|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| kapitan Pike, Mirak: Však já to jen připomínám v souvislosti s DISCO, které se právě tvářilo, jako že jsou na dlouhodobém průzkumu daleko.
TR: Možná The Ultimate Computer, Journey to Babel. KS-7, nebo jaká písmena jsou u tribblí stanice pak asi také není úplně výspa.
Jinak jde spíš o to, že ji často stáhli k nějaké krizi zřejmě více na území Federace (různé epidemie a zázračný lék, nemyslím nutně Shermanovu planetu nebo různé potyčky s Klingony a Romulany). |
|
|
|
| kapitan Pike:
ale ty přelety na území Federace působí divně
Enterprise se povětšinou otírá o prostor Federace, jinak je to 'deep space exploratory vessel'. Z hlavy mě nenapadá jediná epka, kde by mimo speciální okolnosti vystoupili nějak hlouběji do Federace. 1x30 protože Kirkův brácha, Amok Time protože Spock, ale jinak? |
|
|
|
| Mvek: Souhlasím s Mirakem, TOSka si na nějakou kontinuitu ani nezkouší hrát :-) Ale ten termín "Kirkova pětiletá mise" mi přijde dost divný. Kdyby byli na pětiletém nepřetržitém průzkumu neznámého vesmíru (jako je třeba Titan v knižní linii), tak to beru, ale ty přelety na území Federace působí divně. |
|
|
|
| Mirak:
5x13 The Masterpiece Society
O té vím, že mě štvala natolik, až jsem ji hodil do odpadu. V matné paměti z runu na Primě jsme ji tehdy na Skypu hodnotili velice negativně všichni.
5x14 Conundrum
Tady se naopak se vším shodujeme. |
|
|
|
| Mvek: Tak ale u TOS, kde absentuje prakticky jakákoli forma návaznosti, mi to přijde pochopitelnější |
|
|
|
| kapitan Pike:
Jinak u TNG je trochu problém v tom, že jednu episodu létají ve vesmíru Federace a další jsou někde v úplně nezmapovaném prostoru. Ale beru to tak, že mezi episodami můžou být dlouhé přelety kamsi do neznáma a zase zpět.
Jen u TNG? Tentýž dojem jsem měl z TOS, o to více mi přijde podivuhodné, když v DISCO prezentují Pikovu misi, že byli kdoví kde na pětileté misi, takže by se do války s Klingony jen tak nestihli vrátit. Samozřejmě o Pikově misi moc nevíme, jen o té Kirkově, nicméně na Talos to moc daleko nebylo:-). Ale to spíš kritizujeme DISCO. |
|
|
|
| kapitan Pike: Myslím, že se mi Conundrum taky dřív líbila víc, ale zub času se podepsal :) |
|
|
|
| Conundrum mám hodně rád, i když samozřejmě souhlasím s tím, že to má řadu objektivních nedostatků. Jinak u TNG je trochu problém v tom, že jednu episodu létají ve vesmíru Federace a další jsou někde v úplně nezmapovaném prostoru. Ale beru to tak, že mezi episodami můžou být dlouhé přelety kamsi do neznáma a zase zpět. |
|
|
|
| 5x13 The Masterpiece Society
- I přes relativní obyčejnost zápletky mě docela zaujal fakt, že námětem by to velmi zapadalo do TOSky nebo první řady TNG, ale zpracováním je to myslím rozhodně sofistikovanější, než kdyby to natočili v rámci první sezóny. U těchto epizod minimálně oceňuju fakt, že TNG už se většinou nesnaží divákovi vnutit jediný správný názor (tak jako tomu často bylo během prvních dvou sezón), ale snaží se danou problematiku rozebírat přeci jen komplexněji a nabízet různé pohledy na věc bez finálního "everybody's happy" řešení. Závěr, ve kterém vědkyně opustí kolonii mi velmi připomínal závěr epizody First Contact.
- To, že se Troi okamžitě zamiluje do vůdce kolonie dokonalých lidí už je bohužel trochu klišé a to i přesto, že to zřejmě patří k těm lepší jednoepizodním vztahům, které Troi zatím prožila. Dialogy typu "To, co děláme je špatné." mi přijdou i na 90. leta poněkud zastaralé. Docela se mi ale líbila výtahová scéna mezi ní a Picardem, kde se k tomu vztahu přizná, protože mi to na celé milostné zápletce přišlo asi to nejpřirozenější.
- Zápletka s jádrem hvězdy naštěstí skončila někdy kolem 30. minuty, protože jsem měl pocit, že jsem ji jen v rámci TNG viděl v různých obdobách už snad desetkrát.
- weird shit: Riker prohlásí, že Základní směrnice se nevztahuje na lidi, respektive na lidské kolonie. Pike ve druhé řadě Discovery zjevně nesouhlasil :)
3/5
5x14 Conundrum
- Vcelku zábavná epizoda bez větší hloubky. Ztráta paměti je v seriálech vděčné téma, ale co se zpracování týče, tak ten kvalitativní rozptyl bývá značný. Conundrum je zhruba někde uprostřed. Hlavní zápletka sice měla potenciál, ale na můj vkus se až příliš zkratkovitě vypořádali s konfliktem Satarranů a Lysianů a celkově si myslím, že z toho šlo vytěžit víc.
- Myslím, že by to o něco lépe fungovalo třeba ve Voyageru, protože jsou v neznámé části vesmíru, ale v TNG mi přijde vždy trochu neuvěřitelné, když Enterprise narazí na obdobný mezihvězdný konflikt dvou druhů, o kterém nikdo nic neví. Možná ještě neuvěřitelnější mi přijde, že jeden z těch druhů je schopný obsadit vlajkovou loď Hvězdné flotily, ale porazit druh, který je technologicky o 100 let za Federací, se jim nedařilo celé desítky let. Já vím, že epizoda byla primárně o tom, jak se s touto situací vyrovnají hlavní postavy, ale osobně mi u těchto TNG epizod nějaký ten propracovanější (někdy i jakýkoli) background vždycky chybí.
- Jinak pár zajímavých situací po ztrátě paměti posádky Enterprise jsme tu měli, ale zase jsem měl pocit, že to zůstalo tak někde na půli cesty a myslím, že i v tomto aspektu tam byl ten potenciál větší. Asi nejvíc se mi líbilo, když Riker okamžitě a bez rozpaků začal pracovat na milostném trojúhelníku s Troi a Ro :) Dobré bylo i to, jak se Worf na začátku snažil uzmout velení pro sebe a samozřejmě Picardovo polemizování nad posloucháním rozkazů bez kontextu bylo také dobré.
3/5 |
|
|
|
| 5x11 Hero Worship
- Tak bohužel trend nastolený v minulé epizodě pokračuje. Vím, že epizody jsou si podobné jen zdánlivě, protože v obou jsou děti (mnohem víc si je to podobné s The Bonding), ale stejně mi nejde do hlavy, proč si někdo myslel, že back to back scénáře s kindošama jsou super nápad. Naneštěstí si je to podobné hlavně v tom, že spíš než pro vyloženě dospělého diváka, je to myslím vhodnější pro young adult publikum.
- Nevím, možná jsem na tohle moc cynik, ale když Troi rozhodla, že Timothyho budou podporovat v hraní si na androida, tak mi to přišlo hloupé nebo přinejlepším něco, co v TNG myslím nemá co dělat. Jak se mi The Bonding moc nelíbila a celkově mi přišla spíš jako promarněná příležitost, tak tam byl aspoň pokus to téma uchopit jaksi dospěleji a bez snahy o lacině roztomilé scény. Už jsem si zvykl, že Datovy epizody jsou hit or miss, ale tohle je bowlingový žlab.
- Opět tu máme i zoufale nevýraznou a generickou sci-fi zápletku s jakýmsi vesmírným zrcadlem, jejíž asi jediné pozitivum je, že úzce souvisí s hlavní zápletkou a že ne příliš překvapivý zvrat se daří tajit skoro až do konce. A ještě si na začátku drze dovolí teasovat, že by se mohli objevit Breenové :)
1,5/5
5x12 Violations
- Téma mi tentokrát přišlo velmi zajímavé, TNG samozřejmě není seriál, ve kterém by bylo možné byť jen naznačit, že nějaká postava byla v průběhu epizody znásilněna (až na vágní zmínku o rape gangu z Where No One Has Gone Before), ale znásilnění vzpomínek je originální nápad, který v televizi prošel i v roce '91 a hlavně si divák asi dost dobře dovede představit, že to musí být něco obdobně strašného, jako fyzické znásilnění.
- K vyššímu hodnocení mi tam ale pár věcí chybělo. Odhalit pachatele během prvních deseti minut prostě není dobrý nápad, protože epizoda měla jednoznačně náběh i na poutavou detektivní zápletku a úplně jednoduše šlo divákovi prodat, že za těmi znásilněními stál otec skutečného pachatele a odhalení se mohlo tutlat až do samého závěru. Místo toho má divák víc informací, než zbytek hlavních postav a to zrovna v TNG málokdy funguje.
- Také mohla být jasněji vydefinovaná Jevova motivace k těmto činům. V jednu chvíli to totiž vypadalo, že hlavním důvodem byla nenávist k otci a snaha se ho tímto způsobem zbavit, ale později to spíš vypadalo, že svalení viny na Tarmina byl spíš důsledek důkladného vyšetřování posádky Enterprise a v znásilňování se očividně vyžíval (jestli k tomu měl ale nějaký zvláštní důvod nevíme).
3/5 |
|
|
|
| aha, no dobře, že si to už nepamatuju, aspoň pr mě bude TNG jako nová, až si ji za 10 nebo 20 let pustím potřetí :D |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Aplikovali ji jen na tu maketu člunu. |
|
|
|
| Telemachus Rhade: Solitony jsou vlny o frekvenci, která má v daném prostrédi extremne nizky utlum, to prostredi je samo obnovuje.. Vyuzivaji se v optickych kabelech - proto muze svetlo v techkabelech doputovat az za ocean :) Takze z tohoto pohledu to výstřelek není...
Z hlediska ST, kde se to už poději neukazalo, to vystrelek je, pritom když ji aplikovali na Ent-D i s posadkou, tak vlastne prosla testem na lidech... Efekt byl ale odpornej uz tehdy v TV a ten efekt myslím nikomu nechybí. V zásadě se ale dá říct, že v ST máme lepší náhražky - slipstream, transwarp, červí díry a transport na velké vzdálenosti. |
|
|
|
| Telemachus Rhade ad) vlna - Vím já? :)
ad) Chtěl jsem něco pochválit, abych nevypadal jako největší hater, ale regulérně mě nic nenapadá :) Asi občas Stark, James Callis, některé další guest stars, náznaky některých sezónních zapletek, než vymizely do ztracena a pár hodně solidnich epizod by se taky našlo. |
|
|
|
| Mirak: Nebyla solitonová vlna nějaký tehdejší vědecký výkřik, o kterém se myslelo, že teoreticky spasí space travel? TNG s tímhle operovala často.
...a s tím klingonstvím to tak brutálně nepřehánět?
Oh, you'll love DS9! :-D
na kterého jsem si vypěstoval alergii během Eureky
Líbilo se ti z té Eureky vlastně vůbec něco? :-) |
|
|
|
| Mvek: Jo, taky mi to znělo povědomě a proto jsem měl i dojem, že se tam solitonová vlna bude ještě řešit dál. |
|
|
|
| Mirak: Mám pocit, že stejně jako ta The Game a pár dalších, tak jsem si pamatoval z televize právě solitonovou vlnu, a to dokonce snad i název mnoho let poté. |
|
|
|
| 5x09 A Matter of Time
- Menší uvěřitelnost námětu ve jménu zábavnosti často rád prominu, tohle ale bohužel není ten případ. Ta příběhová kostra se zlodějem z 22. století, který se vydává za historika z 26. století je myslím docela dobrá, ale chování hlavních postav je úplně mimo. V TOSce by to bylo omluvitelné, ale u Picarda ani nevím, co je horší: To, že Rassmusenovi věří, že je historik z 26. století nebo to, že věří, že historici z 26. století cestují časem do minulosti a vměšují se do významných historických událostí? Že tomu věří třeba Crusherová je mi docela jedno, ale zrovna u Picarda nad tím zůstává rozum stát.
- Jinak Berlingoff Rasmussen je neuvěřitelně otravná postava a myslím, že za to vděčí i herecky protivnému Mattu Frewerovi, na kterého jsem si vypěstoval alergii během Eureky, protože tam hraje úplně stejně otravnou excentrickou postavu. Je škoda, že neklaplo obsazení Robina Williamse, protože ta role je mu skutečně šitá na míru. Kdoví, třeba by byl můj dojem z epizody úplně jiný.
- Vedlejší zápletka s kolonií zmítanou nukleární zimou byla na můj vkus až moc čistě vědecky zaměřená, samozřejmě chápu, že to má v Treku svoje pevné místo, ale v rámci science-fiction osobně vždycky preferuji spíš "fiction" :)
- Design té časové kapsle? Give me a break.
- Jinak je to teda další z epizod, která mi už z prádavna uvízla v paměti i včetně závěrečného zvratu (podobně jako The Game).
2/5
5x10 New Ground
- Z návratu Alexandera mám smíšené pocity. Když jsme Alexandera viděli v TNG poprvé (a až do této chvíle naposledy), tak o pár desítek minut později mu zemřela matka a jeho otec ho promptně poslal žít se svými adoptivními rodiči, které Alexander vůbec neznal. Vzhledem k tomu, že Worf žije na vlajkové lodi, kde jsou rodiny povoleny, tak mi to vždycky přišlo spíš jako "seriálové" řešení, než jako řešení, které by v reálu dávalo smysl. Vztahovou dynamiku mezi dítětem a ovdovělým rodičem už jsme si užili mezi Wesleym a Beverly a myslím, že málokterý fanoušek to považuje za nějaký výrazný přínos pro seriál, otázkou tedy spíš zůstává, co si od návratu dříve odsunutého Alexandera slibovali tvůrci, protože po první epizodě tam příliš potenciálu nevidím. Na druhou stranu už tu postavu holt vytvořili a nedávalo by moc smysl ji po zbytek seriálu ignorovat a epizodní návštěvy by spíše utvrzovaly diváka v tom, že Worf jako otec selhal, což do TNG myslím úplně nepatří.
- Co psát k zápletce o vzpurném synovi a bezradném otci, když jsme to už všichni viděli v různých mutacích napříč všemi žánry snad tisíckrát. Vím, že se o TNG často mluví, jako o seriálu pro celou rodinu, ale osobně si myslím, že většinu těch nejlepšcíh epizod docení pouze dospělí, takže se mi TNG v této formě připomínající rodinný seriál příliš nezamlouvá. Taky se mi nelíbilo, že Worf jakoby neustále zapomínal nebo ignoroval, že Alexander je z 1/4 člověk, proč trochu nerespektovat i odkaz K'Ehleyr a s tím klingonstvím to tak brutálně nepřehánět?
- Zápletka se solitonovou vlnou mi přišla nemastná neslaná a schválně se teď dívám, že tento úžasný objev (jak nám scénárista prostřednictvím La Forge podsouvá) už ve Star Treku nikdy neuvidíme. A spešl efekt solitonové vlny teda vypadal příšerně, skoro jakoby ten efekt ani neprošel remasterem.
2/5 |
|
|
|
| 5x07 & 5x08 Unification
- První dvojepizoda v rámci jedné sezóny (když nepočítám pilot) dopadla výborně a na rozdíl od The Best of Both Worlds a Redemption můžu s radostí prohlásit, že druhá část byla tentokrát výrazně lepší, než ta první, což by podle mě mělo být jinak samozřejmostí. Je to samozřejmě dané tím, že Unification byla napsána jako celek nebo minimálně mezi psaním jednotlivých částí nebyly několikaměsíční prodlevy a je to prostě poznat. První část je totiž velmi koukatelná, ale zároveň je to hlavně očividný setup pro druhou část, což mě osobně vůbec nevadí, obzvlášť po zkušenostech se zbytečně uspěchanou druhou částí Redemption.
- Předpokládám, že "Spockův návrat" byl hypován dostatečně dlouho dopředu, ale stejně mě překvapilo, jak nemarnili čas a odhalili ho už v rámci cold openingu, který končí asi po minutě záběrem na Spockovu fotku a podotýkám, že ten záběr se obešel bez toho, aniž by někdo pronesl Spockovo jméno.
- Efektivní rozdělení na dvě samostatné (skoro až do závěru celé dvojepizody) zápletky mi přišlo super. Picard, Dat a Spock na Romulu je samozřejmě ta ačková zápletka a byť se Spock prakticky vyskytuje pouze v druhé části, tak mě potěšilo, že měl spoustu smysluplného prostoru a Nimoyovo hostování nebyl pouhý ratings booster/ST VI promo. Téma sjednocení Vulkánců a Romulanů je určitě zajímavé, i když to možná působilo až trochu moc jako blesk z čistého nebe a nějaké výraznější podhoubí by si to myslím zasloužilo. Za nejlepší scény ale i tak považuju spíš ty osobní. Rozhovor Spocka a Data o tom, že každý z nich k lidství přistupuje úplně opačně byl skvělý a přiznám se, že mě tenhle jasný kontrast asi nikdy netrkl. Úplně nejlepší ale bylo splynutí mysli mezi Picardem a Spockem, tohle byl jeden z nejsilnějěších konců v TNG a pravděpodobně trumfuje i ten ze Sins of the Father.
- Vedlejší zápletka s vyšetřováním původu vulkánského deflektoru byla nečekaně zábavná, obzvlášť mě překvapilo příjemně odlehčené tempo, což u u dvojepizod nebývá zvykem. Bylo fajn, že tam zbyl čas na věci typu federační vrakoviště s byrokratickým Zakdorňanem nebo scény v zaplivaném vesmírném baru, který navštěvuje obtlouslý Fereng a čtyřruká mimozemšťanka tam hraje na klavír klingonskou operu. Celkově velmi milé překvapení.
- Co se kontinuity týče, tak se mi strašně líbilo, že se v Unification snoubí čerstvá zápletka s dozvuky událostí z Redemption (trochu mi to připomíná styl, jakým o pár let později přistupovala k mytologickým epizodám Akta X). Gowron se v epizodě sice neobjeví, protože je zaneprázdněn přepisováním dějin (respektive zásluh Picarda a Federace na jeho nástupu k moci), ale ta pasáž, ve které se Picard snaží od Klingonů získat loď s maskovacím zařízením a je de facto odkázán na glorifikovanou sekretářku, je perfektní. Návrat ke Galorndorn Core, kde se odehrával skvělý The Enemy taky potěšil.
- Jinak bylo fajn, že jsme se konečně podívali na Romulus a Romulané byli částečně vykresleni i v jiném světle, než v předchozích epizodách. Zrada senátora Pardeka mi úplně po chuti nebyla, protože jsem měl pocit, že nebyla dostatečně ozřejmená. Zaznělo tam, že se Spock s Pardekem přátelí už 80 let, ale už nezaznělo, jestli celé jejich přátelství byla jen součást Pardekova pletichaření nebo jestli je to až nějaký novější vývoj, kdy by byl Pardek ke spolupráci donucen třeba prokonzulem Neralem. Selu jsem viděl rád, ale je dobře, že měl spíše menší roli a epizoda se netočila kolem ní, protože Denise Crosby rozhodně nemá na to, aby herecky táhla epizodu.
- Pohled na romulanské město z dálky byl hezký, ale škoda, že remaster něco neudělal s tím čistě statickým vzhledem, bohužel bylo až moc poznat, že je to malba. Například takový Kronos vypadal mnohem živěji.
5/5 |
|
|
|
| Mirak:
Místy to vypadalo, že hráči po překonání každého levelu dostanou drobný orgasmus :)
Tak tak. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|