hravě. A to i při chladnokrevné vraždě Gula Torana v Profit and Loss. Tady ale vidíme Garaka vážného, zlomeného a plného nenávisti vůči prakticky všemu a všem. Je to fascinující kontrast, ale už od Past Prologue bylo jasné, že Garakovo distingované chování je do jisté míry jen maska, ale to že za to mohl z převážně aktivovaný implantát v mozku, na kterém se stal závislý asi nikdo nečekal a je to dosti drsné a cynické odhalení. Neméně skvělé byly Garakovy tři varianty událostí z doby těsně před Cardassijským odchodem z Bajoru, z nichž ani jedna nemohla být zcela pravdivá. Těžko říct, jestli jeho vyprávění o příteli Elimovi (Garakovo křestní jméno) signalizuje jeho rozpolcenost nad těžkými rozhodnutími a činy, které během okupace Bajoru musel činit.
- Bashir Garakovi zdatně sekunduje a líbilo se mi, že se epizoda nezaměřila jen na Garakovu minulost a představení Obsidiánského řádu, ale také na vztah mezi Bashirem a Garakem, který se po této epizodě asi dá označit za přátelství. Garakovo přiznání, že je mu Bashirova společnost příjemná sobě navzdory byl skvělý moment. Bashirův odvážný a překvapivý výlet za Enabranem Tainem byl už jen třešnička na dortu. Tain byl i přes notně omezený prostor rozhodně zajímavý, stejně jako celá koncepce Obsidiánského řádu. Je nutno poznamenat, že poslední tři epizody DS9 v rozšíření trekového universa odvedly velký kus práce a DS9 v tomhle ohledu pomalu, ale jistě přebírá od TNG štafetu.
- Epizodě to určitě neublížilo, ale bylo překavpivé, jak extrémně málo prostoru měl zbytek hlavních postav. Sisko, Kira, Jadzia a O'Brien se každý objeví jen v kraťoučké scéně. Quark tu má dobrou scénu, která ukazuje, že mu z dob okupace zůstaly kontakty v cardassijské armádě.
5/5 |
|
|
|
| Mirak:
2x16 ... sranda, ze zrovna u teto epizody synovec prohlasil, že jako pyžamo vypada vedecký plášť
|
|
|
|
| 2x18 Profit and Loss
- Tahle epizoda vskutku dělá čest svému jménu. Když se řeší caradassijské disidentské hnutí, je to velmi dobré (profit), ale jakmile to přepne na románek mezi Quarkem a Natimou, tak je to příšerné (loss). V prvé řadě nevím, proč zrovna Quark potřebuje dvě milostné zápletky za sezónu. No co už. Mnohem větší problém je, že Quark se tu chová kompletně out of character. Najednou je z něj nenapravitelný romantik, chová se vyloženě hrdinsky a na konci je i ochotný vzdát se baru a utéct s Natimou pryč ze stanice. Zdlouhavé a melodramatické dialogy mezi Quarkem a Natimou jsou naprosto otřesné a neuvěřitelné. Takhle nějak se mluvilo ve filmech ze 30. a 40. let. Shirmerman je v roli Quarka vynikající, ale scénáristům se zatím bohužel vůbec nedaří ho držet v nějaké konzistentní poloze.
- V kvalitivním kontrastu je tu zápletka s cardassijskými disidenty a Garakem. Garak tu má tentokrát mnoho prostoru nezávisle na Bashirovi a konečně se o něm dozvídáme alespoň nějaká fakta. Skvělá byla debata mezi ním a Quarkem, kde o politické situaci na Cardassii mluví jako o analogii k módě. Konec, kde Garak zabije Gula Torana se dal sice čekat, ale stejně se mi líbil.
- Jen je neuvěřitelné, že epizoda nemá vůbec žádný epilog. Cardassijský Gul je zavražděn na stanici a disidenti utečou. To mi chce někdo tvrdit, že ta cardassijská válečná loď, která zakempila u stanice, nad tím prostě mávla rukou a jen tak odletěla? Vždyť to šlo klidně vyřešit jednou scénou.
2,5/5
2x19 Blood Oath
- Dát dohromady trio prominentních klingonských kapitánů z TOSky zní jako těžce realizovatelný fan dream, takže to že se to povedlo, považuju za malý zázrak. Osobně mě trochu překvapuje, že s tím nepřišli v TNG, protože díky přítomnosti Worfa mohli s několika kosmetickými změnami celou zápletku vystavět kolem něj. Přiznám se, že do druhé sezóny DS9 mi to koncepčně úplně nezapadá, ale to už je detail. Ze staré gardy se mi nejvíce líbil Kang (který mi hodně sedl už v TOS), ale ve výsledku byli všichni tři super a rozhodně nebyli vzájemně zaměnitelní. Kor byl asi nejlogičtější volba pro přežití, protože se to k jeho story-arcu v epizodě hodí, ale smrt Kanga mě obzvlášť mrzí, protože ta postava by byla bez problémů využitelná i v budoucích klingonských big picture zápletkách.
- Zápletka s pomstou v epizodě není až tak důležitá a podle toho to i vypadá. Útok na Albinovu pevnost je sice jakž takž koukatelný, ale samotná konfrontace s Albinem už postrádá nějaké zajímavější emoce. Albina neznáme, veškeré informace o něm máme z druhé ruky a proto působí nepropracovaně a povrchně. Já tedy četl Forged in Fire, což je v podstatě prequel k této epizodě, ale těžko to Blood Oath můžu přičítat k dobru. Nicméně chápu, zrovna zde bylo v rámci 45 minut potřeba dělat kompromisy a jsem ve výsledku rád, že se to soustředilo hlavně na vztahy mezi třemi Klingony a Dax.
- Stejně tak tu máme i etické dilema Dax, které vznese Sisko, ale je to velmi rychle utnuté. Na konci sice vidíme výmluvné pohledy Kiry a Siska směrem k Dax, ale spíše už tušíme, že trvalé následky to mít nebude.
- Zarazilo mě, že tu nebyla ani jedna zmínka o Kirkovi a událostech z TOS. Přiznám se, že se nemůžu rozhodnout, jestli je to dobře nebo ne. Samozřejmě je pozitivní, že Kor, Koloth a Kang nejsou definováni pouze jedním (v případě Kolotha dvěma) střety s Kirkem, ale myslím si, že drobná zmínka třeba z úst Dax tady klidně zaznít mohla.
4/5 |
|
|
|
| 2x16 Shadowplay
- Shadowplay zvládá žonglovat hned se třemi zápletkami. Ta hlavní určitě není nezajímavá, byť zvrat s holografickou kolonií byl tentokrát spíše předvídatelný. Na druhou stranu je to další povedená epizoda pro Oda, který měl díky nově navázanému přátelskému vztahu s holčičkou Tayou hned několik milých scén, které Oda polidšťovaly více než cokoli jiného, co jsme v seriálu zatím viděli. Nejzajímavější moment je však ten, kdy se dozvíme, že za vznikem holografické kolonie může nepřímo Dominion. Musím tvůrce pochválit, protože všechny tři zmínky o Dominionu byly velmi vydařené.
- Další dvě mini zápletky se věnují vývoji postav a to je dobře. Kira navázala milostný vztah s Bareilem, což považuju za logické vyústění událostí z The Circle a The Siege. V rámci Treku je to snad poprvé, kdy hlavní postava navázala milostný vztah, který svou délkou přesáhl jednu epizodu. Šílené. To, že za jejich zblížení může Quark... No, proč ne. Jen to zapojení Bashira, který měl hlídat Quarka nějak vyšumělo do ztracena.
- Je samozřejmě fajn, že z Jakea neroste další Wesley a líbilo se mi, že Siska Jakeovo rozhodnutí ani na chvíli netrápilo nebo to na sobě alespoň před Jakem nedal znát.
- V epizodě jsou další perfektní kulisy. Ta kolonie vypadala v rámci možností velmi realisticky. V kontrastu s tím jsou prapodivné kostýmy Yaderanů, které vypadají jako pyžama. Co se Yaderanů týče, tak je to snad první druh z Gama kvadrantu, který vypadá přesně jako lidé. Myslím, že je to škoda. S novými druhy z Gama kvadrantu se setkáváme spíše výjimečně, tak se mohli držet nastoleného trendu.
3/5
2x17 Playing God
- Epizoda opět kombinuje tři zápletky, které se však tentokrát postupně propojí v jednu. Nevím, jednotlivé zápletky byly ok, ale jejich nakombinování mě příliš neoslovilo. Oceňuju, že jsme se dozvěděli zajímavé informace z Jadziiny minulosti o jejím komplikovaném vztahu s Curzonem a Trillové mi přijdou jako zajímavý druh, ale ten systém posuzování potenciálních hostitelů mi přišel divný a ne příliš promyšlený. Arjin byl nevýrazný a nezajímavý a víceméně posloužil hlavně jako plot device pro rozvoj Dax. I tak měl ale na můj vkus zbytečně mnoho prostoru.
- Nápad s protovesmírem byl zajímavý, ale podle mě si to měli schovat do jiné epizody, protože mi moc nesedělo, jak to bylo vůči hlavní zápletce upozaděné. Před Siska je postaveno zajímavé etické dilema, jestli zničit protovesmír a zachránit se. Zmíněná paralela s Borgy byla trefná. Bohužel z toho ale ve výsledku stejně nic nebylo, protože se to povedlo vyřešit bez toho, aby Sisko musel učinit těžké rozhodnutí. Škoda, potenciál tam byl slušný.
- Paradoxně nejvíc mě pobavila přízemní a odlehčená zápletka s cardassijskými hraboši :) Možná proto, že je to něco, co by v TNG na nablýskané Enterprise nemělo šanci fungovat, ale do DS9 to sedělo perfektně. Je škoda, že to nenatáhli aspoň na plnohodnotnou vedlejší zápletku, ale i tak tam byly skvělé momenty, jako Gul Evek vysmívající se O'Brienovi nebo Bashirův vtípek s darovanou flétnou.
- odds & ends: podruhé a naposledy se objevila klingonské restaurace, každopádně bylo fajn vidět i Klingona, který sice není válečník, ale zároveň pořád působí "klingonsky"
2,5/5 |
|
|
|
| 2x14 Whispers
- Výborný konspirační thriller se skvělou atmosférou završený perfektním zvratem. Trek už podobné premisy zkoušel, ale ne vždy se to povedlo. Vybavuje se mi hlavně TNG Allegiance. Whispers se vyhnul přesně těm chybám, které jsem Allegiance vytýkal a nebál se zariskovat s tím, že VŠECHNY scény sledujeme z pohledu O'Briena. Vzhledem k finálnímu zvratu to samozřejmě dává smysl, ale rozhodně to za zmínku stojí.
- Myslím, že tvůrci udělali maximum pro to, aby se zvrat podařil utajit až do samotného konce a věřím, že většině diváků se ho odhalit nepodařilo. Tím, že sledujeme události z pohledu O'Brienova dvojníka (ok, replikanta), tak se ostatní postavy skutečně chovají podivně (což je ale zpětně pochopitelné). Nejmrazivější je asi ta scéna, ve které O'Brien s Keiko večeří. Rosalind Chao to zahrála skvěle.
- Začít O'Brienovým útěkem a teprve poté děj odvyprávět od začátku s doprovodným komentářem O'Briena bylo také rozhodnutí, které ve výsledku velmi dobře fungovalo. Jestli bych měl jednu výtku, tak po tom zvratu mi konec možná přišel trochu uspěchaný. Obligátní smrt dvojníka bez toho, aniž bychom si pořádně mohli vychutnat jeho prozření mi přišla jako nevyužitá příležitost. Smrt přesně v půli věty, ve které vyznával Keiko lásku bylo nepěkné klišé.
- odds & ends: první a velmi nenápadná zmínka o demilitarizované zóně
- runabout update: * Mekong
4,5/5
2x15 Paradise
- Dokud epizoda vyprávěla příběh o hipísácké fanatičce a jejím kultu, tak šlo o velmi koukatelnou epizodu. Tohle bohužel kazí samotný závěr, kdy se epizoda snaží u diváka vzbuzovat sympatie vůči Alixus a stále zfanatizovní trosečníci začnou omlouvat její zrůdné chování. Co se tím tedy básník vlastně snažil říct? Nešlo o to, že by se většina trosečníků nakonec rozhodla na planetě zůstat. To je v pořádku. Šlo ale o způsob, jakým za zbytek "stáda" rozhodl do té chvíle relativně normálně působící Joseph. To bylo strašidelně uchopené. Celkově byl konec strašně uspěchaný. Myslím, že finální rozhodnutí kolonistů klidně mohli nechat nevyřčené. Co se týče Alixus, tak je potřeba říct, že zahraná byla velmi přesvědčivě.
- Navzdory tomu, co jsem napsal výše se ale jedná o silnou epizodu pro Siska. Jeho srdnatý vzdor byl obdivuhodný a ten dobrovolný návrat do bedny patří mezi jeho dosavadní nejlepší momenty v seriálu.
- Pátrání Kiry a Dax sloužilo pouze k zaplácnutí času a ani scéna, ve které "lasem" chytají druhý runabout to nijak nespasila. Jinak se v epizodě objeví jen čtyři z hlavních postav. Chybí Bashir, Odo, Quark a Jake.
- Musím říct, že kulisy a celková výprava byly opět na velmi slušné úrovni. Druhá řada zatím příjemně mixuje epizody na stanici a mimo stanici.
2,5/5 |
|
|
|
| tz: ahá, tak to mi přišlo tak nějak automatické, že Sisko podá hlášení a Federace (nebo alespoň hvězdná flotila) pak při budoucím kontaktu bude ostražitá... Vždyť sme to slyšeli v TNG mnohokrát, když se tam objevil nějaký nový druh, že v minulosti došlo k nějakému incidentu... |
|
|
|
| tz: Pravdu díš. Tohle je na sankce/blokádu situace jako vyšitá. A tady je Federace i ve stavu, kdy si ji může dovolit. Doslov tady opravdu hodně chybí. |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Já taky nepsal, že by udělali chybu ti mimozemšťáné, že by se nesnažili to zamaskovat, ale že když se jim to nepovedlo, mohla tam být alespoň zmínka o tom, že s nimi federace bude vážně jednat o takovém přestupku. Mohl se o tom třeba zmínit Sisko. Takhle to vypadá, že nad celým incidentem jen mávli rukou. |
|
|
|
| tz: OK, nakonec by byli 4, ale v epizodě je jasně ukázáno, že se následně svoje akce pokouší maskovat falešnými záznamy a taky rušili frekvence, aby Runabout nemohl komunikovat, takže toto mi jako vyložená chyba nepřijde... |
|
|
|
| A ještě jsem teď koukl na komentář u Redakčního rewatche na stránkách stknih:
"Pokud ty druhy žijí v rozumném doletu runaboutu, to jakože vážně v jejich stavu společnosti riskují válku/blokádu/diplomatický konflikt s Federací?" |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Čtyřem vojákům - Bashir, O'Brien a později i Dax, Sisko a byli to vyšší důstojníci. Každopádně nějaký dovětek by se hodil, takhle by to mohlo vypadat, že kdykoli může nějaká rasa zabít nebo unést někoho z flotily a neponese za to žádné následky. A koukal jsem na to po přečtení zdejších komentářů, takže to nebyl náhodný výběr :-) |
|
|
|
| nicméně aby tady 3 lidé v jeden den koukali na stejnou epizodu DS9, to sem tu ještě nezažil, nepočítámli premiéry a společné projekce |
|
|
|
| tz: tak to mi přijde jako hloupost, diplomatická nóta jistě, ale válka kvůli dvěma "vojákům" jistě ne... |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|