Trekkies.cz StarTrek.cz Sickbay CZ Kontinuum StarTrekKnihy.cz WARP TrekCORE TrekCollective Memory Alpha Memory Beta Ex Astris Scientia Treknews.de


 

   DISKUSNÍ FÓRA

 
 REGISTRACE
 
Nick: 
Heslo: 
  
 Zaslání hesla
 

1) Star Trek => The Next Generation

Spravuje: AVip
Počet příspěvků: 6284
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...

Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.

Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!


Autor:  Text:     
Nejnovější   Novější 1157 - 1176 / 6284Starší   Nejstarší

Mvek - 12. červen 2011 14:52sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
Yakuzza: Já bych řekl, že se jen do dalších století naučili víc maskovat a ovládat:-D. Takže jsme si toho tolik nevšimli. Ale vybavuje se mi jich jen během pár sekund pěkných pár z TNG a i DS9.
Yakuzza - 12. červen 2011 14:38sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
OT co se TOSky týče - já se jenom divím, kolik psychopatů v té době vůbec pouštěli do vesmíru...
Pozemstan - 12. červen 2011 13:42sipka
ZAMĚŘIT
Pozemstan
BorgDog, Mvek: Tak v "Pattern of Forces" je ovlivnil člověk ze Země, podobně jako v "The Return of the Archons" nebo v "A Piece of the Action" zase pozemská kniha. Ale ano, podobných příkladů "využití pozemských kulis" lze v TOS najít docela dost. Skutečná kopie Země včetně rozměrů a tvaru kontinentů byla snad jen v "Miri". Tam je ta nepravděpodobnost asi nejvíce do očí bijící, jinde se nabízejí různá vysvětlení. Ale pokud jde o kopii pozemské civilizace, je zde ještě "The Omega Glory", kde sice působili lidé i klingoni, ale už staletí před nimi se zde vyvinula přesná "kopie" USA včetně vlajky a Slibu věrnosti, která zřejmě zanikla v jakési horké obdobě studené války, po které zůstali "asijští" Kohmové (komunisté) a Yangové (Yankeeové)... -)
Mvek - 12. červen 2011 13:33sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
BorgDog: Tam snad za to taky mohl ten jeden člověk, co tam přiletěl, a co se stal jejich Vůdcem.

Pike: Tak ono v TOSce minimálně jedna až dvě planety mají skutečně i tvar kontinentů jako Země. Architektury jsme zas neviděli tolik, takže to beru, prostě nemůžou dělat tak super kulisy pro vše.
kapitan Pike - 12. červen 2011 13:29sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
Mvek:
A jak říkáš, pokusili se to vysvětlit jakýmisi "Ochránci", viz Paradise Syndrom

Já to primárně pochopil jako vysvětlení toho, že velká část druhů v TOS vesmíru vypadá "stejně" jako lidé. Jako vysvětlení pozemské architektury se mi to moc nezdá, protože i na zemi vypadají různá města v různých státech jinak (nebo alespoň historické části vystavěné před masivním nástupem globalizace). Ale celkově mi earth-like planety na TOSce nikdy moc nevadily. Pořád mi to přijde víc košer než recyklace záběrů na planety v rámci TNG, když pak tři a více měst různých druhů na různých planetách vypadá totožně.
BorgDog - 12. červen 2011 13:03sipka
ZAMĚŘIT
BorgDog
Mvek: Jenomže co ti náckové v "Pattern of Forces?" :-)
Mvek - 12. červen 2011 12:54sipka
ZAMĚŘIT
Mvek
AVip:
už v časech TOS působilo poněkud nepatřičně, byť to čas od času bylo celkem zábavné) při zachování realistické možnosti nadále využívat rekvizity z jiných produkcí.

Tak pozor, nebyly náhodou jen 2 (Miri a Chléb a hry)? A jak říkáš, pokusili se to vysvětlit jakýmisi "Ochránci", viz Paradise Syndrom (a tam mám podezření, že to nebyl vzhled Země, pouze její civilizace, což ostatně bylo všude možně, že někdo někoho někam přesunul v historii). Podíl z akce byl zapříčiněn knížkou. A ten díl s Landru, tam nevím, jak vypadala planeta, byť ulice byla stejná jako v dalších dílech:-).

Ale kuriozní je, že ani v těch zmíněných dvou epizodách to nutně nemusela být paralelní Země, v Miri mohlo jít jen o podobně se vyvíjející civilizaci, v Římě to zas mohl být případ přenesení civilizace pryč.
AVip - 12. červen 2011 07:57sipka
ZAMĚŘIT
AVip
S.S.Enterprise: Na podobné paušální formulace pozor... ale stran paralelních Zemí celkem souhlas, byť ke konci TOS se objevila nesmělá snaha o jejich vysvětlení...

kapitan Pike: Jo to je pravda... jak doprčic mohl systém na jiném okruhu napájení mít vliv na chod hlavního počítače? :-D
Nicméně faktem je, že autoři scénářů episod se simulátorem si dost často "ulevovali" jejich prostřednictvím od svých frustrujících zážitků s používáním tehdejších počítačů... je třeba připomenout, že žádný "mainstream OS" neměl v té době ochranu paměti a většina z nich měla jen kooperativní multitasking, pokud vůbec multitasking měla, což při používání počítačů opravdu vedlo čas od času k velice veselým zážitkům, bez ohledu na to, jestli to bylo PC nebo "Macek".

Jediný OS té doby, který by jakž takž splňoval naši dnešní představu o moderním OS byl OS/2 2.x a to rozhodně nebyl mainstream (byť zrovna na příkladu OS/2 se dá krásně demonstrovat kulturní vliv ST na jiné obory, komerčně úspěšná verze OS/2 2.3 "3.0" se jmenovala "Warp" a její edice měly neoficiální názvy "Borg" a "Ferengi")...
S.S.Enterprise - 12. červen 2011 04:48sipka
ZAMĚŘIT
S.S.Enterprise
AVip:
Tak zatímco v TNG jsou chyby, tak TOS je až na vyjímky celá nesmyslná. Na ty paralelní Země sem měl už zapomenuto..
kapitan Pike - 12. červen 2011 00:22sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
AVip:
měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače

Paradoxní je, že simulátor naopak měl vlastní zdroj energie nekompatibilní s ostatními systémy (jak jsme zde nedávno řešili) :-)
AVip - 12. červen 2011 00:02sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Yakuzza: Dobrá, nepatrné plus pro VOY a jeho autory... :-)
(beru tě za slovo, VOY jsem x let neviděl, TNG mám t.č. nakoukanou z celkem evidentních důvodů asi nejlíp)

S.S.Enterprise:
No simulátor obecně hlavně umožnil udělat rychle epizodu bez podstatných událostí pro ST.

To bych se docela i hádal, kdybych na to ovšem měl čas a chuť (a nemyslím to nijak zle)... protože důkazů přesného opaku není problém za těch sedm sezón najít dost a dost...
Hlavní důvod skutečně byla snaha produkce o eliminaci paralelních Zemí (což - a to si přiznejme - už v časech TOS působilo poněkud nepatřičně, byť to čas od času bylo celkem zábavné) při zachování realistické možnosti nadále využívat rekvizity z jiných produkcí.
Yakuzza - 11. červen 2011 23:15sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
Tak ne, Spirit Folk to nebyla, bylo to řečeno v některé z prvních epizod.
Yakuzza - 11. červen 2011 23:15sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
AVip:
měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače

Pozor, tohle párkrát zaznělo ve Voyageru, konkrétně minimálně Spirit Folk. (Ale tam to teda nebylo z důvodů nějakého akutního záchvatu pokusu o kontinuitu, ale aby se jim to hodilo do příběhu, to už je druhá věc...)
BorgDog - 11. červen 2011 20:54sipka
ZAMĚŘIT
BorgDog
kapitan Pike:
v přímém rozporu s vidinou Federace jako ráje a perfektní demokratické společnosti.

Pánové, díky, ani netušíte, jak hezky se mi tohle poslouchá. :-D :-D :-D
S.S.Enterprise - 11. červen 2011 20:40sipka
ZAMĚŘIT
S.S.Enterprise
AVip:
Simulátor byl bohužel z produkčního hlediska nezbytný, neboť nahrazoval koncept "paralelních Zemí" z TOS, čímž umožňoval recyklovat kulisy a rekvizity z jiných produkcí...

No simulátor obecně hlavně umožnil udělat rychle epizodu bez podstatných událostí pro ST.

AVip - 11. červen 2011 20:27sipka
ZAMĚŘIT
AVip
kapitan Pike:
technologie simulátorů,

No ovšem, jak jsem na ně mohl zapomenout!
U simulátorů je ovšem situace o to smutnější že...

- už v TAS je řešena podobná zápletka (zvencne se hlavní počítač a nově instalovaná vymoženost letí nejspíš z airlocku, protože nikdy potom se na NCC-1701 už neobjevila)

- integrace systému simulátoru do hlavního počítače byl v podstatě už v době vzniku TNG přežitek (ano, 60. a 70. léta jsou plná zápletek na téma vzpoura hlavních počítačů na lodích, viz 2001 od A.C.C., ale v 80. letech se v souvislosti s rozvojem osobních počítačů od tohoto konceptu upouští, viz 2010 od téhož autora), každopádně a po prvním velkém průseru měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače (teď bychom se mohli bavit, kdy to přesně bylo, ale za sebe bych řekl, že nejpozději po episodě "Elementary, dear Data"), nebo měl být komplet zakázán jeho provoz a měl být demontován...

Bohužel, v tradici šílených počítačů a simulátorů se pak pokračovalo i v dalších seriálech... :-(

Simulátor byl bohužel z produkčního hlediska nezbytný, neboť nahrazoval koncept "paralelních Zemí" z TOS, čímž umožňoval recyklovat kulisy a rekvizity z jiných produkcí...
kapitan Pike - 11. červen 2011 20:06sipka
ZAMĚŘIT
kapitan Pike
AVip: Souhlas. Plus samozřejmě moje oblíbené téma - technologie simulátorů, které měly být po prvním velkém průšvihu vráceny na konstruktérovo prkno a jejich používání mělo být do přepracování zakázáno.

Yakuzza:

Možná to je o tom, že logika, konzistence a realističnost byly skutečně až na druhé či bůhvíkolikáté koleji. Mám dojem, že snahou bylo, aby každá epizoda nesla jakési pozitivistické/zásadové/humanistické poslání.

Souhlas, epizodě to funguje, ale jako celek už imho ne. Především jako extrémní mi přijde hranice objevení warp pohonu. Ve dvou modelových situacích, kdy civilizace čelí zániku v důsledku přírodních katastrof a není sama použitích svých zdrojů tuto hrozbu odvrátit, se Picardova posádka v jednom případě může přetrhnout, aby dotyčnou civilizaci zachránila, v druhém pak je ochotna sledovat její zánik. Hranicí je objevení warpu, které ale v tomto konkrétním případě nemá žádnou přímou souvislost se schopností dané civilizace přežít. Souhlas, v rámci jedné epizody toto funguje, ale v rámci seriálu jako celku mi to vadí.

Obecně je mi Kirkův přístup "PD nejlépe uctíme tak, že ji porušíme" sympatičtější a v rámci seriálu má imho i mnohem větší konzistenci.

Tak jako tak, je to armáda, takže veřejné mínění nehrálo roli. Obyč člověk neměl šanci o těchto věcech vědět...

Já to pochopil tak, že samotný výzkum byl z velké části civilní záležitost, ale to bych jako tak podstatné neviděl. Ututlání tohoto průšvihu (ač zde jeho důsledky jsou ve srovnání s ENT: The Communicator poměrně nevýznamné, Reeda a Archera bych po této epizodě nechal alespoň deset let posedět na Pankráci) jsou imho v přímém rozporu s vidinou Federace jako ráje a perfektní demokratické společnosti.
AVip - 11. červen 2011 19:32sipka
ZAMĚŘIT
AVip
Ještě dodám, že TNG opravdu trpí tím, že se během jejího "runu" obměnil celý autorský tým několikrát (minimálně 3x) za sebou a na přístupu jednotlivých scénáristů k už hotovým postavám je to dost často vidět...

On popravdě, "postavový bordel" vesele pokračuje ve VOY (a do jisté míry i v ENT, byť tam se to pod tlakem vnějších okolností přece jen v průběhu doby trochu srovnalo), kde jsou postavy založené tak mizerně, že to vylučuje možnost nějakého konzistentního přístupu k nim - v TNG se alespoň dá celkem snadno poznat, kdy je chování postavy "in-character" a kdy naopak "out-of-character".

DS9 je v tomhle směru trochu speciální případ a spíš u něj platí situace ála TNG, s tím, že "out-of-character" excesů v něm není AFAIK tolik (zřejmě na to měl vliv i ten fakt, že DS9 pár postav převzal z TNG takřka na klíč a díky tomu existovaly jisté referenční body, nehledě k tomu, že i v TNG bylo vidět, že se studio na spuštění DS9 připravovalo poměrně důkladně).
Yakuzza - 11. červen 2011 19:22sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
kapitan Pike:
Mimochodem nechápu, proč po takovém konfliktu nebyly pod tlakem veřejného mínění tyto pozorovací mise okamžitě zakázány.

Tak jako tak, je to armáda, takže veřejné mínění nehrálo roli. Obyč člověk neměl šanci o těchto věcech vědět...
Yakuzza - 11. červen 2011 19:21sipka
ZAMĚŘIT
Yakuzza
kapitan Pike: Možná to je o tom, že logika, konzistence a realističnost byly skutečně až na druhé či bůhvíkolikáté koleji. Mám dojem, že snahou bylo, aby každá epizoda nesla jakési pozitivistické/zásadové/humanistické poslání. (To, že se kolikrát epizody i v těchto heslech vzájemně vylučovaly, jak už jsi zmínil, je věc druhá.) A to bylo prostě primárním cílem, možná pozůstatek myšlenek z TOSky, kde se jim to ale asi dařilo i líp, navzdory některým šíleným aspektům těch epizod...

Nejnovější   Novější 1157 - 1176 / 6284Starší   Nejstarší
HLAVNÍ STRÁNKA

UŽIVATELÉ
DISKUZNÍ FÓRA ]
VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE

NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV

Sponzoruje KRAXNET spol. s r.o