|
Spravuje: AVip Počet příspěvků: 6284 |
|
V roce 1987, po téměř dvaceti letech, se opět na televizních obrazovkách objevil hraný Star Trek, tentokrát s podtitulem The Next Generation (v češtině Nová generace), který se odvážně pustil tam, kam se dosud nikdo nevydal.
Nová hvězdná loď Enterprise s písmenem D za slavným registračním číslem, měla i tentokrát za úkol poodhalovat roušky temnoty a mapovat nové světy, které byly dříve na mapách označovány jen nápisy "Hic sunt leones". To sebou samozřejmě přineslo nečekaná dobrodružství a z nich plynoucí nečekané problémy.
Problémy a tajemství však nebyly jen výsadou vnějších světů, ale vyskytly se i v samotné Federaci, která se od dob kapitána Kirka o něco rozrostla a nabyla konkrétnějších obrysů, stejně jako její nepřátelé.
Na kapitánovi Jean-Lucu Picardovi, klidném a charismatickém veliteli vlajkové lodi, bylo, aby tyto problémy řešil za pomoci své prvotřídní posádky. Do té dále patřili energický první důstojník William Riker (jednu dobu se o něm uvažovalo jako o příštím kapitánovi Enterprise, ale z tohoto plánu sešlo, když se kapitán Picard v této úloze mimořádně osvědčil), slepý šéfinženýr Geordi LaForge (původně Enterprise D "pouze" pilotoval), krásná telepatická poradkyně Deanna Troi, rozhodná šéflékařka Beverly Crusherová (kterou dočasně pro druhou sezónu nahradila doktorka Katherine Pulaski) i její geniální syn Wesley (kterého se nakonec k radosti jak zbytku posádky, tak diváků podařilo z Enterprise vypakovat), drsný Worf a v neposlední řadě android Data (v češtině Dat), jedna z nejoblíbenějších postav nejen ve Star Treku...
Nový seriál se od toho starého v mnoha směrech lišil: například měl opravdový pilotní díl, kde se celá posádka teprve dává dohromady a vzdor tomu, že podobně jako v původním ST v něm šlo hlavně o jednotlivé episody, během sedmi sezón, co byl vysílán se mnohé z nich všelijak propletly a zapletly, takže autorům mnohdy zápletky vystačily i do seriálu DS9, filmů s posádkou TNG a okrajově dokonce i do seriálů Voyager a Enterprise. Narozdíl od některých pozdějších "inkarnací" ST fenoménu dokázala TNG odejít na vrcholu své popularity - i díky tomu se jedná o bezkonkurenčně nejúspěšnější seriál z celého ST vesmíru.
Od 30.9.2010 do 7.6.2011 běžel seriál ST:TNG na TV stanici Prima Cool!
|
|
|
| kapitan Pike:
zaujalo mě tam hlavně nenásilné zakomponování scén z běžného života na lodi do příběhu - např. Worf u holiče
Jo, to jsem zapomněl vypíchnout.
|
|
|
|
| Schisms je jedna z mých oblíbených. Má to super atmosféru (jak píše Mirak), ale zaujalo mě tam hlavně nenásilné zakomponování scén z běžného života na lodi do příběhu - např. Worf u holiče.
Pokud jde o Relics, tak před sledováním TNG jsem znal jen filmové můstky a tak na mě byl TOS můstek hodně WTF. Tuším, že v době, kdy to vysílali, jsem ještě ani neměl počítač a internet, takže jsem tu scénu pochopil až o pár let později. |
|
|
|
| Mirak:
Relics
To me nejak nikdy nezaujalo. I z dnesniho pohledu me trochu sere, ze se do Pikyho ery dostala vetsina puvodniho castu a jsem dost rad, ze Scotty na stanici nebyl.
Dysonova sfera je mozna zajimava, ale to samo o sobe je namet na petisezonni serial. Jedine, co mi prijde zajimave jsou prave zadumcive sceny se smutnym sefinzenyrem. Nicmene i ty trpi absenci logiky, jako jsou dotazy na sve kolegy a pratele. To tam jednoznacne byt melo.
A ad simulator) Scoty stravil na palube nerefitovane ENT zhruba neco pod 5 let, na refitku potom 23. Navic byla modernizace vlastne jeho dite, cili ze by se o ni potom vyjadroval jako o "bloody A"? Nope :) Takovahle produkcni obezlicka, jak pouzit ikonicky mustek, protoze je skladem, se mi echt nelibi.
Oproti tomu se mi Schisms naopak zamlovala dost. Tajemno, creepy Frakes, hodne netradicni format, zajimavi alieni... |
|
|
|
| Mirak: Myslím, že v knižnom vydaní tam prieskum tej sféry je. |
|
|
|
| 6x04 Relics
- Tak tohle se vážně povedlo. Hostování Doohana je samozřejmě fajn samo o sobě, ale skutečnost, že má Scotty v epizodě smysluplněnjší roli, než měl v 6 TOS filmech, je prostě super. No a Dysonova sféra je podle mě jeden z nejzajímavějších sci-fi konceptů, které se v TNG objevily a je možná i škoda, že tomu byla věnována jen asi polovina epizody a zápletka se tedy ve výsledku trochu smrskla pouze na řešení útěku ze sféry, což zamrzí, protože tam ten potenciál s průzkumem sféry byl mnohem větší.
- Jediné, co se mi úplně nelíbilo, byl počáteční konflikt mezi Scottym a Geordim. Nelíbilo se mi, že byl Scotty postaven do role otravného dědka a k Geordimu se pro změnu nehodila přehnaná (byť naprosto pochopitelná) netrpělivost. Naštěstí to netrvalo příliš dlouho a uznávám, že bez toho konfliktu by se tam nemohla objevit spousta skvělých scén s trucujícím Scottym :)
- Epizoda je plná pamětihodných scén. Scottyho návštěva původní Enterprise v simulátoru je i se znalostí Trials and Tribble-ations naprosto skvělá. Stejně perfektní jsou i scény s Datem v baru nebo když si Picard se Scottym vyměňují historky.
- Narážky na epizody z TOS byly vydařené, ale trochu to poukazovalo na to, že se Scotty vůbec nezajímá o osud svých přátel nebo rodiny. Chápu, že nikdo nebude dělat checklist všech postav z TOS, ale stejně to není přirozené.
- Zaujal mě ten nápad umístit Scottyho na DS9 (údajně za to loboval sám Doohan). Na main cast to sice není, ale jako vedlejší postava s frekvencí výskytu na úrovni Garaka to nemuselo být vůbec špatné. Mohl tam mít třeba dílnu nebo tak něco.
5/5
6x05 Schisms
- Ten koncept tradičních mimozemských únosů sice není příliš originální, ale myslím, že jako celek to funguje hodně slušně a navíc se tu povedla spousta věcí, které v předešlých mystery-like epizodách nefungovaly.
- V prvé řadě se povedla vybudovat atmosféra, která není vyloženě hororová, ale je dostatečně creepy v dobrém slova smyslu. Jsou tam cool scény, třeba když jde Riker spát a za pár minut na něj La Forge zvoní u dveří s tím, že už je ráno (jedna z těch náhodných TNG scén, která mi navždy utkvěla v paměti). Skvělá byla taky rekonstrukce operačního stolu v simulátoru. Taky se mi líbilo, že o existenci bytostí v subprostoru se dozvíme až relativně pozdě v epizodě, což udržuje napětí.
- Výjimečně mi tu vůbec nevadilo, že neznáme pravý motiv pro únosy. Je to tím, že se tam neustále děje něco zajímavého a celé to působí tak nějak organičtěji, než zápletky z obdobně laděných epizod jako Allegiance nebo Time's Arrow. V Alleagiance to vypadá, že posádku ani příliš nezajímá, proč vlastně unesli Picarda a v Time's Arrow je (když se nad tím opravdu zamyslíte) celý ten námět neskutečně bizarní.
- Konec mi připomněl Conspiracy, protože příslib pokračování je tam úplně stejně silný, což se v TNG jinak nestává téměř nikdy.
- Cold opening s Datovou poezií byl skvělý, ale mám pocit, že Ode to Spot mi přišla v dabingu vtipnější.
3,5/5 |
|
|
|
| Mirak:
6x02 Realm of Fear
Jestli si to někam pro sebe ukládáš, tak si nahraď simulátor za transportér:-). |
|
|
|
| 6x02 Realm of Fear
- Barclayho epizody vynikají tím, že se nehledě na století zabývají relativně všedními lidskými problémy. Simulátorová fóbie z 24. století je vlatně taková variace na fóbii z létání. Není to vůbec špatný nápad, ale prodat se to podle mě nepovedlo a epizoda mi přišla fádní, nudná a zbytečně přesycená technobláboly.
- V prvé řadě mi přišlo trochu přehnané, že Barclaymu tvůrci přišili další problém, který zcela zjevně vymysleli až pro tuhle epizodu. Chápu, že není snadné pro Barclayho psát, protože to není tradiční vedlejší postava na úrovni O'Briena, ale spíš hlavní postava v každé epizodě, ve které se dosud objevila, ale stejně bych čekal víc. Jinak to, že se Barclaymu tak dlouho dařilo tajit strach ze simulátoru také není příliš uvěřitelné. Na druhou stranu se mi moc líbilo, že posádka Barclaymu téměř okamžitě věří a nikdo si nemyslí, že je blázen.
- Potěšilo mě, že tu má po delší době spoustu prostoru O'Brien a hned v několika scénách je jen on a Barclay. Je vidět, že už s ním v tuhle chvíli pracují jako s hlavní postavou pro nadcházející DS9.
- Ten pohled z pohledu transportovaného byl velmi zajímavý, překvapuje mě, že už jsme s tím nesetkali mnohem dřív.
- weird shit: Barclay se zeptá La Forge, jestli se mu při transportu někdy stalo něco zvláštního a La Forge mu odpoví, že ne. Jako kdyby byla The Next Phase v 1. sezóně, tak nic neřeknu, ale... :)
2/5
6x03 Man of the People
- To, že je tato epizoda mišmašem epizod jako Violations (psychický útok na Deannu, ale mnohem zajímavější), The Loss (Troi bez filtru) a Unnatural Selection (zrychlené stárnutí) ani není největší problém.
- To, že je to celé statické a předvídatelné je mnohem horší. Epizoda vyloží v podstatě všechny karty na stůl už během asi prvních 10 minut a divákovi nezbývá nic jiného, než sledovat (v této epizodě) mimořádně natvdrlou posádku Enterprise, jak jim všechno dochází strašidelně pomalu. Je neuvěřitelné, že si nikdo nedal dvě a dvě dohromady už mnohem dřív. Mohla tam být zajímavá scéna, kdy se Picard rozhoduje, jestli Vese nechá dokončit diplomatické jednání, ale bohužel k tomu nedojde, protože Picard s Worfem jsou přemoženi.
- Je tu pár zábavných scén a nejlepší je asi ta, ve které Troi mladé praporčici řekne ať si pořád nestěžuje :) Výborná je i ta, ve které Troi přivítá Rikera pouze v noční košili. Změny v Rikerově výrazu stojí za to :)
- Jinak je tu další z nekonečné řady brutálně amorálních diplomatů Federace, tentokrát v podobě kosmického upíra. Občas si říkám, že Sekce 31 jsou oproti diplomatickému sboru Federace velcí žabaři :)
1,5/5
|
|
|
|
| 5x25 The Inner Light
- Je to samozřejmě skvělá epizoda, ale až při této projekci jsem docenil, jak neuvěřitelně složité je zápletku tohoto typu vměstnat do rigidní televizní stopáže 42 minut. I přes nesporné kvality tomu rozhodně aspoň 15 minut k úplné dokonalosti chybí. Nejvíc je to podle mě zřetelné při tom prvním časovém skoku, kdy nejdříve sledujeme Picarda, jak se zjeví v Ressiku a po dalším střihu se posuneme o celých 5 let dopředu. Tady to chtělo více scén s Picardovou aklimatizací a sbližováním s Eline. Je samozřejmě těžké vinit z toho tvůrce, kteří měli svázané ruce a rozhodně se nedá říct, že by plýtvali stopáží, protože těch "povinných" scén na Enterprise, které slouží ozřejmení toho, že čas plyne pro Picarda jinak, je naprosté minimum. Dokonce i cold opening mi svým ultra rychlým uvedením do děje připomněl The Encounter at Farpoint. Jen je hrozná škoda, že epizoda nedostala na Blu-Ray režisérský střih podobně jako The Measure of a Man.
- Ten námět je sám o sobě perfektní, ale zajímavé bylo, jak tvůrci opět otevřeli i další mnohokrát naťuknuté téma a to Picard a děti. Je jasné, že v seriálu typu TNG Picard nikdy nemůže být plnohodnotným otcem (vždyť i pokus s Worfem a Alexanderem zůstává tak někde napůl cesty), ale to tvůrcům stejně nebránilo ho do téhle role čas od času tlačit, ať už jednorázově v Suddenly Human a The Disaster nebo semi-dlouhodobě jako otcovská autorita pro Wesleyho. V této epizodě to jde ale mnohem dál a Picard je jako otec vykreslený velmi věrohodně.
- Jinak se mi už u spousty dobrých TNG epizod stalo, že úplný závěr epizodu kvalitativně posouvá ještě mnohem výš a je to tak dobře. The Inner Light odvedla perfektní práci v tom, že na konci bylo divákovi nutné připomenout, že Picard během půl hodiny prožil celý život (je jednoduché si to představit, ale složitější se do toho opravdu vžít) a líbilo se mi, že místo toho, aby se Picard třeba svěřoval Troi, zvolili tvůrci velmi decentní formu v podobě Picarda hrajícího na flétnu. So deep!
- U téhle epizody jsem přemýšlel, jestli remaster občas malinko neubližuje atmosféře tím, že je teď podle mě ještě mnohem zřetelnější, že masky nevypadají příliš realisticky :)
- interesting shit: Margot Rose (Picardova žena Eline) hraje i v obdobně laděné DS9 Hard Time!
5/5
5x26 & 6x01 Time's Arrow
- Jak jsem u The Inner Light žehral nad krátkou stopáží, tak tady spatřuji opačný problém. Přijde mi, že na dvě epizody mají žalostně málo zajímavého materiálu a celé by se to bez problému vešlo do jednoho dílu. Chápu, že různé produkční překážky a časová dostupnost herců hrají nemalou roli, ale stejně si říkám, jak by bylo fajn, kdyby tuhle dvojepizodu prohodili s Unification.
- Rozjezd je zoufale pomalý, nejsem velký fanoušek časovek, tudíž nález Datovy hlavy jakožto jistý příslib cestování časem mě příliš nepotěšil. Přišlo mi zvláštní, že archeologové najdou Datovu hlavu a povolají pouze Picarda a Data. Myslím, že je to dostatečně závažný nález na to, aby se do toho vložilo i velení Flotily.
- Při všech scénách z 19. století se mi do hlavy neustále vkrádala myšlenka, že sleduji simulátorovou epizodu a musel jsem si připomínat, že sleduji "reálnou" minulost. Je tam pár příjemných scén, třeba když Dat zužitkuje své schopnosti v pokeru nebo když Picard zamlouvá placení nájmu, ale celkově jsem se spíš nudil. Jinak asi budu v menšině, ale over the top Mark Twain v podání Jerryho Hardina mi přišel neskutečně protivný, což se v kombinaci s obrovským množstvím prostoru, kterou ta postava dostala, odráží v konečném hodnocení.
- Devidiané by byli možná zajímaví, ale tvůrci měli zřejmě málo času (*wink wink*) na to, abysme se o nich něco dozvěděli. Jak dlouho zabíjejí lidi na Zemi nebo kdy a proč s tím vlastně začali? Tyhle otázky mi přijdou naprosto stěžejní, ale kvůli nekonečným monologům Twaina na ně zřejmě nezbylo místo. Vzhled Devidianů byl správně creepy, ale ta hůlka s hadem už byla přehnaná.
- Trochu to zachraňuje prvotní setkání mezi Guinan a Picardem. Zakomponovat do příběhu Guinan byl vynikající nápad, i když si ve výsledku myslím, že si s tím mohli ještě malinko víc vyhrát. Závěrečná scéna bez dialogů, kdy se na sebe Picard s Guinan v přítomnosti podívají, byla super.
2,5/5 |
|
|
|
| to je teoretické sci-fi, ale proč by ne, pokud je podlaha všude ve stejné úrovní a procházení stěn zajišťuje nějaký přístroj, není přece problém zajistit fixování pohybu do jedné konkrétní roviny odpovídající podlaze, jinak procházení podlahou , jsme myslím v TNG viděli minimálně u té entity, co se následně zhmotnila v podobě Troyina dítěte...
Pokud je procházení stěnou ovládáno myslí, tak tam už záleží čistě na dané osobě, do kterého směru se chce vydat... |
|
|
|
| Ale rozebíráme tu fyziku přinejlepším značně teoretickou ;) |
|
|
|
| Deflektor vytváří magnetické (či jaké) pole a jádro ohýbá subprostor, který pokud vím pojímá všechny fáze, čili setrvání na lodi beru. Ty podlahy jsou ale divné. Navíc si i tak myslím, že by procházení přepážkami mělo jít více ztuha. |
|
|
|
| S.S.Enterprise: Zajímavá připomínka, ale během podsvětelné rychlosti se pohybuje určitě :-) |
|
|
|
| kapitan Pike: a pohybuje se ta loď, nebo jen stojí ve warp bublině? :) |
|
|
|
| Tak přijde mi, že v psané formě to hlavně není moc poutavý, vizuál je u toho podle mě důležitej. |
|
|
|
| kapitan Pike: Taky dobré. Takže spíš doufám, že seriozní psaná sci-fi tvorba se tomuto technologickému konceptu radši vyhýbá. |
|
|
|
| Já zase nechápu, proč se pohybují spolu s lodí :-) |
|
|
|
| Mirak: V SG-1 byla asi jen samotná technologie procházení zdí u Tolánců, nicméně ve Wormhole eXtreme zazněla právě otázka od jedné z hereček, proč nepropadnou podlahou.
Já bych měl ještě lepší otázku - proč se neudusí? Tu už neumím zodpovědět ani v papírové sci-fi, kde by se přece jen postavy mohly snáze pohybovat jak ve stavu beztíže, ale opět by tu byl problém se vzduchem a tedy vůbec nějakým pohybem. |
|
|
|
| kapitan Pike: Tu si už legitimně vůbec nevybavuju :) |
|
|
|
| Mirak:
V zásadě velice jednoduchý koncept, až mě překvapuje, že se přesně v této podobě nevyskytuje ve sci-fi seriálech častěji nebo si teď aspoň nedokážu žádnou podobnou seriálovou epizodu vybavit.
Třeba Vanishing Point v Enterprise. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|