|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 7632 |
|
|
|
| 4x25 Body Parts
- Podle mě se nepovedlo správně vyvážit drama a komedii. Quark se nakazí smrtícím virem, pak se pokouší dopředu prodat svoji naporcovanou mrtvolu a nakonec se dozvídá, že se ferengský doktor spletl v diagnóze. Následně dorazí Brunt, který už si mezitím Quarkovu mrtvolu předplatil a teď požaduje dodržení smlouvy za každou cenu. Uf, přišlo mi to zbytečně komplikované a i na ferengskou kulturu přehnané a neuvěřitelné. Chápu, že předmět smlouvy musel mít pro Quarka závažný dopad, ale vázat to přímo na jeho život podle mě nebylo vůbec nutné. Kdyby přišli s něčím akceptovatelnějším, mohlo být Quarkovo rozhodnutí méně předvídatelné.
- Body Parts si dává nelehkou úlohu přesněji definovat charakter Quarka. Je to dobrý nápad, protože Quark je komplikovaná postava, která bohužel přes své nesporné kvality, některá prvenství v rámci Star Treku a fantastického Armina Shimermana, nebyla svým chováním vždy úplně konzistentní. Vzhledem k některým dějovým oslím můstkům, které jsem popsal v prvním odstavci, se to příliš nepodařilo. Stejně tak mi vůbec nesedělo, že by se Garak nechal přemluvit, aby Quarka zabil. Už jen kvůli riziku, že by Quarkovu smrt jistě vyšetřoval Odo. Má to dojemný závěr, ve kterém se ukáže, že Quark je i přes své špatné vlastnosti, ceněným členem komunity na DS9. Nebylo by ale lepší, kdyby ztráta baru Quarka zasáhla nějak viditelněji? Mohli si s tím vyhrát víc a znovuotevření baru dořešit v příští sezóně (například zápletka se sháněním investora). Namísto toho je v další epizodě zase vše při starém a jediným rozdílem je černá nálepka na dveřích. What's the point?
- Z vedlejší zápletky mám trochu smíšené pocity. Na jednu stranu je transport plodu z jednoho lůna do druhého šílenost ala druhá řada VOY, na stranu druhou je to ale asi nejlepší řešení, jak se vypořádat s těhotenstvím Nany Visitor. Jinak ty scény mezi O'Brienem, Keiko a Kirou byly milé a vřelé. Ve výsledku to tedy bylo vlastně fajn.
- runabout update: * Volga
2,5/5
4x26 Broken Link
- Druhou sezónu v řadě máme spíše komornější finále (signifaktní část budgetu jistě na padla na The Way of the Warrior), ale Broken Link plní úlohu season finale mnohem úspěšněji než The Adversary. Zajímavé je, že finále je primárně zaměřené na konkrétní postavu (Odo), což je odklon od klasické trekové šablony. Každopádně se mi líbilo, že se zde dramaticky posouvá i story-arc s klingonským konfliktem. Gowron (respektive měňavec, který ho nahradil) zde má jen cameo ve dvou scénách, ale jeho odhalení už je zcela tradiční a efektivní cliffhanger. Navíc to funguje jako ozvěna The Adversary, která končí odhalením, že Zakladatelé infiltrovali Alfa a Beta kvadrant.
- Bylo jasné, že když Odo ve finále třetí řady zabil jiného měňavce, bude to mít pro něj a potažmo pro celý seriál následky. Dominion Oda nakazil virem (pravděpodobně Weyoun v To the Death), což vede k nucenému návratu k Zakladatelům, kteří ho za tento čin soudí. Udělat z Oda člověka byl zajímavý a z pohledu Zakladatelů asi i logický trest. Ta úvodní a závěrečná scéna s koketní bajoranskou baristkou, měla jistě podtrhnout tu změnu, kterou si Odo v epizodě prošel, ale ty scény mi přišly zvláštním způsobem (a nenapadá mě lepší slovo) nevkusné. Nedivím se, že tu postavu v další sezóně nepřivedli zpět.
- Na výpravu do Gama kvadrantu se přidá s postranními úmysly i Garak. Přiznám se, že mi to nedošlo. Sice to v epizodě explicitně nezazní, ale dá se předpokládat, že bombardovat Velký článek měl Garak v plánu od samého začátku. Pátrání po osudu Enabrana Taina a dalších Cardassianech (a Romulanech), kteří teoreticky mohli přežít bitvu u mlhoviny Omarion, pro něj asi byla spíše záminka. Jen se mi nelíbilo, když to v závěru jen tak mimochodem zamázli půlročním vězením. Kiřino kýchání, jakožto projev těhotenství u Bajoranek, mi dost lezlo na nervy.
4,5/5 |
|
|
|
| 4x23 To the Death
- Velmi dobrá akčnější epizoda, která ale paradoxně funguje nejlépe ve scénách, kde se o akci pouze mluví. To the Death sice působí ze začátku přímočaře (útok na DS9 a pronásledování prchajících Jem'Hadarů), ale situace se velmi rychle zkomplikuje už po znělce. Sisko se dozví, že Jem'Hadarové, které pronásleduje jsou odpadlíci, kteří se vzepřeli Zakladatelům, což příhodně připraví setup pro společnou misi věrných Jem'Hadarů a posádky Defiantu. Závěrečných cca 8 minut, které se odehrávají na povrchu Vandrosu IV už je slabších. Podle mě nebylo moc dobré rozhodnutí koncipovat střet s Jem'Hadary jako čistou šermovačku, protože tohle je dlouhodobá slabina Treku a tady se to opět ukazuje v plné nahotě. Chápu, že scénář si žádal osobnější souboje tváří v tvář, ale ocenil bych spíše nějaký kompromis. Nehledě na slabší choreografii mám vždycky problém uvěřit, že třeba O'Brien a Dax i přes jejich zjevné zkušenosti, disponují větší silou než Klingoni nebo Jem'Hadarové.
- Jak už jsem naznačil, na epizodě je nejlepší ta vydatná porce nových a zajímavých informací o Dominionu, převážně tedy o Jem'Hadarech. Poprvé od The Search se objeví Vorta, konkrétně nesmírně populární Weyoun. Vortové zjevně prošli drobným rebootem a jejich pozice v hirearchii Dominionu je nyní jasnější. Po The Abandoned a Hippocratic Oath jsme se také konečně blíže setkali i s "obyčejnými" Jem'Hadary. Dynamika mezi Vorty a Jem'Hadary je tu vyobrazena skvěle. Obrovský podíl na tom mají představitelé Weyouna a Omet’iklana, protože oba ztvárněni dokonale. Weyoun a jeho interakce se Siskem nebo Odem je asi to nejlepší z celé epizody. Nemilosrdná vražda Weyouna na konci je perfektní, ale budiž ke cti tvůrcům, že nebude trvalá :)
- Moc se mi líbilo využití Iconianů a jejich technologie hvězdných bran. I když jsme to poprvé (a až doteď naposledy) viděli ve druhé sezóně TNG v epizodě Contagion, tak to na mě vždycky působilo jako huge deal, takže mi přišlo super, že se k tomu alespoň v nějaké formě vrátili. Tyto případy jsou v totiž Star Treku po hříchu vzácné (TNG The Chase, anybody?). Samotné kulisy bran vypadají jinak než v TNG Contagion, což by nevadilo, ale bohužel musím říct, že ten vzhled působí i zde velmi lacině až divadelně.
4,5/5
4x24 The Quickening
- Po všech stránkách výtečná epizoda. Moc se mi líbilo, že vzali v jádru úplně obyčejný nápad a vybrousili z něj diamant, který nabízí character development, minimum televizních klišé, background s vazbou na ústřední dějovou linii seriálu a fantastické rozuzlení. Řekl bych, že i na poměry DS9 je většina epizody těžký grimdark. S osudem smíření a naprosto odevzdaní Teplané, kteří si raději neodváží připustit ani tak základní lidskou potřebu, jako je naděje, jsme v těch stovkách epizod Star Treku zatím možná ještě neviděli. Dokonce i znetvoření Vidiiané z VOY si zachovali vůli přežít za každou cenu. A neviděl jsem ve Star Treku moc drsnějších scén, než ta ve které Bashirovi kvůli působení elektromagnetického pole jeho přístrojů zemřou všichni pacienti-dobrovolníci. Hořkosladký závěr, kdy Bashir vyvine vakcínu, která zachrání budoucí generaci Teplanů, ale současné generaci nepomůže, patří k mým nejoblíbenějším v celém Star Treku.
- Bashir po zhruba prvních dvou sezónách hodně dospěl a zmoudřel, navíc se v mnoha krizových situacích vyznamenal. Je tedy jen logické, že mu za tu dobu narostlo sebevědomí, což může místy působit až arogantně. Smrt těch pacientů nebyla přímo jeho chyba, ale i tak dává smysl, že ho to příslovečně vrátilo zpátky na zem. Bizarní Trevean, který vlivem okolností začal téměř uctívat smrt, byl pro Bashira dobrý protipól. Skvělá byla i nenápadně působící představitelka těhotné Ekorie, jejíž umírněný herecký projev do epizody dokonale zapadal.
- Velkou zásluhu na kvalitě epizody mají i vynaložené produkční hodnoty. Místo natáčení, kulisy a velké množství komparzistů. Málokterá epizoda Treku vypadá tak impozantně. Předcházející To the Death působí v provonání s The Quickening skoro až lacině. Pochválit musím i původ viru. Epizoda by bez toho nebyla horší, ale udělat z viru krutý trest za odpor proti Dominionu, je perfektní detail, který prohlubuje universum a vůbec nic nestojí. Na závěr ještě zmíním odlehčený úvod s reklamou (a chytlavým jinglem) na Quarkův bar, který je v kontrastu se zbytkem epizody.
5/5 |
|
|
|
| kapitan Pike: njn, tak to sem se tím fórem tedy netrefil :D |
|
|
|
| 4x21 The Muse
- Velmi slabé. Zápletka s Jakem a Onayou podle mě patří mezi to nejhorší z DS9. Je to celé velmi statické a téměř hned od začátku je nad slunce jasné, že vesmírná upírka z Jakea vysává život. Jake tedy píše román, aniž by si za celou dobu uvědomil, co se děje a my jako diváci pouze čekáme, až ho Sisko starší nepřekvapivě zachrání. Onaya by se hodila spíše do TOSky a to i díky klišé s nadpřirozenou bytostí, která si i přes znalost celé galaxie, potrpí primárně na pozemšťany (zde Keats a Catullus). To, že Jake psal stejný román, jako byl zmíněn v alternativní budoucnosti v The Visitor, je asi jediná věc, která se mi opravdu líbila. Je to geniální detail.
- Vedlejší (alespoň dle názvu epizody) zápletka s těhotnou Lwaxanou je naštěstí relativně přízemní. Odo a Lwaxana mají očividnou společnou chemii a je zde nemálo nenucených lidských momentů. Odo se v přítomnosti Lwaxany nebojí být sám sebou, což moc pěkně koresponduje s událostmi z prvosezónní epizody The Forsaken. Na druhou stranu má Odo spoustu jiných skvělých epizod a o výjimečný character development se tedy nejedná. Ve druhé půlce se to po příchodu Jeyala (otec Lwaxanina dítěte) bohužel zvrhne v melodrama, protože tavianská kultura vyžaduje, aby Odo při sňatku přítomným přesvědčivě dokázal, že Lwaxanu opravdu miluje. Odo měl před ostatními hezký projev, ale ty okolnosti působily na můj vkus až příliš samoúčelně.
- Většina DS9 epizod, ve kterých jsou přítomny dvě dějové linie, má jasnou A a B zápletku. Tady mi to tak vůbec nepřišlo a více screen timu měla pocitově zápletka s Odem a Lwaxanou. I přes slabý scénář musím pochválit alespoň herecké výkony dvou vedlejších postav. Michael Ansara si střihl roli Jeyala, tak jsem si říkal, že byla škoda nechat Kanga v Blood Oath zemřít. Myslím, že bohatě stačila smrt pouze jednoho z klingonských veteránů. Onaya pro změnu působila mysteriózně, přesně jak scénář podle mě zamýšlel.
1,5/5
4x22 For the Cause
- Po dlouhé době (snad poprvé od epizody Defiant) se na scénu vrací Makisté a opět je to výborné. Odhalení Eddingtona jako Makisty je pro seriál v zásadě dobré rozhodnutí, byť je trochu v kontrastu s Eddingtonovým striktním dodržováním pravidel, které jsme měli možnost vidět v těch pár epizodách, ve kterých se objevil. Argumentaci, že to byla pouze součást jeho krytí, nepovažuji za příliš validní. To je z mé strany asi jediný rozporuplný poznatek, protože je jinak myslím zjevné, že původně jako příslušník Makistů zamýšlen nebyl. To, že jsme se o něm za ty dvě sezóny mnoho nedozvěděli, té uvěřitelnosti ale ve výsledku naštěstí nahrává. Eddingtonův proslov na konci je skvělý a v mnohém nutí k zamyšlení podobně jako se to povedlo v Paradise Lost. Jen to jeho srovnání Federace s Borgy (byť úderné) již bylo poněkud demagogické. Siskova odezva byla také perfektní. Nejlepší konflikt je vždy takový, když mají obě strany legitimní argumenty.
- Moc se mi líbil ten koncept, kdy Kassidy Yates zároveň je i není red herring. Fungovalo to moc dobře i proto, že pokud by tvůrci chtěli ukončit již rok trvající vztah mezi ní a Siskem (na seriál je to dlouho), tak tohle by nebyl vůbec špatný způsob, jak se jí kreativně zbavit. O to více příjemně překvapí konec, kdy si Sisko nehraje na nějakou falešnou zhrzenost, ale je Kassidy schopen odpustit. Kassidy je zároveň ochotna si odpykat trest za napomáhání Makistům. Celkově bylo super, že se Sisko v epizodě nechoval vůbec zaslepeně, možná jen v té scéně, kdy Kassidy začal impulzivně přemlouvat k odletu na Risu. Zde bych od tvůrců ocenil minimalističtější přístup. Trochu mě mrzí, že v epizodě opět nebyl zmíněn Siskův kamarád Cal Hudson. Vlastně si myslím, že Hudson tu roli Siskovy nemesis klidně mohl sehrát taky.
- První setkání Garaka a Ziyal bylo moc fajn, jen mi to nějak vůbec nesedělo jako vedlejší zápletka k linii s Makisty. Garak z nějakého důvodu místy působil mírně natvrdle, ale Robinson svým výkonem nedostatky ve scénáři z větší části kryl. Změnila se představitelka Ziyal, čehož bych si sám ani nevšiml. Jo a springball vypadá ultra lame.
4,5/5 |
|
|
|
| Mvek:
Já to vnímal jako právě okatou narážku, že kouření jim vadí
Právě že mi to přišlo čistě jako pokrytecká kritika kouření ze strany tvůrců.
Já to vnímal jako dost hysterický záchvat.
Asi ano, ale mně přijde, že ty jakože záchvaty smíchu třeba i při extrémně nebezpečných situacích, využívají seriály strašně často. A téměř vždy mi to přijde hrozně na sílu. |
|
|
|
| Telemachus Rhade:
V Past Tense tuším byl zmíněn rok sjednocení Irska 2024.. |
|
|
|
| Mirak 315627:
Quark se sice pohoršuje nad kouřením cigaret, ale živit se prodejem alkoholu už je v pořádku.
Já to vnímal jako právě okatou narážku, že kouření jim vadí, nad to jsou povznesení, ale alkohol nebo hazard jsou v pořádku. Prostě jen odlišnost kultur. Ale samozřejmě s ohledem na jiné moralizování ve ST a možná na nějaké další kritiky i od ostatních postav, na které jsem zapomněl, to možná tak není.
Mirak 315558:
Věřím, že scéna, ve které si Dukat sedne na bodlák a oba se s Kirou začnou smát, až se za břicho popadají, se jistě mnoha divákům líbila, ale mně to přišlo velmi křečovité. Obzvlášť ze strany Nany Visitor.
Já to vnímal jako dost hysterický záchvat. Jestli tomu tak nemělo být, tak ano, bylo to strašné.
4x09 The Sword of Kahless - mě bohužel nudil a přišel mi hodně zahozený potenciál.
Jinak Tony Todd tak brzy se navrátivší jako Kurn mi trochu vadil. Přece jen on má výrazné podání, takže ta maska tolik nestačí. Ale jasně, není to nic neobvyklého ve ST. Přesto takový Brunt/Weyoun je o dost méně poznat (já to při prvním zhlédnutí nevěděl).
|
|
|
|
| S.S.Enterprise: A tady je to kvůli O'Brienovi? :) |
|
|
|
| Jinak mi přijde, že logicky se 5x03 odehrává až po 5x04 |
|
|
|
| Teď jsem psal hodnocení pro 5x03 Looking for Par'Mach..., kde se právě zamýšlím nad tou totálně random selekcí epizod, u kterých si někdo řekl, že je top nápad natočit k nim sequel :) |
|
|
|
| Mně ten prapůvodní námět taky přijde mnohem zajímavější než ten skutečně natočený. Virtuální záležitosti mě moc nebaví, i když ve zmíněné Inner Light to fungovalo perfektně. Asi protože tam Picard prožívá plnohodnotný a příjemný život a do budoucna ho to obohatí např. hrou na hudební nástroj. Já chápu, že se nabízí nechat někoho z hlavních postav virtuálně trpět a třeba i spáchat vraždu, ale nepřišlo mi to divácky až tak atraktivní. Dívám se do hodnocení a dal jsem tomu 3/5. Souhlasím s tím, že nejvíce episodě škodí, že je příběh kompletně uzavřen v rámci jedné episody, i když se tady roztažení O'Brienova traumatu na více episod přímo nabízelo. |
|
|
|
| Mirak:
Prapůvodní námět byl o Bajorance Sito z TNG Lower Decks
Damn! A místo toho máme tohle? Teď tu epku už vyloženě nesnášim :) |
|
|
|
| 4x19 Hard Time
- Tohle je na stand-alone epizodu strašně náročný koncept. Aby to opravdu fungovalo, tak to musí být prakticky bezchybné, jako byla TNG The Inner Light. Nicméně i Picardoův zážitek byl přímo a nepřímo zmíněn v dalších epizodách a to byla TNG z větší části epizodní seriál. VOY Ex Post Facto s podobným nápadem byla sice celkově slabší epizoda, ale vzhledem k tomu, že Paris byl účinkům "duševního vězení" vystaven podstatně kratší dobu, tak to přeci jen působilo uvěřitelněji. Možná kdyby alespoň zkrátili tu dobu věznění třeba na 5 let, ale 20 let je zbytečně moc a pro diváka už je to až příliš abstraktní představa. DS9 bohužel neměl zájem z toho udělat dlouhodobější character arc ani třeba do konce sezóny, takže Hard Time tím částečně prostě vyzní do prázdna.
- Jinak je to solidní epizoda a její problémy skutečně spočívají spíše v tom, že měla sloužit jako startovní čára k O'Brienově postupné aklimatizaci. Colm Meaney je po herecké stránce samozřejmě sázka na jistotu, takže jeho chování působí v rámci možností uvěřitelně. Vše je díky standardní stopáži epizody příliš uspěchané (návrát do služby), ale dá se to. Skvělí jsou zejména empatický Bashir a Keiko, kteří s pochopením O'Brienovi situace zápolí stejně jako diváci.
- Hlavním "tahákem" je odhalení vraždy O'Brienova fiktivního spoluvězně Ee'Chara. Je to drsný moment, Ee'Char mi sice nebyl příliš sympatický, ale svůj účel to plní dobře. Nejsem si jistý, jestli byly nutné ty halucinace, i když mi nevadily. Nějak jsme se v epizodě ani nedozvěděli, z jakého kvadrantu měli být O'Brienovi věznitelé Argrathi. Potěšily lehce meta narážky na O'Brienovo nedávné utrpení v epizodách Whispers a Tribunal.
- Prapůvodní námět byl o Bajorance Sito z TNG Lower Decks, která po osvobození z cardassianského vězení trpí post-traumatickým stresem, mimo jiné proto, že doopravdy zavraždila svoji spoluvězenkyni. Jo, zní to jako totálně skvělá epizoda.
3/5
4x20 Shattered Mirror
- I přes to, že to přímo navazovalo na předcházající dvě epizody ze zrcadlového vesmíru a nedá se myslím objektivně říct, že by tento díl byl výrazně slabší, tak mě to bavilo trochu méně. Seznámit Jakea se zrcadlovou Jennifer Sisko se možná zdálo jako dobrý nápad, ale bohužel to na mě působilo, jako rehash seznámení Bena a Jennifer ve Through the Looking Glass. Ano, Jake je Jennifer samozřejmě okouzlen, protože mu připomíná jeho matku a Jennifer se také v závěru poněkud předvídatelně obětuje, aby mu zachránila život. Působilo to na mě poněkud šablonovitě.
- Líbila se mi zoufalost rebelů, kteří se neštítili využít Jakea k tomu, aby do zrcadlového vesmíru vylákali Siska, který jim pomůže s konstrukcí jejich vlastního Defiantu. Ani toto nebylo nějak zvlášť nápadité, ale musím uznat, že závěrečný vesmírný souboj stále vypadá velmi slušně.
- Celkově se mi líbily spíš některé detaily a drobnosti. Smiley je oproti dvěma předcházejícím epizodám poněkud otrkanější, Bashirovi paruka sice stále nepadne, ale bylo cool, když Siskovi vrátil ránu pěstí. Mimochodem i zrcadlové protějšky Bashira a O'Briena mají správnou chemii, škoda že se na to víc nezaměřili. Obligátní ferengskou smrt tentokrát odnesl Nog, paradoxně byla na vině vděčnost intendantce za to, že zabila Quarka a Roma, díky čemuž Nog zdědil bar :) Nejvíc mě asi bavily izolované scény mezi kouzelně archetypálním zloduchem Worfem a patolízalem Garakem. Scéna se ztraceným klíčem je obzvlášť vypečená. Ty narážky na vágní sexuální orientaci zrcadlových postav jsou také dobré.
3/5 |
|
|
|
| 4x17 Accession
- Námět velmi dobrý, zpracováním ucházející. Vývoj Siska a jeho postupné smíření se s rolí Vyslance mě ale velmi baví a zde jsme zaznamenali další výrazný posun od epizody Destiny. Za mě je to nejdůležitější aspekt epizody, takže mi až tak nevadilo, že jako drama Accession trochu selhává. Epizodě by možná prospělo účinkování Winn, která byla pouze zmíněna, ale pravděpodobně by to bylo za cenu částečné ztráty spotlightu pro Siska. Akorem Laan není vyloženě antagonista a i přes lpění na přežitém kastovním systému (o kterém mimochodem slyšíme poprvé), se jinak chová čestně a po závěrečné konfrontaci s Proroky, předá roli Vyslance Siskovi bez protestů zpět. Nebezpečnost znovuzavedení kast má pak demonstrovat vedek Porta a jeho zavraždění jiného vedeka, protože si dovolil setrvat vedekem i přes odlišnou D'jarru. Tenhle pokus šokovat diváka, mi přišel těžce over the top a to včetně následného chování vedeka Porty, který jakoby nerozumí tomu, že udělal něco špatného.
- Akorem Laan sice nebyl zahraný špatně, ale stejně si myslím, že to chtělo výraznějšího a charismatičtějšího herce. Richard Libertini byl na můj vkus až příliš všední. V tomhle si holt DS9 většinou vede znamenitě, tudíž je zde trochu obětí vlastního úspěchu. V epizodě mě zklamala Kira. Je mi jasné, že kontrast mezi její náboženskou vírou a racionálním uvažováním, tam byl od začátku, ale zde už mi její chování přišlo hloupé. Její slepá víra je zde prezentována jako přednost, s čímž tedy bytostně nesouhlasím. Nesmyslné plácání zvířátek z plastelíny mi přišlo spíš smutné. Využití prastaré bajoranské lodi z Explorers byl moc pěkný detail.
- Odlehčená vedlejší zápletka s návratem Keiko na stanici byla super. Líbilo se mi, že z konce O'Brienova života jako slaměnného vdovce, byli O'Brien s Bashirem rozmrzelí tak nějak nastejno. Worfova reakce poté, co se dozví, že Keiko čeká další dítě, byla vskutku priceless.
3,5/5
4x18 Rules of Engagement
- Soudní dramata bývají statická a tato epizoda i přes jistá ozvláštnění, není výjimkou. Je to dobře natočené a ty flashbackové scény, které jsou zároveň výpověďmi svědků a dalších účastníků soudního procesu, jsou skvělý nápad (třeba i v kombinaci s Quarkem jako nespolehlivým vypravěčem), což epizodu oživuje. Celkově tomu ale chybí údernější momenty. Překvapilo snad někoho, že zničená civilní transportní loď, byla součástí komplotu Klingonů na zdiskretování Worfa a potažmo celé Hvězdné flotily? Myslím, že tady bylo namístě přijít s něčím trochu komplexnějším a překvapivějším.
- Má to být Worfova epizoda a tematicky to pěkně rozvíjí některé myšlenky ze Sons of Mogh, zejména úvaha nad tím, jestli je Worfovo místo skutečně ve Hvězdné flotile nebo jestli existuje varianta, že se časem vrátí ke Klingonům. V celé epizodě měl ale Worf překvapivě málo prostoru a motivaci pro jeho rozhodnutí se dozvídáme až v závěrečné scéně na Defiantu, kde ho Sisko náležitě vyplísní. Jinak je převážně pasivním účastníkem procesu, tedy když nepočítám to profackování Ch'Poka. Neodpustím si zmínku o tradičním klišé, kdy je do role obhájce obviněného dosazena jedna z hlavních postav. Obávám se, že chudák flotilní JAG musí být prakticky bez práce :)
- Klingonský advokát Ch'Pok byl fajn. Líbila se mi ta několikrát zdůrazněná pointa, že Ch'Pok považuje soudní řízení pouze jako jinou formu bitvy. Oproti tomu nevýrazná vulkánská soudkyně na děj neměla prakticky žádný vliv.
3,5/5 |
|
|
|
| 4x15 Sons of Mogh
- Slušné, ale nesedělo mi chování některých postav. Určitě je super, že si po dlouhé době vzpomněli na Kurna (naposledy se objevil v TNG Redemption). A řešení následků Worfova rozhodnutí z The Way of the Warrior pro rod Moghů se mi moc líbilo. Kurn bažící po rituální bratrovraždě je klasický klingonský námět a nic proti němu nemám. Měl jsem ale po 7 sezónách TNG, dost problém uvěřit tomu, že by na to Worf přistoupil a pokusil se Kurna zabít na přímo stanici. Je přeci obrovský rozdíl mezi tím, když by se Worf s Kurnem tajně vydali třeba na Boreth a vykonali to tam a mezi tím, že Worf Kurna zapíchne ve své kajutě na DS9. Je neuvěřitelné, že by si to Worf vůbec neuvědomil a zároveň je to tudíž smutný případ toho, kdy potřeby scénáře vítězí nad konzistentním chováním postav. Aspoň že ho Sisko pořádně seřval.
- Ani závěrečné řešení nemá úplně čisté provedení. Je mi dost proti srsti, že Kurnovi vymazali vzpomínky a dosadili novou identitu bez jeho souhlasu. Teda ještě bych pochopil, že se tak jako starší bratr rozhodl Worf, ale že na to bez okolků přistoupil Bashir? To opět není příliš uvěřitelné. Minimálně krátká scéna zde prostě chyběla. Jinak Tony Todd podává standardně kvalitní výkon a kromě těch dvou kontroverzních scén, je zde spousta pěkných momentů. Celkově je ale spíš škoda, že se Kurna tímto způsobem zbavili. Myslím, že potenciál ještě alespoň na jednu epizodu s "Rodekem" tam byl. DS9 se ale i přes veškerou kontinuitu, bohužel ke spoustě zápletek, u kterých si to o sequel říkalo, už nikdy nevrátili. Jinak by mě zajímalo, co by si Alexander pomyslel o tom, když Worf Jadzii řekl, že nemá žádnou rodinu.
- DS9 se po delší době vrátila ke dvěma zápletkám v rámci jedné epizody. Vedlejší zápletka s klingonským zaminováním sektoru asi patří k těm nejlepším, jaké jsem viděl. To postupné odhalování záhady, co mají vlastně Klingoni za lubem, bylo úplně skvělé. Bonusem je pak samozřejmě to, že to souviselo s aktuálním ústředním dějem.
- runabout update: + Yukon
3/5
4x16 Bar Association
- Tématem je to samozřejmě low ceiling epizoda, ale svoje světlé chvíle to mělo. A jsem rád, že podobné epizody v DS9 jsou. Premisa Quark vs. Rom, podobně jako ve Family Business, kupodivu funguje a je to další zajímavý pohled do ferengského světa byznysu, tentokrát z pohledu řadového zaměstnance. Epizoda nenudí, avšak i přes faktor hrozby v podobě likvidátora Brunta a jeho nausicaannských noshledů, děj celkově mnoho překvapení nenabízí. Je od začátku jasné, že Rom a zbytek personálu z Quarkova baru, dosáhnou minimálně nějaké formy kompromisu. Je to spíše odlehčený díl, ale s humorem rozhodně netlačí na pilu, byť Quarkovi polofunkční holografičtí číšníci se opravdu povedli. Epizodu v mých očích z průměru vytahuje samotný závěr, ve kterém se dozvídáme, že Rom narukoval k bajoranské milici jako technik. Nice character development!
- Vedlejší zápletka s aklimatizací Worfa již zde místy působí, jako mlácení prázdné slámy. Jeho stížnosti na nedostatečnou bezpečnost na stanici už opakovaně zazněly v předchozích epizodách. Ve výsledku to tedy vyústí v jeho přestěhování z DS9 na Defiant. Proč ne. Super moment byl, když Odo Worfovi zmínil poněkud trapné incidenty z TNG A Matter of Time a Rascals. V epizodě zbyl také prostor na pár scén, které s dějem souvisely spíše okrajově, ale líbily se mi moc. O'Brienova historka o předkovi odborářovi, kterou inspiroval Roma a pak skvělá scéna ze zadržovací cely po off-screen rvačce mezi Worfem a O'Brienem (Bashir je chtěl jen zastavit!).
- Trochu problémy mám zatím s postavou Leety, které to sice sluší, ale z hlediska přínosu pro seriál, je to tak nějak všechno. Stejně tak se mi nelíbili ti dva ferengští číšníci, kteří se v DS9 objevují poprvé. Je mi jasné, že obyčejný divák tohle nerozpozná a nějaké "mluvící" postavy tam potřebovali, ale na mě jejich náhlá přítomnost působila, jako pěst na oko.
3/5 |
|
|
|
| 4x13 Crossfire
- Jako epizoda sloužící k rozvoji postavy Oda, to bylo dobré, ale DS9 mě již rozmazlilo, takže i v rámci přízemní charakterové epizody očekávám kvalitní zápletku. Crossfire ale nenabízí děj prakticky žádný. Přitom atentát na Shakaara, plánovaný cardassianskou teroristickou organizací True Way, rozhodně potenciál má. Bohužel to postupně celé vyšumí do ztracena a atentátníkem je generický alien, kterého hraje komparzista. V podstatě se to tedy omezuje na jedinou cool scénu ve výtahu, kdy Odo pomocí svých schopností, zastaví výtah řítící se do záhuby.
- Teaser s Odovou ranní rutinou byl super a celkově se mi líbilo, jak zde byl Odo vykreslen. U Heart of Stone jsem psal, že nejsem fanouškem vztahu Kiry a Oda, nicméně Odova platonická a neopětovaná, láska v rámci téhle epizody je naopak zpracována velmi uvěřitelně. Odova vzrůstající neschopnost, při plnění svých pracovních povinností, byla také zachycena dobře. Scény mezi Odem a Worfem, které zdůrazňovaly, jak jsou si v lecčem podobní, se mi také líbily. Možná je škoda, že Michael Eddington byl obsazen do role šéfa bezpečnosti na DS9, protože je to pozice, která by Worfovi sedla lépe. Funkce velitele strategických operací mi vždycky přišla lehce nadbytečná. Jinak jsem měl trochu obavu, jak vyzní scény mezi Odem a Quarkem, ale naštěstí to nikdy nesklouzlo do totálního hugfestu.
- Při svém prvním účinkování se mi Shakaar líbil, ale tady je slabý a je vidět, že slouží jako pouhý plot device. To jak se příhodně svěřoval Odovi se svými city, mi přišlo přehnané a nepřirozené. Jinak se mi líbí, jak se Kira romanticky zaplétá pouze s kandidáty na kai a prvními ministry. Trochu mě také zaskočilo, že v epizodě úplně absentovala jakákoli zmínka o pokusu o převrat na Zemi. Přitom stačila jediná by the way věta, které myslím DS9 jinak hojně využívá.
3/5
4x14 Return to Grace
- Vydařený sequel k Indiscretion. Dukatův společensko-politcký pád je vyobrazený zábavnně a musím říct, že jsem měl u toho trochu škodolibou radost. Svým způsobem mě bavilo sledovat poníženého Dukata, v roli pouhého velitele nákladní lodi. Rozhodně ale nemám pocit, že by jeho postupný přerod v antihrdinu působil nějak neuvěřitelně. Vytvořil si sice hezký vztah k nemanželské dceři, ale stále je ovládaný touhou po moci a nedělá mu nejmenší problémy chladnokrevně popravit klingonskou posádku, uvězněnou na nákladní lodi. Dukat "going rogue" je nicméně fascinující rozuzlení.
- Opět se jedná spíše o charakterovou epizodu a děje je tu pomálu. Klingoni povraždí cardassianskou a bajoranskou delegaci a Dukat s Kirou se i přes to, že disponují pouze nákladní lodí, rozhodnou, že budou klingonského dravce, zodpového za útok, pronásledovat. Trochu mi to připomnělo Starship Down, byť okolnosti byly samozřemě odlišné. Líbilo se mi využití transportérů dravce k prohození obou posádek. Pobavila mě scéna ze začátku, kdy Dukatova loď vystřelí na dravce a účinek je tak mizivý, že dravec palbu ani neopětuje. Nicméně si myslím, že ve většině epizod by Klingoni takto shovívaví nebyli.
- Dukatovy pokusy o okouzlení Kiry jsou napsané uvěřitelně. Jsem rád, že si tvůrci nikdy ani náznakem nepohrávali s myšlenkou, že by Kira mohla jeho city opětovat. Vůbec by to k ní nesedělo. Naopak ta její nehynoucí antipatie je ta jediná uvěřitelná reakce. Poprvé se objevuje Damar, který bude v budoucnu prominentní postavou. Je to popravdě dost bída. A nejde o to, že by měl málo prostoru. Právě naopak, i v této limitované roli byl překvapivě velice slabý a bez kontextu bych si lámal hlavu nad tím, proč tento glorifikovaný komparzista, dostává tolik prostoru. Ziyal je v pohodě a její přistěhování na stanici není nic proti ničemu a má zcela jistě potenciál.
4/5 |
|
|
|
| Telemachus Rhade:
S3 měla končit ale trochu jinak. Namísto Defiantu měl Leyton zničit vulkánskou loď a Vulkán měl vystoupit z Federace. Což logicky neprošlo přes Bermana, takže byl nařízen re-write. Necliffhangerové finále přišlo až později s rozhodnutím narvat do DS9 TNG postavu a uvést seriál druhým pilotem.
Ve výsledku win-win :) |
|
|
|
| Samozřejmě souhlasy se vším. Tohle je jeden z TOP momentů seriálu.
Dvě věci:
1) Mrkni někdy na To Kill a Mockingbird s Gregory Peckem a Brockem Petersem.
2) S3 měla končit ale trochu jinak. Namísto Defiantu měl Leyton zničit vulkánskou loď a Vulkán měl vystoupit z Federace. Což logicky neprošlo přes Bermana, takže byl nařízen re-write. Necliffhangerové finále přišlo až později s rozhodnutím narvat do DS9 TNG postavu a uvést seriál druhým pilotem. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|