|
Spravuje: Mirak Počet příspěvků: 7632 |
|
|
|
| Mirak: Ano, to je nejelegantnější způsob, jak si vysvětlit diskontinuitu mezi jednotlivými epizodami - každá epizoda se odehrává v vesmíru :D |
|
|
|
| To odteď budu v rámci hodnocení každé epizody brát v potaz. Vždycky když si budu stěžovat, že se nějaká postava chová kreténsky, tak sám sobě budu jedním dechem namítat, že určitě existuje jiná linie, kde se ta postava zachovala logicky. Přesně o tom to je. |
|
|
|
| No to tu teorii ale chápeš špatně :) Samozřejmě, že existují linie, kde kolonisti přežili, ale v této jedné konkrétní je Odo vymazal. |
|
|
|
| Telemachus Rhade:
jenže právě to nekonečné dělení a varianty zajišťují, že neexistuje možnost vymazání dané situace z multiverza, prostě někde pořád jsou a pokračují dál... |
|
|
|
| S.S.Enterprise:
a také s tím, jak si s ST poradil Abrams...
Which has absolutely no meaning whatsoever.
s přihlédnutím k dnešnímu pohledu na vesmír
Teorie nekonečného větvení je uznávána, co já jsem naživu, to není nic nového; viz TNG "Parallels". Ale tady nejde o "odboč doleva" situaci, nýbrž o rozhodnutí vymazání té situace. Ta jedna kauzalita prostě přestala existovat v bodě 0.
(Pokud se tedy pohybujeme v rozpětí 4D až M-Theory ;) ) |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Oni to tam mnohdy říkají naprosto explicitně, např. v tom Children of Time, to jen ty máš prostě potřebu to za každou cenu chápat úplně jinak :) |
|
|
|
| Mvek: A tak jasně, že to tam neříkají, ale chápat se to tak zpětně s přihlédnutím k dnešnímu pohledu na vesmír a také s tím, jak si s ST poradil Abrams... |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Právě, že ve ST ne. Tam se opakovaně vyskytuje prvek, že ta původní budoucnost zanikne, když se vše napraví. |
|
|
|
| Tak i ty normální časovky se změnou lze chápat jako rozvětvení na různé časové linie.. |
|
|
|
| Ale je to konzistentní právě i s normálními časovkami, kde se něco mění, takže v tomhle je to ok. Jen to prostě nemám rád. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Prostě jednou ti potomci vznikli, tak proč by mizeli. To, že se posádka Defiantu dostala z anomálie vytváří novou větev, kde už potomci nevzniknou, ale někde by měli přetrvat.
S.S.Enterprise: Jak říká Mirak, to z toho nevyplývá, to by neřešili "zabití". |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Tohle je jak píše TR. Nemá moc smysl analyzovat, jestli to z vědeckého hlediska dává smysl. Záměr scénáristů byl zcela zjevný. Kolonisté v žádné formě nepřežili. |
|
|
|
| Mirak:
Vím, že ne, vlastně z pohledu kvantové fluktuace vakua by mohlo existovat i vysvětlení, že se ten alternativní vesmír vymaže bez náhrady, nicméně to je pohled lineárního času, sám prosebe prostě existoval.
Jiank tu epizodu si už nepamtuju úplně přesně, ale podobné jsou v Treku všude možně :S |
|
|
|
| S.S.Enterprise: To z toho vůbec nevyplývá. |
|
|
|
| Mvek:
Ten zánik chápu jako přesun do jiné nebo zpět do vlastní časové linie. Oni prostě v určité časové linii IMHO existují dále... |
|
|
|
| Mirak:
Children of Time
Tahle epka má nesmírně zajímavé preprodukční i produkční zákulisí. Celkově je v ní takových logických krp, že i tady musí člověk smeknout před DS9 týmem, že z toho dokázali vykřesat důležitou a dokonce nadprůměrnou věc.
Btw, je to adaptovaný fan-fic. |
|
|
|
| Mvek: Don't overthink it :) Příčinitel vědomě vymazal větev I. Úplně nechápu, co tady chceš větvit. |
|
|
|
| Mirak:
5x22 Children of Time
Celkem fajn to bylo, ale tady obzvlášť mám problém s pravidly ve ST (ale aspoň jsou většinou nebo možná vždy v tomto konzistentní), že prostě všechno zanikne. Pokud už k setkání lidí z různých dob dojde, tak proč zaniknou, jakmile se vesmír rozhodne, že už je jasné, že to nevznikne:-). Proč to nezanikne, když se rozhodnou postavy, nebo vůbec na začátku (takže by nic nevzniklo, nebo by se tady Defiant nemohl nikdy dostat pryč).
A co víc, ještě chápu, že zanikne celá časová linie, ale co když na planetě něco postavili společně posádka i potomci. Zanikne pak jen každý kamínek, každá přísada malty, každé kopnutí, které udělali potomci? Nebo zmizí jen bytosti a materiál, který se tam dostal s Defiantem? A co když na základě jejich věcí se posádka dostala pryč, tak to by měla také zmizet, protože se pryč nemohla dostat...
Aneb možná zase jen paradox, ale trochu podivný. Nicméně jistě, ta anomálie se tak prostě chovala, tečka.
Mám prostě rád teorie o nekonečném větvení (a doufal, jsem, že Orville půjde stejnou cestou v té druhé řadě, škoda).
Nicméně k přijetí toho činu - Kira by problém měla asi mít, a i by to mohlo živit konflikt na další epizody. Ale jinak důstojníci Flotily spíš ne, a Odo by tím spíš mohl tady být racionální a seznámen s jejich přístupem. Jde o to, že tím, že se odtamtud dostali, teoreticky zabránili paradoxu nebo ovlivnění časových linií apod., zkrátka by na to nějaké temporální směrnice mohly myslet a vést k tomuto rozhodnutí. |
|
|
|
| 5x21 Soldiers of the Empire
- Nedívalo se na to vůbec špatně, ale ten zjevný potenciál to podle mě nenaplnilo. I přes svou jedinečnost mi to paradoxně připomnělo některé starší epizody. Nabízí se zejména moje velmi oblíbená TNG A Matter of Honor, která jako první umožnila divákovi nahlédnout do života na klingonské lodi. Zároveň si myslím, že ta tísnivá atmosféra se tam povedla navodit mnohem lépe než zde. Také mi to hodně připomínalo The Sword of Kahless. Obě epizody mají výbornou premisu s klingonskou tematikou, kterou se ale nepovedlo přetavit v opravdu silnou epizodu. A nakonec mi to připomnělo ještě Return to Grace, protože i ta se za podobné situace zaměřovala spíše na rozvoj postav a zápletka byla odsunuta na vedlejší kolej.
- Opět mě překvapilo, že stejně jako v předcházející epizodě, je i zde tradiční klimax vyřešen pouze offscreen. Já chápu, že to ultimátně byla hlavně charakterová studie a snaha natočit epizodu z pohledu Klingonů, ale stejně mi přijde zvláštní utnout děj před samotným soubojem s Jem'Hadary. Nicméně se mi líbilo, že se nebáli ukázat, jak silně Martoka ovlivnilo dvouleté uvěznění v zajateckém táboře Dominionu. I Worf je zde v zajímavé situaci, protože je rozpolcen mezi věrností k Martokovi a povinností k demoralizované posádce Rotarranu. Jeho win-win řešení, kdy se nechá v souboji s Martokem naschvál porazit, mi přišlo trochu předvídatelné, ale líbilo se mi. Závěr s přijetím Worfa do Martokova rodu byl také fajn, ale vzpomněl jsem si na chudáka zneuctěného Kurna a drastické řešení jeho situace. Škoda, že to ještě rok nevydržel.
- Chápu, že Dax plnila pro scénář důležitou úlohu neutrálního hlasu, ale osobně bych možná radši viděl opravdu all-Klingon epizodu. Jednotliví prominentní členové posádky Rotarranu sehráli své role dobře, i když opravdu zajímavý mi přišel jen jízlivý a cynický Leskit, jehož postava byla vskutku zábavná. Také se mi líbilo ukázání některých dříve neviděných zvyků, třeba ceremionální převzetí velení lodi prvním důstojníkem a následně kapitánem. Opravdu povedená byla ta klingonská válečná píseň. Byl to v podstatě drobný detail, jehož zakomponování však muselo dát spoustu práce. A vyplatilo se, protože ta závěrečná scéna na Rotarranu, kde ji zpívá celý můstek, patří mezi nejlepší momenty celé epizody.
3/5
5x22 Children of Time
- Heh, Children of Time je jako epizoda VOY, když by VOY byl kvalitní seriál. Ne, že by si s epizodou VOY Tuvix byly podobné, ale některých paralel si nešlo nevšimnout. Celkově to bylo originální, zábavné a také to kupodivu nepůsobilo šíleně. Bylo sice jasné, že posádce Defiantu se na konci podaří dostat zpět domů a "hrajeme" tedy pouze o životy kolonistů, ale i tak to bylo poutavé. Taky se mi líbilo, že se epizoda úplně vyhnula nějakým laciným násilným konfliktům mezi Siskovou posádkou a jejich potomky. Přítomnost Klingonů tomu totiž trochu nahrávala. Ve výsledku to tedy bylo omezené na zajímavé morální dilema, ze kterého se scénář nesnažil nějak zbaběle vybruslit, jak to bohužel občas bývá.
- Jak se ale brzy ukázalo, tak hlavním účelem epizody bylo posunout vztah mezi Odem a Kirou. Na začátku se dozvíme, že se Kira rozešla s Shakaarem. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, ale zarazilo mě, když říká, že se rozešli proto, že jim to ve svatyni na Bajoru řekli Proroci. Přijde mi, že někdy od poloviny čtvrté sezóny se ten její náboženský fundamentalismus stupňuje a dere do popředí, což mě na Kiře nesmírně sere. Co už. Rene Auberjonois byl jako starší Odo, naprosto úžasný a myslím, že tu jeho vyzrálost se mu povedlo ztvárnit dokonale. Většina scén mezi ním a Kirou bylo povedených a myslím, že to bylo správné rozhodnutí odhalit Odovy city ke Kiře touto cestou. Obrovský problém mám ale se závěrem, obzvlášť poté, co se mi to rozleželo v hlavě. Asi bych dokázal pochopit, že když se Odo kvůli Kiře 200 let užíral, tak byl ochoten obětovat doslova cokoli, i když je to přinejmenším brutálně sobecký čin s krutými následky. Ovšem nechápu, jak by se Kira mohla na Oda ještě někdy podívat a nevzpomeout si na 8000 kolonistů, kterým byla ve jménu lásky, upřena možnost žít. Ani reakce současného Oda mi nepřišla adekvátní. Chápu, že on sám se s kolonisty nesetkal, takže k nim nemá žádný vztah, ale stejně mi z jeho strany chybělo odsouzení toho smrtícího romantického gesta. Neměl by být zděšený sám ze sebe a z toho, co by byl schopen udělat?
- Jinak bylo fajn sledovat různé reakce jednotlivých hlavních postav na své potomky. O'Brienovi byla samotná myšlenka pochopitelně nepříjemná, Bashirovu egu to dělalo velmi dobře a Worf se cítil poctěn. Jen mi přišlo, že si s těmi potomky hlavních postav až tak nevyhráli a výraznější byl (logicky) pouze Yedrin Dax. Na druhou stranu se nedá říct, že by v epizodě byla hluchá místa. Jen jsem přemýšlel, jestli ta symbolická scéna s obděláváním pole, nebyla too much. Pořád si nejsem jistý.
3,5/5 |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|