|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| Mirak:
Cast už je tu velmi dobře sehraný
To si užij, na dlouhou dobu je to naposledy.
residents of Mt. Pious.
:-D
Tady je to využití starých scén sice relativně kreativní, ale i tak je to brutální nuda.
Tady s tebou možná tak jakože úplně nesouhlasím. Ač sám třeba nesnášim clip shows (SG-1 Barber Joe (nebo jak se to jemnovalo) je ultimátní zlo.) tak tady je to navlečené vlastně docela dobře a zajímavě. Jinak ale souhlasím, že je to epizoda nadstavbová a nemusela by tam vlastně vůbec být. Ale to se dá říct třeba o celé první řadě Voyageru ;) |
|
|
|
| 2x21 Peak Performance
- Tohle se dá s přivřením obou očí považovat za finále dvojky. Každá z hlavních postav tady má svůj spešl moment, ve kterém zazáří. Cast už je tu velmi dobře sehraný, takže Picard vs. Riker funguje výborně a akční pasáže jsou zábavné.
- Kvůli borgské hrozbě je posádce Enterprise nařízeno bojové cvičení, což snad dává smysl, ale Picard s Rikerem s tím na začátku nesouhlasí, protože hlavním posláním Hvězdné flotily je průzkum vesmíru. Jasný, chceme natočit akční epizodu, ale nejdřív se proti tomu musíme řádně vymezit, aby naše postavy mohly zůstat residents of Mt. Pious.
- Koncept supertaktiků Zakdorňanů mi přijde zvláštní, taky mě překvapuje, jak často Hvězdná flotila různé stěžejní činnosti outsourcuje, to nemají vlastní taktiky? Ty souboje ve strategamě byly srandovně natočený, protože divák absolutně netuší, kdo vyhrává :)
- Reintroduction Ferengů se taky povedl. Konečně měl někdo dost rozumu a nechal jim ušít úplně nové kostýmy, aby nevypadaly tak primitivně. Charakterově zůstavají pořád stejní, ale jejich mimika už není tak debilní.
3,5/5
2x22 Shades of Gray
- More like Shades of Lame, amirite? Clip shows jsou skoro vždycky peklo, teda čest výjimkám, kde je ten formát záměrně postavenej na hlavu. Tady je to využití starých scén sice relativně kreativní, ale i tak je to brutální nuda. On ani ten rámcový příběh není bohužel zajímavý vůbec ničím a třeba prvosezónní SG1 epizoda Politics si přesně s tímhle poradila mnohem zábavněji.
- Z celé epizody se mi líbil jen rozhovor Picarda s Rikerem, ve kterém Picard Rikera sice utěšuje, ale zároveň s ním mluví narovinu a nedává mu žádné falešné naděje ani prázdné garantování toho, že pro něj udělají všechno, co bude v jejich silách. To Riker dobře ví.
- No, celkově by bylo férovější, kdyby prostě v druhé řadě natočili ještě o epizodu míň.
0,5/5 |
|
|
|
| 2x19 Manhunt
- Sice byla spousta vtípků recyklována z Haven, ale ani mi to nevadilo, stejně jsem se bavil. Lwaxana je dobrej prostředek k vykolejení posádky Enterprise, takže vidět Picarda, kterej je z ní najednou celej nesvůj, škodolibého Rikera, kterému se to vzápětí vymstí nebo "vypravěče historek" Data je super. Picardovo vybruslení z romantické večeře bylo skvělé. Jinak vlastně šlo o takový betazoidský pon-farr.
- Druhá půlka má své chvilky, ale celkově je bohužel pomalejší a vůbec jsem nepochopil, proč je tam tolik scén ze simulátoru, kde Picard jako Dixon Hill buď nedělá vůbec nic nebo kdoví proč vysvětluje hologramům v simulátoru dopady druhé světové války. Asi to měl být setup k tomu, že si Lwaxana jako manžela vyhlédne hologram, ale stejně mi to tam moc nepasuje.
- Antedeané jsou pro mě jeden z nejzapamatovatelnějších epizodních druhů. Ta vedlejší zápletka s nimi se do odlehčené epizody hodila, stejně jako Worfův bezbřehý obdiv k nim a Lwaxana v roli zachránce konference před teroristickým útokem.
3/5
2x20 The Emissary
- Potenciál obrovský, ale provedení takové matné, docela mě to zklamalo, protože jsem si to pamatoval lepší. Většina milostných scén mezi Worfem a K'Ehleyr mi přišla strašně prkenných, Suzie Plakson měla zůstat u Selar :) Bohužel ani s dialogy se nikdo moc nemazal, takže je to jeden eye-roll za druhým. Backstory jejich romance je až směšně vágní. Nevíme, kde a jak se poznali a ani tam moc nezazní, co si konkrétně udělali. Netvrdím, že je to vždycky nutnost, ale tady to podle mě přispívá k té celkové povrchnnosti.
- Posádku klingonské lodi, která se probudila po 75 letech jsem moc nepochopil. Kam a proč vlastně letěli, že musel cestovat v kryospánku? Tahle epizoda je nezdravě skoupá na detaily. Nehledě na to, že ve výsledku je pak konflikt vyřešen asi za dvě minuty. Tahle epizoda si podle mě přímo říkala o využití jednoho z klingonských kapitánů z TOSky. Byla by to několikanásobně zábavnější návaznost, než The Naked Now.
- K'Ehleyr měla nejlepší scény paradoxně s Deannou, když se porovnávali, jak se jejich lidská polovička vyrovnává s tou druhou. Opět mi tu ale chyběla nějaká aspoň drobná zmínka o tom, jak se dali dali dohromady její rodiče. Ze všeho, co zatím bylo v TNG o Klingonech řečeno, jsem rozhodně nenabyl dojmu, že by partnerské vztahy lidí a Klingonů byly nějak běžné. Ta její permanentní frustrovanost se svou klingonskou povahou pro mě tak bohužel vyzněla do prázdna.
- Líbil se mi ten detail, když Riker K'Ehleyr pozdraví v klingonštině, pěkný callback k A Matter of Honor. A moc se mi v tomhle případě líbilo, že scénář nevysvětloval, proč Riker umí klingonsky pozdravit.
2/5 |
|
|
|
| Mirak:
Pakledové
Mimochodem jeden z nejčastěji vídaných druhů u Quarka v baru.
přišla mi postupem času vlastně docela milá a rozumně se chovající
Good for you ;)
borgské jesle
To se nikdy nerozporovalo a Voyager se k tomu svého času vrátil. |
|
|
|
| 2x16 Q Who
- Jo, tady jsou Borgové ještě strašidelní :) Na rok '89 mi tohle přijde jako naprosto geniální nápad. Klingoni, Romulani, do jisté míry i Ferengové jsou fun, ale takhle totálně postavit na hlavu (nejen) startrekový koncept záporňáka mi na víceméně konzervativní TNG přijde jako hodně odvážný rozhodnutí. Kdyby to byla čistě umělá forma života, tak to na diváka podle mě nemá takový účinek, ale weirdo kyborg téhle podobě je ultra creepy. Další trefa do černého byla ta zdánlivá neagresivita jednotlivých Borgů a ignorace posádky Enterprise, takhle vyobrazená suverenita je až mírně hororová.
- Q je tady dosud využitý asi nejlépe. Sice tu není postaven do role altruistického lidumila, ale líbí se mi ta nejednoznačnost. To, že Q poslal Enterprise do křížku s Borgy mohla být ze strany Q jen určitá forma "tough love" vůči Picardovi. Stálo je to 18 mrtvých. Otázka je, jak by dopadli, kdyby se s nimi střetli později, ale za mnohem horších okolností. Epizoda je velmi výrazná i tím, jak Picard prosí Q, aby je poslal nazpět, takhle bezradného Picarda jsme ještě neviděli a je to silná scéna.
- Taky je super, jak do toho nasoukali ještě origin Guinan, i když mi to přišlo trochu uspěchané a to, že není člověk najednou všichni ví. Přitom mi přijde, že kromě Wesleyho vágní zmínky o jejím stáří v The Child už se to dál neřešilo. Dovedl bych si představit epizodu, která by téhle předcházela a původ Guinan by tam vytěžili trochu zajímavěji.
- Vůbec jsem teda nepochopil sub-plot s příchodem nové inženýrky Sonyi Gomez na loď. Bylo cílem to, abysme smrt 18 lidí viděli očima nezkušené důstojnice Hvězdné flotily? Je tam proto, aby měl Geordi víc scén ve strojovně? Nic proti tomu, ale vzhledem k jejímu screen timu to podle mě stejně bylo prakticky bez efektu a do epizody se to moc nehodilo.
- Zazní tu velice nevýrazná zmínka o tom, že za události v The Neutral Zone můžou Borgové. 16 epizod po finále jedničky už ten dopad holt není tak působivý.
- Vůbec jsem si nepamatoval borgské jesle. Nevím, jestli sami tvůrci v téhle fázi věděli, jak vlastně fungují.
5/5
2x17 Samaritan Snare
- Vtipný, jak po Borzích přijdou na řadu Pakledové :) Nebylo to špatný. Je celkem osvěžení, že ne každý druh ve vesmíru jsou silně oduševnělé bytosti, které hledají vyšší smysl života a baví je výhradně filozofie a divadlo :) Akorát si tady vybral slabší chvilku Riker. Worfovou paranoiou bych se asi taky neřídil, ale když přijde na můstek Troi a řekne, že Geordi je v nebezpečí, tak jenom zavolá Geordimu, jestli je ok (přitom ho celou dobu pozoruje na obrazovce). A že se na rutinní opravu posílá šéfinženýr zrovna tady nepůsobí moc dobře. Ale říkám, jinak mě Pakledové celkem pobavili.
- Road trip s Picardem a Wesleym má skvělé i slabší momenty. Poodhalení Picardovy minulosti i to, že má kardiostimulátor, za který se stydí byly highlighty epizody a Stewart ty scény prostě umí prodat. Wesley je většinu času ok, ale to, jak začne kňučet, že ho Picard nemá rád a že by určitě radši cestoval s Rikerem bylo trapný. V tomhle už by měl být Wesley krapet vyspělejší. Ovšem vůbec se mi nelíbil ten závěr. Přišlo mi úplně zbytečný, aby se u Picardovy operace vyskytly komplikace a úplnou náhodou byl jediný lékař, který je schopný zachránit situaci Pulaski. Přišlo by mi lepší, kdyby o jeho kardiostimulátoru věděl jenom Wesley. Bonding, you know. Místo toho mu zbytek posádky tleskal na můstku z čehož měl Picard nepochybně radost.
- Na to, jak byly události z minulé epizody extrémně závažný, bych čekal, že to o tom zazní aspoň letmá zmínka. Nope.
- Jinak ty úbory chirurgů byly úděsný.
- weird shit: "Was this before the Klingons joined the Federation?"
2,5/5
2x18 Up the Long Ladder
- Wow, no to byla teda strašná blbost :) Karikatury Irů, které putují s domácím zvířectvem vesmírem a zakládají si kolonie, to by se mohlo stát jenom... v TOSce? :) Netvrdím, že mě pár fórků nepobavilo, ale místy jsem fakt nestačil zírat a to jsem si tyhle low-tech kolonisty jakž takž pamatoval.
- Planeta klonů nebyla o moc lepší, jednak to bylo trochu podobné Home Soil, protože i tady bylo několik členů posádky uneseno z důvodu nemožnosti rozmnožování. Je fascinující, jak naivní občas posádka Enterprise je. Poté, co Picard a spol odmítnou věnovat DNA se na planetu přenese Riker, Geordi, Pulaski a pár techniků. Vážně se nedalo čekat, že by se jejich DNA pokusili získat násilím? Závěrečné samospásné řešení, na které divák přijde asi 10 minut před Picardem... Celkově je tenhle pokus o jakýsi sociální komentář až trapný.
- Jediná slušná scéna byl klingonský čajový rituál, který Worf připravil pro Pulaski za to, že ho kryla s klingonskými spalničkami. Jedna z mála scén, kde mi Pulaski nebyla protivná. Pulaski není hrozná postava, ale přijde mi, že má se zbytkem posádky nulovou chemii a vůbec tam nezapadla. Na to, že to má být McCoy v sukni mi ve spoustě scén přijde chladná, takže mi u ní jaksi nefunguje ten zbytek McCoyovských vlastností, jako třeba počáteční odpor k Datovi. Věřím, že by si to časem asi sedlo, ale ta změna byla pro mě krok zpět. Crusherka sice nebyla v první řadě nijak zvlášť rozvinutá ani zajímavá postava, na kterou bych se každou epizodu těšil, ale přišla mi postupem času vlastně docela milá a rozumně se chovající.
1/5 |
|
|
|
| Tak co jsem teď koukal na pár dokumentů, tak je z nich zjevný, že McFadden se do TNG nějak zvlášť nehrnula ani na začátku.
Seven:
Daniel Davis, jehož asi nejznámější postavou je Niles ze seriálu Chůva k pohledání
Chudák :( |
|
|
|
| Tak ona ta "obrovská" role z filmu Hon na ponorku ji asi taky při rozhodování pomohla... |
|
|
|
| Padlo tu cosi související se zmizením Crusherové. Trochu jsem se o to zajímala, obzvlášť o to, co k tomu kde říkali kteří lidé. V podstatě od začátku seriálu byly všechny tři, Crosby, Sirtis i McFadden, značně nespokojeny s tím, jakým směrem se ubírají jejich postavy, jaká je jejich role v posádce a jak to v zákulisí probíhá. Mluvilo se ještě o jednom velmi sexistickém producentovi, kterého nějaké jejich výtky nezajímaly a herečky pro něj byly v podstatě kus hadru. Sirtis v podstatě držela hubu a krok, protože nechtěla přijít o pracovní vízum, na které ve státech pobývala, Crosby prostě řekla, že končí, McFadden se snažila bojovat za sebe a svoji postavu (v překladu "byla drzá") a tak ji prostě vyhodili. Vlastně se na třetí řadu odmítala vrátit, umlivil ji až Patrick Stewart s tím, že ten jeden člověk už tam nepracuje.
Jinak Moriartyho ztvránil Daniel Davis, jehož asi nejznámější postavou je Niles ze seriálu Chůva k pohledání(což je myslím doposud jediný seriál nadabovaný do češtiny kompletněbez přechylování ženských jmen, kudos překladateli). |
|
|
|
| Tak on ten původní scénář tehdejší showrunner údajně dost zprznil a scénárista The Royale kvůli tomu opustil writing staff TNG.
viz: Tormé commented, "I've completely disowned the piece. I suppose skeletally it's my story, but when I started to reread the rewrite, I got ten pages through it and I got sort of a cold chill and had to put it down. An interesting thing is that the cast, the crew and even secretaries went out of their way to tell me how much they liked my draft, and they asked me in a totally puzzled manner, what on Earth had happened and why we had changed it. All I could do was shrug. Of course this is all my opinion, and you'd probably hear something different from the other side…I felt like a lot of the comedy was taken out. A lot of the surrealism was taken out. I feel that it's very heavy-handed now, and it's gone from being a strange episode to being a stupid episode."
|
|
|
|
| Mirak:
Já tam tu nepřátelskou atmosféru necítím
Taktéž ne. V dětství jsem z toho vnímal ten pokus o "švandu" a tehdy mi jeho nepovedenost nevadila (ale pravda, společně s tajemnem, ale tak v té době jsem byl nadšen stejně tak ze všech mytických bytostí v TOS, když jsem ji četl). A v dospělosti jsem to také v obou zhlédnutí vnímal spíš jako nepovedený pokus o humornou epizodu s nádechem tajemna. Tíživost tam rozhodně není.
Pořád ji právě díky dětství dokážu vzít hodně na milost a dívat se na ni možná spíš jako na parodii, ale není to prostě ono. Mohlo to být zajímavější. V podstatě si myslím, že náhodnému divákovi by tato epizoda pěkně splývala s Badda Bing, Badda Bang. |
|
|
|
| Mirak:
A z epizody spíš vyplývá...
No to si myslí pozemští pacifisti. Jinak to z toho moc nevyplývá, právě.
|
|
|
|
| Telemachus Rhade:
Je těžká, depresivní, nepřátelská už jenom samotným prostředím
Já tam tu nepřátelskou atmosféru necítím. Postavy nebyly nijak ohroženy a většinu času byly dokonce v kontaktu s lodí. A ani poté, co je napadne výsledné řešení se jim do cesty žádná překážka nepostaví a Dat prostě odháže kostky. Navíc ty interakce s osazenstvem kasína jsou strašně nevtipný, i když se o to epizoda moc snaží.
A z epizody spíš vyplývá, že entita neměla zlý úmysl a prezivsiho astronuata se snažila zachránit tím, že mu vytvořila jeho "přirozené prostředí". |
|
|
|
| Mirak:
V původním scénáři mělo být odhaleno, že za vším byl Q
Už takhle je Q nadužívaná postava a kor tady jsem rád, že to nechali jako záhadný prvek.
Tohle překvapivě nebylo vůbec špatné.
Tomhle mám v hlavě jako hodně špatné. Přišlo mi, že všichni ignorují všechno - výcvik, laws of nature, základní směrnici... Takový Voyager. A opravdu to zrovna od Data nepůsobí přirozeně.
ale za každou cenu hned zničit loď třídy Galaxy?
Přehnaná úmrtí tisíců na pozadí taky nesnášim. Ono to totiž výsledné dílo sráží. Kdyby tam zařvalo 8 členů posádky Oberthu, tak budiž, ale 1014? To je takové meh.
Proč? To byl jako vždycky záměr té entity?
Já to pochopil tak, že se tady astronaut ocitl v pozici myši v labyrintu a pokud by vyšel ven, dokud entita čekala, asi by ho čekali světlejší zítřky. Ale když nevyšel, zlomila nad ním hůl a šla si po svých :) Tenhle typ mystery mám celkem rád – aneb vlastně se vůbec nic nevyřešilo.
Jak mohla sebemocnější mimozemská entita vytvořit podle románu kasíno, které na 100 % odpovídá tomu, jak kasína ve skutečnosti vypadají.
Román + telepatie. Úplně v poho. Píšeš, že atmoška selhala – já naopak vidím v Treku málo epizod s podobně dobře vystavěnou atmosférou. Je těžká, depresivní, nepřátelská už jenom samotným prostředím; "třešničkou" je potom resetování scénáře, které už chudáka astronauta muselo úplně zdeptat.
according to Gene there were no lawyers in the 24th century
Pure Roddenberry :) |
|
|
|
| Trochu mě překvapilo, že to vyplácali na Picardovu interakci s koněm.
Alespoň pak není divný, že umí Picard v sedmém filmu jezdit na koni :-D |
|
|
|
| 2x13 Time Squared
- Čistokrevná bottle episode. Je zajímavý, že stejně jako v The Royale je i v téhle epizodě před posádku Enterprise postavena záhada, u které na konci není vůbec jasné, kdo za ní stál, ani proč zvolené řešení vlastně fungovalo. Na rozdíl od předcházejí epizody má ale Time Squared rozhodně velmi dobrou creepy atmosféru.
- Picardova "sebevražda" byla určitě šokující, ale překvapilo mě, jak si byl Picard pak jistý, že když vletí do oka toho vortexu, tak že se zachrání. Z čeho tak usoudil? V původním scénáři mělo být odhaleno, že za vším byl Q a osobně by mi to sedlo víc, protože takhle mi tam opět chybí nějaká pointa, i když se na to jinak dívalo dobře.
- Příjemně mě překvapila scéna, ve které Picard s Rikerem dumají nad tím, co mohlo cestování časem způsobit. Zazní ten crazy způsob z TOS Tomorrow is Yesterday a The Voyage Home, Manheimovy experimenty z We'll Always Have Paris a Cestovatel.
3,5/5
2x14 The Icarus Factor
- Epizoda má hned tři samostatné zápletky. Vztah dvou tvrdohlavých Rikerů mě moc nebavil. Snažili se to okořenit Rikerovým zdánlivým odchodem z Enterprise, ale tyhle věci málokdy fungují, když je divákům jasné, že Riker rozhodně nikam neodejde. Ne, že by tam nebylo pár dobrých scén, například když Picard vzpomíná, jak Riker v pilotu manuálně spojoval Enterprise nebo když si jde Riker k Picardovi pro radu. Na závěrečném souboji v Anbo-jyutsu jsem neviděl nic špatného, takže mě trochu otravovaly neustálé narážky Troi a Pulaski na to, jak Rikerové řeší osobní problémy násilím. Celkově to ale bylo vystřiženo, jak z jakéhokoliv dramatického seriálu ever: Emocionálně nedostupný hard-ass tata a pyšný neodpouštějící synátor. Ale deep down se mají rádi :)
- Worfův random klingonský rituál je celkem zábavnej, akorát mi přišlo divný, že tam byli pozvaní třeba O'Brien a Pulaski a ne Riker, ke kterýmu má Worf podle mě zatím nejblíž. Myslím, že by si na něj pár minut čas udělal. Mimochodem je cool, jak se z O'Briena, který na začátku sezóny občas v epizodě neměl ani jednu repliku, případně pouze "Ano, pane" najednou stal defacto semi-regular, který je s ostatními na pokeru, sedí s Rikerem v baru nebo se účástní Worfova rituálu.
- Třetí zápletka s anomáliemi ve strojovně (dále nespecifikované) byla úplně zbytečný filler, ale na druhou stranu to dohromady trvalo jenom pár minut.
- Na svou dobu má TNG opravdu solidní kontinuitu, ale tady je takovej divnej kiks. V minulé epizodě, kdy Riker o svém otci mluví, tak to vypadá, že ho Pulaski nezná (navíc v téhle epizodě z úst Pulaski zazní, že jejich vztah nebyl rozhodně nic tajného). Ono když ty epizody jsou po sobě, tak to dost bije do očí.
2/5
2x15 Pen Pals
- Tohle překvapivě nebylo vůbec špatné. Ono je vždycky jednodušší filozofovat o primární směrnici, když u toho zrovna neumírají děti :) Bylo zvláštní, že se pro záchranu planety rozhodli až v momentě, kdy uslyšeli dětský hlásek, přitom předtím byli připraveni s nimi přerušit veškerý kontakt. Chápu, že svědomí by je tížilo víc, ale ve výsledku by to nemělo být až tak relevantní, vždyť bylo jasný, že na planetě jsou i děti. Ve výsledku se mi ale Picardovo rozhodnutí zamlouvalo stejně jako jeho závěrečný rozhovor s Datem.
- Jen si říkám, jestli měl být ten, kdo navázal kontakt se Sarjenkou opravdu Dat, který by si podle mě implikace spojené s primární směrnicí uvědomil. Je divný, že něco takovýho vůbec píšu, ale podle mě by se do té role hodil víc Wesley :)
- Vedlejší zápletka s Wesleyho prvním velením byla taky v pohodě. Celkově mi Wesley až tak nevadí a v téhle epizodě byl napsán celkem rozumně.
- V téhle epizodě byly hodně dlouhé době scény natočené mimo studio. Trochu mě překvapilo, že to vyplácali na Picardovu interakci s koněm. Milá scéna, ale na epizodu nemá žádný vliv.
- weird shit: Trochu mě překvapil selektivní výmaz paměti provedený na Sarjence, úplně si nevybavuju, že by se tohle v Treku až tak často využívalo a eticky čistý mi to taky úplně nepřijde.
3/5 |
|
|
|
| No, ST svět v Roddenberryho podání je při bližším zkoumání mnohem víc dystopie než utopie, bohužel. |
|
|
|
| 2x10 The Dauphin
- Obligátní Wesley in love epizodu bych asi přežil, ale některý momenty jsou TOS-like silly. Ochránkyně Anya je záhy odhalena jako měňavec, ok. Vůbec ale nerozumím tomu, proč v některých scénách, ve kterých jsou Anya a Salia osamotě na sebe Anya postupně bere podobu staré báby, Wookieho a Shelly Johnsononvé. Jaký to má význam? Chápu, že Wesley je love to hate postava, ale za hroznost téhle epizody podle mě Wesley vůbec nemůže.
- Salia má usmířit znepřátelené strany dlouhotrvající občanské války. Sama neví, jak to udělá. Divákovi se dostane jen jakéhosi vágního nastínění, o kterém lze směle pochybovat.
- Už se mi začíná zajídat, jak posádka Enterprise v každé druhé přidělené misi tápe ve tmě. Jak je možný, že nevěděli, že Anya se Saliou jsou měňavci? Lze snad rozumně předpokládat, že Hvězdná flotila to věděla, ne? Navíc mi to nepřijde jako něco, co je potřeba strašně tajit. Je to obdobně naivní, jako když v Loud as a Whisper posádka vůbec netušila, že Riva je hluchý. Vážně to na brífinku nikdo nezmínil? Really?
- Masky těch příšer byly neskutečně špatný a aktuálně si nevybavuju, že bysme v rámci TNG/DS9/VOY někdy viděli něco tak hroznýho. Nad tímhle by se dalo mávnout rukou v TOSce, ale tady už mi to přijde jako ultra fail, kterej epizodu ještě víc sráží.
- Docela se mi líbil ten pravý vzhled měňavců na konci při rozloučení Wesleyho a Salii. Za nejlepší scénu považuju tu poslední, kdy Guinan utěšuje Wesleyho.
1/5
2x11 Contagion
- Po delší době konečně zase dobrodružnější epizoda, která má i sense of wonder. Na mrtvou civilizaci Iconianů si dobře pamatuju, stejně jako na jejich brány. Úplně jsem ale zapomněl, že v té epizodě byli i Romulani. Rozhodně na tom byla vidět ta snaha o velkolepost. Nevím, co si mám myslet o zničení Yamato. Chápu, že bylo potřeba ukázat vážnost té hrozby, ale za každou cenu hned zničit loď třídy Galaxy? Vážně nevím, mám z toho smíšené pocity.
- Asi by se mi víc líbilo, kdyby většinu epizody neschlamstly scény kolabující Enterprise, protože mnohem víc mě bavily scény jako Picard studující Varleyho osobní deník, interakce s Romulany nebo průzkum Iconie (konkrétně tohle šlo myslím natočit poutavěji a teda ty záběry do světů v bráně bohužel moc mimozemsky nepůsobí :)). Finální řešení, kdy na to přijdou díky Datovu restartu je ale cool.
- Využití Romulanů jako semi-záporňáků funguje velmi dobře. Po nixnutí Ferengů jako hlavních záporňáků a následné první zmínce o Romulanech v Angel One zatím tvůrci v tomhle odvádí skvělou práci s kontinuitou.
- Epizoda mi v mnoha ohledech připomíná The Last Outpost s tím rozdílem, že zápletka v Contagion mě v půlce nepřestala bavit :)
4/5
2x12 The Royale
- Trosky raketoplánu NASA? Check. Tajemná entita vytvořila kasíno podle románu, aby v něm poslední přeživší z posádky raketoplánu mohl spokojeně bydlet? Check. Tahle crazy zápletka je jak vystřižená z Voyageru. Snaha o mystery-like epizodu byla zjevná, ale ve výsledku to na mě působí jako nudná simulutárová epizoda odehrávající se mimo simulátor.
- Některý věci podle mě nedávaly moc smysl. Jak mohla sebemocnější mimozemská entita vytvořit podle románu kasíno, které na 100 % odpovídá tomu, jak kasína ve skutečnosti vypadají. Vždyť v té knížce přece nemohl být popsán každičký detail, každičká část oblečení nebo pokojové dekorace, ale přesto je vše, jak má být.
- Ještě menší smysl mi dávalo to závěrečný rozuzlení, ve kterém na sebe výsadek vezme roli zahraničních investorů z knihy a tím, že odkoupí kasíno se jim podaří dostat ven. Proč? To byl jako vždycky záměr té entity? Já vím, že pointa epizody byla, že některé události zůstaly naschvál obestřeny tajemstvím, ale celkově si myslím, že se vůbec nepovedlo vybudovat ani potřebnou atmosféru.
2/5 |
|
|
|
| Mirak:
- Jestli mám nějaké výhrady, tak jsem úplně nežral to vysvětlení, proč je nutné udělat z Rikera zástupce Maddoxových zájmů. Samozřejmě, že z pohledu dramatu to dodává epizodě další rozměr, ale přišlo mi to skoro jako adept na weird shit. Na druhou stranu díky tomu vznikla ta závěrečná scéna, ve které Dat Rikerovi vysvětluje, že mu to nemá za zlé a ta je skvělá.
Také mi to vždy nesedělo. I když jestli se nepletu, něco podobného bylo i v JAGu. Nemyslím obecně to, že by Sam a Harm stanuli někdy proti sobě, ale snad to někdy bylo právě i v podobném duchu, kdy by oba spíš stáli na jedné z obou stran. |
|
|
|
| 2x09 The Measure of a Man
- Bezpochyby top 10 epizoda celýho Treku. A v rámci předcházejících dílů TNG je to kvalitativně jako epizoda z úplně jinýho seriálu. A Matter of Honor (pro mě 5/5) byla z mnoha důvodů super, ale tohle je zcela jiný level.
- Úvodní pokerová scéna je zábavný setup, který nenucenou formou představuje Data i náhodným divákům. I v kontextu třeba první řady mi tyhle bonding momenty hodně chyběly.
- Picardova dávná romantická minulost s kapitánkou Louvois by mi svou samoúčelností asi lezla na nervy, ale oceňuju, že to navázali na ztrátu Stargazeru, tj. něčeho čeho se může pravidelný divák chytit, protože osud Stargazeru zná a ví, že Picard tedy musel být u soudu očerňován neprávem.
- Vždycky se mi líbí, když epizody nějakým způsobem rozšiřují informace o Hvězdné flotile a existence JAGu mi přijde zajímavá a zcela logická.
- Epizoda pro mě skvěle funguje i proto, že komandér Maddox je sice arogantní kariérista, ale zároveň na mě nepůsobí, jako doktor Mengele pro roboty. Jedna ze scén z prodlouženého střihu ukazuje, jak přijde na Datovu rozlučku a začne ho urážet. To mi osobně přišlo přehnané a k Maddoxovi mi to v kontextu zbytku epizody moc nesedělo.
- Očekával jsem, že v epizodě bude více Geordiho, jakožto Datova nejlepšího přítele. Dost zvláštní mi přišlo jeho prvnotní lhostejnost k Datovu převelení na Hvězdnou základnu. Prodloužený střih má pak skvělou scénu, kdy Dat na rozloučenou věnuje Geordimu Holmesovu dýmku.
- Taky bych předpkokládal větší zapojení Pulaski. Obecně možná mohlo být hlavních postav jako svědků předvoláno víc.
- Guinan je sice jen v jedné scéně, ale její "nakopnutí" Picarda je působivé.
- Tohle je mimochodem jeden z momentů, kdy Tashina smrt TNG jednoznačně prospěla. Její hologram a zmínka událostí z The Naked Now je podle mě jeden z nejzapamatovatelnějších momentů celé epizody. Aspoň já si to před touto projekcí jasně vyboval i po cca 15 letech.
- Jestli mám nějaké výhrady, tak jsem úplně nežral to vysvětlení, proč je nutné udělat z Rikera zástupce Maddoxových zájmů. Samozřejmě, že z pohledu dramatu to dodává epizodě další rozměr, ale přišlo mi to skoro jako adept na weird shit. Na druhou stranu díky tomu vznikla ta závěrečná scéna, ve které Dat Rikerovi vysvětluje, že mu to nemá za zlé a ta je skvělá.
- V téhle epizodě je snad poprvé od finále první řady zmíněn incident z The Neutral Zone.
- Btw. Přijde mi až neuvěřitelný, jak a proč tahle epizoda málem ani nevznikla:
* "Snodgrass' spec script was "discovered" as a result of the 1988 Writers Guild of America strike and the consequent need to use existing scripts."
* "As to the issue of law in Gene's vision. He nearly killed 'The Measure of a Man' because according to Gene there were no lawyers in the 24th century because if people had criminal intentions they 'had their minds made right'. I found that chilling. I also pointed out that you have contracts that have to be negotiated and conflicts of law between different legal systems, and divorces, etc. etc. There was no way there would be no lawyers in the future."
5/5 |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|