Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   DISKUSNÍ FÓRA

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

1) Star Trek => The Next Generation

Spravuje: AVip
Počet příspěvků: 6283
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...

Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.

Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!


Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1167 - 1186 / 6283Starší   Nejstarší

Yakuzza - 11. červen 2011 23:15sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
Tak ne, Spirit Folk to nebyla, bylo to řečeno v některé z prvních epizod.
Yakuzza - 11. červen 2011 23:15sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip:
měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače

Pozor, tohle párkrát zaznělo ve Voyageru, konkrétně minimálně Spirit Folk. (Ale tam to teda nebylo z důvodů nějakého akutního záchvatu pokusu o kontinuitu, ale aby se jim to hodilo do příběhu, to už je druhá věc...)
BorgDog - 11. červen 2011 20:54sipka
ZAMĚŘIT
BorgDog
kapitan Pike:
v přímém rozporu s vidinou Federace jako ráje a perfektní demokratické společnosti.

Pánové, díky, ani netušíte, jak hezky se mi tohle poslouchá. :-D :-D :-D
S.S.Enterprise - 11. červen 2011 20:40sipka
ZAMĚŘIT
S.S.Enterprise
AVip:
Simulátor byl bohužel z produkčního hlediska nezbytný, neboť nahrazoval koncept "paralelních Zemí" z TOS, čímž umožňoval recyklovat kulisy a rekvizity z jiných produkcí...

No simulátor obecně hlavně umožnil udělat rychle epizodu bez podstatných událostí pro ST.

AVip - 11. červen 2011 20:27sipka
ZAMĚŘIT
AVip
kapitan Pike:
technologie simulátorů,

No ovšem, jak jsem na ně mohl zapomenout!
U simulátorů je ovšem situace o to smutnější že...

- už v TAS je řešena podobná zápletka (zvencne se hlavní počítač a nově instalovaná vymoženost letí nejspíš z airlocku, protože nikdy potom se na NCC-1701 už neobjevila)

- integrace systému simulátoru do hlavního počítače byl v podstatě už v době vzniku TNG přežitek (ano, 60. a 70. léta jsou plná zápletek na téma vzpoura hlavních počítačů na lodích, viz 2001 od A.C.C., ale v 80. letech se v souvislosti s rozvojem osobních počítačů od tohoto konceptu upouští, viz 2010 od téhož autora), každopádně a po prvním velkém průseru měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače (teď bychom se mohli bavit, kdy to přesně bylo, ale za sebe bych řekl, že nejpozději po episodě "Elementary, dear Data"), nebo měl být komplet zakázán jeho provoz a měl být demontován...

Bohužel, v tradici šílených počítačů a simulátorů se pak pokračovalo i v dalších seriálech... :-(

Simulátor byl bohužel z produkčního hlediska nezbytný, neboť nahrazoval koncept "paralelních Zemí" z TOS, čímž umožňoval recyklovat kulisy a rekvizity z jiných produkcí...
kapitan Pike - 11. červen 2011 20:06sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
AVip: Souhlas. Plus samozřejmě moje oblíbené téma - technologie simulátorů, které měly být po prvním velkém průšvihu vráceny na konstruktérovo prkno a jejich používání mělo být do přepracování zakázáno.

Yakuzza:

Možná to je o tom, že logika, konzistence a realističnost byly skutečně až na druhé či bůhvíkolikáté koleji. Mám dojem, že snahou bylo, aby každá epizoda nesla jakési pozitivistické/zásadové/humanistické poslání.

Souhlas, epizodě to funguje, ale jako celek už imho ne. Především jako extrémní mi přijde hranice objevení warp pohonu. Ve dvou modelových situacích, kdy civilizace čelí zániku v důsledku přírodních katastrof a není sama použitích svých zdrojů tuto hrozbu odvrátit, se Picardova posádka v jednom případě může přetrhnout, aby dotyčnou civilizaci zachránila, v druhém pak je ochotna sledovat její zánik. Hranicí je objevení warpu, které ale v tomto konkrétním případě nemá žádnou přímou souvislost se schopností dané civilizace přežít. Souhlas, v rámci jedné epizody toto funguje, ale v rámci seriálu jako celku mi to vadí.

Obecně je mi Kirkův přístup "PD nejlépe uctíme tak, že ji porušíme" sympatičtější a v rámci seriálu má imho i mnohem větší konzistenci.

Tak jako tak, je to armáda, takže veřejné mínění nehrálo roli. Obyč člověk neměl šanci o těchto věcech vědět...

Já to pochopil tak, že samotný výzkum byl z velké části civilní záležitost, ale to bych jako tak podstatné neviděl. Ututlání tohoto průšvihu (ač zde jeho důsledky jsou ve srovnání s ENT: The Communicator poměrně nevýznamné, Reeda a Archera bych po této epizodě nechal alespoň deset let posedět na Pankráci) jsou imho v přímém rozporu s vidinou Federace jako ráje a perfektní demokratické společnosti.
AVip - 11. červen 2011 19:32sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Ještě dodám, že TNG opravdu trpí tím, že se během jejího "runu" obměnil celý autorský tým několikrát (minimálně 3x) za sebou a na přístupu jednotlivých scénáristů k už hotovým postavám je to dost často vidět...

On popravdě, "postavový bordel" vesele pokračuje ve VOY (a do jisté míry i v ENT, byť tam se to pod tlakem vnějších okolností přece jen v průběhu doby trochu srovnalo), kde jsou postavy založené tak mizerně, že to vylučuje možnost nějakého konzistentního přístupu k nim - v TNG se alespoň dá celkem snadno poznat, kdy je chování postavy "in-character" a kdy naopak "out-of-character".

DS9 je v tomhle směru trochu speciální případ a spíš u něj platí situace ála TNG, s tím, že "out-of-character" excesů v něm není AFAIK tolik (zřejmě na to měl vliv i ten fakt, že DS9 pár postav převzal z TNG takřka na klíč a díky tomu existovaly jisté referenční body, nehledě k tomu, že i v TNG bylo vidět, že se studio na spuštění DS9 připravovalo poměrně důkladně).
Yakuzza - 11. červen 2011 19:22sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
kapitan Pike:
Mimochodem nechápu, proč po takovém konfliktu nebyly pod tlakem veřejného mínění tyto pozorovací mise okamžitě zakázány.

Tak jako tak, je to armáda, takže veřejné mínění nehrálo roli. Obyč člověk neměl šanci o těchto věcech vědět...
Yakuzza - 11. červen 2011 19:21sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
kapitan Pike: Možná to je o tom, že logika, konzistence a realističnost byly skutečně až na druhé či bůhvíkolikáté koleji. Mám dojem, že snahou bylo, aby každá epizoda nesla jakési pozitivistické/zásadové/humanistické poslání. (To, že se kolikrát epizody i v těchto heslech vzájemně vylučovaly, jak už jsi zmínil, je věc druhá.) A to bylo prostě primárním cílem, možná pozůstatek myšlenek z TOSky, kde se jim to ale asi dařilo i líp, navzdory některým šíleným aspektům těch epizod...
AVip - 11. červen 2011 19:21sipka
ZAMĚŘIT
AVip
kapitan Pike:
Dále mi vadí silně nepřirozené chování hlavních postav (což ale považuji za čistě subjektivní výtku, ale hraní pokeru v předvečer možného zániku lidstva snad nemohlo být myšleno vážně) + jejich občas až extrémní neschopnost.

Já bych vypíchnul hlavně to poslední... prakticky každý člen velení na Enterprise byl po 7 letech zralý na polní soud a prim v tom bohužel hraje pan Dat, který je po celém seriálu zralý na demontáž a uložení do depozitáře, protože se v praxi ukázal jako šílená slabina celého týmu... Dat si v některých episodách dělal vyloženě co chtěl (OK, autorský záměr, beru), ale co bylo horší, nenesl za to prakticky nikdy zodpovědnost - silně pochybuju, že by kterákoli jiná postava mohla "odkráčet" s tolika flagrantními porušeními subordinace a kázně.
Mvek - 11. červen 2011 19:05sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Tak a teď jdeme na DS9:-). Otázkou je, jestli na ni nejsme moc zaujatí po dokoukání celku, když dává jako celek ještě větší smysl.
kapitan Pike - 11. červen 2011 18:31sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
To, co mě mrzí nejvíc, je, že spousta epizod se prostě dala udělat lépe. Stačilo jen nad scénářem sedět o pár dní déle, podívat se jen kousek nad hranice současné epizody, zapřemýšlet a odstranit logické chyby. Třeba v Nth Degree, kde to vypadalo, že veškeré problémy vesmíru se zcvrkly na jeden aktuální kus šrotu kdesi ve vesmíru. Spousta epizod bohužel zřejmě ztroskotala na malém zájmu tvůrců. Na jiných epizodách je totiž jasně vidět, že když se chtělo, tak to prostě šlo - kvalitně zpracovaných epizod je v TNG taky dost. Dále je občas zarážející celková nekonzistence některých elementárních prvků TNG universa - především na jedné straně extrémní humanismus a na druhé straně ochota nechat lidi umírat jen kvůli PD (a to prosím i v situaci, kdy za jejich smrt by pak byla přímo odpovědná Federace - např. v Who Watchs the Watchers). Mimochodem nechápu, proč po takovém konfliktu nebyly pod tlakem veřejného mínění tyto pozorovací mise okamžitě zakázány.

To, že některé epizody mají špatný námět, teď nehodnotím. Ale i ty s dobrým nebo výborným námětem často dopadly špatně.

Dále mi vadí silně nepřirozené chování hlavních postav (což ale považuji za čistě subjektivní výtku, ale hraní pokeru v předvečer možného zániku lidstva snad nemohlo být myšleno vážně) + jejich občas až extrémní neschopnost. Nikdo z vyšších důstojníků by si svou funkci po sedm let nedokázal udržet, když uvážíme, jakých chyb se dopustili. Vykreslení Starfleet jako "mírové armády" docela pokulhává, když uvážíme, že od poslední války do začátku TNG uteklo relativně málo času. Odmítání vojenského cvičení v Peak Performance, to už taky bylo přehnané.

Moje hodnocení je prostě negativní z toho důvodu, že to šlo udělat lépe, kdyby se chtělo. Ano, v TNG je řada vynikajících epizod, ale těch průměrných a špatných je prostě víc. A úplně zbytečně.
AVip - 10. červen 2011 17:31sipka
ZAMĚŘIT
AVip
(koukám, jak jsem to napsal a nestíhám se divit... ale na mé překlepy nedejte, takhle to dopadá, když píšu něco ještě ne zcela probuzený... :-D )
AVip - 10. červen 2011 08:30sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Razer: Auuu... :-)

Öbecně:
Nicméně po shlédnutí TNG se nemohu ubránit několika dojmům...

- Berman je finanční génius, když mu tolik let procházelo to, co mu procházelo...

- když je TNG dobrá, tak je prostě DOBRÁ

- když je TNG špatná (a to je bohužel častý případ), tak je ŠPATNÁ FEST

- první dvě sezóny zdaleka nejsou taková hrůza jsou jsem čekal, ano, první je hodně TOS-like a druhá je poněkud poničená vypuknutím stávky, ale celkově, ano chápu, proč se JMS obrátil na nejprve na Paramount, protože třetí sezóna představuje kvalitativně z hlediska děje takový "nose dive", že si každý musel položit legitimní otízku, jestli tohle má vůbec šanci přežít, nicméně ty první dvě ukázaly, že Paramunt prostě TV SF umí a tak bylo jen logické nabídnout vlastní projekt, budiž řečeno, že ke konci 3. sezóny se to zas začalo zlepšovat, ale už to nikdy nebylo tak docela ono (ano, je tam pár episod, které si vybaví "každý", ale taky hodně takových, které každý raději zapomněl ihned po odvysílání, nemluvě o tom, že některé slavné episody fungují jen díky tomu, že v době jejich premiéry nebylo s čím srovnávat a že "mezi slepými je jednooký králem".

- na tom seriálu je znát, že byl koncipován poměrně velkoryse a promyšleně (to, že reálný život potom s některými předpoklady pořádně zamával je věc č.2, ale to už tak bývá)
Razer - 10. červen 2011 00:16sipka
ZAMĚŘIT
Razer
Nicméně někdo duchaplně pod článek poznamenal, že TNG je přecijen dávno out a chtělo by to zakoupit moderní kvalitu typu SGU... .
Yakuzza - 09. červen 2011 21:24sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
Náhodou, lidé z mého okolí, kteří s Trekem nic společného nemají (díky bohu), o tom věděli a pokud byli doma, tak to pravidelně sledovali...
(A jelikož ví o mé zálibě v Treku, měli neustále potřebu mi sdělovat své dojmy, z čehož jsem mnohdykrát úplně radost neměl :-))
Telemachus Rhade - 09. červen 2011 20:56sipka
ZAMĚŘIT
Telemachus Rhade
Tak to je opravdu neuvěřitelné.. Já myslel, že se na to koukáme jen my a polovina účastníků TrekFestu :-) Ale je to dobře, to je bezesporu.. Byť nějaký kvalitní Trek celkem jistě projede :)
AVip - 09. červen 2011 14:57sipka
ZAMĚŘIT
AVip
kapitan Pike: Tak to jsou celkem dobré zprávy, to bychom se snad časem mohli dočkat i něčeho dalšího...
S.S.Enterprise - 09. červen 2011 14:06sipka
ZAMĚŘIT
S.S.Enterprise
TelemachusRhade:
ale pochopils :)
kapitan Pike - 09. červen 2011 13:56sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
Star Trek zaujal i po letech, Prima Cool nyní vsází na Krajní meze

A nejsledovanější epizodou TNG byla Silicon Avatar.

Nejnovější   Novější 1167 - 1186 / 6283Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA ]
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o