|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| no prostě TOSka je natolik zastaralá, že její souvislost s novějšími epizodami je velmi často z říše fantazie
ale tak JJ si toto asi mylsí celém ST (snad aspoň doufejme kromě ENT) |
|
|
|
| Já proti simulátorovým epizodám nejen v TNG obecně také nic nemám, kromě oněch technických nesrovnalostí.
U TOS, omlouvám se za protahování OT, je to s fyzickými planetami a kulturami podobnými Zemi, nejde-li o (bývalé) kolonie, přeci jen horší.
Ale Omega Glory se mi až na tu příliš okatou (více než) podobnost se Zemí a přímo reáliemi USA, docela líbila. Paralela střetu Federace s klingony se studenou válkou a jejími zástupnými válkami, ovšem se zapojením Základní směrnice, a zároveň již i s varovnou ukázkou možných důsledků 3. světové války na Zemi byla myslím celkem zdařilá. Odkaz na základy americké demokracie, jakkoli možná v realitě pokřivené, pak nesl i jisté poselství svobody vedoucí až k Federaci a potažmo i následné ideální společnosti dosažené v TNG... -) |
|
|
|
| Mirak: No jasně, ostatně většině z nás se asi mnohé ty epizody líbily, jen nám nezapadají do celku. |
|
|
|
| AVip:
raději nedomýšlet
No to rozhodně, při téhle epizodě hodně ušlápli, v Blishově podobě jsem ji vstřebal v pohodě, ale v té televizní... |
|
|
|
| Mně jaksi přijde, že při kritice simulátorových epizod naprosto zapomínáte na popularitu tohoto typu epizod u casual diváků, kteří jsou pro televizní seriály nejdůležitějším segmentem. |
|
|
|
| Mvek:
to nutně nemusela být paralelní Země
Tak to já jich napočítal víc + některé další planety jen podobné... ono jde o něco jiného (a je celkem zbytečné počítat planety a dohadovat se o to, je-li toto "paralelní Země" nebo jen planeta hodně Zemi podobná), jde o to, že tento koncept byl zakomponován přímo v návrhu (coby vyloženě "cost cutting" opatření), který psal GR pro studio v době, kdy Desilu zvažovalo, jestli vezme ST do produkce...
A v časech TNG nám z tohoto konceptu logicky vyrostl simulátor... koneckonců, je celkem symptomatické, že na první sezóně TNG se podílel i Tracy Tormé, který pak vytvořil vlastní seriál na toto téma (Sliders).
Btw. ještě k TOS, ... u episody "Omega Glory" jistou dobu hrozilo, že coby druhý pilot bude natočena právě ona... raději nedomýšlet, popravdě řečeno... :-) |
|
|
|
| A nebo prostě ve 23. století ještě nebyly zmáknuté vlivy vesmíru na lidskou psychiku, a proto tolik lidí podlehlo, i těch důstojníků. Později se to už projevovalo spíše jen u lidí mimo Flotilu. |
|
|
|
| Yakuzza: Já bych řekl, že se jen do dalších století naučili víc maskovat a ovládat:-D. Takže jsme si toho tolik nevšimli. Ale vybavuje se mi jich jen během pár sekund pěkných pár z TNG a i DS9. |
|
|
|
| OT co se TOSky týče - já se jenom divím, kolik psychopatů v té době vůbec pouštěli do vesmíru... |
|
|
|
| BorgDog, Mvek: Tak v "Pattern of Forces" je ovlivnil člověk ze Země, podobně jako v "The Return of the Archons" nebo v "A Piece of the Action" zase pozemská kniha. Ale ano, podobných příkladů "využití pozemských kulis" lze v TOS najít docela dost. Skutečná kopie Země včetně rozměrů a tvaru kontinentů byla snad jen v "Miri". Tam je ta nepravděpodobnost asi nejvíce do očí bijící, jinde se nabízejí různá vysvětlení. Ale pokud jde o kopii pozemské civilizace, je zde ještě "The Omega Glory", kde sice působili lidé i klingoni, ale už staletí před nimi se zde vyvinula přesná "kopie" USA včetně vlajky a Slibu věrnosti, která zřejmě zanikla v jakési horké obdobě studené války, po které zůstali "asijští" Kohmové (komunisté) a Yangové (Yankeeové)... -) |
|
|
|
| BorgDog: Tam snad za to taky mohl ten jeden člověk, co tam přiletěl, a co se stal jejich Vůdcem.
Pike: Tak ono v TOSce minimálně jedna až dvě planety mají skutečně i tvar kontinentů jako Země. Architektury jsme zas neviděli tolik, takže to beru, prostě nemůžou dělat tak super kulisy pro vše. |
|
|
|
| Mvek:
A jak říkáš, pokusili se to vysvětlit jakýmisi "Ochránci", viz Paradise Syndrom
Já to primárně pochopil jako vysvětlení toho, že velká část druhů v TOS vesmíru vypadá "stejně" jako lidé. Jako vysvětlení pozemské architektury se mi to moc nezdá, protože i na zemi vypadají různá města v různých státech jinak (nebo alespoň historické části vystavěné před masivním nástupem globalizace). Ale celkově mi earth-like planety na TOSce nikdy moc nevadily. Pořád mi to přijde víc košer než recyklace záběrů na planety v rámci TNG, když pak tři a více měst různých druhů na různých planetách vypadá totožně. |
|
|
|
| Mvek: Jenomže co ti náckové v "Pattern of Forces?" :-) |
|
|
|
| AVip:
už v časech TOS působilo poněkud nepatřičně, byť to čas od času bylo celkem zábavné) při zachování realistické možnosti nadále využívat rekvizity z jiných produkcí.
Tak pozor, nebyly náhodou jen 2 (Miri a Chléb a hry)? A jak říkáš, pokusili se to vysvětlit jakýmisi "Ochránci", viz Paradise Syndrom (a tam mám podezření, že to nebyl vzhled Země, pouze její civilizace, což ostatně bylo všude možně, že někdo někoho někam přesunul v historii). Podíl z akce byl zapříčiněn knížkou. A ten díl s Landru, tam nevím, jak vypadala planeta, byť ulice byla stejná jako v dalších dílech:-).
Ale kuriozní je, že ani v těch zmíněných dvou epizodách to nutně nemusela být paralelní Země, v Miri mohlo jít jen o podobně se vyvíjející civilizaci, v Římě to zas mohl být případ přenesení civilizace pryč. |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Na podobné paušální formulace pozor... ale stran paralelních Zemí celkem souhlas, byť ke konci TOS se objevila nesmělá snaha o jejich vysvětlení...
kapitan Pike: Jo to je pravda... jak doprčic mohl systém na jiném okruhu napájení mít vliv na chod hlavního počítače? :-D
Nicméně faktem je, že autoři scénářů episod se simulátorem si dost často "ulevovali" jejich prostřednictvím od svých frustrujících zážitků s používáním tehdejších počítačů... je třeba připomenout, že žádný "mainstream OS" neměl v té době ochranu paměti a většina z nich měla jen kooperativní multitasking, pokud vůbec multitasking měla, což při používání počítačů opravdu vedlo čas od času k velice veselým zážitkům, bez ohledu na to, jestli to bylo PC nebo "Macek".
Jediný OS té doby, který by jakž takž splňoval naši dnešní představu o moderním OS byl OS/2 2.x a to rozhodně nebyl mainstream (byť zrovna na příkladu OS/2 se dá krásně demonstrovat kulturní vliv ST na jiné obory, komerčně úspěšná verze OS/2 2.3 "3.0" se jmenovala "Warp" a její edice měly neoficiální názvy "Borg" a "Ferengi")... |
|
|
|
| AVip:
Tak zatímco v TNG jsou chyby, tak TOS je až na vyjímky celá nesmyslná. Na ty paralelní Země sem měl už zapomenuto.. |
|
|
|
| AVip:
měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače
Paradoxní je, že simulátor naopak měl vlastní zdroj energie nekompatibilní s ostatními systémy (jak jsme zde nedávno řešili) :-) |
|
|
|
| Yakuzza: Dobrá, nepatrné plus pro VOY a jeho autory... :-)
(beru tě za slovo, VOY jsem x let neviděl, TNG mám t.č. nakoukanou z celkem evidentních důvodů asi nejlíp)
S.S.Enterprise:
No simulátor obecně hlavně umožnil udělat rychle epizodu bez podstatných událostí pro ST.
To bych se docela i hádal, kdybych na to ovšem měl čas a chuť (a nemyslím to nijak zle)... protože důkazů přesného opaku není problém za těch sedm sezón najít dost a dost...
Hlavní důvod skutečně byla snaha produkce o eliminaci paralelních Zemí (což - a to si přiznejme - už v časech TOS působilo poněkud nepatřičně, byť to čas od času bylo celkem zábavné) při zachování realistické možnosti nadále využívat rekvizity z jiných produkcí. |
|
|
|
| Tak ne, Spirit Folk to nebyla, bylo to řečeno v některé z prvních epizod. |
|
|
|
| AVip:
měl být simulátor kompletně konstrukčně oddělen od hlavního počítače
Pozor, tohle párkrát zaznělo ve Voyageru, konkrétně minimálně Spirit Folk. (Ale tam to teda nebylo z důvodů nějakého akutního záchvatu pokusu o kontinuitu, ale aby se jim to hodilo do příběhu, to už je druhá věc...) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|