|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| ad Far Beyond the Stars (+Image in the Sand)) Souhlas, to hraničí téměř s genialitou. Ale tak Ira Steven Behr je prostě záruka. |
|
|
|
| No, tak také přispěji..
nejdřív k TOSce) Dle mého to není špatný seriál. Z pohledu zubu času obstál určitě lépe než TNG. Objem kvalitních epizod vůči těm špatným je velmi podobný. A na tehdejší produkci a celkové vnímání publika je to OK.
TNG) První 2 řady byly na svou dobu taky OK. Náčrt postav byl v pořádku, jejich chování (až na Deannu) víceméně taky, epizody se pohybovaly ve všech částech kvalitativního spektra, na pozadí se dal sledovat zajímavý vývoj postav, (viz třeba konec 1x24, nebo celá druhá řada) nebyl problém se s postavami sžít a celkově to bylo zajímavé.
S3 začala s jiným konceptem, s jinými lidmi za kamerou i s pery v rukou a šlo to dle mého do kopru. V celé řadě jsou jen 2 epky, co se vyhrabaly nad průměr (The Defector (3/5) a A Matter of Perspective (5/5)) a zbytek je průměr až těžká nuda v kombinaci s idiocií. To ale není největší problém - ten tkví v tom, že se postavy chovají úplně jinak než do 48. dílu. Picard je arogantní idiot, co si nevidí dál než na uniformu a změny charakteru postihly úplně všechny - snad až na Rikera.
Od S4 už je to dejme tomu stejné až do konce.. Geniální kusy střídají velký objem nudy až nesmyslných blábolů. Čím dál v seriálu jsme, tím je těch blábolů víc. Nechce se mi to popisovat detailně, takže jen shrnu, že postavy se od S4 včetně chovají tak jak potřebuje scénář. Kontinuálního tam není zbla (jen maličkosti) a pokud už něco kont. je, týká se to většinou DS9. cca 100 epizod by se mohlo vzít a zahodit.
A trochu statistiky..
Nejlepší řada) II. A to kvůli kontinuálnímu ději na pozadí, který spočívá hlavně v sociální interakci postav.
Nejhorší řada) VII. Krom Lower Decks a posledních tří epizod, tam není vůbec nic.
TOP10) (sestupně) Lower Decks, Family, The Measure of a Man, The Inner Light, Tapestry, Frame of Mind, Preemptive Strike, Ensign Ro, In Theory, We'll Always Have Paris
WORST10) (vzestupně (i když ne moc :) )) Phantasms, Cost of Living, Masks, Suddenly Human, Interface, A Fistful of Datas, Sub Rosa, Dark Page, The Masterpiece Society, Imaginary Friend
Nejlepší / nejhorší postava) Guinan / Beverly
Nejlepší / nejhorší scénárist(k)a) Michael Piller / Jeri Taylor
Nejvíce konzistentní a nekonzistentní charakter) Riker / Picard
Hlavní postava, která by mohla zůstat ve Flotile i po těhle sedmi letech) nikdo
Nejnudnější vs. nejzajímavější téma) "PD a emzáci" / směřování k DS9 a Picardovův soukromý život
Kvalitativní průměr sezón:
I. - 2,88
II. - 2,68
III. - 2,27
IV. - 2,55
V. - 2,23
VI. - 2,0
VII. - 1,88
Víc k tomu asi netřeba dodávat, snad jen, že většinu těch epizod jsem viděl naposledy. |
|
|
|
| Far Beyond the Stars není extrém, ale naopak výborný a naprosto nekonvenční nápad, pro mě jedna z nejoblíbenějších "nestandardních" epizod... A jak byl ten příběh ještě lehce nakousnut na začátku sedmé sezóny tomu dává ještě mystičtější nádech... very like |
|
|
|
| Jak naložit se simulátory ukázal DS9. Nemyslím tím Our Man Bashir, to zas bylo selhání, to bylo to samé jako v TNG, byť je to zábavná epizoda. Ale mám na mysli Vica. Badda-Bing, His Way nebo Paper Moon jsou dobré příklady, kdy epizoda stojí na simulátoru, ale funguje.
A když chtěli, tak to uměli udělat i bez simulátoru, byť tady je to trochu extrém - Far Beyond the Stars.
|
|
|
|
| Tak... to je ono.
Na technologii simulátoru jako takové není nic špatného... jde o to, že zápletky, které se točí výhradně kolem simulátoru nejsou zrovna moc přitažlivé a narozdíl od toho, co zde zaznělo, si nemyslím, že by byly extra přitažlivé pro casual diváky, ti naopak budou (právem) naštvaní, protože se chtěli dívat na "skyfy s vesmírnou lodí" a něco podobného je moc nezajímá...
Abych to nějak za sebe shrnul (přičemž další debatě se v žádném případě nebráním) - simulátor je OK, když jde o "B" případně "C" zápletku... ale dělat z něj "A" zápletku je prostě z narativního hlediska chyba (byť lhal bych, kdybych odsoudil úplně všechny díly, které se kdy odehrávaly primárně v simulátorech). |
|
|
|
| A to já zas ač sem kritický až až tak třeba tohle chápu je to takové přijatelné ulehčení si na straně tvůrců, prostě někde se natáčet musí viz. ty Sg lesíky, tak proč nepoužít "simulátor", který se každou chvilku rozbije :)
Horší už je to se samotným dějem a logikou příběhu to jde vyřešit pár větami ve scénáři a proto to neodpouštím a kritizuju. |
|
|
|
| Mirak: Ano, ale divácká úspěšnost a logika z hlediska techniky jsou dvě naprosto odlišné věci. Ano, televizní společnosti zajímají čísla z té první kategorie a my kritizujeme tu druhou, to je o něčem jiném. |
|
|
|
| no prostě TOSka je natolik zastaralá, že její souvislost s novějšími epizodami je velmi často z říše fantazie
ale tak JJ si toto asi mylsí celém ST (snad aspoň doufejme kromě ENT) |
|
|
|
| Já proti simulátorovým epizodám nejen v TNG obecně také nic nemám, kromě oněch technických nesrovnalostí.
U TOS, omlouvám se za protahování OT, je to s fyzickými planetami a kulturami podobnými Zemi, nejde-li o (bývalé) kolonie, přeci jen horší.
Ale Omega Glory se mi až na tu příliš okatou (více než) podobnost se Zemí a přímo reáliemi USA, docela líbila. Paralela střetu Federace s klingony se studenou válkou a jejími zástupnými válkami, ovšem se zapojením Základní směrnice, a zároveň již i s varovnou ukázkou možných důsledků 3. světové války na Zemi byla myslím celkem zdařilá. Odkaz na základy americké demokracie, jakkoli možná v realitě pokřivené, pak nesl i jisté poselství svobody vedoucí až k Federaci a potažmo i následné ideální společnosti dosažené v TNG... -) |
|
|
|
| Mirak: No jasně, ostatně většině z nás se asi mnohé ty epizody líbily, jen nám nezapadají do celku. |
|
|
|
| AVip:
raději nedomýšlet
No to rozhodně, při téhle epizodě hodně ušlápli, v Blishově podobě jsem ji vstřebal v pohodě, ale v té televizní... |
|
|
|
| Mně jaksi přijde, že při kritice simulátorových epizod naprosto zapomínáte na popularitu tohoto typu epizod u casual diváků, kteří jsou pro televizní seriály nejdůležitějším segmentem. |
|
|
|
| Mvek:
to nutně nemusela být paralelní Země
Tak to já jich napočítal víc + některé další planety jen podobné... ono jde o něco jiného (a je celkem zbytečné počítat planety a dohadovat se o to, je-li toto "paralelní Země" nebo jen planeta hodně Zemi podobná), jde o to, že tento koncept byl zakomponován přímo v návrhu (coby vyloženě "cost cutting" opatření), který psal GR pro studio v době, kdy Desilu zvažovalo, jestli vezme ST do produkce...
A v časech TNG nám z tohoto konceptu logicky vyrostl simulátor... koneckonců, je celkem symptomatické, že na první sezóně TNG se podílel i Tracy Tormé, který pak vytvořil vlastní seriál na toto téma (Sliders).
Btw. ještě k TOS, ... u episody "Omega Glory" jistou dobu hrozilo, že coby druhý pilot bude natočena právě ona... raději nedomýšlet, popravdě řečeno... :-) |
|
|
|
| A nebo prostě ve 23. století ještě nebyly zmáknuté vlivy vesmíru na lidskou psychiku, a proto tolik lidí podlehlo, i těch důstojníků. Později se to už projevovalo spíše jen u lidí mimo Flotilu. |
|
|
|
| Yakuzza: Já bych řekl, že se jen do dalších století naučili víc maskovat a ovládat:-D. Takže jsme si toho tolik nevšimli. Ale vybavuje se mi jich jen během pár sekund pěkných pár z TNG a i DS9. |
|
|
|
| OT co se TOSky týče - já se jenom divím, kolik psychopatů v té době vůbec pouštěli do vesmíru... |
|
|
|
| BorgDog, Mvek: Tak v "Pattern of Forces" je ovlivnil člověk ze Země, podobně jako v "The Return of the Archons" nebo v "A Piece of the Action" zase pozemská kniha. Ale ano, podobných příkladů "využití pozemských kulis" lze v TOS najít docela dost. Skutečná kopie Země včetně rozměrů a tvaru kontinentů byla snad jen v "Miri". Tam je ta nepravděpodobnost asi nejvíce do očí bijící, jinde se nabízejí různá vysvětlení. Ale pokud jde o kopii pozemské civilizace, je zde ještě "The Omega Glory", kde sice působili lidé i klingoni, ale už staletí před nimi se zde vyvinula přesná "kopie" USA včetně vlajky a Slibu věrnosti, která zřejmě zanikla v jakési horké obdobě studené války, po které zůstali "asijští" Kohmové (komunisté) a Yangové (Yankeeové)... -) |
|
|
|
| BorgDog: Tam snad za to taky mohl ten jeden člověk, co tam přiletěl, a co se stal jejich Vůdcem.
Pike: Tak ono v TOSce minimálně jedna až dvě planety mají skutečně i tvar kontinentů jako Země. Architektury jsme zas neviděli tolik, takže to beru, prostě nemůžou dělat tak super kulisy pro vše. |
|
|
|
| Mvek:
A jak říkáš, pokusili se to vysvětlit jakýmisi "Ochránci", viz Paradise Syndrom
Já to primárně pochopil jako vysvětlení toho, že velká část druhů v TOS vesmíru vypadá "stejně" jako lidé. Jako vysvětlení pozemské architektury se mi to moc nezdá, protože i na zemi vypadají různá města v různých státech jinak (nebo alespoň historické části vystavěné před masivním nástupem globalizace). Ale celkově mi earth-like planety na TOSce nikdy moc nevadily. Pořád mi to přijde víc košer než recyklace záběrů na planety v rámci TNG, když pak tři a více měst různých druhů na různých planetách vypadá totožně. |
|
|
|
| Mvek: Jenomže co ti náckové v "Pattern of Forces?" :-) |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|