|
Spravuje: lagga Počet příspěvků: 8289 |
|
|
|
| První učitelka na gymplu chtěla v?dy právě ty naučené věty a data. Její nástupce (ale star?í) si potrpěl při hodinách spí?e na podrobné rozbory díla, i kdy? samozřejmě vět?inou chtěl, abychom tak postupně dospěli k jeho chápaní významu. Znalost základních dat byla přesto základem, ale v?e ?lo podat přeci jen více "svými slovy". U maturity se pak v?ak se?li oba, ale spí? hodněj?í. -) |
|
|
|
| Právě. Jako ?ivotopis autorů na?i učitelku nezajímal. Ale chtěl vesměs sly?et právě ty různé řeči z učebnic, co je v díle cítit, jak působí atd. Nicméně nazpaměť to zase říkat člověk nemohl, to jí vadilo, ale kdy? člověk z vlastní zku?enosti z díla cítil něco jiného, tak to bylo taky ?patně. |
|
|
|
| lagga: "Osvědčená" učitelská metoda "narodilse, umřel, napsal...".
:-)
V?echno je to o vyučujícím... osobně jsem měl v tomto směru velké ?těstí... |
|
|
|
| lagga: tak to u nás bylo víc tak. ale msuela jsi říkat to, co se o tom učí:-). Ne, tak maturita bývá přeci jen v ledasčem jednodu??í, a? na to období před ní. |
|
|
|
| Mvek: matura to mně by se líbilo, kdybych mohla mluvit o obsahu díla, jak bylo psaný a co autora motivovalo...jedno jaký období...jenom ať mě nemučej otázkama typu seznam :autor dílo autor dílo... |
|
|
|
| lagga: Před maturitou? Nebo něco na V??
Já to u? mohl potřebovat, ale nakonec jsem před roke měl poezii MEZI VÁlkami u nás (Wolker, ...) |
|
|
|
| Mvek: upřímně, co napsal si nepamatuju (i kdy? to budu brzo potřebovat :( ) mnohem víc si pamatuju o čem to zhruba mělo být (mám obrácený vybavování info :)) |
|
|
|
| lagga: určitě jinak:-). Ale nevím, neznám, jen jméno Marcel proust mi něco říká. Ten napsal Hledání ztraceného času, ?e? |
|
|
|
| ve čtvrtek dávaj zfilmovanou Swannovu lásku .... četl to někdo od Prousta ? prej to má být psáno formou proudu vědomí, tak by mne zajímalo, jak to hodili na filmovou pásku |
|
|
|
| Teda z vás se najednou klubou pěkní intlektuálové:-). Tady to začíná vypdat jak akademická debata na UK na feldě nebo tak:-) |
|
|
|
| Pantarei: já sem to ani nepřečetla celý...prostě sem to nedokázala, co? je u mně hodně...jazyk mi ?el proti srsti, ví?, jako by si autor na něco hrál |
|
|
|
| Není dané, jak má naturalismus působit, nicméně je jen přirozené, ?e působí depresivně. A to je to, co je na něm krásné. Velkou spoustu prvků má také společných se star?ím romantismem, právě to depresivní působení.
A pánové, to, ?e vychází z pozitivismu, neznamená, ?e nesmí působit depresivně, resp. negativně. Pozitivismus s tímto toti? nemá společného absolutně nic. Pozitivismus vychází z toho, co máme k vnímání okam?itě k dispozici, vychází z bezprostředních vjemů, co? znamená, ?e je proti duchovním zále?itostem, spiritualismu apod. Z čeho? právě vychází realismus, resp. naturalismus... |
|
|
|
| Razer: re: Émile Zola ... Ano má? pravdu na mě to také působilo depresivně, ... dovolím si zacitovat pasá?, která mne zaujala:
Nana zůstala sama, tvář ve světle svíčky civěla do vzduchu. ?vaneček mr?iny, hromádka vlhkého mazu a krve, lopatka zka?eného masa, vr?ená na podu?ku. Ne?tovice se rozlezly po celém obličeji, puchýř vedle puchýře; zbledlé a sedlé připomínaly plesnivé bláto, jako by se u? rozpadaly v prach a popel na té beztvárné ka?i, v ní? u? zanikly v?echny rysy. Levé oko úplně utonulo v rozteklém hnisu; pravé, pootevřené, se propadávalo jako čarná a nečistá díra. zhnisaný nos je?tě mokval. Načervenalá strupovina bě?ela od jedné tváře k ústům a povytáhla jejich koutek v stra?livý ?kleb. Jen vlasy, krásné vlasy zachovaly svou sluneční zář a oblévaly zlatými proudy tu hroznou a groteskní masku nicoty. Venu?e se rozkládala. Jako by jí byl do tváře vstoupil jedovatý virus, jej? sebrala ve stokách a na pohozených mr?inách, ten fragment, jím? sama otravovala kdekoho, a proměnil obličej v hromadu hnisu. (...)
Doporučuji Germinal!
|
|
|
|
| Razer: Fuj, nepřipomínej mi pro mě téměř zprofanované kecy, které jsem se musel učit na literaturu. neříkám, ?e jdeo o kecy jako takové, spí? se jimi staly díky tomu předmětu. |
|
|
|
| A abys neřek, ?e si to v?echno jenom cucám z hlavy tak sem tady na?el i nějaký úryvky na netu, né ?e bych se v?ím souhlasil ale třeba věta ?e naturalismus vychází z pozitivismu :) se ti asi nebude moc zamlouvat (jiste N. je spí?e do jisté míry následkem P. ale ani já bych netvrdil, ?e z něj přímo vychází).
A teď ty slíbené úryvky :)
Cílem naturalismu je popsat společnost, analyzovat ji, literatura se má stát vědou. Naturalismus vychází z pozitivismu.
Naturalismus se zrodil ve Francii v pol. 19. stol. a odtud pak pronikl i do vět?iny ostatních evropských zemí. Sna?il se v próze (hlavně v románu) postihovat přírodní společenské zákonitosti, jimi? je podroben ?ivot jedince i společnosti, a zachytit s pozorovatelskou nestranností věcný obraz ?ivota se v?emi podrobnostmi.
Člověk v pojetí naturalismu byl pojat zú?eně jen jako determinovaná (podmíněná) bytost, její? osud je předurčen vlivem dědičnosti a prostředí.
Emile Zola je zakladatelem naturalismu, který se někdy pova?uje za samostatný umělecký směr. Realismus doplňuje o sugestivní impresionistické líčení lidské chudoby. První jeho naturalistický román je Tereza Raquinová, dal?í zahrnuje do cyklu nazvaného Rougon-Macquartové.
K nejznáměj?ím románům cyklu patří Zabiják, z prostředí paří?ských krčem, Nana a Germinal, kde líčí ?ivot horníků v uhelných dolech.
Přesto?e se Zola díval pesimisticky na budoucnost lidstva, sna?il se také bojovat za spravedlnost. Postavil se toti? jako jeden z hlavních odpůrců proti antisemitské Dreyfusově aféře
Krajním směrem realismu byl naturalismus. Jeho východiskem bylo přesvědčení, ?e základem v?eho dění je pouze hmota a člověk je trpným produktem dědičnosti, pudů a prostředí. Naturalistický román má být přírodopisným výkladem lidského ?ivota, jeho sociologickou studií.
|
|
|
|
| AVip:Neřekl bych, ?e naturalismus musí být v první řadě a jedině depresivní. Má být syrový a bez obalu, to mů?e vyvolávat odpor, ?aludeční nevolnost u někoho depresi, ale jeho cílem podle mě není přímo depresivně působit.
Navíc jsem to pronesl jako svůj postřeh na adresu té knihy, kdybych ji chtěl hodnotit nějak hloubjeji tak se i víc rozepí?u. |
|
|
|
| Razer:
působila a? pomalu depresivně
Naturalismus má působit depresivně, tím se li?í od realismu.
Ale kdy? u? jsme u naturalismu: nic se nevyrovná klasice - Upton Sinclair: D?ungle (té? Jatka).
|
|
|
|
| Jacob Carter:Na mě třeba Nana působila a? pomalu depresivně :) Prostě ta dopodrobna popsaná "dekadence" a rozhazování peněz a taky jak k nim při?la...... kdy? jsem si představil jak v té době byli bohatí obyčejní vesničané. |
|
|
|
| Mvek: Bídníci jsou také zajímavé čtení, ... ale je to jiný styl - jiná doba, ... |
|
|
|
| Jacob Carter: hm, tak to bych se asi moc nepobavil. Rozhodně mě to moc v hodinách literatury nenadchlo. To u? z klasicky rad?i Bídníky, nebo třeba moderněj?í díla jako Ostrov tučnňáků apod. |
|
|
|
|
HLAVNÍ STRÁNKA
UŽIVATELÉ
[ DISKUZNÍ FÓRA ] VYHLEDÁVÁNÍ
STATISTIKY
AKCE
NASTAVENÍ
FAQ
ARCHÍV
|