|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| Tak přijde mi, že v psané formě to hlavně není moc poutavý, vizuál je u toho podle mě důležitej. |
|
|
|
| kapitan Pike: Taky dobré. Takže spíš doufám, že seriozní psaná sci-fi tvorba se tomuto technologickému konceptu radši vyhýbá. |
|
|
|
| Já zase nechápu, proč se pohybují spolu s lodí :-) |
|
|
|
| Mirak: V SG-1 byla asi jen samotná technologie procházení zdí u Tolánců, nicméně ve Wormhole eXtreme zazněla právě otázka od jedné z hereček, proč nepropadnou podlahou.
Já bych měl ještě lepší otázku - proč se neudusí? Tu už neumím zodpovědět ani v papírové sci-fi, kde by se přece jen postavy mohly snáze pohybovat jak ve stavu beztíže, ale opět by tu byl problém se vzduchem a tedy vůbec nějakým pohybem. |
|
|
|
| kapitan Pike: Tu si už legitimně vůbec nevybavuju :) |
|
|
|
| Mirak:
V zásadě velice jednoduchý koncept, až mě překvapuje, že se přesně v této podobě nevyskytuje ve sci-fi seriálech častěji nebo si teď aspoň nedokážu žádnou podobnou seriálovou epizodu vybavit.
Třeba Vanishing Point v Enterprise. |
|
|
|
| 5x23 I Borg
- Jsem rád, že tvůrci měli svého času dostatek rozumu a nesnažili se Borgy přivést zpět za každou cenu, ale počkali si až přijdou s dostatečně zajímavou zápletkou. Premisa I Borg je podle mě fantastická a moc se povedlo prodat i cold opening, kde se Borgové objevují poprvé skoro po 50 epizodách.
- Líbilo se mi, že názorový vývoj hlavních postav působil přirozeně a za celou dobu jsem neměl pocit, že by Picard & spol. byli za každou cenu tlačeni do nějaké role absolutních správňáků. Picardův počáteční návrh genocidy Borgů je logický, naopak mi vůbec neseděla skoro až dětinská argumentace Crusherové (podotýkám, že to bylo ještě před tím, než se u Hugha začaly projevovat první známky individualismu). Zároveň se mi moc líbilo závěrečné vyústění, kdy to ve výsledku nebylo pouze otázka vyhlazení/nevyhlazení celého druhu, ale povedlo se přijít s originálním řešením v podobě "individualistické infekce", která ze své podstaty připravila i živnou půdu do budoucna.
- Jestli se mi něco vůbec nezdálo, tak to byl nulový kontakt s velením Hvězdné flotily. Picard prostě bez jakékoliv konzultace učinil rozhodnutí s dopadem na celý známý vesmír. Epizoda kvůli tomu není horší, ale stejně si dovedu představit několik krátkých jednoduchých okecávacích scén, proč Flotilu kontaktovat nemohli.
- Je fajn, že Guinan měla po dlouhé době v seriálu smysluplnější roli, v první chvíli jsem se bál, že v epizodě bude abstentovat, což by z mého pohledu bylo neospravedlnitelné. Jinak ne, že by byla konkurence velká, ale za mě je tohle jedno z nejlepších vystoupení Geordiho v TNG, místy tu byl dokonce sympatický.
5/5
5x24 The Next Phase
- V zásadě velice jednoduchý koncept, až mě překvapuje, že se přesně v této podobě nevyskytuje ve sci-fi seriálech častěji nebo si teď aspoň nedokážu žádnou podobnou seriálovou epizodu vybavit. Nápadem je to asi čistý průměr, ale mix různých chutných omáček okolo z toho dělá hodně solidní epizodu. A ten akční a napínavý cold opening byl perfektní.
- Přítomnost Romulanů mě vždycky potěší (vždyť kromě dvojepizod je jinak 5. sezóna Klingon & Romulan free). Od začátku bylo jasné, že skrývají nějaký tajný výzkum, ale říkal jsem si, že ty jejich nekalé úmysly se zničením Enterprise už byly možná trochu zbytečně navíc. Podle mě by úplně stačila jejich snaha o zatajení výzkumu.
- Stejně tak mě vždycky potěší, když má Ro smysluplnou roli a tady se mi líbila ta rozdílnost mezi její a Geordiho reakcí na nastálou situaci (jsme mrtví vs. nejsme mrtví) a je to vlastně asi poprvé, kdy se dozvídáme o spiritualitě Bajoranů, což je myslím i trochu v kontrastu s jinak racionálním charakterem Ro - like it. Dokonce i Geordiho chování se mi tu opět líbilo. Knock on wood.
- V TNG už jsme několikrát viděli hlavní postavy, jak se vyrovnávají se smrtí jiného člena posádky (diváci vždy věděli, že oplakáváná postava není mrtvá), ale třeba v The Most Toys se to povedlo tak napůl. Tady to jednak pojali jako rozbor přátelství Data a Geordiho a jednak jako Datovo aspiranství na lidství a bylo to super.
- weird shit: Asi se to už omílalo donekonečna, ale proč se Geordi a Ro nepropadli podlahou a proč si mohli sednout?
3,5/5 |
|
|
|
| Škoda, že se objevil jen v jedné episodě. |
|
|
|
| Pravá láska přetrvá ;)
|
|
|
|
| Mirak: Originálnu Minuet si už Riker vygenerovať nedokázal... |
|
|
|
| Mirak:
Na začátku tam byl perfektní lidský moment
I tak se tomu dá říkat :-D
Představitelka Clary byla po herecké stránce překvapivě velmi šikovná
Což je patrně důvod, proč ji v DS9 uvidíš znovu v podobné roli. A souhlas.
Chápu, že se vzrůstající popularitou se počet hostování Whoopi Goldberg snižuje
Jen upřesním, že byl problém s časem, nikoli honorářem. |
|
|
|
| 5x21 The Perfect Mate
- Po Darmokovi je tohle další učebnicový případ vysoce kvalitní epizodní TNG a dobře vím, že v pětce bude minimálně ještě jeden :) Přijde mi fascinující, jak moc se kostra této zápletky podobala epizodě TOS Elaan of Troyius v kombinaci s tím, jak špatná epizoda to byla. Seriously, i tady si stačí v Picardově roli představit Kirka :)
- TNG je v některých aspektech myslím po právu často připisováno určité puritánství nebo aspoň sucharství a u romantických vztahů a sexuality to myslím platí dvojnásob. Nikdy mě to vzhledem k datu "výroby" a skutečnosti, že TNG má jiné silné stránky příliš netrápilo, ale úsměvně naivních momentů je tam bohužel hodně. O to víc mě překvapila jistá otevřenost v této epizodě. Byť k žádnému sexuálnímu aktu nedošlo, tak dialogy působí vyspěle a přesvědčivě. Musím říct, že epizoda by byla skvělá i bez toho zvratu, kdy Kamala odhalí, že to citové pouto, které měla navázat s Alrikem, ve skutečnosti navázala s Picardem, ale to nemění nic na tom, že to bylo perfektní a přispělo to k nejvyššímu hodnocení. Je mi jasný, že v roce 2019 by tahle epizoda sklidila masivní kritiku za to, jak tu definuje roli ženy, ale reálně to o tom myslím vůbec nebylo.
- Casting vyšel na jedničku, protože Famke Janssen je nejen krásná, ale zároveň herecky neuvěřitelně talentovaná (což je důležité, protože scénář ji vykresluje jako někoho, u koho je vizuál až druhotná záležitost), takže divák skutečně nemá problém uvěřit její nadpřirozené přitažlivosti.
- Stewart byl samozřejmě také ve formě a Picard si může připsat další zářez na pažbě své nepostradatelnosti. Myslím, že třeba s Rikerem nebo Geordim (ugh) by to prostě nefungovalo. Na začátku tam byl perfektní lidský moment, kdy Riker vychází po polibku od Kamaly z její kajuty a okamžitě vyrazí do simulátoru, aby se sexuálně vyřádil :) (jenom doufám, že si nenechal vygenerovat Kamalu ale Minuet)
- Ferengové působili trochu rušivě (to už je několikátá epizoda, kdy je naprosto nepochopitelně nechali volně pohybovat po Enterprise), ale chápu, že nějaký wild card element tam byl nutný.
- Funny shit: Během celé epizody jsem si neuvědomil, že se tam vůbec neobjevila Troi. Proč taky když by to dávalo až moc velký smysl, že? :)
5/5
5x22 Imaginary Friend
- Tahle dětská témata nejsou implicitně úplně špatná, ale pořád nejsem přesvědčený, že TNG je pro ně ta správná platforma a tahle epizoda se může směle zařadit mezi to nejnudnější z celého seriálu. Smířlivý konec není vyloženě špatný, ale Picardův závěrečný proslov působí až moc jako proslov směrem k divákovi a to nikdy není dobře.
- Sci-fi zápletka byla... Ne, tentokrát nemám náladu se opakovat :)
- Chápu, že se vzrůstající popularitou se počet hostování Whoopi Goldberg snižuje (naposledy byla v Ensign Ro), ale o to víc zamrzí, když je zahrnuta zrovna do epizody jako je tahle.
- Představitelka Clary byla po herecké stránce překvapivě velmi šikovná, takže tam aspoň nebyl tenhle častý rušivý element spjatý s dětskými herci. V kontrastu jsou pak prkenné herecké výkony představitelů Alexandera a v menší míře i Isabelly.
- weird shit: Když se Isabella rozčílila, tak jí dramaticky začaly červeně svítit oči. Kinda stupid.
- weird shit: Brannon Braga named this episode's script as the most gratifying he had written in the fifth season. Vím, že napsal asi čtyři epizody a z toho dvě jsou The Game a Power Play, but stil...
1/5 |
|
|
|
| Však jsem říkal, že dobrá je, jen ji nemám rád:-).
On to bude hlavně nějaký těžko úplně odstranitelný komplex, kdy se něco člověku v dětství či pubertě nelíbí, nebo mu to přijde i zdlouhavé, a pak se tomu chce strašně vyhnout. Nicméně i při druhém zhlédnutí v dospělosti jsem na ni tehdy ještě asi nedozrál, takže to ve mně pořád zůstalo na rozdíl od jiných epizod (nebo obecně filmů), které dnes mám rád. |
|
|
|
| Mně to přišlo celkem v pohodě, nespatroval jsem tam nějakej přehnanej fanatismus nebo vyloženě debilní chování těch kadetů. |
|
|
|
| Mirak: To samozřejmě je. Ale přesto to u mě padá do stejného ranku epizod, kdy se za ty postavy cítím nějak podobně trapně. |
|
|
|
| IMO je obrovskej rozdíl mezi frajerskou mládeží z The First Duty a vymytými mozky z Valiantu. |
|
|
|
| Mirak:
5x19 The First Duty
Objektivně asi máš pravdu, rozhodně souhlas třeba s tím, že Locarno neskončil jako klišé těchto postav. Ale celkově tu epizodu nesnáším, ačkoliv je významná. Já prostě tyhle náměty s frajerskou mládeží nemám rád. Připomíná mi to prostě Valiant z DS9, ačkoliv ten mě dějově bavil víc, i když byl víc na face-palmy, včetně té proslavené poslední hlášky oné kadetky.
Mirak:
5x20 Cost of Living
Thaw je ale někde jinde po stránce pokusu o atmosféru (a já ho prostě do určité míry oceňuji, protože mi přijde, že ulítlý záměr je jasný), zatímco tady to bylo prostě jen ujeté. Spíš mi to připomnělo Voduše a Stromíse.
|
|
|
|
| 5x19 The First Duty
- Pořád nedokážu najít to správné slovo, které by přesně popsalo, jakým dojmem na mě působí ten prostředek páté řady, protože kromě kvality, která se jen výjimečně vzdálí výrazněji od průměru, mi ty zápletky přišly takové vyčpělé nebo až příliš sterilní, nevím, možná za to může čistě ta koncentrace průměru. Pak ale přijde tahle velmi netradiční epizoda, která dává vzpomenout na to nejlepší z 3. a 4. řady.
- U The Game jsem si stěžoval, že Wesleyho návrat byl pojat úplně špatně. TNG v tomhle není samo. Je spousta seriálů, kde se vratily bývalé hlavní postavy jako hosté a bylo s nimi naloženo dost nepěkným způsobem. Buď se ve jménu aktuálního story-arcu jejich charakter změní k nepoznání nebo je ta postava přivedena zpět, jen aby ji mohli zabít. Obojí je laciný plot device, který pravda někdy i zafunguje. Wesley tím v této epizodě ale rozhodně netrpí. Ano, konečně byli fanoušci vyslyšeni a nebyl tlačen do role modelového teenagera, ale zároveň je celé jeho dilema velmi šikovně napsané a jeho činy pak naprosto pochopitelné. Wesley měl v rámci TNG pár solidních momentů, ale tahle epizoda je bezkonkurenčně jeho nejlepší.
- The First Duty je skvělá od začátku do konce, ale některé scény jednoznačně patří mezi to nejlepší z TNG. Vztah mezi Picardem a Wesleym se mi vždycky líbil. Ani ne tak kvůli Wesleymu, ale kvůli tomu, že Wesley byl jednou z mála postav, před kterou se Picard dokázal otevřít. Ta Picardova přednáška ve stylu "I'm not mad, just disappointed", kterou počastuje Wesleyho ve své pracovně a připomene u toho události z pilotu byla skvostná. Stejně jako jejich závěrečné rozloučení a Picardovo "You knew what you had to do. I just made sure that you listened to yourself."
- Moc pěkné byly i ty klidnější scény, ve kterých Picard s Boothbym nostalgicky vzpomínají na Picardova studia. Velmi mi k tomu sedlo, že ty dialogy byly napsané tak, že jen oni dva znali kontext a divák si mohl jen domýšlet. Jinak si nevybavuju v Treku moc postav, které by se poprvé objevily až poté, co byly předtím pouze několikrát zmíněny v dialogu.
- Jedinou vadou na kráse byla ta bezbřehá naivita Beverly, když vyslovila myšlenku, že ty videozáznamy musel někdo zfalšovat, protože je to logičtější vysvětlení, než že by její Wesley lhal. Jo, bez této scény bych se obešel.
- Jinak McNeill hraje Locarna velmi dobře. Moc se mi líbilo, že Locarno i přes pochybné chování nepůsobil vyloženě jako takový ten stereotypní populární vysoškolský tyran z amerických filmů a že na konci se byl pro ostatní opravdu ochoten obětovat. K Locarnovi/Parisovi a Sito se vyjádřím až u příslušných seriálů/epizod, ale i toto hovoří o vynikajícím odkazu této epizody.
5/5
5x20 Cost of Living
- Tohle odlehčenější téma nebylo úplně nejhorší, ale zápletka s Lwaxanou a Alexandrem společně hledající štěstí by bohatě postačila jako B plot v nějaké epizodě s nosnějším námětem, protože mi přišlo, že celou epizodu to utáhnout nedokázalo (zde ještě podtržené bídnou vedlejší zápletkou).
- Lwaxanu se naposledy objevila ve skvělé Half a Life, kde jsme ji konečně viděli ve vážné poloze. Cost of Living kombinuje prvky excentrické Lwaxany z jejích prvních třech účinkování a smutně osamělé Lwaxany z toho čtvrtého. Její touha nebýt sama myslím přirozeně navazuje na Timicinovu smrt rok před touto epizodou, takže je podle mě škoda, že se nenašel prostor na to, aby to alespoň krátce zmínili. Bylo tu pár opravdu pěkných momentů, třeba když otravného úředníka jménem Erko nazývá Jerko nebo její závěrečný příchod na svatbu v rouše Adamově, ale zdlouhavé scény v simulátoru mezi klauny (bohužel silně připomínají epizodu Voyageru The Thaw), celou zápletku velmi sráží dolů.
- Jinak výchovná poradkyně Troi, která navrhuje, aby mezi sebou Worf a Alexander uzavřeli smlouvu o tom, jaké má kdo povinnosti a jak se má kdo chovat, mi přišla velmi bizarní. Nejsem si jistý, jestli se zrovna výchova dětí ve 24. století vyvinula úplně správným směrem :)
- Jo a generátor náhodných sci-fi zápletek tentokrát vyprodukoval příběh s nějakým vesmírným želé. Get excited.
2/5 |
|
|
|
| 5x17 The Outcast
- Po delší době živější epizoda, i když začátek je trochu slabší a ty scény, ve kterých se epizoda divákovi snaží rychle demonstrovat, jak jsou androgynní J'naiiové velmi odlišní od ostatních druhů, působí neohrabaně a nepřirozeně. Zajímavé to začne být až ve chvíli, kdy Soren přizná, že inklinuje k ženskému pohlaví a že byla nucena to skrývat. Dnešní perspektivou to působí, že se The Outcast zabývá transgender tématikou, ale vzhledem ke stáří epizody... Yeah, no chance.
- Možná jsem to již zmiňoval, ale jestli Star Trek nějaké téma neuměl uchopit, tak je to jednoznačně homosexualita. U TNG to vzhledem ke stáří ještě trochu chápu, ale proč kolem toho tak neobratně našlapovaly i DS9, VOY nebo dokonce ENT, mi opravdu hlava nebere. Trek byl vždycky pyšný na svoje postavení bořiče společenských tabu, ale v tomhle přinejmenším těžce zaspal dobu.
- Konec, ve kterém je silně naznačeno, že něco s názvem "psychotektická léčba" dokáže člověka úspěšně zbavit touhy po specifickém pohlaví (někdo čte: dokáže vyléčit homosexualitu), lze jistě označit za kontroverzní a vsadím se, že v dnešní době by se scénář v této podobně na televizní obrazovky paradoxně nedostal. Jako poselství je to sice pochybné, na druhou stranu je to sci-fi seriál, takže zase tvrdit, že nějaká fiktivní léčba v tomhle nemůže být nikdy úspěšná, by také nedávalo moc smysl. I proto jsem si říkal, že do výsledného hodnocení to nebudu nijak výrazně nepromítnu. Osobně se ale divím, že jsem nikdy nezaznamenal výraznější kritiku, než třeba u hloupé ale jinak neškodné Code of Honor.
- J'naiiové bohužel nebyli vizuálně příliš zajímaví, ono holt vždy bylo poznat, kterou postavu hraje herec a kterou herečka. Možná to chtělo nějaké masky ve stylu Talosianů, ale to by se zase Riker asi nezamiloval. Bludný kruh :)
- Zaujala mě vztahová dynamika mezi Rikerem a některými dalšími hlavními postavami. Překvapilo mě, když šel Riker Troi oznámit, že si začal se Soren, protože to byl pravděpodobně Rikerův první "vážnější" epizodní vztah. Ještě víc mě překvapilo, když Picard musel jednoznačně vědět, že se Riker pokusí zachránit Soren a pravděpodobně způsobí velký diplomatický incident a i přesto se mu v tom nesnažil zábranit. Ale vlastně se mi líbilo, že Rikerovi v téhle fázi seriálu už natolik věří.
- weird shit: Stejně je divný, jak ten mozek funguje. Na tuhle epizodu jsem si nevzpomněl minimálně 10 let, ale je mi jasný, že The Game si vybavím i na smrtelné posteli :)
3,5/5
5x18 Cause and Effect
- Časovou smyčkou pohrdne málokterý sci-fi seriál a proč taky ne, když tento typ epizod většinou stojí za to. Cause and Effect sice není "flashy", ale ve výsledku mě to moc mile překvapilo, protože v některých aspektech na to jde trochu jinak, než bývá u časových smyček běžné.
- Asi nejvíc se mi líbilo, že tu anomálii prožívají od začátku prakticky všichni (byť v různé intenzitě). Tím pádem odpadá taková ta obligátní úvodní dvacetiminutovka, kdy se jedna hlavní postava snaží přesvědčit ty ostatní, že jsou chyceni v časové smyčce. Posádka Enterprise už si toho během 120 epizod prožila dost na to, aby všichni věděli, že se jim něco takového prostě klidně přihodit mohlo. Je tedy potěšení sledovat, že si všichni navzájem věří, nikdo nepochybuje o duševním stavu ostatních a na řešení problému společně pracují.
- Rozuzlení, ve kterém Dat pošle sám sobě zprávu "3" a na základě toho pozná, že dle počtu pecek je Rikerem navrhnuté řešení to správné, je už malinko na hraně uvěřitelnosti, ale dojem z epizody to naštěstí nekazí. Také mi přišlo zvláštní, že když se Bozeman zjeví, tak se nikdo ani nezmíní, že se zcela jistě jedná o plavidlo Hvězdné Flotily.
- Kelsey Grammer v malinké roli kapitána Batesona je jen příjemný bonus na závěr. Jen škoda, že neměl více scén. Taky mě trápí, že když už dostali Michelle Forbes na plac, tak Ro nedokázali dát smysluplnější úlohu, než je generický navigátor týdne. Shame!
- Po technické stránce musím pochválit Frakesovu režii, protože každé opakování scény vždy obsahovalo nové kamerové záběry, což také nebývá vždy zvykem. Líbí se mi, že si s tím dali tu práci.
4/5 |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|